Sivu 1/2

GoProta ei voi korjata takuuajan jälkeen

Lähetetty: Marras 02, 2015 22 : 52
Kirjoittaja Cumbo
Tiedoksi muuten sitten kaikille GoPron omistajille, että kun kameran takuu (2 vuotta) päättyy, niin kameraa ei voi korjata. Kyselin tätä suomalaisilta jälleenmyyjiltä ja kesään asti maahantuojana toimineelta firmalta. Kaikki vastasivat, että GoPro-kameroita ei huolleta Suomessa, vaan ne lähetetään aina ulkomaille (Hollantiin?). Itsellä tuli tämä karulla tavalla huomattua, kun kameran miniusb-portista irtosi pinnirivien välissä olevan pieni muovinpalanen. Kameralla oli hajoamishetkellä ikää 2 vuotta 2 kuukautta. En ostanut kameraani Suomesta, vaan Briteistä, joten myyjän virhevastuu ei edes kata tuota.

Pitkät keskustelut GoPron kanssa ja tarjosivat minulle uutta GoPro Hero4 Blackiä hintaan 429,90 € - 20 % sillä ehdolla, että lähetän omalla kustannuksellani täysin toimivan GoPro Hero3 Blackin heille. Kamerassani on siis ainoastaan se vika, että miniusb-pinnien välissä olevan muovi on murtunut irti - muuten kamera toimii täysin. Olisin siis saanut uuden kameran (joka on 2 vuoden jälkeen hajotessaan arvoton muovipalikka) hintaan 343,92 €, jos olisin antanut ilmaiseksi oman kamerani heille. Aivan täysi vitsi tämä pulju.

Rupesi kyllä niin paljon kyrpimään tämä firma, että en ihan hevillä enää kameraa sieltä osta.

Eli:
a) kannattaa kamppeita ylipäätään ostaessa miettiä, ostaako Suomesta vai ulkomailta (myyjän virhevastuu) ja
b) kannattaa ostaa joku muu kuin GoPro, jos vaihtoehtoja on. Uskomattoman huonoa palvelua.

Lähetetty: Marras 03, 2015 14 : 34
Kirjoittaja Tapiol2003
Miten niin ei voi korjata?

Monet tuotteet korjataan ulkomailla keskitetyissä huoltopisteissä tai tehtaalla. Näin on ollut joidenkin kameroidenkin osalta kymmeniä vuosia samoin kuin uudempien tuotteiden osalta mm. isompien mustesuihkutulostimien osalta.

Älä suotta murehdi. Huoltoreissu voi kestää hieman totuttua kauemmin, eikä edes välttämättä sitäkään.

Lähetetty: Marras 03, 2015 14 : 42
Kirjoittaja Cumbo
Tapiol2003 kirjoitti:Miten niin ei voi korjata?

Monet tuotteet korjataan ulkomailla keskitetyissä huoltopisteissä tai tehtaalla. Näin on ollut joidenkin kameroidenkin osalta kymmeniä vuosia samoin kuin uudempien tuotteiden osalta mm. isompien mustesuihkutulostimien osalta.

Älä suotta murehdi. Huoltoreissu voi kestää hieman totuttua kauemmin, eikä edes välttämättä sitäkään.
Siten niin, että GoPro vastasi minulle näin.

Tiedän monien tuotteiden keskitetystä huoltamisesta, mutta GoPro ei suostu tekemään kameralleni mitään eli edes maksua vastaan.

Asia on ihan selkeä pitkien sähköpostiviestittelyjen jälkeen, joita en viitsi täällä julkaista.

Halusin vain saattaa tämän kaikkien nykyisten, ja mahdollisesti tulevien, GoPro-asiakkaiden tietoon.

Lähetetty: Marras 03, 2015 16 : 53
Kirjoittaja Gamma
Todennäköisesti sitä ei korjata takuuaikanakaan, vaan vaihdetaan uuteen.

