Sivu 1/1
Makroilusta, loitoista ja syväterävyyksistä...
Lähetetty: Loka 25, 2016 10 : 54
Kirjoittaja puuhapete
Tähtitaivaan kuvaaminen on tauolla säiden vuoksi joten erehdyin kokeilemaan makroilua. Hommasin loittorengassarjan jossa 12mm, 20mm ja 36mm loitot. Testailin niitä 24-70 Nikkorin kanssa ja eihän kuvasta löytynyt terävää kohtaa ollenkaan. No aikani testailtuani hoksasin että terävyysalue on niin mitätön että sitä tuskin huomaa.
Kertokaahan aloittelijalle että jos haluan saada aikaan 1:1 kuvaa niin mikä noista loitoista pitää olla kiinni tuossa 24-70 Nikkorissa? Kuinka pitkä on silloin tarkennusetäisyys ja kuinka pieni on terävyysalue esim. aukolla f11? Yritin googlailla erilaisia laskureita mutta meni yli hilseen.
Lähetetty: Loka 25, 2016 11 : 55
Kirjoittaja hattumies
Jos haluat oikeasti laatumakroja niin opettele focus stacking menetelmä photoshopilla. Silloin ei tarvitse menettää valovoimaa syväterävyyden hallinnassa. Toki se asettaa kohteille rajoituksia.
Lähetetty: Loka 25, 2016 18 : 49
Kirjoittaja Juha Sa
Jos 1:1 suurennoksiin haluaa ja kuvaan halutaan vieläpä milliä suurempaa terävyysaluetta tarvitaan tarkennuspinoamista.
Kuvaaminen helpottuu huomattavasti jos hankkii makrokiskon tai käyttää tarkennuksen säätämiseen ohjelmaa kuten esim. Helicon Remote.
Pinoamisen voi tehdä Photoshopilla tai siihen tehdyillä ohjelmilla kuten Helicon Focuksella (
http://www.heliconsoft.com/heliconsoft- ... con-focus/ ) tai Zerenellä (
http://zerenesystems.com/cms/stacker ).
Lähetetty: Loka 25, 2016 19 : 01
Kirjoittaja olli R
Tuossa voidaan laskea vähän eri tavoin, ja zoomilla tuo optiikan rakenne vaikuttaa melko paljon tuloksiin. Mutta käyttämällä laskureita näillä kahdella sivulla, voi saada suuruusluokkaa noista:
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... lenses.htm
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... loseup.htm
1:1 -suurennoksella, täyskennolla ja f/11-aukolla syväterävyysalueen syvyys on 1.4 mm (riippumatta polttovälistä tai jatkeesta).
Loitto vaikuttaa eniten lyhyillä polttoväleillä ja vähiten teleillä.
Loiton vaikutus on helpointa laskea kun tiedät, mikä on käyttämäsi optiikan suurennossuhde. Tällöin jaat loiton pituuden käyttämälläsi polttovälillä ja lisäät tämän arvon alkuperäiseen suurennossuhteeseen. Saat uuden suurennossuhteen.
Siis esim. 25 mm loitto 50 mm optiikassa antaa 25/50 = 0.5 lisää alkuperäiseen suurennosuhteeseen. Jos optiikka suurentaa alun perin 1:4 = 0.25 on uusi suurennosuhde 0.25+0.5 = 0.75 = 3:4
En nyt tiedä, mikä 24-70mm Nikoni sinulla on. Kannattaa etsiä sen speksit jostain. Niissä voi olla suurin suurennos kerrottu. Ja tämän saa yleensä sillä pisimmällä zoomilla. Esim 1:3.6 = 0.27 voisi olla annettu luku. Tällöin 36 millinen loitto ei anna 70 mm polttovälillä kun 0.78 -suurennoksen.
Sen sijaan, vaikka zoomin 24 mm päällä maksimi suurennosuhde putoaa normaalisti vain jonnekin 0.08 tienoille, niin se 36 mm loitto lisääkin suurennosuhdetta 1.5, joten kuva suurenee huomattavasti. 1:1 suurennokseen pitäisi tuon 20 millisen loiton melkein riittää.
Lähetetty: Loka 25, 2016 20 : 12
Kirjoittaja janne.
hattumies kirjoitti:Jos haluat oikeasti laatumakroja niin opettele focus stacking menetelmä photoshopilla.
laatumakro ja fotarin focus stack ei sovi samaan lauseeseen.
Lähetetty: Loka 25, 2016 21 : 00
Kirjoittaja puuhapete
janne. kirjoitti:hattumies kirjoitti:Jos haluat oikeasti laatumakroja niin opettele focus stacking menetelmä photoshopilla.
laatumakro ja fotarin focus stack ei sovi samaan lauseeseen.
Saisko tuosta vielä tarkemmin. Mikä fotarin stäkkäyksessä mättää?
