Nikon CP 2000 ja punainen piste näytöllä
-
Nikon CP 2000 ja punainen piste näytöllä
Viime viikolla kävin ostamassa tuon kyseisen kameran ja kun pääsin kameraa tarkemmin testaamaan, huomasin, että kameran näytöllä on punainen piste, joka näkyy eritoten pimeässä, mutta jonka voi huomata päivälläkin tummissa kohteissa. Kaikkein pahin juttu on, että piste näkyy myös otetuissa kuvissa! Sinänsä se piste ei ole kovin suuri (melko pieni), mutta saako täysin uudessa kamerassa olla tuollaista?
Tänään vein kameran liikkeeseen, josta sen ostin, ja sieltä he soittivat Nikonille tuosta pisteestä. Nikonilta he sanoivat, että tuo "vika" johtuu CCD-kennosta ja on kuulemma ihan normaalia, jos vika näkyy vain pimeässä, mutta, jos sen huomaa myös päivänvalossa menee kamera takuuvaihtoon. Sanoin heille, että sen huomaa parhaiten pimeällä, mutta päivänvalossakin sen voi huomata, jos kuvaa tummempaa kohdetta. Kaupassa myyjä sanoi ottavansa kameran testattavaksi ja lähettävänsä sen eteenpäin, jos hän vian huomaa.
Eli jos tuo myyjä todellakin soittaa minulle ja sanoo, ettei kamerassa ole vikaa, täytyykö minun todella elää tuon ärsyttävän vian kanssa? Vaikka tuo kuvissa näkyvä piste ei ole järin suuri, se on silti siellä ja se myöskin häiritsee minua. Noh, toivottavasti se menee takuuvaihtoon, sillä esitteissä ei mielestäni mainittu tuollaisesta pisteestä.
Tänään vein kameran liikkeeseen, josta sen ostin, ja sieltä he soittivat Nikonille tuosta pisteestä. Nikonilta he sanoivat, että tuo "vika" johtuu CCD-kennosta ja on kuulemma ihan normaalia, jos vika näkyy vain pimeässä, mutta, jos sen huomaa myös päivänvalossa menee kamera takuuvaihtoon. Sanoin heille, että sen huomaa parhaiten pimeällä, mutta päivänvalossakin sen voi huomata, jos kuvaa tummempaa kohdetta. Kaupassa myyjä sanoi ottavansa kameran testattavaksi ja lähettävänsä sen eteenpäin, jos hän vian huomaa.
Eli jos tuo myyjä todellakin soittaa minulle ja sanoo, ettei kamerassa ole vikaa, täytyykö minun todella elää tuon ärsyttävän vian kanssa? Vaikka tuo kuvissa näkyvä piste ei ole järin suuri, se on silti siellä ja se myöskin häiritsee minua. Noh, toivottavasti se menee takuuvaihtoon, sillä esitteissä ei mielestäni mainittu tuollaisesta pisteestä.
-
Noniin jatkoa: Vein siis kameran takaisin liikkeeseen, jotta he voisivat löytää nyt vian, muttas kappas vaan eivät löytäneet. Sovimme puhelimessa, että menen näyttämään huomaamani pisteen heille kädestä pitäen. Kysyin myös, että: "Ettekö voi uskoa sanaani, ja lähettää vaan kameraa Nikonille?" Myyjä vastasi, että, jos Nikonin huoltomiehet eivät myöskään vikaa huomaa, he lähettävät puhelimen takaisin suurehkon laskun kera, onko tämä totta? Yritin myös soittaa Nikonin tukipalveluun, mutta sieltä ei vastattu vaikka kuinka kauan jonotti. Miten te suosittelisitte minua toimimaan? Ärsyttää vaan kovasti tällainen, sillä en tilannut vikaa tuotteeseen...
-
- Site Admin
- Viesti:
1) Luepas ensin aikaisemmat viestit foorumilta, esim.
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=173
ja vaikkapa
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=161
2) Imuroi tuo toimimattomien pikselien testaukseen tarkoitettu ohjelma eli
http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm
3) Kirjoitit, että
"kameran näytöllä on punainen piste, joka näkyy eritoten pimeässä, mutta jonka voi huomata päivälläkin tummissa kohteissa. Kaikkein pahin juttu on, että piste näkyy myös otetuissa kuvissa! Sinänsä se piste ei ole kovin suuri (melko pieni), mutta saako täysin uudessa kamerassa olla tuollaista"
Kameran näytöllä on? siis lcd-näytössä näkyy vai missä? Lcd-näytössä voikin olla viallisia pisteitä (aivan samoin kuin kannettavien näytössä ja puhelimien näytöissä ja pöytäkoneiden littunäytöissä). Vaiko onko kyseessä niin rykelmä viallisia pikseleitä otussa kuvassa, että ne näkyvät pieneltä lcd-näytöltäkin katsellessa?