Lähetetty: Marras 03, 2015 20 : 01
Kirjoittaja adapteri
Gamma kirjoitti:Todennäköisesti sitä ei korjata takuuaikanakaan, vaan vaihdetaan uuteen.
Takuuseen (tai tuotevastuuseen) vaihtaminen edellyttää, että tuotteessa on virhe. Jos joku rikkoo kameran, esimerkiksi kovakouraisella käsittelyllä saa usb:stä palasen irti, kameran "vaihtaminen" on tietysti saman hintaista kuin uuden ostaminen. 345 euroa on edullinen hinta, jos valmistaja sillä suostuu vaihtamaan tuollaisen kameran edes takuuajan alussa.

Lähetetty: Marras 03, 2015 20 : 58
Kirjoittaja Cumbo
Gamma kirjoitti:Todennäköisesti sitä ei korjata takuuaikanakaan, vaan vaihdetaan uuteen.
Näin varmasti. Minulla oli tuon kanssa jo tuon kahden vuoden aikanakin sen verran ongelmia, että kahdesti vaihtoivat uuteen - ja vika oli softapuolella.
adapteri kirjoitti:Takuuseen (tai tuotevastuuseen) vaihtaminen edellyttää, että tuotteessa on virhe. Jos joku rikkoo kameran, esimerkiksi kovakouraisella käsittelyllä saa usb:stä palasen irti, kameran "vaihtaminen" on tietysti saman hintaista kuin uuden ostaminen. 345 euroa on edullinen hinta, jos valmistaja sillä suostuu vaihtamaan tuollaisen kameran edes takuuajan alussa.
Huoh. Kyse ei ollut virheellisestä käsittelystä. Yrittivät tietysti sillä alkuun jallittaa, mutta totuus on, että kun kerran otin alkuperäisen miniusb-piuhan kamerasta irti, niin muovi oli jäänyt piuhan plugin sisään. Ihan normaali käytössä siis. Normaali laturin lisäksi käytin GoPron alkuperäistä Combo Cablea.

Kysyivät siis ensin yhdessä postissa, että mitä piuhoja olen käyttänyt. Selvityksen saatuaan kysyivät, miten olen niitä käyttänyt. En tiedä voiko niitä piuhoja jotenkin väärin käyttää niiden kameroiden kanssa.

Noh, kun loppujen lopuksi ei käynyt ilmi mitään, minkä vuoksi olisivat voineet evätä takuukorjauksen käyttäjästä johtuvan virheen vuoksi, niin sanoivat, että takuu on päättynyt. Kuittia pyysivät 1. vastauksessaan ja saivat sen heti perään minun lähettämässäni vastauksessa. Olisivat vaan suoraan sanoneet, että eivät ala millekään, kun 2 vuotta on kulunut.

@adapteri: Hero4 Blackin normaalihinta GoProlla oli 429,99 euroa. Olisitko itse lähettänyt Hero3 Black -kamerasi, jossa vain virheellinen miniusb-portti, GoProlle, jotta saat 86 euron alennuksen uudesta kamerasta - erityisesti kun saamasi vastaukset ovat olleet erittäin tylyjä? Lisäksi tuota kameraa sai Rajalasta hintaan 349 vielä viikonloppuna.

Jokainen tietysti tekee niin kuin tykkää, mutta itseäni alkoi sen verran nappasemaan tuo touhu, että oli pakko avautua. :)

Lähetetty: Marras 03, 2015 21 : 36
Kirjoittaja adapteri
Cumbo kirjoitti: @adapteri: Hero4 Blackin normaalihinta GoProlla oli 429,99 euroa. Olisitko itse lähettänyt Hero3 Black -kamerasi, jossa vain virheellinen miniusb-portti, GoProlle, jotta saat 86 euron alennuksen uudesta kamerasta - erityisesti kun saamasi vastaukset ovat olleet erittäin tylyjä? Lisäksi tuota kameraa sai Rajalasta hintaan 349 vielä viikonloppuna.
En tietenkään olisi. Minä äänestän herkästi jaloillani enkä mene uudelleen kauppaan, josta saan huonoa kohtelua. En kivijalka enkä nettikauppaan.

