Valkotasapainon säätämisestä

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
apsc
Viestit: 139
Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49

Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja apsc »

Kun saavutetaan oikea valkotasapaino, niin mikä on silloin värien R,G, B-välinen keskinäinen suhde? Miten kameran automatiikka voi sen yleensä löytää, mitä se hakee? Yrittääkö se esim. kuvan vaaleinta kohtaa muuttaa valkoiseksi tai jotain?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tervo
Viestit: 578
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Juurikin sitä!

https://digital-photography-school.com/ ... e-yay-nay/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fifty-forty
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tuo mainitsemasi (Kuukkeli löytää tietoa kun hakee Retinex theory tai Perfect reflector method) on yksi AWB-menetelmä. Se on yksinkertaisin, ja siksi olen omissa kokeiluissa käyttänytkin: Haetaan kullekin värikanavalle kirkkain piste Rmax, Gmax ja Bmax. Noista lasketaan kullekin värikanavalle kosrjaustermi: corrR = Gmax/Rmax, corrB = Gmax/Bmax, corrG = 1. Tämän jälkeen tarvitsee korjata vain R ja B kanavien pikselien arvot. Mutta tässä on omat heikkoutensa.

Toinen parempi mutta työläämpi, on laskea keskiarvo, mutta sekin ontuu joissakin tilanteissa.

Kolmantena on yhdistää nuo edelliset ja päästään vähemmän ontuvaan ratkaisuun.

Koska asiaa on tutkittu melko kattavasti ja jokainen tutkimuksen tekijä on katsonut hyväksi jättää sormenjälkensä, niin erilaisia tilastollisia menetelmiä löytyy pilvin pimein. Mutta mitä enemmän lasket, sen hitaammaksi operaatio muuttuu. Eikä siitä saa koskaan täydellistä ... ainakaan taidevalokuvaukseen. Ihminen on aina paras kaikkine aistiensa heikkouksineen.

Hieman ohi alotusviestistä:
Valkotasapaino on oikeastaan vain pieni osa kenttää, jossa pyritään oikeisiin väreihin. Joka puolestaan aiheuttaa monella rukkasten putoamisen.

Vaikka varsinkaan taidevalokuvauksessa ei pyritä ideaalisen oikeisiin väreihin, niin voisihan värinhallintaprosessi kuvausympäristöstä, kamerasta ja ensimmäisestä käsitelystä olla värihallittu ketju, jotta olisi aina sama lähtökohta aloittaa kuvan säätö.
Olisiko kuvanottohetken valaistusta mahdollista saada mitattua kuvaan mukaan automaattisesti? Tällöinhän sopivalla ICC profiililla päästäisiin työtilassa jo kutakuinkin vakioon värimaailmaan.
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kun tämä säie näyttää jäävän hieman tyngäksi valkotasapainon suhteen , niin jatkampa pähkäilyä värien oikeellisuudesta.

Kaikissa vakavasti otettavissa kuvankäsittelyohjelmissa on mahdollista määrittää miten valokuvat käsitellään kun ne tuodaan sen työtilaan.
Värien suhteen pääosassa on ICC:n väriprofiili, jolla kameran kuvat muunnetaan tilaan (Profile Connection Space = PCS), joissa ne voidaan näyttää monitorilla ja tulostaa kirjoittimelle niin, että värit säilyvät ristiriidattomina.
ICC-profiili voidaan liittää suoraan kuvatiedostoon, tai sen voi valita kuvankäsittelyohjelmassa kameran ja optiikan ja kuvaustilanteen mukaiseksi.

Mistä johtuu:
Kun PC:ssä on värikalibroitu näyttö ja kirjoittimellekin on asennettu paperin mukainen väriprofiili, niin kuitenkin tulos on paperilla jotain muuta kuin mitä näytöllä näkyy.

Mä katselin mun kuvatiedostoissa olevia ICC-profiileita (Adobe Lightroom:lla exportattuja kuvia) ja yllätyin. Pitäisköhän mun kiinnittää asiaan hieman enemmän huomiota.
Jos kuvatiedoston ICC-profiili ja kuvankäsittelyohjelma "importissa" käyttämä profiili on heikko, eikä osaa muuntaa kuvaa oikein PCS:ään, niin miten kuva voisi tulostua oikein printterille, siis samanlaisena kuin se näkyy monitorilla?
apsc
Viestit: 139
Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja apsc »

Jos kuva-alalla on esim. toinen puoli kuvasta hieman sinertävä ja toinen vaikk kellertävä/punertava, niin onko millään keinolla mahdollista saada säädettyä koko kuva-alan värit kohdalleen? Vai täytyykö tyytyä siihen, että kuvan tärkeimmän alueen värit ovat kohdallaan?
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

apsc kirjoitti:Jos kuva-alalla on esim. toinen puoli kuvasta hieman sinertävä ja toinen vaikk kellertävä/punertava, niin onko millään keinolla mahdollista saada säädettyä koko kuva-alan värit kohdalleen? Vai täytyykö tyytyä siihen, että kuvan tärkeimmän alueen värit ovat kohdallaan?
Riippuu kuvasta kuinka helposti kuvankäsittelyllä voi korjata aluellisesti.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
kairaba
Viestit: 162
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Minulla ei ole koskaan ongelmaa WB säädön kanssa sillä käsittelen heti aluksi Raw kuvan uusimmalla ja loistavalla Adoben Camera Raw 12.4 version "Auto" näppäimellä, ja joskus tarkistan vielä Curves säädöllä kanavakohtaisesti vaaleat ja tummat päät kohdilleen, ei tämä ole tämän vaikeampaa. Photoshopissa minulle kaikki WB säädöt löytyy myös Curves säätönapin takaa.
Kapama
Viestit: 671
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Tämä on monesti käytössä. Myös kenttäolosuhteissa. Jos ette ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa, niin suomennan: lokaatiossa.

