Sivu 1/1

Kysymys: henkilökuvaus, suurennuskerroin ja linssin pituus

Lähetetty: Syys 14, 2003 14 : 51
Kirjoittaja vaihekos
Aloittelijan kysymys, mutta myyjä ei osannut auttaa...

Eli henkilökuvaukseen suositellaan 80-100 mm:n linssiä. Useissa digikameroissa kuitenkin linsseillä suurennuskerroin (rajauskerroin). Onko näin ollen henkilökuvaukseen esim. Canon 10D:llä paras linssi 50-70 mm (kerrottuna kertoimella siis noin 100 mm) vai onko niin, että rajauskerroin ei vaikuta eli paras linssi on edelleen tuo 80-100 mm?

Re: Kysymys: henkilökuvaus, suurennuskerroin ja linssin pitu

Lähetetty: Syys 15, 2003 8 : 26
Kirjoittaja ironchef
vaihekos kirjoitti:Aloittelijan kysymys, mutta myyjä ei osannut auttaa...

Eli henkilökuvaukseen suositellaan 80-100 mm:n linssiä. Useissa digikameroissa kuitenkin linsseillä suurennuskerroin (rajauskerroin). Onko näin ollen henkilökuvaukseen esim. Canon 10D:llä paras linssi 50-70 mm (kerrottuna kertoimella siis noin 100 mm) vai onko niin, että rajauskerroin ei vaikuta eli paras linssi on edelleen tuo 80-100 mm?
Hä? =)

Lähetetty: Syys 15, 2003 8 : 35
Kirjoittaja MattiH
Vaikuttaa se rajauskerroin siinä mielessä, että sinun on oltava kauempana ottaessasi kuvaa. Laajakulmapäässä otettaessa henkilökuvia tulee helposti ns. nenäefekti. Nenähän on lähempänä kameraa ja tämän vuoksi voi näyttää isommalta kuin kuuluisikaan. Siis jos otetaan kuva vaikka 28mm polttovälillä.

Mielestäni järjestelmädigien rajauskerroin ei tähän ns. nenäefektiin vaikuta. Kyse on edelleen 50mm:n objektiivista kaikkine ominaisuuksineen, mukaanlukien myös syväterävyysalue. Joudut nyt ottamaan kuvan kauempaa kuin normaalilla filmikameralla. (Mutta nythän sitten perspektiivihän muuttuu! Eli nenäefekti pysyy samanlaisena vain, jos molemmat kuvat otetaan samoilta jalansijoilta. Käytännössähän kuitenkin halutaan edelleen kohteen täyttävän samankokoisen osan kuvasta, joten...

Jos olen väärässä, niin saa korjata...

Lähetetty: Syys 15, 2003 10 : 14
Kirjoittaja olli R
'Perspektiiviefekti' on samalta etäisyydeltä sama riippumatta linssistä. Eli jos otat kauempaa, mutta samasta paikasta henkilökuvan, niin tulos on sama 20 millisellä ja 100 millisellä - naama on vain pienempi lyhyemmällä putkella.

Syväterävyys sen sijaan muuttuu polttovälin myötä.

Eli rajauskerroin pitää huomioida, mutta jos haluaa saman syväterävyyden, niin aukkoa pitää avata isommaksi.

Lähetetty: Syys 15, 2003 10 : 23
Kirjoittaja trombi
olli R kirjoitti:jos haluaa saman syväterävyyden, niin aukkoa pitää avata isommaksi.
Eikö sentään päin vastoin pienentää (isompi f-luku)?

Lähetetty: Syys 15, 2003 11 : 38
Kirjoittaja MattiH
Nämä rajauskerroin ynnä polttovälikerroin jne. -asiat ovat melko sekavia, kun samoista asioista puhutaan eri kantilta vähän eri merkityksissäkin.

Itse olen ymmärtänyt niin, että vanhoja syväterävyystaulukoita voi käyttää ihan samalla lailla kuin aikaisemmin. Ero on tietenkin siinä, että jos halutaan kohteen olevan etsimessä saman suuruisen kuin filmikamerallakin, niin joudutaan menemään kauemmaksi kuvattavasta. Syväterävyysalue siis kasvaa.

Ihan yleisellä tasolla on niin, että mitä enemmän polttoväliä, sitä pienempi syväterävyysalue. Ja vielä, että mitä isompi aukko, sitä pienempi syväterävyysalue.

