Sisätilojen kuvaaminen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
donkeymole

Sisätilojen kuvaaminen

Viesti Kirjoittaja donkeymole »

Olen kuvaillut työni puitteissa asuntoja, kuvat tarkoitettu myynti-ilmoituksiin. Olen suhteellisen keltanokka vielä valokuvauksessa ja tarkotus olisi kehitettyä hommassa sen verran, että kehtaisin kuvistani jotain veloittaa.

Ensinäkin kysyisin, että kumpi on mielestänne parempi tyyli kuvata sisätilat, pitkällä valotusajalla vai lisäsalaman kanssa? Pitkän valotusajan ongelma ainakin itsellä on liika valottuneet ikkunat, ja tästä johtuen ikkunoista ei pääse näkymään "upeat" maisemat.

Toinen juttu kalusto, itsellä tällä hetkellä aika kevyt kalusto jota tarkotus päivittää kesään mennessä. Nikon D5100, Tamronin 10-20mm, lisäsalama ja jalusta. Tarkotus olisi päivittää koko setti kesään mennessä. Valotuksen osalta kysyisinkin, että minkälaisia salamasettejä ammattimaiseen arkkitehtuuriseen kuvaukseen käytätte/suosittelette? Joskus tilat ovat niin suuret, että yhdellä lisäsalamalla ei pitkälle pääse.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Ainahan voit aloittaa jo käytössäsi olevalla setillä. Katso vaikka Michael Kelleyn kuvia. Myös toisaalta löytyy juttu videon kera siitä miten hän kuvaa yhdellä salamalla rakennuksia. Tarvitset settiisi vain salaman radiolaukaisimen. Photoshop sinulla jo lieneekin, joten linkeissä kuvattu tapa olisi kenties halvin alkuun pääsemiseksi.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Voithan kuvata sisätilat ja ikkunan eri valotuksilla ja liittää kuvankäsittelyssä, parhaimillaan automaattisesti.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Tuollainen linkin takana löytyvä amerikkalainen kuvaustyyli saattaa joillekin sopia. Makuja on monenlaisia. Minusta ne ovat hirvityksiä. Itse en käytä interiööreissä salamaa. Enkä varsinkaan eksteriööreissä. Tai jos ihan rehellisiä ollaan, niin joskus sisällä - äärimmäisen harvoin. Ja silloinkin hyvin kevyesti käytettynä.

kapa
donkeymole

Mikael K. kirjoitti:Ainahan voit aloittaa jo käytössäsi olevalla setillä. Katso vaikka Michael Kelleyn kuvia. Myös toisaalta löytyy juttu videon kera siitä miten hän kuvaa yhdellä salamalla rakennuksia. Tarvitset settiisi vain salaman radiolaukaisimen. Photoshop sinulla jo lieneekin, joten linkeissä kuvattu tapa olisi kenties halvin alkuun pääsemiseksi.
Kiitokset tästä linkistä. Näyttää kyllä melko haasteelliselta vielä tällä kokemuksella, mutta täytynee kokeilla ja harjoitella tekniikkaa.
OskuK kirjoitti:Voithan kuvata sisätilat ja ikkunan eri valotuksilla ja liittää kuvankäsittelyssä, parhaimillaan automaattisesti.
Tätä olen kokeillut, mutta tulokset ei aina omaa silmää miellytä. Kuvat näyttävät jotenkin epätodellisilta. Olen photoshopissa yksinkertaisesti liittänyt kuvat päällekkäin ja monikulmalassolla rajannut ikkunan alueen jonka jälkeen olen vain pyyhekumilla pyyhkinyt ylivalottuneen ikkunan pois. Onko antaa hyviä tipsejä itse kuvaustekniikkaan ja jälkikäsittelyyn, tai hyviä linkkejä opetusvideoin?
kapama-7

HDR - sopivasti. Aina näyttävät epätodellisilta, jos viedään överiksi, kuten Michael Kelleyn valaisuesimerkit näyttävät.