Valmistajat käyttävät mielellään sitä väitettä, että vika ei ole tuotteessa vaan käsittelyssä. Takuuaikana käytännössä valmistajan täytyy osoittaa virheellinen käsittely, jos aikoo luistaa takuusta. Sen sijaan takuuajan jälkeen (siis tuotevastuuta käytettäessä) asiakkaan pitäisi kyetä osoittamaan tuotteen virheellisyys. Silloin on paljon helpompi toimia paikallisen jälleenmyyjän kanssa kuin ulkomaan kaupan kanssa.

Lähetetty: Marras 03, 2015 21 : 50
Kirjoittaja pndragon
Oletko googlaillut onko kuinka tyypillinen vika ja onko sitä mahdollista itse korjata?

Lähetetty: Marras 03, 2015 21 : 54
Kirjoittaja Cumbo
adapteri kirjoitti:
Cumbo kirjoitti: @adapteri: Hero4 Blackin normaalihinta GoProlla oli 429,99 euroa. Olisitko itse lähettänyt Hero3 Black -kamerasi, jossa vain virheellinen miniusb-portti, GoProlle, jotta saat 86 euron alennuksen uudesta kamerasta - erityisesti kun saamasi vastaukset ovat olleet erittäin tylyjä? Lisäksi tuota kameraa sai Rajalasta hintaan 349 vielä viikonloppuna.
En tietenkään olisi. Minä äänestän herkästi jaloillani enkä mene uudelleen kauppaan, josta saan huonoa kohtelua. En kivijalka enkä nettikauppaan.

Valmistajat käyttävät mielellään sitä väitettä, että vika ei ole tuotteessa vaan käsittelyssä. Takuuaikana käytännössä valmistajan täytyy osoittaa virheellinen käsittely, jos aikoo luistaa takuusta. Sen sijaan takuuajan jälkeen (siis tuotevastuuta käytettäessä) asiakkaan pitäisi kyetä osoittamaan tuotteen virheellisyys. Silloin on paljon helpompi toimia paikallisen jälleenmyyjän kanssa kuin ulkomaan kaupan kanssa.
Erityisesti kun ulkomailla ei taideta juurikaan tuntea käsitettä "myyjän virhevastuu". Siellä vastuu tuotteesta usein rajautuu käsittääkseni takuuaikaan.

Lähetetty: Marras 03, 2015 21 : 55
Kirjoittaja Cumbo
pndragon kirjoitti:Oletko googlaillut onko kuinka tyypillinen vika ja onko sitä mahdollista itse korjata?
Kyllä siitä purkuohjeet löytyy, mutta aika vähän apua, kun muovihan on kiinteästi rungossa kiinni. Vaihtoehtoina siis muovirungon vaihtaminen tai muoviosan takaisinliimaaminen, mikä ei taida onnistua, koska kiinnityspinta-ala on niin pieni.

Lähetetty: Marras 03, 2015 22 : 01
Kirjoittaja emerik
Pieni säästö olikin kalliimpi juttu. :/

Lähetetty: Marras 03, 2015 22 : 05
Kirjoittaja Cumbo
emerik kirjoitti:Pieni säästö olikin kalliimpi juttu. :/
Maksoin kamerasta 299 €, kun se taisi Suomessa maksaa ainakin 100 € enemmän. Jokainen voi itse päättää, oliko säästö pieni vai suuri.

