Sivu 1/1

Drone pakkasessa

Lähetetty: Tammi 06, 2017 10 : 49
Kirjoittaja MjrPayne
Tuli Cyber Monday tarjouksesta hommattua Typhoon H. Ohjekirja antaa -5C - 80C käyttölämpötilaksi. Mitenkähän tämmöinen reipas -25C vaikuttaa. Tilttaako elektroniikka aiheuttaen yhteyskatkon ja kopterin katoamisen? Kokemuksia pakkasella lentelystä kellään? Olisi kirkkaat kelit kuvailla tällä hetkellä.

Lähetetty: Tammi 06, 2017 12 : 13
Kirjoittaja niffe
Akun varauksen se hörppää ainakin ennätysajassa.

Lähetetty: Tammi 06, 2017 12 : 35
Kirjoittaja Maffer
Kyllä joo. Kamerassakin tyssää kovassa pakkasessa ihan yht'äkkiä akku vaikka varausta näyttää olevan niin en välttämättä lähtis lentelemään ilman akkujen lämmitintä. Dronen osto on itselläkin ajankohtainen.

Lähetetty: Tammi 07, 2017 0 : 25
Kirjoittaja Jappee
Maffer kirjoitti:Kyllä joo. Kamerassakin tyssää kovassa pakkasessa ihan yht'äkkiä akku vaikka varausta näyttää olevan ...
Itselle on noin käynyt tarvikeakuilla, mutta alkuperäiset/kameravalmistajan akut toimivat "loppuun asti" ok. Varauskyky on varmaan huonompi, mutta "äkkikuolemaa" ei tule 50-75% täydestä akusta vaan akku hyytyy loppuun asti ja kamera ehtii varoittamaan akun loppumisesta. Tarvikeakku "kuolee" pakkasella ilman mitään varoitusta lähes täydestä varauksesta. Sama akku toimii plussa lämpötiloissa ilman mitään ongelmia.

Re: Drone pakkasessa

Lähetetty: Tammi 08, 2017 16 : 31
Kirjoittaja villeh
MjrPayne kirjoitti:Tuli Cyber Monday tarjouksesta hommattua Typhoon H. Ohjekirja antaa -5C - 80C käyttölämpötilaksi. Mitenkähän tämmöinen reipas -25C vaikuttaa. Tilttaako elektroniikka aiheuttaen yhteyskatkon ja kopterin katoamisen? Kokemuksia pakkasella lentelystä kellään? Olisi kirkkaat kelit kuvailla tällä hetkellä.
Vaikuttaa todella paljon. Itsellä on Dji inspire x5 joka käyttää 6S lipoja ja en suostu lentämään kuin max -7C. Pelkästään laskeutumisen aikana kennot voi tippua jopa 10-15 sekunnissa 50% -> 20%.

Lisäksi tulee huomioida että propelleihin voi alkaa muodostua jäätä ja noste katoaa ja se tippuu hetkessä alas.

Kopterin katoamista toki se ei aiheuta koska laitehan tulee aina olla hallittavissa manuaalisesti ja tuotavissa manuaalisesti alas. Mutta akkuihin se vaikuttaa.

Lähetetty: Tammi 08, 2017 17 : 20
Kirjoittaja Maffer
Jappee kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Kyllä joo. Kamerassakin tyssää kovassa pakkasessa ihan yht'äkkiä akku vaikka varausta näyttää olevan ...
Itselle on noin käynyt tarvikeakuilla, mutta alkuperäiset/kameravalmistajan akut toimivat "loppuun asti" ok. Varauskyky on varmaan huonompi, mutta "äkkikuolemaa" ei tule 50-75% täydestä akusta vaan akku hyytyy loppuun asti ja kamera ehtii varoittamaan akun loppumisesta. Tarvikeakku "kuolee" pakkasella ilman mitään varoitusta lähes täydestä varauksesta. Sama akku toimii plussa lämpötiloissa ilman mitään ongelmia.
Ei toimi Sonylla. Orkkispatterit heittää lipat kunnon pakkasessa jo 70% kohdalla :)

Re: Drone pakkasessa

Lähetetty: Tammi 09, 2017 14 : 55
Kirjoittaja MjrPayne
villeh kirjoitti:
MjrPayne kirjoitti:Kopterin katoamista toki se ei aiheuta koska laitehan tulee aina olla hallittavissa manuaalisesti ja tuotavissa manuaalisesti alas. Mutta akkuihin se vaikuttaa.
Ei ole pakkasen ongelma mutta kun kelit lauhtuivat niin ajattelin kokeilla miten toimii päivityksen jälkeen. Hyvin nousi ja pyöri paikallaan mutta ei reagoinut oikean puoleiseen sauvaan ollenkaan vaan Typhoon valui tuulen mukana pusikkon reunalle. Ei auttanut Smart eikä Angle moodit saada laitetta liikkumaan haluttuun suuntaa joten käänsin Return To Home moodin kytkimestä jotta olisi palannut lähtöpaikalle. Oli pika paluu sillä heti kytkimen käännön jälkeen moottorit sammuivat ja kone tuli alas n. 3m korkeudesta rikkoen gimbalin kiinikkeen ja toisen laskutelineen. Kokeilin toistuuko häiriö turvallisesti maassa ja joka kerta sama juttu: https://youtu.be/Nol0Jupezxc

Lähetetty: Tammi 09, 2017 16 : 07
Kirjoittaja Maffer
Öh? Mikäs bugi tuo on? Tuohan on showstopper tason issue ja miten voi päästä tuotantoon?