Kapa
haili
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haili »

Valaistus onkin monipiippuinen homma sillä kuva-aiheen lisäksi myös kuvaajalla on mahdollisuus päättää millaisen tunnelman kuvan pitää antaa. Jos tarkoitus on tehdä lämmin vaikutelma niin silloin vallitsevan valon kanssa niitä kuumia valoja ja jos virallisemman oloista haluaa niin salamavalolla ja nopealla valotusajalla ja pienellä kuvausaukolla saa hyvin tunnelmavalaistuksen aikaiseksi. Valaiseminen on hyvin olennainen tekijä sille mitä kuvasta välittyy aiheen lisäksi. Helpoiten saat haluamasi idean kun katselet erilaisia sisustuskuvia ja yrität haluamasi tyylin saada aikaiseksi. Netissä löytyy paljon valaistukseen oppimateriaaleja ja myös juutuupista joten kannustan muiden vinkkien lisäksi käymässä tsekkaamassa niitäkin.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit.

Acta est fabula, plaudite!
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Ei sitä ole pakko vetää överiksi Kelleyn tyyliin. Sopivasti lisävaloa tummiin paikkoihin niin kontrasti tasaantuu ja kuvan loppukäsittely helpottuu. Itse käytän sisätilojen kuvaamisessa LR/Enfuse nimistä pluginia. Sen avulla on helppo koota muutama valotus Lightroomissa päällekkäin ja saada kontrasti hallintaan.
Jarmo666

Viesti Kirjoittaja Jarmo666 »

Mikael K. kirjoitti:Ainahan voit aloittaa jo käytössäsi olevalla setillä. Katso vaikka Michael Kelleyn kuvia. Myös toisaalta löytyy juttu videon kera siitä miten hän kuvaa yhdellä salamalla rakennuksia. Tarvitset settiisi vain salaman radiolaukaisimen. Photoshop sinulla jo lieneekin, joten linkeissä kuvattu tapa olisi kenties halvin alkuun pääsemiseksi.
Huikea uusi tuttavuus mulle. Suhteellisen nerokasta. Itse lähtisin tolla varustuksella liikkeelle ihan vaan neutraaleilla hdr-kuvilla, ei mitään överikontrasteja / karkkivärejä. Eli kamera vaan jalustalle ja samasta kohtaa vaikka kolmella eri valotuksella kuva, ja esim. photarilla / photomatixilla kuvat hdr:ksi. Tutoriaaleja kyllä siihen touhuun löytyy foorumeilta ja youtubesta ihan yllinkyllin, ja itseasiassa löytyy omasta kirjahyllystä ihan kokonainen suomenkielinen painos hdr-kuvauksesta.
ezpi

Viesti Kirjoittaja ezpi »

Minkälaista objektiivia olette käyttäneet sisätilojen kuvauksessa? Olen harkinnut esim. Tamronin 10-24mm linssiä, kamera on croppikennoinen Canon 550D. Mahtaako tuo 10mm olla tarpeeksi laaja asuntojen kuvaukseen?

Ja osaisiko joku suositella esim. kirjaa aiheesta? Kiinnostaisi kuulla / lukea ammattilaisen suositukset kuvakulmista yms. ja miksei jälkikäsittelystäkin.
Jarmo666

Viesti Kirjoittaja Jarmo666 »

ezpi kirjoitti:Minkälaista objektiivia olette käyttäneet sisätilojen kuvauksessa? Olen harkinnut esim. Tamronin 10-24mm linssiä, kamera on croppikennoinen Canon 550D. Mahtaako tuo 10mm olla tarpeeksi laaja asuntojen kuvaukseen?
Omista kätköistä löytyy samyangin 8mm fisu, joka toimii jossain määrin, mutta tynnyrivääristymä alkaa olla aikamoinen tossa. Tällä 8mm linssillä kuvaisin ainostaan OIKEASTI ahtaita paikkoja. Löytyy myös tokinan 11-16mm, jolla omaa kämppää kuvaillut vähäsen testimielessä. Tällä polttovälillä alkaa laajuus riittämään omaan makuuni ainakin (1,5 x croppi), luulen siis ton 10mm riittävän oikein hyvin.
Artsi_L

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Tyylisuuntia on monia.