Itse aion kyllä jatkossa vielä enemmän suosia kotimaisia kauppiaita - ja vähemmän GoPron tuotteita. :)

Lähetetty: Marras 03, 2015 22 : 18
Kirjoittaja mvuori
adapteri kirjoitti:Takuuseen (tai tuotevastuuseen) vaihtaminen edellyttää, että tuotteessa on virhe.
Siis virhevastuuseen. Tuotevastuu on tuottajan vastuuta tuotteista, jotka ovat vaarallisia tai aiheuttavat vahinkoa, mikä on ihan eri asia.

Samoin vaihtaminen virhevastuun perusteella edellyttää sitä, että "vastuuketju" ei ensisijaisesti korjaa virhettä.

Takuuvaihto taas on ihan kiinni siitä, mitä takuuehdoissa lukee. Takuu on Suomessa vapaaehtoinen, lakisääteiseen virhevastuuseen lisäetua tuottava lupaus, eikä sen pidä ajatella edellyttävän kategorisesti mitään.

Lähetetty: Marras 03, 2015 22 : 42
Kirjoittaja Cumbo
mvuori kirjoitti:Takuu on Suomessa vapaaehtoinen, lakisääteiseen virhevastuuseen lisäetua tuottava lupaus, eikä sen pidä ajatella edellyttävän kategorisesti mitään.
Takuu ei taida olla täysin vapaaehtoinen.

http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_fi.htm

"Myyjän katsotaan olevan 3 artiklan mukaan vastuussa, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Jos 3 artiklan 2 kohdassa säädettyjä oikeuksia koskee kansallisen lainsäädännön nojalla vanhentumisaika, tämän ajan on oltava vähintään kaksi vuotta luovutushetkestä."

Lähde: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 1999/44/EY, 5 artiklan 1 kohta.


Europa.eu-sivusto puhuu takuusta, mutta direktiivissä puhutaan vain "myyjän olevan vastuussa virheestä".


Näiden lisäksi on Suomessa vielä kuluttajansuojalain 5:12 mukainen virhevastuu (yleinen virhesäännös).

Re: GoProta ei voi korjata takuuajan jälkeen

Lähetetty: Marras 04, 2015 1 : 01
Kirjoittaja OskuK
Cumbo kirjoitti: b) kannattaa ostaa joku muu kuin GoPro, jos vaihtoehtoja on. Uskomattoman huonoa palvelua.

_________________
flickr
5DMkII
7D
Samyang14/2.8
Canon24/2.8
Sigma24/1.4A
Canon35/2.0IS
Canon40/2.8
Sigma50/1.4A
Canon100/2.8L IS
Canon100-400MkI
En ihmettele ettet mainosta kameraa enää listassakaan ;-)

Re: GoProta ei voi korjata takuuajan jälkeen

Lähetetty: Marras 04, 2015 9 : 24
Kirjoittaja Cumbo
OskuK kirjoitti:
Cumbo kirjoitti: b) kannattaa ostaa joku muu kuin GoPro, jos vaihtoehtoja on. Uskomattoman huonoa palvelua.

_________________
flickr
5DMkII
7D
Samyang14/2.8
Canon24/2.8
Sigma24/1.4A
Canon35/2.0IS
Canon40/2.8
Sigma50/1.4A
Canon100/2.8L IS
Canon100-400MkI
En ihmettele ettet mainosta kameraa enää listassakaan ;-)
Ei se tuohon listaan ole mahtunutkaan, mutta ehdottomasti poistaisin, jos se siinä olisi. ;)

Lähetetty: Marras 04, 2015 10 : 43
Kirjoittaja SuperDrive
Cumbo kirjoitti:
mvuori kirjoitti:Takuu on Suomessa vapaaehtoinen, lakisääteiseen virhevastuuseen lisäetua tuottava lupaus, eikä sen pidä ajatella edellyttävän kategorisesti mitään.
Takuu ei taida olla täysin vapaaehtoinen.

http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_fi.htm

"Myyjän katsotaan olevan 3 artiklan mukaan vastuussa, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Jos 3 artiklan 2 kohdassa säädettyjä oikeuksia koskee kansallisen lainsäädännön nojalla vanhentumisaika, tämän ajan on oltava vähintään kaksi vuotta luovutushetkestä."

