Sivu 1/1

Salamasynkkaus nopeilla suljinajoilla

Lähetetty: Joulu 30, 2013 10 : 29
Kirjoittaja monroe
Kuinka onnistuu salamasynkkaus yli 1/250s ajoilla? Pitäisi lienee olla mahdollista saada nopeampaa kuin runko ilmoittaa.
Vai olenko ihan hukassa?
Käytössä itsellä Elinchromen 200w valosetti ja 1ds ii.
Onnistuuko esim pikkusalamoilla Nissin 866?

Lähetetty: Joulu 30, 2013 11 : 07
Kirjoittaja seppot
Kokeile niin, että laitat kameraan kiinni pikkusalaman missä on FP, HSS tai mikä nyt meinaakaan tuota verhosynkkaa nopeampaa aikaa. Sitten studiosalama trigataan joko optisesti tai PC-kaapelilla. Radiotriggeri rajoittaa minulla 1/640s lähtien, mutta optisesti toimii 1/8000s asti. Ulkona vaatii piuhan kun pikkusalaman välkyt ei pärjää auringon paisteelle.

Lähetetty: Joulu 30, 2013 11 : 22
Kirjoittaja olli R
Studiosalamoilla tuo lyhyt suljinaika menee vähän rakenteluksi.

Ensin pitää ymmärtää mistä on kyse:
http://www.digifaq.info/digi_omat/fp.html

Kuten tuossa linkissä sanottiin, verhosulkimellisissa kameroissa tuo onnistuu pikkusalamoiden High Speed -tilassa. Tätä pitää sekä kameran että salaman tukea. Suoraan tuo löytyy Nikoneista ja Canoneista ja heidän salamalaitteistaan kuvattaessa Canonin E-TTL:llä tai Nikonin i-TTL:llä. Kolmansilla valmistajilla tuo on käytössä ainakin Sigman ja Yong Nuo:n joissakin malleissa. Pitäisi ilmeisesti onnistua tuolla Nissinilläsikin.

Studiosalamoilla hommaa ei yleensä tueta suoraan. Näissä välähdysajat ovat kuitenkin pitempiä, joten toiminto onnistuu, jos välähdyksen kesto on pitempi kuin kameran synkroniajan puoliska. Ongelma on saada salaman välähdys alkamaan sopivalla hetkellä.

Yleensä salaman välähtää, kun ensimmäinen verho on kokonaan auki. Jos suljinaika on lyhyempi kuin synkronointiaika, pitäisi salaman välähdys saada alkamaan sillä hetkellä, kun toinen verho aloittaisi liikkeensä.

Helpoin näkemäni keino on laittaa kameran päälle High Speediä tukeva salama ja laittaa studiosalamat optisiksi orjiksi. Tällöin studiosalamat laukeavat, kun HS-salama aloittaa välähtelynsä ja kaikki menee todennäköisesti varsin oikein. Kuten edellä sanottiin, tuohon voi liittää myös kaapelin mukaan.

Pelkällä kaapelilla synkronoitaessa ei homma oikein onnistu, koska kamera laukaisee salaman, kun ensimmäinen verho on kokonaan auki, tai ei suostu laukaisemaan salamaa ollenkaan, kun suljinaika on lyhyt.

Radiotriggereillä tuo onnistuu, jos triggeri osaa huijata kameraa luulemaan, että siinä on kiinni HS-tilan osaava salama. Tällöin triggeri voi saada studiosalamankin laukeamaan oikeaan aikaan. Tässä on joitakin tällaisia myynnissä olevia:

http://www.lightingrumours.com/which-ra ... sE37fZzsRQ

(pitääkin kokeilla omia YN-622:ia)


Ja lopuksi pitää tietty vielä kertoa, että HS-tila ei oikeasti ole mitenkään nopea. Verhosuljin kulkee joka tapauksessa jollain tietyllä maksiminopeudella, ja se lähinnä säätää sitä sisääntulevan valon määrää. Jos haluaa vangita nopeasti liikkuvia kohteita, ei tämä auta juurikaan, kuvaan tulee lähinnä hauska vääristymä. Auringonvalossa kuvaamiseen HS-tila auttaa.

Jos haluaa vangita nopeaa liikettä, niin kannattaa mielummin käyttää salaman lyhyttä välähdystä hyväkseen. Kuvaa pimeässä, pitää kameran suljinajan synkronointiajassa, säätää pikkusalaman pienelle teholle ja laukaisee oikealla hetkellä. Salama välähtää suunnilleen 1/10000 s ja pysäyttää varsin nopeitakin asioita.

Lähetetty: Joulu 30, 2013 19 : 32
Kirjoittaja monroe
Kiitos vastauksista ja kattavasta infosta, vaatii nyt sitten asiaan paneutumista :)

Lähetetty: Tammi 23, 2014 13 : 56
Kirjoittaja sniiki
E: Eipä mitään kun tarkemmin luki.

Lähetetty: Tammi 24, 2014 11 : 51
Kirjoittaja seppot
Todettakoon vielä, että YN-622N ja Quantuumin joku 300W studiosalama pelaa siedettävästi 1/8000s asti. Jonkun verran tulee valoisuuseroa kuvan ylä- ja alaosaan, muttei niin paljon tai jyrkkärajaista mitä ei voisi jälkikäsittelyssä säätää pois.