Eihän lcd-näytössä itsessään tietenkään satoja virheellisä pikselieitä saa olla, mutta valmistustekniikasta johtuen sallitaan tietty virhemarginaali.
Siis onko kyse lcd-näytön viasta vai itse kameran ottamasta viasta?
Jos otetussa kuvassa näkyy esim. alle 1/5 sekunnin suljinajoilla aina samassa kohtaa virhe eli kennon rikkinäisen pikselin aiheuttama vika, niin tällainen kuuluu ilman muuta takuukorjauksen piiriin.
Ainakin muutama vuosi sitten valmistuneissa kameroissa oli itsestäänselvää, että esim. 8 sekunnin valotusajoilla tuli näkyviin ns. kuumia pikseleitä. Tässä ei ollut kyse mistään viasta. Nykyään taitavat iskeä erilaiset kohinanvaimennuksen väliin.
ja vaikkapa
3) Kirjoitit, että
"kameran näytöllä on punainen piste, joka näkyy eritoten pimeässä, mutta jonka voi huomata päivälläkin tummissa kohteissa. Kaikkein pahin juttu on, että piste näkyy myös otetuissa kuvissa! Sinänsä se piste ei ole kovin suuri (melko pieni), mutta saako täysin uudessa kamerassa olla tuollaista"
Kameran näytöllä on? siis lcd-näytössä näkyy vai missä? Lcd-näytössä voikin olla viallisia pisteitä (aivan samoin kuin kannettavien näytössä ja puhelimien näytöissä ja pöytäkoneiden littunäytöissä). Vaiko onko kyseessä niin rykelmä viallisia pikseleitä otussa kuvassa, että ne näkyvät pieneltä lcd-näytöltäkin katsellessa?
Eihän lcd-näytössä itsessään tietenkään satoja virheellisä pikselieitä saa olla, mutta valmistustekniikasta johtuen sallitaan tietty virhemarginaali.
Jos otetussa kuvassa näkyy esim. alle 1/5 sekunnin suljinajoilla aina samassa kohtaa virhe eli kennon rikkinäisen pikselin aiheuttama vika, niin tällainen kuuluu ilman muuta takuukorjauksen piiriin.
Ainakin muutama vuosi sitten valmistuneissa kameroissa oli itsestäänselvää, että esim. 8 sekunnin valotusajoilla tuli näkyviin ns. kuumia pikseleitä. Tässä ei ollut kyse mistään viasta. Nykyään taitavat iskeä erilaiset kohinanvaimennuksen väliin.
-
Kiitoksia linkeistä.MattiH kirjoitti:1) Luepas ensin aikaisemmat viestit foorumilta, esim.
ja vaikkapa
Selitystä siis, eli kuvaa ottaessa, varsinkin tummempia kohteita kuvatessa n. 5mm yläreunasta näkyy aina punainen/valkoinen piste ja AINA täysin samassa kohdassa. Arvelin heti, ettei vika ole LCD-näytössä, koska valikkoja selatessa/otettuja kuvia selatessa täysin samassa kohdassa näyttöä ei ole punaista/valkoista pistettä. Tämä siis näkyy vain ja ainoastaan kuvaa ottaessa, ei missään muussa tilanteessa kameran näytöllä. Testasin kameraa itse, tähtäämällä pisteen juuri johonkin tiettyyn kohtaan (esim. valoisassa tilassa mustaan pehmolelunalleen) ja ottamalla kuvan. Kun kamerassa selaa kuvia, ja zoomaa vähän kohti valkoista pistettä, näkee sen melko selvästi. Myös tietokoneella selatessa, kuvissa tuo piste näkyy, mutta se on todella pieni.MattiH kirjoitti:3) Kirjoitit, että
Kameran ottamasta viasta. Testasin asiaa myös digitaalisen zoomin avulla, siten, että kuvasin tummaa kohdetta, lisäsin asteittain digitaalista zoomia ja huomasin, että tuo piste suureni ja lähestyi keskustaa. Oliko testissäni mitään järkeä?MattiH kirjoitti:Eihän lcd-näytössä itsessään tietenkään satoja virheellisä pikselieitä saa olla, mutta valmistustekniikasta johtuen sallitaan tietty virhemarginaali.