Lähetetty: Syys 15, 2003 15 : 01
Kirjoittaja olli R
trombi kirjoitti:
olli R kirjoitti:jos haluaa saman syväterävyyden, niin aukkoa pitää avata isommaksi.
Eikö sentään päin vastoin pienentää (isompi f-luku)?
Ajattelin tilannetta, että meillä kinokoon rungossa 80 mm linssi ja vaikkapa 1.6-kertoimen rungossa 50 mm linssi. Nämä kamerat asetetaan vierekkäin. Tällöin kohde näkyy samankokoisena (kerroin on otettu huomioon) ja samassa perspektiivissä (samasta paikasta kuvataan). Pienemmästä polttovälistä johtuen 1.6-kertoimisessa on suurempi syväterävyysalue.

Jos tämä halutaan kompensoida, niin pitää käyttää 1.6-kertoimisessa läpimitaltaan suurempaa aukkoa (enemmän avattua) eli pienempää aukkolukua.
MattiH kirjoitti: Itse olen ymmärtänyt niin, että vanhoja syväterävyystaulukoita voi käyttää ihan samalla lailla kuin aikaisemmin. Ero on tietenkin siinä, että jos halutaan kohteen olevan etsimessä saman suuruisen kuin filmikamerallakin, niin joudutaan menemään kauemmaksi kuvattavasta. Syväterävyysalue siis kasvaa.
Ja samalla perspektiivi muuttuu. Tosin henkilökuvauksessa lisäetäisyydestä ei liene haittaa, mutta studion pituus saattaa loppua kesken.

Photo.net:ssä on englanninkielinen artikkeli, jossa asiaa on puitu varsin monelta kantilta:
http://www.photo.net/learn/optics/dofdigital/

Lähetetty: Syys 15, 2003 18 : 35
Kirjoittaja Gillis
Ajattele asiaa näin:

Rajauskerroin on aivan sama asia kuin että ottaisit sakset käteen ja leikkaisit pois 1,6x rajauskertoimen verran tavallisella filmijärkkärillä otetusta kuvasta.

No tiedätkös miksi 80-100 millin polttoväliä suositellaan? siksi että silloin on kuvan perspektiivi "normaalein". Ja enpäs usko että nuo fiskarsin sakset pystyvät muutamaan kuvani perspektiiviä :)

ainoa ero on että joutuu perääntymään pikkaisen enemmän kuvaa ottaessa. Sitäpaitsi tuota efektiä ei huomaa enennkuin polttoväli alkaa menemään reilusti 50mm alle.

EI pitäisi puhua polttovälikertoimesta, vaan rajauskertoimesta.

ihme ellei kamera-kaupan myyjä ole osannut tätä neuvoa... (vaan kun täällä aina väitetään että kannattaa ostaa asiantuntevilta suomalaislta myyjiltä eikä saksasta)

Lähetetty: Syys 16, 2003 10 : 55
Kirjoittaja Skynet
Yleensä kun otetaan muotokuvaa tai yleensä valokuvaa, kuvasta kai halutaan tietyllä tavalla rajattu (eikä siis ajatella, että rajaanpa tätä sitten saksilla tai Photoshopilla sopivaksi). Rajauksen voi sitten tehdä polttovälilä muuttamalla tai kuvauspaikkaa vaihtamalla.

Kuvauspaikka määrittää aina kuvan perspektiivin, täysin polttoväleistä ja rajaus/polttovälikertoimista riippumatta. Tämä nenäefekti ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin perspektiivi: kun kuvataan läheltä, lähimpänä oleva osa eli nenä korostuu. Laajakulmalla joutuu kuvaamaan läheltä, jos haluaa kohteen täyttävän suuren osan kuvasta.

Polttovälisuositukset on annettu sen oletuksen perusteella, että 35mm filmille kuvattaessa joudutaan tietyllä polttovälillä aina tietylle etäisyydelle kuvauskohteesta. Eli tärkeää on nimenomaan etäisyys, ei itse polttoväli, mutta kun filmin ja kohteen (henkilökuvaus) koko ovat vakioita, polttoväli määrää myös etäisyyden (jos siis edelleen halutaan että kohde täyttää kuvan).

Parempi kuin suositella 80-100mm linssiä olisikin suositella jotain tiettyä kuvausetäisyyttä, ja polttovälin saisi jokainen sitten valita käytettävän rajauskertoimen mukaan siten, että kuvan rajaus on sopiva.

Kiitos

Lähetetty: Syys 18, 2003 14 : 10
Kirjoittaja vaihekos
Eli jos en nyt väärin ymmärtänyt niin rautalangasta väännettynä konsensus oli sellainen, että about 100 mm linssi on edelleen paras rajauskertoimesta huolimatta. Perspektiivivirhe henkilökuvissa on silloin minimissään.

Kiitoksia kaikille vastaajille erittäin nopeasta vastaamisesta. Todella toimiva foorumi ja sivusto!

Mika Vaihekoski

PS. Seuraava aloittelijan kysymys onkin sitten printtauksesta ja värienhallinnasta, mutta vaihdetaan foorumia välillä.