Tällä foorumilla eikä monissa muissakaan ei ole käsitelty ko. ominaisuutta tietyissä kameroissa.
Olen sen todennut erittäin käyttökelpoiseksi varsinkin still kohteita kuvattaessa käsivaralta. Toimii erittäin hyvin sisätiloissa esim. henkilö kuvauksessa.
Sony A99 ottaa jpg kuvia 6 kpl nopealla tahdilla
joista yhdistää 1 kohinattoman kuvan. Kuvan aika ja aukko ja iso määrittyy 1 kuvan mukaan ja jos kameraa pitää paikallaan, niin seuraavissa 5 kuvassa poistetaan kohinaa.
Canonilla taitaa olla sama systeemi mutta ottaa vain 4 kuvaa.
Vähän esimerkkejä linkeistä.
https://drive.google.com/open?id=0B7tga ... FdvS3kwM2s
https://drive.google.com/open?id=0B7tga ... 2tLRWFqU00
multi shot noise reduction eli kohinan vaimennus 6 kuvasta
-
-
EOS 650D:ssä olen käyttänyt tuota neljän kuvan sekvenssiä ja se on aivan toimiva tapa. Foorumilla ei erityisesti paljoa kuluttajakameroiden ohjelmisto-ominaisuuksia arvosteta, vaikka lopputuloksen pitäisi ratkaista. Sen sijaan, jos kenno on oikeaa tyyppiä, niin mikä tahansa saippuakotelo neulanreiällä kerää fanittajia threadista toiseen ;)
-
Tähtikuvissa käytetään samaa tekniikkaa, mutta yhdistäminen (pinoaminen) tehdään ulkoisella tietokoneella.
Olen nähnyt pinon kokoja luokkaa tuhat ruutua, joista ihminen raakkaa muutama sata pois (missä ilmakehä on ollut vääristynyt).
Pisimmät yhteenlasketut valotusajat on olleet parin viikon luokkaa.
Noita tähtikuvauksessa käytettäviä ohjelmia saattaisi voida käyttää myös maisemakuviin. Ainakin jos kuvissa on muutama tähdenkaltainen piste kuvien kohdistamista varten pinotessa.
Olen nähnyt pinon kokoja luokkaa tuhat ruutua, joista ihminen raakkaa muutama sata pois (missä ilmakehä on ollut vääristynyt).
Pisimmät yhteenlasketut valotusajat on olleet parin viikon luokkaa.
Noita tähtikuvauksessa käytettäviä ohjelmia saattaisi voida käyttää myös maisemakuviin. Ainakin jos kuvissa on muutama tähdenkaltainen piste kuvien kohdistamista varten pinotessa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.