Kansainvälisillä foorumeilla nykyään valtaa alaa kuvaustyyli jossa ei päätavoitteena ole laajakulmaobjektiivin kanssa peruuttaminen huoneen nurkkaan josta täräytetään kuva missä näkyy ihan koko huone.

Huoneesta voi jättää puolet pois. Hakee rajaamalla haluamansa sommittelun, ja kuva on siinä.

Eräs amerikkalainen asuntokuvaaja vetää leipätyönsä ohessa työpajoja & asuntokuvauskoulutusta ympäri maailmaa. Hän eräässä työpajassa sai oppilaakseen osaavan kuvaajan joka sai napattua kauniin kuvan mistä huoneesta vain.
Vetäjä antoi (lahjakkaalle) oppilaalle päivän päätteeksi kunnon haasteen, kuvaa asunnon kylppäri täyskennoisella kameralla ja 50mm objektiivilla.
Vetäjän blogissa luki että nätin kuvan oppilas sai aikaiseksi, vaikka haasteena oli tiukka rajaus jossa näkyy kylppärin olleellisin juttu/fiilis/atmosfääri. (Harmi että tätä kuvaa blogissa ei ollut - olisin sen halunnut nähdä).

10mm polttoväli riittää mainiosti kroppikennolle, on sekin yli puolet kuvauskerroista liian laaja polttoväli kroppikameralle.

Kokeile kuvailla täyskennovastaavalla polttovälillä 20-24mm.
Artsi_L

Ei tarvitse aina olla laajakulmaobjektiivia. Jotenkin tähän tyyliin:

http://www.flickr.com/photos/jessehunte ... 15269@N00/
kairaba

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Olen ollut kiinteistövälittäjänä 30 vuotta ja kuvannut kaikki myytävät kohteeni itse. Valokuvausta olen harrastanut 10 vuotiaasta asti. Ei asuntojen kuvaaminen ole mitään vaikeata salatiedettä kuin tässä tuntuu kun lukee näitä kommentteja. Minulla on varusteina Canon 5D MarkIII, Canon objektiivi 16-35mm,24-105mm sekä salama Canon Speedlite 580EXII jossa valon hajoitin, jalustaa en käytä koskaan.Ennen kuvausta teen pienen käsikirjoituksen miten ja mitä haluan kuvaan. Kuvan täytyy kertoa ostajille kiinnostavat yksityiskohdat, esim.takka, kaapistojen kunto,ym. Kuvaan joko suoralla salamalla tai salamalla katon kautta. Formaattina aina JPG sillä silloin sävyt ja värilämpötila aina kohdallaan. Jokaisen kuvan oton jälkeen katson tarkasti histokrammista onnistumisen.Lopullisen työn joutuu tekee sitten Photoshopissa kun suoristaa laajakulmasta johtuvat kallistuneet seinät ja vinot lattiat, pienet valotuksen säädöt niin että huone näyttää kuvassa valoisalta, tukkoisia sävyjä kaivan esiin ja lopuksi terävöitys ja mahdollinen kuvan
rajaus ja vinjetoinnin poisto. Näin yksinkertaista ja helppoa se on. Erikseen ovat ne kuvaajat jotka tekevät taidetta tämäntyylisillä kuvilla, ottavat päällekäiskuvia, sotkevat sekaan HDR:ää ym, mutta kun kuvataan asunnonmyynti ilmoitukseen netissä on tärkeintä vain, että kuvat ovat tietenkin hyviä, mutta ennenkaikkea realistisen ja luonnollisen näköisiä. Ei kukaan asunnonostaja halua tulla petetyksi asuntoesittelyssä epärealistisilla kuvilla netissä. Hyviä kuvaus sessioita sinulle!
kapama-7

