Sivu 1/1

Valolaatikko nagatiivien kuvaukseen

Lähetetty: Marras 12, 2015 20 : 04
Kirjoittaja Jovala
Negatiivien digitalisointisuunnitelmat (digikameralla) ovat muuttuneet sen verran, että näyttäisi valolaatikon päällä kuvaus olevan se paras vaihtoehto.
Seuraavanlaista olen ajatellut (vrt. kuva)
1) Laatikon kaneessa vain 6cm x 6cm reikä, jonka päällä negatiivi lepää. Reijässä ei ole lasia.
2) Laatikossa on valkoiset heijastavat pinnat, joissa tasainen valo (tehdään kahdella salamalla). Kuvassa negatiiville heijastuva valo merkitty vihreällä.
3) Negatiivi suojellaan liian viistossa kulmassa ja suoraan tulevalta valolta "Heijastussuojalla" (hieman kuten vastavalosuoja). Keltaisella merkitty salamien alalaidasta tulevat säteet eivät pääse suoraan negatiiville.
4) Violetilla merkitty kameran näkemä kuvakulma. Ajatuksena tarkistaa, ettei heijastussuoja aiheuta vinjetointia.

Kuva

Onkohan tässä kaikki huomioitu?

Objektiivin ja negatiivin välinen osa tarvii peittää ympäristövalolta - vai tarviiko?

Lähetetty: Marras 12, 2015 21 : 30
Kirjoittaja Rockford
Ei kai tuo ympäristön valo juurikaan käytännössä haittaa jos ajat salamoja tarpeeksi isolla teholla vallitsevaan valoon nähden. Itse olisin huolissani siitä miten negan saa tarpeeksi tasaisena tuon aukon yli jos aukossa ei ole lasia.

Jos ei jaksa askarrella tuota boksia:
https://www.youtube.com/watch?v=ReD_a5BGSes#t=40s
https://www.youtube.com/watch?v=QUO4Wida_wY#t=2m33s

Lähetetty: Marras 12, 2015 21 : 39
Kirjoittaja Hannu KH
Suurennuskoneen väripää ylösalaisin suurennostasolle, nega filminpitimeen ja kamera kamerasovitteella tolppaan kiinni.

Helppoa.

Lähetetty: Marras 12, 2015 22 : 10
Kirjoittaja Jovala
Hannu KH kirjoitti:Suurennuskoneen väripää ylösalaisin suurennostasolle, nega filminpitimeen ja kamera kamerasovitteella tolppaan kiinni.

Helppoa.
Minkälainen on tuo suurennuskoneen filminpidin?

Mulla on ajatuksena sitoa toi laatikko kolmijalan jalkojen väliin (jottei liikahda kameraan nähden pienestä tönäisystä). Kun suurennuskonetta mulla ei ole.

Laatikon pintaan olen ajatellut kiinnittää liuskan johteeksi (alumiinilatan/puuriman/paksun kartongin), jota vasten negaa on helppo siirtää/liu'uttaa seuraavan ruudun kohdalle, asentonsa säilyttäen.

Tai en minä negaa siirrä sellaisenaan, vaan teen mustasta kartongista jigin, jonka kyydissa negatiivi siirtyy, ilman että raapeutuu valolaatikkoon. Jigiin olisi sitten saatava sydeemi, joka painaa negan suoraksi, jos sellaiseen on tarvetta.
Kävisikö toi suurennuskoneen filminpidin jigiksi?
Rockford kirjoitti:Itse olisin huolissani siitä miten negan saa tarpeeksi tasaisena tuon aukon yli jos aukossa ei ole lasia.
Erityisesti Newtonin renkaiden takia ylimääräinen lasi ei ole hyvästä. Jos negan saisi riittävän suoraksi ilman lasia, ni sit sillai.

Mutta itse asiaan: Eikö tosta mun valolaatikosta ole sen kummempaa sanottavaa. Ei mitään ylimääräistä, mitään puutu, tai edes pielessä? Onks se sit hyvä:)

Mun ensimmäinen approksimaatio oli tämä:
Kuva
Mutta tuossa on:
- Kinofilmi ja diat sopii suoraan. Tosin filmiä siirtäessä liu'uttamalla raappeutumistodennäköisyys on ... luulisin aika suuri. Avamalla taas filminpidin, tulee hommasta tosi hankalaa.
- CoCa-Cola-kameran negat (13mm x 17mm) tietysti mahtuu tonne sisään, mutta vaatii jonkin jigin tekemistä esimerkiksi kartongista.
- Mun 6 x 6 keskiformaattikuvia tällä ei saa ollenkaan.

Lähetetty: Marras 13, 2015 9 : 13
Kirjoittaja jsantala
Entä joku tämän tyyppinen led-paneeli? Ihan vain ideana...
http://www.ebay.de/itm/161459754863

Itsellä ei ole kokemusta, mutta kaveri näytti tuollaista ja tuli mieleen voisiko sitä käyttää diakuvien digitointiin.

Värilämpötilan säätöä tuossa mallissa ei ole, mutta luulisi että sellaisiakin löytyy.

Lähetetty: Marras 13, 2015 10 : 28
Kirjoittaja Jovala
jsantala kirjoitti:Entä joku tämän tyyppinen led-paneeli? Ihan vain ideana...
http://www.ebay.de/itm/161459754863

Itsellä ei ole kokemusta, mutta kaveri näytti tuollaista ja tuli mieleen voisiko sitä käyttää diakuvien digitointiin.

Värilämpötilan säätöä tuossa mallissa ei ole, mutta luulisi että sellaisiakin löytyy.
Mua epäilyttää toi LED:ien spektri ... kuinka jatkuva se on. Vai riittääkö negoilla pelkästään se, että valoa on noiden kolmen värin kohdalla (RGB tai CMY).

Ja noissakin tulee sitten toi Newton-renkaiden mahdollisuus.

Lähetetty: Marras 13, 2015 10 : 40
Kirjoittaja Jovala
Tulipas mieleen:
Ton laatikon korkeuden tulee olla niin suuri, että kamera blurraa pohjan etäisyydellä vahvasti (käytetyllä aukolla, kun tarkennettu negatiiviin). Ei sitten negan läpinäkyvimmissä kohdissa tule pohjan yksityiskohdat esiin.

Lähetetty: Marras 13, 2015 12 : 20
Kirjoittaja Rockford
Jovala kirjoitti:Mua epäilyttää toi LED:ien spektri ... kuinka jatkuva se on. Vai riittääkö negoilla pelkästään se, että valoa on noiden kolmen värin kohdalla (RGB tai CMY).
Mitenkähän tasaisia on kaupallisten filmiskannereiden valonlähteiden spektrit? Jotain juttua aiheesta löytyy http://www.marcelpatek.com/scan.html