Sivu 1/1

Dynaaminen alue ja kennokoko

Lähetetty: Marras 07, 2016 20 : 39
Kirjoittaja sepim
Keräsin alle eri merkkien ja eri kennokoolla olevien kameroiden dynaamisen alueen (Landscape) (Evs) suoritusarvoja.

Miten se selitetään, että parhaat suoritusarvot (Evs) 1/2.3" kennon kameroilla jäävät vaan vähän jälkeen heikoimmista Full Frame- (Evs)-arvoista?

Landscape (Dynamic Range):

Sensor size: 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm)
Canon PowerShot SX50 HS: 11.2 Evs
Panasonic Lumix DMC-ZS50: 11.2 Evs
Olympus SP 565 UZ: 10.1 Evs

Sensor size: 1”
Sony Cyber-shot DSC-RX100: 12.4 Evs
Canon G7X: 12.7 Evs
Nikon 1 J5: 12.0 Evs

Sensor size: Four Thirds (17.3 x 13 mm)
Panasonic LX100: 12.5 Evs
Olympus PEN E-P5: 12.4 Evs

Sensor size: APS-C
Sony A6300: 13.7 Evs
Sony Alpha 58: 12.5 Evs
Canon EOS 700D: 11.2 Evs
Canon EOS 70D: 11.6 Evs
Nikon D7200: 14.6 Evs
Nikon D3300: 12.8 Evs

Sensor size: Full Frame:
Sony A7: 14.2 Evs
Sony Alpha 850: 12.2 Evs
Canon EOS 5D Mark IV: Evs 13.6
Canon EOS 5D Mark III: 11.7 Evs
Nikon D810: 14.8 Evs
Nikon D5: 12.3 Evs

Lähde:
https://www.dxomark.com/best-canon-cameras

Lähetetty: Marras 08, 2016 8 : 52
Kirjoittaja mremonen
Jos otat FF-runkoisen kameran, jolla on vaikkapa 14-bit DR, niin miten sen DR:n käy, jos rajaat kuvan neljäsosaan edit-vaiheessa? Tai otat kuvan, jossa on pelkkää mustaa kolme-neljäsosaa kuvasta?

Tuosta sinun vertailustasi puuttuu mm. pikselikoko, käytetty teknologia ja valmistusvuosi.

Lähetetty: Marras 08, 2016 14 : 06
Kirjoittaja sepim
mremonen kirjoitti:Jos otat FF-runkoisen kameran, jolla on vaikkapa 14-bit DR, niin miten sen DR:n käy, jos rajaat kuvan neljäsosaan edit-vaiheessa? Tai otat kuvan, jossa on pelkkää mustaa kolme-neljäsosaa kuvasta?
.
No kerropa nyt, miten käy?

Lähetetty: Marras 08, 2016 15 : 51
Kirjoittaja mremonen
sepim kirjoitti:No kerropa nyt, miten käy?
Koita vaan miettiä itse...

Lähetetty: Marras 09, 2016 9 : 55
Kirjoittaja Experte
Minäpä väännän rautalangasta. Jos isolla kennolla otetaan kuva jossa mustia ja valkoisia pisteitä (dynamiikkaa) ruudun täydeltä ja se kropataan ¼-osaan, jolloin se vastaa pienempää kennoa, ovat mustat pisteet edelleen yhtä mustia ja valkoiset valkoisia.

Kennon koko sellaisenaan ei vaikuta dynamiikkaan.

Lähetetty: Marras 12, 2016 20 : 23
Kirjoittaja Jovala
Nyrkkisääntönä: Dynamiikkaan vaikuttaa senselin koko.

Mitä suurempi senselin pinta-ala, jolla se kerää fotoneita, sen enemmän se ehtii niitä valotusaikana vastaanottaa.
Joten saman kokoisissa senseleissä on sama dynamiikka.

Kennon koolla ei siis ole väliä.
Miten se selitetään, että parhaat suoritusarvot (Evs) 1/2.3" kennon kameroilla jäävät vaan vähän jälkeen heikoimmista Full Frame- (Evs)-arvoista?
"Kehityksen kehittymisenä". Uudet kennot on parempia. Muun muassa kennon edessä olevassa mikrolinsistössä tuhlataan fotoneja vähemmän haaskiolle. Jos dynamiikkaan lasketaan mukaan myös erilaiset kohinat joita syntyy elektroniikan puolella, niin ilmeisesti sekin puoli on paremassa jamassa uusissa kennoissa.
Mutta kaiken kaikkiaan kamerakennot on edelleen kehittymässä kovaa vauhtia. Muutamassa vuodessa alkaa kenno olla jo pois tuotannosta. Vaikka kehityksen fokus tuntuu olleenkin senselien määrässä, niin onhan dynamiikkakin parantunut jatkuvasti ja aika vauhdikkaastikin.