En tiedä noista valotusajoista, mutta siellä se piste vaan on. Eniten minua häiritsee tähdätessä tuo piste, ei niinkään niissä kuvissa, sillä se on niissä pieni. LCD-näytössä tuo vika ei siis ole.MattiH kirjoitti:Jos otetussa kuvassa näkyy esim. alle 1/5 sekunnin suljinajoilla aina samassa kohtaa virhe eli kennon rikkinäisen pikselin aiheuttama vika, niin tällainen kuuluu ilman muuta takuukorjauksen piiriin.
-
- Viesti:
-
Olen unohtanut kiittää kaikkia vastanneita, joten kiitos jo vastanneille!
Kävin tänään näyttämässä tuon kameran vian liikkeessä, ja katsos kummaa, he ihmettelivät, kun eivät olleet huomanneet pistettä. Myyjä väitti aluksi, että vika on LCD-näytössä, mutta kun näytin digitaalisessa zoomissa esiintyvän pisteen liikkumisen, se sai hänet vakuuttuneeksi.
Myyjä soitti Nikonille kertoakseen, että hekin ovat vian havainneet ja kysyi jatkotoimia. Puhelimesta tullessaan myyjä sanoi, että ratkaiseva tekijä oli tuo pisteen liikkuminen ja jatkotoimena kamera lähetetään Nikonille, missä he toivottavasti huomaavat vian ja vaihtavat kameran. On muuten kuulemma ruuhkaa Nikonilla juuri nyt...
Kävin tänään näyttämässä tuon kameran vian liikkeessä, ja katsos kummaa, he ihmettelivät, kun eivät olleet huomanneet pistettä. Myyjä väitti aluksi, että vika on LCD-näytössä, mutta kun näytin digitaalisessa zoomissa esiintyvän pisteen liikkumisen, se sai hänet vakuuttuneeksi.
Myyjä soitti Nikonille kertoakseen, että hekin ovat vian havainneet ja kysyi jatkotoimia. Puhelimesta tullessaan myyjä sanoi, että ratkaiseva tekijä oli tuo pisteen liikkuminen ja jatkotoimena kamera lähetetään Nikonille, missä he toivottavasti huomaavat vian ja vaihtavat kameran. On muuten kuulemma ruuhkaa Nikonilla juuri nyt...
-
- Viesti:
Tässäkin, kuten monessa muussa tapauksessa jossa vika on havaittu lähes heti ostohetken jälkeen, luulisi olevan itsestään selvää että myyjäliike vaihtaa kameran välittömästi uuteen virheettömään.
Nyt saa asiakas odotella huollosta palautusta pahimmillaan jopa useita viikkoja.
Puhumattakaan kameran edestakaisin kuljettelusta, todistelutaakasta yms.
Itse laskutan 100e tunti + alv jos teen työtä toisen puolesta.
-
Nyt saa asiakas odotella huollosta palautusta pahimmillaan jopa useita viikkoja.
Puhumattakaan kameran edestakaisin kuljettelusta, todistelutaakasta yms.
Itse laskutan 100e tunti + alv jos teen työtä toisen puolesta.
-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
Noniin kamera kävi aikoja sitten huollossa, ongelma hävisi ja kaikki oli hyvin. Kameran kenno putsattiin viime huollossa. Huolto kesti aivan jumalattoman kauan, lähemmäs kahta kuukautta.
Olen hiljattain alkanut kiinnittää huomiota jokaisessa kuvassa esiintyviin pisteisiin, jotka ilmenevät lähinnä hämäräkuvamoodeissa (valotusaika pidempi?) otettuna. Pisteet ovat aina samoilla paikoilla ja erittäin häiritseviä. Otin testikuvia näytille tässä kuva, jossa olen punaisella ympyröinyt kohdat, joissa pisteet ovat. Tässä alkuperäinen kuva.
Pikkuhiljaa alkaa mietityttää, olenkohan saanut jonkun maanantaikappaleen, kun näin paljon kaikkea ongelmaa ollut. En tiedä, kuuluuko tämä takuun piikkiin, luulisi ainakin, sillä ainakin minua häiritsee tuollaiset suht. kookkaat pisteet keskellä kuvaa. Monesti tuollainen piste on juuri naaman tai jonkin muun kriittisen kohdan päällä.
