Eli olen hankkimassa ensimmäistä digikameraa ja sillä olisi tarkoitus kuvata yksivuotiasta lasta liikkeessä :), joskus bändejä hämärässä baarissa ja festareilla, ihmisiä niin ulkona kuin sisällä, maisemia ja sitten mikrobi pesäkkeitä maljalla, johon tarvitaan siis macrokuvaus toiminto?
Olen pohdiskellut Canonin A70, S45 ja G3,sekä Olympuksen C-750 välillä. En ole mikään ammatti kuvaaja ja en oikein ymmärrä millä näistä voi vakio kokoonpanolla ottaa macroja? Vai voiko millään. Lisäksi olen taipumassa tässä vaiheessa C-750 kannalle, koska on se 10x zoomi, vaikka käsivaralta ei nähtävästi voi käyttää kuin 5-6x ennen kuin tärisee. Kaiken kaikkiaan haluaisin myös ettei tarvitsisi hirveästi manuaalisesti säätää kameraa kun otan kuvia, enemmän "point and shoot" tyylillä. Vaan en tiedä... eli jos joku kokeneempi voisi auttaa ja hivenen kertoa faktoja...
Kamera macrokuvaukseen ja muuhunkin?
-
Itse voin vain puhua A70:nen kohdalta. macrokuvausessa olen parhimmillani päässyt kuvaamaan sormuksista leimoja.
Kaikkein parhaiten pääset eteenpäin kun määrittelet itsellesi ne mitä arvostat ja mitä et. Sen jälkeen selailet tätä foorumia ja luet toisten kokemuksia. Sitä kautta pääset hommaan kiinni. Käy ehdottomasti liikkeissä kameroita kopeloimassa.
Kaikkein parhaiten pääset eteenpäin kun määrittelet itsellesi ne mitä arvostat ja mitä et. Sen jälkeen selailet tätä foorumia ja luet toisten kokemuksia. Sitä kautta pääset hommaan kiinni. Käy ehdottomasti liikkeissä kameroita kopeloimassa.
-
Makrokameroista keskustelua löytyy myös http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=1603 Tästä viestiketjusta
-
- Viesti:
Lapsen kuvaaminen on mukavaa. Jääpähän muistoja, lapsi kun on vain kerran pieni. Lapsi oppii helposti "poseeraamaan". Luonnolliset ilmeet ovat mukavampia. Siksi minä suosin pitkää zoomia. Pitkä zoom on eduksi myös kuvatessa esiintyjiä lavalla. Silloin kyllä voi olla tarve myös optiseen kuvanvakaajaan. Jos kameran makro-ominaisuuksissa on puutteita, ne on helppo korjata lähilinssillä. Pitkää zoomia on vaikeampi korvata jatkeilla, kuvan laatu kärsii enemmän ja reunoihin tulee helposti tummaa.
Siis, ehdotan, että valitset kameran, jossa on vähintään 6-kertainen zoom.
Siis, ehdotan, että valitset kameran, jossa on vähintään 6-kertainen zoom.