Yongnuo vai Yongnuo vai joku muu?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
pantagruel

Yongnuo vai Yongnuo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja pantagruel »

Meni lopullisesti hermot flässien optiseen etälaukaisuun ja siinä sivussa Nikonin valikonvalikonvalikkoon upotettuun salamaohjaukseen.

Oliskos kokemuksia ja näkemyksiä että onko toimivampi ja varmempi ratkaisu Yongnuo 560 IV -salamat + 560 TX-lähetin vai pärjäiskö jo laatikosta löytyvillä SB-600:silla + 622N-vastaanottimilla ja 622N TX-lähettimellä? Tai onko muunmerkkisiä ratkaisuja? Edellytyksinä radiolaukaisu, tehonsäätö lähettimestä ja budjettihintaluokka.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Itsellä käytössä juuri nuo 622N ja 622TX laitteet. Salamina YN568EX ja SB700. Ohjaimet toimivat helposti kameran päältä säädettävinä mauaaliläheittiminä mutta kun olet kertaalleen kokeillut tuota settiä SB600:n kanssa TTL-settinä paluuta ei ole :-)

Myös tuossa TTL ohjauksessa on tuunaamis-mahdollisuus jos haluaa käsin hienosäätää.

Älä ainakaan tuohon 560-malliin mene kun sinulla on jo TTL salamat.
pantagruel

Kiitos - onko tuo Nikon SB-Yongnuo-yhdistelmä siis toiminut ihan luotettavasti?

En lähtökohtaisesti ymmärrä miksi ns. rakennettua valaistusta ei säätäisi flässi kerrallaan manuaalisesti tasan tarkkaan sellaiseksi kuin itse haluaa, joten en osaa TTL:ää kaivata, mutta eipä kai tuosta optiosta haittaakaan ole.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

On se toiminut hemmetin hyvin. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että taitaa olla kerta tai kaksi kun asettelin noita manuaalina ja sitten siirryin siihen TTLään unohtaen koko manuaalin. En tiedä kuvaatko liikkuvaa vai paikallaan olevaa kohdetta mutta minun liikkuvissa kohteissa tuo ttl on julmetun hyvä. Muistan vielä kun ekan kerran asiaa ihan oikeasti kokeilin. Huone jossa (erivärisiä!) loisteputket katossa ja varjot varsinkin tummissa kasvoissa. Vein salaman pöydän eteen n.5m päähän ja suuntasin sen niin, että katon vaalean pinnan heijastama valo tulisi about hyvin haastateltavien naamoille. Sitten kahvia, sämpylää ja kakkua odotellessa pelaajia ja valmentajia. Tilanteen alettua hiiviskelin sopiviin kulmiin kuvaamaan. Kamera oli muistaaksen aukon esivalinnalla ja annoin palaa. TTL antoi tasaisen valon ja varjotkin olivat vähissä. Esimerkkikuvaa en saa linkattua mutta tässä osoite kuvaan:
https://lh3.googleusercontent.com/Wr8b- ... 9-h1799-no

Tuosta kuvasta näkyy hyvin siniraamisten ovien lasien läpi aulassa oleva samanlainen valaistus kuin tuossa huoneessa. Siitä voi verrata lähtövalaistusta ja TTL:n korjaamaa valaistusta.
pantagruel

Juu, ehkäpä action-kuvauksessa ttl on tarpeen, mulla lähinnä potrettikuvausta jossa ei niinkään. Ehkäpä nuo sitten uskaltaa ostaa.
burmanm

Viesti Kirjoittaja burmanm »

pantagruel kirjoitti:Juu, ehkäpä action-kuvauksessa ttl on tarpeen, mulla lähinnä potrettikuvausta jossa ei niinkään. Ehkäpä nuo sitten uskaltaa ostaa.
Eikös siinäkin HSS:ää voi joskus kaivata, joka 560:sta puuttuu?
pantagruel

burmanm kirjoitti:
Eikös siinäkin HSS:ää voi joskus kaivata, joka 560:sta puuttuu?
Niin no joo... hyvä pointti.
lippoma
Viesti:

Re: Yongnuo vai Yongnuo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja lippoma »

pantagruel kirjoitti:Meni lopullisesti hermot flässien optiseen etälaukaisuun ja siinä sivussa Nikonin valikonvalikonvalikkoon upotettuun salamaohjaukseen.
Hei!
Minulla on 6-8 kpl 560 IV ja 560 TX-lähetin ja 5D III. Tällä setillä otettu esim tämä kuva. Tämän kuvan kaukolaukaisin Cactuksella.
ttl-pilaa kuvat. Kun säädöt itse tehtyjä niin voit sanoa itse kuvanneesi kohteen. Nyrkkisääntö on se, että jos kuvaat Lehtikuvalle tai Hesariin, tai muuhun niin silloin kuvan pitää onnistua, eikä väliä muulla, jotta saat lehteen materiaalia, silloin monet turvautuvat automatioon eli TTL:ään ja muihin. Jos kuvaat ilmaistaksesi omia intohimoja niin silloin pitää ottaa riskejä, ja epäonnistua pahasti tai onnistua. Valokuvaaminen on riskien ottamista ja sietämistä, ja valon käyttö on se suurista suurin asia.
Näitä salamia rikkoutuu erilaisissa miljöissä putoamisen johdosta silloin tällöin ja uuden saat tilaamalla ebaystä noin 65€.
http://kuvagalleria.net/aaaaakuvat/a1.jpg
lippoma
Viesti:

Re: Yongnuo vai Yongnuo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja lippoma »

lippoma kirjoitti:
pantagruel kirjoitti:Meni lopullisesti hermot flässien optiseen etälaukaisuun ja siinä sivussa Nikonin valikonvalikonvalikkoon upotettuun salamaohjaukseen.
Hei!
Minulla on 6-8 kpl 560 IV ja 560 TX-lähetin ja 5D III. Tällä setillä otettu esim tämä kuva. Tämän kuvan kaukolaukaisin Cactuksella.
ttl-pilaa kuvat. Kun säädöt itse tehtyjä niin voit sanoa itse kuvanneesi kohteen. Nyrkkisääntö on se, että jos kuvaat Lehtikuvalle tai Hesariin, tai muuhun niin silloin kuvan pitää onnistua, eikä väliä muulla, jotta saat lehteen materiaalia, silloin monet turvautuvat automatioon eli TTL:ään ja muihin. Jos kuvaat ilmaistaksesi omia intohimoja niin silloin pitää ottaa riskejä, ja epäonnistua pahasti tai onnistua. Valokuvaaminen on riskien ottamista ja sietämistä, ja valon käyttö on se suurista suurin asia.
Näitä salamia rikkoutuu erilaisissa miljöissä putoamisen johdosta silloin tällöin ja uuden saat tilaamalla ebaystä noin 65€.
http://kuvagalleria.net/aaaaakuvat/a1.jpg
Ebaysta kattelin niin olikin hinta 54€ + 10€ (shipping)
tupica

Viesti Kirjoittaja tupica »

onninpoika kirjoitti:Itsellä käytössä juuri nuo 622N ja 622TX laitteet. Salamina YN568EX ja SB700. Ohjaimet toimivat helposti kameran päältä säädettävinä mauaaliläheittiminä mutta kun olet kertaalleen kokeillut tuota settiä SB600:n kanssa TTL-settinä paluuta ei ole :-)

Myös tuossa TTL ohjauksessa on tuunaamis-mahdollisuus jos haluaa käsin hienosäätää.
Toimiikohan tässä TTL ja HSS nissin di622 salaman kanssa?
Vastaa Viestiin