kairaba kirjoitti:Olen ollut kiinteistövälittäjänä 30 vuotta ja kuvannut kaikki myytävät kohteeni itse. Valokuvausta olen harrastanut 10 vuotiaasta asti. Ei asuntojen kuvaaminen ole mitään vaikeata salatiedettä kuin tässä tuntuu kun lukee näitä kommentteja. Minulla on varusteina Canon 5D MarkIII, Canon objektiivi 16-35mm,24-105mm sekä salama Canon Speedlite 580EXII jossa valon hajoitin, jalustaa en käytä koskaan.Ennen kuvausta teen pienen käsikirjoituksen miten ja mitä haluan kuvaan. Kuvan täytyy kertoa ostajille kiinnostavat yksityiskohdat, esim.takka, kaapistojen kunto,ym. Kuvaan joko suoralla salamalla tai salamalla katon kautta. Formaattina aina JPG sillä silloin sävyt ja värilämpötila aina kohdallaan. Jokaisen kuvan oton jälkeen katson tarkasti histokrammista onnistumisen.Lopullisen työn joutuu tekee sitten Photoshopissa kun suoristaa laajakulmasta johtuvat kallistuneet seinät ja vinot lattiat, pienet valotuksen säädöt niin että huone näyttää kuvassa valoisalta, tukkoisia sävyjä kaivan esiin ja lopuksi terävöitys ja mahdollinen kuvan
rajaus ja vinjetoinnin poisto. Näin yksinkertaista ja helppoa se on. Erikseen ovat ne kuvaajat jotka tekevät taidetta tämäntyylisillä kuvilla, ottavat päällekäiskuvia, sotkevat sekaan HDR:ää ym, mutta kun kuvataan asunnonmyynti ilmoitukseen netissä on tärkeintä vain, että kuvat ovat tietenkin hyviä, mutta ennenkaikkea realistisen ja luonnollisen näköisiä. Ei kukaan asunnonostaja halua tulla petetyksi asuntoesittelyssä epärealistisilla kuvilla netissä. Hyviä kuvaus sessioita sinulle!
Miksi sitten korjaat tukkoisia sävyjä Photarilla, jos JPG:llä on sävyt aina kohdallaan? Laitapas pari esimerkkiä vaikka sillä suoralla salamalla kuvatusta ei-taiteesta. Toinen sellainen, missä on ikkunasta näkymää päivänpaisteiselle pihalle.

Kapa
Jukka75

Viesti Kirjoittaja Jukka75 »

Tuossa Kameralehdessä oli ihan äskettäin monen sivun juttu asuntokuvaamisesta, oli vinkkejä juuri salaman käyttöön ja muuteskin hyvin yleisiä juttuja mitä pitää ottaa huomioon.
Itku pitkästä ilosta ja pieru pitkästä nauramisesta.
http://www.jukka75.portfoliobox.me/

http://jpp75.kuvat.fi/
Artsi_L

Viritelläänpäs tätä asuntokuvausketjua taas eloon.

Asuntokuvauksen aiheessa pysyessä, ohessa viihdykkeeksi water closetin kuva etuovi.commista.

Kuva
donkeymole

Alkuperäisestä viestistäni on nyt kulunut tovi ja kuvaushommat/tulokset ovat omasta mielestäni menneet eteenpäin. Ajattelin pistää vähän omia ajatuksiani ja päivityksiä tilanteeseen.

