Neuvoja salamalla kuvaamisen aloittamiseen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Sanr

Neuvoja salamalla kuvaamisen aloittamiseen

Viesti Kirjoittaja Sanr »

Jos olisitte hankkimassa ensimmäistä salamaa tai useampaakin (2-3) niin mitkä salamat ja muut tarvittavat systeemit hankkisitte? Runkona on Canon EOS 7D. Kuvauksen kohteena koirat ja muut lemmikit, ihmiset ja moottoripyörät. Alkuun pääsisi varmasti yhdelläkin salamalla, mutta olen sen verran vakavissani opettelemassa keinovalaisemista, että haluan tehdä oikeita valintoja alusta asti, joten se yksikin salama pitäisi valita sitä silmällä pitäen, että niitä on useampi heti tai tulevaisuudessa.

Minkälaisia heijastimia yms. hankkisitte? Mikä olisi minimikalusto, millä lähteä opettelemaan salamalla kuvaamista? Miten saan salamat toimimaan yhdessä? En siis tiedä vielä mitään. En ole ikinä kuvannut salamalla enkä tiedä miten ne toimivat. Mistä lähteä liikkeelle? Parhaat neuvonne ummikolle, jotta välttyisin pahimmilta virheiltä?

Tarkoitus olisi myös joskus rakentaa oma kotistudio DIY-periaatteella.

Tässä muutama esimerkkikuva tavallisimmista kuvauskohteistani:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Vielä bonuskysymys: Minkälaisen (ranne?)hihnan hankkisin 7D + painava telezoomi -komboon? Alkuperäinen kaulahihna on käyttökelvoton, menee niska ja hartiat jumiin. Joku hihna olisi kuitenkin kiva kameraa kanniskellessa, että se olisi edes kädessä kiinni tuolla moottoriradoilla juoksennellessa.

Muoks: Voihan pälli, olin vasta kuukausi sitten aloittanut melkein samanlaisen topicin tuolla Canon-puolella enkä muistanut! Varhaisdementia! No jospa täältä tulisi laajempia vastauksia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Sillä on hirveästi väliä, minkälaiseen kuvaukseen salamaa olet hommaamassa. Varma nakki on kuitenkin hankkia jokin TTL-automatiikalla varustettu speedlite, joka käy kaikkeen salamakuvaamiseen.

TTL-salama valottaa siis automaattisesti oikein ja on idioottivarma käyttää. Se on omiaan nopeisiin tilanteisiin, joissa et ehdi säätää valoja kuntoon. Tällaisia on vaikka juoksevan koiran kuvaaminen.

Kotistudiossa sitten taas olennaista on eri salamoiden yhteistoiminta, ja TTL-ominaisuudella ei tee mitään enää siinä vaiheessa, kun valaistus rakennetaan osista. Silloin kannattaa hankkia lisävaloa vaikka Youngnoun halpistuikuista, joita voit laukoa orjina. Tässä vaiheessa sinua alkanee kiinnostaa myös softboxit, läpiammuttavat varjot, snootit jne.

Mutta älä kiipeä hanuri edellä puuhun, vaan hanki ihan ekana kunnollinen TTL-salama ja opettele käyttämään sitä. Ei kannata hankkia liikaa kamaa kerralla, kun yhdenkin salaman opetteluun menee suht pitkä aika, jotta saat kakkossalamasta mitään järkevää irti.

Edit. täällä näköjään lista värkeistä, jotka tukevat 7D:n automatiikkaa: http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=767760
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Sillä yhdellä salamalla voi kuvata myös melko paljon kaikkea kotistudiossa. Muutama heijastin, salama ja niiden käytön opettelu. Vasta sen jälkeen kannattaa kasvattaa kalustoa, kun on oppinut kuvaamaan yhdellä salamalla. Harjoittelun aikana kannattaa lueskella kaikkea mahdollista ja selvittää miten näkemäsi kuvat on otettu. Yhdellä salamalla saa yllättävän monipuolisia juttuja aikaan.
chief85
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chief85 »

Kannattaa aloittaa sillä yhdellä salamalla ja kun sen hallitsee niin hommaa sitten lisää. Sateenvarjoja löytyy edullisesti mutta myös ite voi tehdä erinnäkösiä valonmuokkaimia. Sitte vielä jalusta ja triggerit joilla voi ohjata salamaa niin noilla pääsee jo melko pitkälle jos tietää mitä tekee.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Minulla on vain yksi salama. Toista tekisi oikeastaan mieli, se yksinkertaistaisi monia asioita paljon. Olisi kätevää kun kamera kuitenkin ohjaa useampaakin irtosalamaa.