Lähetetty: Tammi 10, 2017 18 : 58
Kirjoittaja MjrPayne
Maffer kirjoitti:Öh? Mikäs bugi tuo on? Tuohan on showstopper tason issue ja miten voi päästä tuotantoon?
Yuneec Eu:n mukaan toimii niin kuin pitää eli jos olet lähellä lennokkia kun kytkee kotiinpaluun päälle, lennokki luulee olevansa jo perillä ja sammuttaa moottorit. Ehkä kannattaisi tehdä jonkinlainen tarkistus että onko leijaileeko laite vielä eikä heti sammuteta moottoreita.

Lähetetty: Tammi 10, 2017 19 : 14
Kirjoittaja Maffer
Ei perkele. Siinä on taas insinöörin ajatusjuoksu päässyt lopputuotteen mukaan markkinoille. Hieno esimerkki miksi pitäisi tehdä käytettävyystestausta muutenkin kun sen tuotekehitystiimin jäsenten keskuudessa.

Lähetetty: Tammi 13, 2017 11 : 50
Kirjoittaja villeh
Maffer kirjoitti:Ei perkele. Siinä on taas insinöörin ajatusjuoksu päässyt lopputuotteen mukaan markkinoille. Hieno esimerkki miksi pitäisi tehdä käytettävyystestausta muutenkin kun sen tuotekehitystiimin jäsenten keskuudessa.
Toimii kuten pitää. Propellit eivät ole kiinni ja laite on maassa ja kopteri tietää sen, joten kill switch sammuttaa moottorit. Ei tuo noin toimi lennon aikana.

Lähetetty: Tammi 13, 2017 11 : 55
Kirjoittaja mremonen
^Mutta niinhän se oli siinä alkuperäisessä tapauksessa juuri toiminut. Ei kai se paikallaan gimbaalia ja laskutelinettä riko?

Lähetetty: Tammi 13, 2017 12 : 19
Kirjoittaja villeh
mremonen kirjoitti:^Mutta niinhän se oli siinä alkuperäisessä tapauksessa juuri toiminut. Ei kai se paikallaan gimbaalia ja laskutelinettä riko?
Tuo että se ei reagoi ja lähtee ajamaan sivuun viittaa vähän kompassi ongelmaan. Toisaalla suomalaisella foorumilla oli vastaava tapaus ihan viikko sitten samalla kopterilla. Kompassia ei oltu kalibroitu kun viimeksi viime kesänä ja lähti 1500m päähän eikä reagoinu gps käskyihin. Toki manuaalisesti lentämällä sen olisi saanut takaisin.

Jos kompassi on ollut pielessä niin RTH on voinut luulla että ollaan jo maassa ja kill switch on sitten toiminut kyseisellä tavalla.

Kompassihan siis pitäisi teoriassa (ja näin ainakin itse teen) kalibroida joka kerta ennen lentoon lähtöä.

Lähetetty: Tammi 13, 2017 14 : 30
Kirjoittaja MjrPayne
villeh kirjoitti:
mremonen kirjoitti:^Mutta niinhän se oli siinä alkuperäisessä tapauksessa juuri toiminut. Ei kai se paikallaan gimbaalia ja laskutelinettä riko?
Tuo että se ei reagoi ja lähtee ajamaan sivuun viittaa vähän kompassi ongelmaan. Toisaalla suomalaisella foorumilla oli vastaava tapaus ihan viikko sitten samalla kopterilla. Kompassia ei oltu kalibroitu kun viimeksi viime kesänä ja lähti 1500m päähän eikä reagoinu gps käskyihin. Toki manuaalisesti lentämällä sen olisi saanut takaisin.

Jos kompassi on ollut pielessä niin RTH on voinut luulla että ollaan jo maassa ja kill switch on sitten toiminut kyseisellä tavalla.

Kompassihan siis pitäisi teoriassa (ja näin ainakin itse teen) kalibroida joka kerta ennen lentoon lähtöä.
Leija ei siis reagoinut mitenkään oikeaan tikkuun Smart-moodissa eli GPS perusteella eikä Angle-moodissa eli manuaalilla, vasta kun käänti MODE-kytkimen RTH:lle niin jotain tapahtui eli putosi. Vasen tikku toimi normaalisti eli ylös/alas ja kääntyminen OK. Olin päivittänyt firmwaren pari viikkoa aikaisemmin ja silloin kalibroinut laitteen mutten lennättänyt sitä. Oli ensimmäinen lentokerta päivityksen jälkeen kun rysähti. Flightlogista katsottuna kaikki näytti OK, viimeinen rivi näytti korkeudeksi 8,2 ft eli olisi pitänyt tietää olevansa ilmassa. Nyt päivitykset on uudelleen ladattu sisään, kalibroitu ja kaikki toimii.