Kuvauskalustoni on alkuvuoden jälkeen vaihtunut täysin. Nykyinen setti Nikon D700 runko ja Nikkorin 24-70mmf2.8 ja 14-24mmf2.8 putket, lisäksi minulla on käytössä SB700 ja SB910 lisäsalamat ja tukeva jalusta kuvauksia varten. Nyt jälkeenpäin ajateltuna niin olisin pärjännyt vanhalla setilläni vielä pitkään, mutta sen aikainen mielikuvani siitä, että "hyvä kalusto --> hyvät kuvat" vei miestä. Asuntokuvauksissa en ole käyttänyt juuri ollenkaan lisäsalamoita, koska mielestäni kuvista saa tunnelmallisempia kuvaamalla pitkällä valotusajalla. Edellisen postauksen jälkeen olen kuvannut n. 150 asuntoa joten tekemisen kautta on myös löytänyt omaa tyyliä. Tähän vielä useita tunteja youtuben hyviä opetusklippejä katsellen sekä monia hyviä artikkeleita lueskellen, alkaa tieto/taito karttua hitaasti mutta varmasti.

Yksi tärkeä vaihe on mielestäni kuvauksia ennen on kuvauskohteen valmistelu. En tarkoita tällä, että tilataan Teuvo Loman paikalle pistämään seinät uuteen väriin. Itse annan kuvattavan kohteen omistajalle ohjeet, että mitä valmisteluita kannattaa tehdä päästäksemme hyviin tuloksiin. Suurista asioista ei ole kyse, vaan lähinnä kyse on järjestelyistä kuten pienten tavaroiden pois siirtäminen näkyviltä, sänkyjen petaus sekä pieniä stailaus toimenpiteitä kannattaa myös tehdä jos mahdollista. Kuvauksissa itsessään siirtelemme tarpeen tullen myös huonekaluja, että kuvattava kohde olisi mahdollisimman haluttavan näköinen.

Kuvauspaikalla teen kohteeseen pienen tutustumiskierroksen jossa kartoitan, että mitä kuvataan. Kuvani päätyvät lähes aina myynti-ilmoitukseen joten pyrin saamaan kuvasarjani olemaan sen mukainen, että ostajaehdokas saa mahdollisimman selkeän kuvan siitä, että miten huonejärjestely asunnossa toimii. Itse kuvauksessa käytän aina jalustaa, että kameran saa tukevasti paikalleen. Tämän lisäksi otan kuvat aina kaukolaukaisimella vähentääkseni kameraan kohdistuu tärinää, tällä tavoin kuvat tulevat olemaan mahdollisimman teräviä. En pyri aina saamaan koko huonetta kuvaan vaan jonkin tietyn osan siitä. Laajakulmaisen linssin etu ja haitta on se, että sillä saa kuvattua pienenkin huoneen, mutta usein haittana tässä on ,että se vääristää huoneen todellisen koon ja paikanpäälle tullut katsoja monesti pettyy. Kuvaan aina RAWmuodossa joten jälkikäsittelyssä saan tehtyä tietyt korjaukset helposti Lighroomilla.

Tässä muuten hyvä klippi tuohon sisätilakuvien jälkikäsittelyyn: http://www.youtube.com/watch?v=tfOgzW6Yd68

Tuossa muutama oma ajatus sisätilojen kuvaukseen. Voisin laittaa tänne piakoin muutaman kuvaamani kuvan, niin olisi mukava saada palautetta niistä.
huntress

Viesti Kirjoittaja huntress »

Mitä jalustaa käytät? Itse aloittelen asuntokuvauksia ja minulla on Nikon D7100+AF-S Nikkor 18-105 VR ja etsin hyvää matkajalustaa sekä kaukolaukaisinta.
oh8gvq

Viesti Kirjoittaja oh8gvq »

Moit!
...Oiskohan Kamera lehdessä parin vuoden sisään haastateltu jotain Täti-Gurua, joka kuvaa aikakausilehtiin sisäkuvia (saattoi olla myös jossain mammalle tulleista naisten lehdissä)... Hän kertoi ensimmäisenä Järjestelevänsä huoneen... jopa siirtelevänsä mm kalusteita... etteivät pistorasia tms näy...
sen artikkelin jälkeen minäkin olen selannut noita lehtiä ja joutunut hämmästelemään sitä valokuvaustaitoa... Pieniä tiloja, aika täyteen ahdettua, sekavaloa, vaaleita seiniä, jne.
Vastaa Viestiin