Aikaisemmin threadissa sainkin jo vastauksia noihin kuolleisiin pikseleihin, nyt minua lähinnä kiinnostaa, kattaako takuu tällaiset ongelmat? Soitan heti maanantaina Nikonin Toimistoon, mutta olisi kiva tietää vähän teidän mielipiteitänne. Ovatko pisteet teidän mielestänne häiritseviä? Häiritsisikö teitä, jos melkein joka kuvassa on tuollaiset pisteet?
Viimeksi sain jo niin ystävällistä apua ja toivoisin sitä myös nyt. Jos tiedät asiasta jotain, auta newbieta ja kerro!
Kiitoksia jo etukäteen!
Olen hiljattain alkanut kiinnittää huomiota jokaisessa kuvassa esiintyviin pisteisiin, jotka ilmenevät lähinnä hämäräkuvamoodeissa (valotusaika pidempi?) otettuna. Pisteet ovat aina samoilla paikoilla ja erittäin häiritseviä. Otin testikuvia näytille tässä kuva, jossa olen punaisella ympyröinyt kohdat, joissa pisteet ovat. Tässä alkuperäinen kuva.
Pikkuhiljaa alkaa mietityttää, olenkohan saanut jonkun maanantaikappaleen, kun näin paljon kaikkea ongelmaa ollut. En tiedä, kuuluuko tämä takuun piikkiin, luulisi ainakin, sillä ainakin minua häiritsee tuollaiset suht. kookkaat pisteet keskellä kuvaa. Monesti tuollainen piste on juuri naaman tai jonkin muun kriittisen kohdan päällä.
Aikaisemmin threadissa sainkin jo vastauksia noihin kuolleisiin pikseleihin, nyt minua lähinnä kiinnostaa, kattaako takuu tällaiset ongelmat? Soitan heti maanantaina Nikonin Toimistoon, mutta olisi kiva tietää vähän teidän mielipiteitänne. Ovatko pisteet teidän mielestänne häiritseviä? Häiritsisikö teitä, jos melkein joka kuvassa on tuollaiset pisteet?
Viimeksi sain jo niin ystävällistä apua ja toivoisin sitä myös nyt. Jos tiedät asiasta jotain, auta newbieta ja kerro!
Kiitoksia jo etukäteen!
-
- Site Admin
- Viesti:
Exif-tietojen perusteella ISO on ollut 100 ja suljinajaksi BreezeBrowser näyttää 0,586878 s. Tällä ISO:lla ja tällaisilla suljinajoilla ei ikinä saisi näkyä näitä pisteitä. Tämä ei näytä ollenkaan ns. hot pixeliltä, vaan kyseessä voisi täysin toimimaton pikseli. Vähän epäilen, että nämä pisteet näkyvät kaikilla suljinajoilla.
Tämä kuuluu ilman muuta takuun piiriin. Korjaus on yksinkertainen eikä vie kuin muutaman minuutin. Huollossa tehdään ns. mappaus eli ympäröivistä pikseleistä lasketaan pysyvä arvo näiden toimimattomien pikselien kohdalle. Olympuksen uudempiin digeihin tämä viallisten pikselien mappaus on jo sisäänrakennettu. Kun käyttäjä huomaa viallisen pikselin, niin hän vain valitsee valikoista toiminnon viallisten pikselien mappaus.
Tämä kuuluu ilman muuta takuun piiriin. Korjaus on yksinkertainen eikä vie kuin muutaman minuutin. Huollossa tehdään ns. mappaus eli ympäröivistä pikseleistä lasketaan pysyvä arvo näiden toimimattomien pikselien kohdalle. Olympuksen uudempiin digeihin tämä viallisten pikselien mappaus on jo sisäänrakennettu. Kun käyttäjä huomaa viallisen pikselin, niin hän vain valitsee valikoista toiminnon viallisten pikselien mappaus.
-
Kiitoksia vastauksestasi! Soittelen tuossa maanantaina tosiaan Nikonille ja kyselen, miten toimia. Huoltoonhan tämä taas lähtee. Harmi, että liike, josta kameran ostin myytiin toiselle ketjulle, joten minun pitää varmaankin olla yhteydessä suoraan Nikonin kanssa. Toivottavasti tällä kertaa vähän nopeampaa toimintaa huollolta, ettei tarvitse odotella kuukausia.MattiH kirjoitti:...