Yhden salaman ostamista pidän kylläkin ns. pakkohankintana. Se kannattaa olla vaikei olisikaan mitään kunnianhimoa salamakuvauksen suhteen. Esimerkiksi noissa ulkokuvissakin on välillä salamasta apua varjojen avaajana ja valotuksen tasaajana.
Sanr

Hyviä kommentteja! Kuvaan pelkillä manuaaliasetuksilla, joten olen melko luottavainen, että salaman lisääminen kuvioon onnistuu. Varsinkin kun innostusta on näin paljon.

- Onko E-TTL sama kuin TTL? Eli Canon Speedlite 430EX II kävisi tälläiseksi TTL salamaksi?

- Mistä löytyisi jonkinlainen sanasto, kun noilla heijastimilla ja muilla on näköjään niin paljon lempinimiä etten ymmärrä mikä on mikä ja kuinka monta erilaista apuvälinettä on kaikenkaikkiaan olemassa.

- Mitä nuo mallien numerot käytännössä tarkoittavat eli esimerkiksi Canon Speedlite 430, 550, 580 ja Sigma 500 ja 530? Tehoa? Vai pelkästään uudempaa mallia?

- Vaihtoehtoja on ilmeisesti aika vähän eli pelkästään Canonin omat salamat ja niistä valikoituu se, mikä mahtuu budjettiin... Olisiko tuo Canon Speedlite 430EX II sopiva ostos?

Kuvausaiheista vielä: Ulkona ja sisätiloissa koiria (poseeraus ja liike), tavaroita, kukkia ja muita luontokuvia, ihmisistä muotokuvia ja hääkuvia sekä moottoripyöristä "muotokuvia".
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Jos kerran kuvaat valotusta käsin säätäen, niin voit hyvin ostaa edullisimpia mahdollisia salamia. Merkkisalamoiden suurin etu on automatiikassa.
Jorkata

Salamalla kuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Jorkata »

Hei
Käy Sulantoblogissa tutustumassa artikkeliin
YongNuo YN-560III salama kokeilussa.

Osoite on
http://www.sulantoblog.fi/
alsalus

Tsekkaa tää:
http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 253.0.html

Tutoriaalien valio on tämä:
http://strobist.blogspot.fi/2006/03/lighting-101.html

Eri mallien eroja kannattaa vertailla vaikka verkkokaupan sivustolla, jossa on aika hyvin speksit eri salamamalleille.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Näistä kahdesta löytyy omia kokemuksiani salamasta:

http://www.digifaq.info/digi_omat/salama/

http://www.digifaq.info/digi_omat/rsalama/index.html

Ja jälkimmäisen lopussa on linkkejä lisätietoon.
iikkoo

Re: Neuvoja salamalla kuvaamisen aloittamiseen

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

[quote="Sanr"]

Vielä bonuskysymys: Minkälaisen (ranne?)hihnan hankkisin 7D + painava telezoomi -komboon? Alkuperäinen kaulahihna on käyttökelvoton, menee niska ja hartiat jumiin. Joku hihna olisi kuitenkin kiva kameraa kanniskellessa, että se olisi edes kädessä kiinni tuolla moottoriradoilla juoksennellessa. /quote]

Itse kanniskelen kameraa kaulahihna vasemmalla olkapäällä, ei kaulassa. Oikea käsi jää vapaaksi.
d3nso

Viesti Kirjoittaja d3nso »

Kamera olkapäälle, helpottaa kummasti.

Canon puolella 430EX II on varmaan hyvä valinta. Ekaksi salamaksi monipuolisuutta, sitten tietää paremmin mitä tarvitsee.
alsalus

olli R kirjoitti:Näistä kahdesta löytyy omia kokemuksiani salamasta:

http://www.digifaq.info/digi_omat/salama/

http://www.digifaq.info/digi_omat/rsalama/index.html

Ja jälkimmäisen lopussa on linkkejä lisätietoon.
Rautaista ja perusteellista asiaa molemmat jutut. Pari uutta kikkaa tuli myös vastaan - en ollut esim tajunnut että irtosalaman voi heijastaa salamaa pitävällä kädellä. Täytyy testata.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Jos ihmettelee salamien tehoja niin http://speedlights.net/ löytynee vertailukelpoisia testejä. Valmistajat tuppaa mittaamaan nuo tehot välillä miten sattuu.
Muistaakseni canonin mallimerkintä on salaman guide number (metreissä) sen salaman maksimipolttovälillä ja nolla perään. Nikonin salamat mitataan zoomattuna 35mm eli ovat keskenään vertailukelpoisia. Jos muistan väärin niin korjatkaa ihmeessä.
--
Sanr

iikkoo kirjoitti:Itse kanniskelen kameraa kaulahihna vasemmalla olkapäällä, ei kaulassa. Oikea käsi jää vapaaksi.
En pysty olkapäällänikään kantamaan 3 kg yhdistelmää. Hartioissa ehkä vikaa. Tämän kesän olen kanniskellut kameraa kainalossa tai käsi suorana sormilla kantaen. Tuntuisi kuitenkin turvallisemmalta, jos olisi hihna kiinni jossakin. Nyt olen vain kieputtanut kaulahihnaa käsivarren ympäri lähinnä saadakseni sen pois tieltä.