Lähde: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 1999/44/EY, 5 artiklan 1 kohta.
Suomessa tuota vastaa juuri virhevastuu. Suomessa takuu on usein vain vuoden, vaikka muualla se on kaksi vuotta. Virhevastuun ongelma on, ettei siitä juuri asiakkaille kerrota, jolloin asiakas eri osaa vedota siihen. Lisäksi sitä ei saa itse maahan tuotaessa. Sopiikin kysyä onko Suomen käytäntö keinotekoinen kaupan rajoite.

Takuu on vapaaehtoinen, mutta jos se annetaan, sitoo sitä tietyt edellytykset, kuten takuukorjauksen maksuttomuus.

Lähetetty: Marras 04, 2015 10 : 48
Kirjoittaja Cumbo
SuperDrive kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:
mvuori kirjoitti:Takuu on Suomessa vapaaehtoinen, lakisääteiseen virhevastuuseen lisäetua tuottava lupaus, eikä sen pidä ajatella edellyttävän kategorisesti mitään.
Takuu ei taida olla täysin vapaaehtoinen.

http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_fi.htm

"Myyjän katsotaan olevan 3 artiklan mukaan vastuussa, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Jos 3 artiklan 2 kohdassa säädettyjä oikeuksia koskee kansallisen lainsäädännön nojalla vanhentumisaika, tämän ajan on oltava vähintään kaksi vuotta luovutushetkestä."

Lähde: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 1999/44/EY, 5 artiklan 1 kohta.
Suomessa tuota vastaa juuri virhevastuu. Suomessa takuu on usein vain vuoden, vaikka muualla se on kaksi vuotta. Virhevastuun ongelma on, ettei siitä juuri asiakkaille kerrota, jolloin asiakas eri osaa vedota siihen. Lisäksi sitä ei saa itse maahan tuotaessa. Sopiikin kysyä onko Suomen käytäntö keinotekoinen kaupan rajoite.

Takuu on vapaaehtoinen, mutta jos se annetaan, sitoo sitä tietyt edellytykset, kuten takuukorjauksen maksuttomuus.
Tämä ei pidä paikkaansa. Myyjän virhevastuun piiriin menee esim. tilanne, jossa tuote ei kestä sen normaalia käyttöikää (ks. kuluttajansuojalaki). Takuu on asia erikseen.

Lähetetty: Marras 05, 2015 0 : 56
Kirjoittaja OskuK
SuperDrive kirjoitti:Virhevastuun ongelma on, ettei siitä juuri asiakkaille kerrota, jolloin asiakas eri osaa vedota siihen. Lisäksi sitä ei saa itse maahan tuotaessa. Sopiikin kysyä onko Suomen käytäntö keinotekoinen kaupan rajoite.
Mielenkintoinen ajatus, vähän kuin miettisi onko asiakkaan ihmisarvo keinotekoinen kaupan rajoite.

Lähetetty: Marras 10, 2015 18 : 06
Kirjoittaja nyhky
EDIT: Ei mitään, en huomannutkaan, että myyjä oli ulkomailla.

Minä ottaisin yhteyttä vielä myyjään, ja jos mitään ei tapahdu, kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajansuojalain 5. luvun 12 §:n 2. momentin 5. kohdan mukaan tavaran tulee "kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa." Omasta mielestäni GoPron pitäisi kestää enemmän kuin kaksi vuotta. Voi olla, että kuluttajariitalautakunta suosittaa myyjää korjaamaan tuotteen tai vaihtamaan sen uuteen, tai sitten ei. Esimerkiksi tässä kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa suosituksena oli, että myyjä korjaa tai vaihtaa uuteen pelikonsolin, joka hajosi kolme viikkoa takuun päättymisen jälkeen.