https://www.xrite.com/categories/calibr ... rt-photo-2" onclick="window.open(this.href);return false;
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja jaava »

kairaba kirjoitti:Minulla ei ole koskaan ongelmaa WB säädön kanssa sillä käsittelen heti aluksi Raw kuvan uusimmalla ja loistavalla Adoben Camera Raw 12.4 version "Auto" näppäimellä
En tiedä mitä AWB laskentaa Photoshop tuossa käyttää, mutta tuskin se pystyy erottamaan erivärisistä valoista johtuvaa valkotasapainon siirtymää eri kuva-alueilla.
Perusesimerkki on nykyisin säsätiloissa olevat erilaiset lamput, kun spotit värittää osaa alueesta ja loisteputket antaa yleisvaloa ... ja nekin erivärisiä, koska viimeksi huoltomiehellä ei ollut varastossa samaa.

Ääriesimerkkinä kuvasin joskus ryhmää, jonka päällä oli näyttämövalot, joissa lähemmäs kymmenen eri väriä. Siinä oli monet kasvot todella pielessä väreiltään. Valoja ei voinut kuitenkaan sammuttaa, koska joukossa oli lapsia, joita ei saanut pysymään paikallaan pelkän yleisvalon vaatimaa pidempää valotusta varten.
No pakko oli jälkikäsittelyssä yrittää säätää naama kerrallaan värit kohdalleen (me ollaan erittäin herkiä ihmisen ihonvärille). Eikä siitä hyvä tullut - en kehtaisi tunnustaa käsitelleeni kuvat.
Harrastajalle tälläinen vielä käy, mutta jos leipää aikoo tienata, niin eihän tässä mitään järkeä ole.
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kapama kirjoitti:Tämä on monesti käytössä. Myös kenttäolosuhteissa. Jos ette ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa, niin suomennan: lokaatiossa.

https://www.xrite.com/categories/calibr ... rt-photo-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa ColorChecker Pass portissa on 24+36 värialuetta, mikä on 36 enemmän kuin Classic malleissa. Mä en ollut Classicin tyytyväisenä käyttäjän aiemmin tajunnut tuota eroa.

On mulla myös kiinalainen 24 värin kortti, mutta ei sitä voi käyttää valokuvauksessa mihinkään:) ... halpahan se oli!
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja tehodia »

apsc kirjoitti:Jos kuva-alalla on esim. toinen puoli kuvasta hieman sinertävä ja toinen vaikk kellertävä/punertava, niin onko millään keinolla mahdollista saada säädettyä koko kuva-alan värit kohdalleen? Vai täytyykö tyytyä siihen, että kuvan tärkeimmän alueen värit ovat kohdallaan?
Ajatellaan yksinkertainen esimerkki: Kuvataan valkoinen kopioaperiarkki siten, että sen vasen puoli valaistaan sinertävällä valolla ja oikea puoli punertavalla valolla. Pitäisikö lopullisessa kuvassakin paperi näkyä valkoisena vai puolittain sinertävänä ja puolittain punertavana?
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja tehodia »

jaava kirjoitti: Mistä johtuu:
Kun PC:ssä on värikalibroitu näyttö ja kirjoittimellekin on asennettu paperin mukainen väriprofiili, niin kuitenkin tulos on paperilla jotain muuta kuin mitä näytöllä näkyy.

Mä katselin mun kuvatiedostoissa olevia ICC-profiileita (Adobe Lightroom:lla exportattuja kuvia) ja yllätyin. Pitäisköhän mun kiinnittää asiaan hieman enemmän huomiota.
Jos kuvatiedoston ICC-profiili ja kuvankäsittelyohjelma "importissa" käyttämä profiili on heikko, eikä osaa muuntaa kuvaa oikein PCS:ään, niin miten kuva voisi tulostua oikein printterille, siis samanlaisena kuin se näkyy monitorilla?
Entäpä soft proofing? Mihin sitä tarvittaisiin, jos se näytön kuva olisi aina samanlainen kuin tulostettu kuva. Käsittääkseni soft proofingin tarkoitus on näyttää kuva mahdollisuuksien mukaan nimen omaan sellaisena, miltä se tulostettuna näyttäisi. Tämä siksi, että tulostin (ja paperi -yhdistelmä) ei välttämättä "sisällä" kaikkia samoja värejä, joita näyttö näyttää.
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Valkotasapainon säätämisestä

Viesti Kirjoittaja mattimi »

apsc kirjoitti:Jos kuva-alalla on esim. toinen puoli kuvasta hieman sinertävä ja toinen vaikk kellertävä/punertava, niin onko millään keinolla mahdollista saada säädettyä koko kuva-alan värit kohdalleen? Vai täytyykö tyytyä siihen, että kuvan tärkeimmän alueen värit ovat kohdallaan?
Voi ainakin kokeilla "graduadet filter"iä.
Vastaa Viestiin