Kiitos linkeistä! Tutustun niihin seuraavaksi.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sanr kirjoitti:Tuntuisi kuitenkin turvallisemmalta, jos olisi hihna kiinni jossakin. Nyt olen vain kieputtanut kaulahihnaa käsivarren ympäri lähinnä saadakseni sen pois tieltä.
Ei rannehihna mitään olisi?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Sanr

^ Siitä kaipailen kommenttia, että onko esimerkiksi tälläinen tuon hinnan arvoinen? Vai onko muunlaisia vaihtoehtoja myynnissä?
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Ongelma tuossa E1-hihnassa on se, että että tuo hihna tarvitsee kaksi kiinnityspistettä kameraan. 7D:ssä on vain se, johon kaulahihna laitetaan ja akkukahvassa olisi toinen. Eli et saa tuota kiinni, jollei sinulla ole kahvaa.

Vaihtoehto tuolle hihnalle on joku tällainen (Canonilta löytyy myös oma E2-versio):
http://www.digitarvike.fi/kasihihna_hs-3a_dslr-kameraan
http://www.digitarvike.fi/kasihihna_hs2_dslr-kameraan
Tuossa siis hihnan alapää laitetaan jalustakierteeseen kiinnitettävään lisäpalaan. Noista tuotteista minulla ei ole kokemuksia. Itse rakentelin vanhasta Kodakin rannehihnasta ja ylimääräisestä jalustan pikäkiinnityslevystä suunnilleen samanlaisen.

Itse olen siirtynyt rannehihnan käyttöön. Kamera on koko ajan käytettävissä ja kun käsi saa riippua suorana, niin olen itse kokenut tuon kevyeksi kantaa. Kun hihna on sopivalla kireydellä, pysyy kamera mukana ilman sormilla puristamista, eikä käsi puudu. 5DII ja 70-200/4 on ollut vielä ihan ok yhdistelmä. Haittana on sitten se, että käsi ei ole juurikaan käytettävissä muuhun.

Ennen rannehihnaa käytin normaalia kauluahihnaa venytettynä pisimmilleen. Pidin kameraa kainalon alla ja hihna kaulassa, jolloin hihna ei paina niskaa takaa, vaan on enemmän tosiaan olkapäällä. Tällaisiä ratkaisuja ovat useat "strap"-tyyppiset hihnat, joihin saa enemmänkin tukevia hihnastoja.

Yksi mahdollinen vaihtoehto olisi myös "belt clip"
http://techcrunch.com/2010/02/08/quick- ... belt-clip/
Siis tuollainen vyöhön kiinnitettävä kameraripustus. Itselläni putoavat housut, mutta jotkut järkevämmällä vartalonmuodolla varustetut tuttavani ovat olleet tyytyväisiä. Noitakin on erilaisia ja erilaisella kiinnityksellä.
Sanr

Hyviä ehdotuksia! Tilaan tuon Micnova MQ-HS2 -hihnan. Vaikuttaa oikein pätevältä ja turvalliselta. Kiitokset!
Sanr

Nyt on hankittu Canon Speedlite 430EX II ja ongelmaa pukkaa! Olen nyt harjoitellut langattoman salaman käyttöä jalustalla. Osaan säätää kaikkea, mitä salamalla voi säätää, mutta en ihan ymmärrä vielä kaikkea.

1) Jos salama jalustalla (irti kamerasta) niin onko millimetrisäädöllä jotain vaikutusta valoon? Salamassa voi säätää 24-105mm ja sen läpinäkyvän valonhajottimen kanssa asetus on aina 14mm. Ymmärsinkö oikein, että tuolla asetuksella on lähinnä eroa silloin, jos kuvaa salama kiinni kamerassa niin jos on asetus 24mm ja vaikka 85mm objektiivilla niin objektiivista saattaa tulla varjo, joka näkyy maassa?

2) Onko oikeasti mahdotonta saada lyhyt syväterävyysalue salaman kanssa ulkona kuvattaessa, koska lyhin mahdollinen suljinaika on 1/250, jolloin aukkoa täytyy pienentää ettei tausta ylivalotu? Löysin kyllä asetuksen, jolla saa käytettyä kaikkia suljinaikoja, jos salama on kiinni kamerassa, mutta langattomana asetusta ei saa päälle, koska ilmeisesti salama ei silloin kerkeäisi välähtämään kameran kiinteän salaman merkistä.
Vastaa Viestiin