Sen verran makrokärpänen puraisi että menin hommaamaan Tamronin 90mm makroputken kun halvalla sain. Ainakin arvostelujen mukaan pitäisi olla ihan kelpo peli...no sen näkee kun kokee. Tuohon kun vielä heittää loittoa niin eiköhän ala olla tarkennuksen kanssa tekemistä ja stäkkäämiselle tarvetta.
Osaatteko suositella hyvää ja kohtuuhintaista makrokiskoa?
Lähetetty: Loka 25, 2016 21 : 16
Kirjoittaja janne.
PS ottaa pinoon satunnaisesti ihan epäteräviltä alueilta matskua ja jälki on sen mukaista.
Lähetetty: Loka 25, 2016 21 : 38
Kirjoittaja hattumies
Aijaa, mulla on pelannut hyvin, tosin en ole 6 kuvaa enempää tainnut tuolla koskaan pinotakaan.
Lähetetty: Loka 25, 2016 22 : 50
Kirjoittaja Juha Sa
Helicon on toiminut minulla ihan hyvin, taitaa reilu 40 kuvaa olla suurin pino.
Omat ongelmansa siinäkin on esim. kukkien pienissä yksityiskohdissa tulee joskus samanlaista virhettä kuin Photarissa, B- ja C -metodien yhdistelmää joutuu usein käyttämään.
Joidenkin mukaan Zerene olisi pienissä yksityiskohdissa parempi, en tiedä kun en ole kokeillut.
Parasta siinä on kuitenkin tuo Remote, ei tarvitse makrokiskoja ellei nyt ihan mikroskooppitasolle aio mennä.
Lähetetty: Loka 25, 2016 23 : 54
Kirjoittaja niffe
Mitkä mielestänne olisivat sitten parhaat Photarin fokusstäkkäyksen korvaavavat ohjelmistot? Onko näkemyksiä?
Lähetetty: Loka 26, 2016 9 : 04
Kirjoittaja JKT
Zerene tuntui muuten hyvältä, mutta värien ja valotuksen automaattikorjaus sotki koko kuvan värit toisinaan. Helicon ei tuota ole koskaan tehnyt. Epäilen, että Zerene käyttää myös värien ääriarvoja, kun taas Helicon pelaa kokonaan keskiarvoilla. Ja tuo ensimmäinen lähestyminen voi mennä pahasti metsään, jos kasan alussa ei ole oikein mitään terävää.
Lähetetty: Loka 27, 2016 17 : 11
Kirjoittaja puuhapete
Tässä on nyt 10 kuvaa stäkätty Photoshop CC:llä. Putkena Tamronin 90mm 2.8 macro ja 36mm loitto. Sanokaa te kokeneemmat onko laatu hyvää vai huonoa. Omaan silmään näyttäis ihan hyvältä...
edit: apuna oli Manfroton makrokisko...
Lähetetty: Loka 28, 2016 8 : 57
Kirjoittaja JKT
Jotain pikku häikkää tuossa alimman terälehden vasemmalla puolella, mutta muuten ei valittamista. Saattoihan tuo jäädä terävyysalueen ulkopuolellekin - paha sanoa.
Lähetetty: Loka 28, 2016 23 : 03
Kirjoittaja Pan
Zerenen ja Helicon Focusin lisäksi on ilmainen CombineZP. Tekee suht. hyvää jälkeä, mutta ei osaa hoita reunoja pois ja syö vain jpg:tä. Kuva-aluehan muuttuu, kun tarkennusta tai kuvausetäisyyttä muutetaan. Sen takia PS ei oikein toimi kunnolla esim. 20 kuvan kanssa. CZP saattaa myös kaatua W10:ssä.
Kuvausvaiheessa voi käyttää apuna myös noita automaattisesti tarkennuspinon kuvaamisen hoitavia softia, windowsille löytyy mm. ControlMyCanon/ControlMyNikon. Ja jos kamerassa on wifi, niin sitten löytyy paljon lisää IOSille aj Androidille (mm. Helicon Remote)
Olen myös tehnyt tarkennuspinon Canon Utililyllä, mutta silloin pitää itse vaihtaa tarkennusta laukaisujen välissä utilityn nappuloilla. Mutta kameraan ei tartte koskea.
on kuvattu 42 kuvaa, 10cm etäisyydelta ja n. 8 cm terävyysalueella ja tarkennuskiskoa käyttäen. Yhdistely CombineZP:llä (Win7:lla). Lopuksi hieman säätöä PS:llä.
Lähetetty: Marras 04, 2016 23 : 35
Kirjoittaja tippiwatti
Noin niinku jäniskevennyksenä:
Kalimar AF 70-210mm f3.9-5.6
Käsivaralta lähimmältä tarkennusetäisyydeltä (siis siltä kiveltä missä satuin istumaan) ~1,1m kokeilumielessä ilman mitään syväterävyyksien tms. miettimistä roiskaistuna : )
https://goo.gl/photos/mPCJU7Q1j6quNtoA8