Puuceestä macciin?
-
Puuceestä macciin?
Tämä seikka liippaa niin läheltä digikuvausta että uskaltaudun
sen kera tälle palstalle:
Pöytäkoneena on PC, ja lapparin hankinnan tultua ajakohtaiseksi olen harkinnut iBookia tai Powerbookia. Molempia liikkuu hillitysti käytettyinä, mutta liikkuu kumminkin.
Tämä lappari tulisi kameran kanssa reissuun otettavaksi, kevyeen kuvankäsittelyyn siellä ja kotopuolessa, tekstinkäsittelyäkin jonkinverran täytyisi harrastaa.
Kerjäänkö ns. verta nenästäni tällaisella kombolla? Osaavatko lukea toistensa aikaansaannoksia? Tiedostojen siirto?
näitä miettii kevät rinnassa
Annukka
sen kera tälle palstalle:
Pöytäkoneena on PC, ja lapparin hankinnan tultua ajakohtaiseksi olen harkinnut iBookia tai Powerbookia. Molempia liikkuu hillitysti käytettyinä, mutta liikkuu kumminkin.
Tämä lappari tulisi kameran kanssa reissuun otettavaksi, kevyeen kuvankäsittelyyn siellä ja kotopuolessa, tekstinkäsittelyäkin jonkinverran täytyisi harrastaa.
Kerjäänkö ns. verta nenästäni tällaisella kombolla? Osaavatko lukea toistensa aikaansaannoksia? Tiedostojen siirto?
näitä miettii kevät rinnassa
Annukka
-
Itse en mäkkiä omista vaan olen aina lainakoneita käyttänyt mutta ongelmia ei juurikaan ole ollut. Tiedostoja siirtelen esimerkiksi oman PC:n ja koulun mäkkien välillä Zip -levyillä (korpuillehan nyt ei mahdu mitään, ellei kyseessä ole jokin tekstitiedosto) tai Internetin läpi. Kotona voi käyttää lähiverkkoa tai siirtää suuremmat tiedostot uudelleen kirjoitettavien CD levyjen avulla.
Itselläni on toiminut loistavasti kaikki Photoshop, Word, Excel ym tiedostot kumpaankin suuntaan siirrettynä, että ei tuon suhteen pitäisi mielestäni mitään ongelmia olla.
Itselläni on toiminut loistavasti kaikki Photoshop, Word, Excel ym tiedostot kumpaankin suuntaan siirrettynä, että ei tuon suhteen pitäisi mielestäni mitään ongelmia olla.
-
- Viesti:
-
Hinta-laatusuhde on Mac-läppäreissä aikalailla voittamaton, vaikka pöytäkoneista voisikin sanoa jotain muuta. Itse Mac-kannettavalla juuri Afrikan kuvausreissun tehneenä sekä LP-levyn äänittäneenä, miksanneena ja masteroineena ja samaisella koneella levyn kannet kuvankäsitelleenä ja taittaneena voin suositella Mac-kannettavia lämpimästi. Filet ovat myös siirtyneet kauniisti joka suuntaan verkkojohdon kautta. Eivät Macit kuole sukupuuttoon, on niin paljon asioita mihin Windows-koneet eivät pysty.
-
Se oli Powerbook G4/500. Tämän hetken mopoimmat iBookithan ovat 800MHz G3:ia, joilla kuvanpyöritys onnistunee ihan mainiosti (todennäköisesti nopeammin tai ainakin yhtä nopeasti kuin tuolla minun vehkeelläni) kunhan muistia ostaa tarpeeksi. OS X ja PhotoShop ovat hiukan raskaantuntuinen yhdistelmä vielä tällä hetkellä, mutta luulisin että PhotoShop 8 muuttaa tilannetta, samoin tulevat käyttisversiot. Homma toimi Afrikassa mainiosti, poltin CD:t kuvista hotellissa ja pidin varakopiot koneella siltä varalta että joko kone tai CD:t olisivat hävinneet.
Mielestäni kannattaa ehdottomasti ottaa kolmen vuoden Apple care-sopimus tuohon myös, varsinkin jos meinaa matkustella... Sen hinta minun koneelleni oli noin 400 euroa, mutta maksoi itsensä takaisin kyllä, sen verran kovaa oli meikäläisen koneenkäyttö ettei sitä oikein mikään vehje kestä... ;) Konehan on nyt pari vuotta vanha, eli takuuta on vielä vuosi jäljellä.
En nyt sano etteikö PC-läppäri toimisi myös. Lähinnähän kahden eri platformin koneen omistamisessa tulee tuo softien hankkiminen kahtena eri versiona vastaan. Itse en ko. syystä ostaisi PC-pöytäkonetta - sekä siksi, että on mukavaa pystyä suoriutumaan asennuksista ja ongelmista omin päin, jotain mihin en PC-koneella pysty... Olen kyllä kokeillut, käytin PC-läppäriä ja pöytäkonetta työssä parin vuoden ajan. Ongelmat loppuivat Macin hankintaan.
Mielestäni kannattaa ehdottomasti ottaa kolmen vuoden Apple care-sopimus tuohon myös, varsinkin jos meinaa matkustella... Sen hinta minun koneelleni oli noin 400 euroa, mutta maksoi itsensä takaisin kyllä, sen verran kovaa oli meikäläisen koneenkäyttö ettei sitä oikein mikään vehje kestä... ;) Konehan on nyt pari vuotta vanha, eli takuuta on vielä vuosi jäljellä.
En nyt sano etteikö PC-läppäri toimisi myös. Lähinnähän kahden eri platformin koneen omistamisessa tulee tuo softien hankkiminen kahtena eri versiona vastaan. Itse en ko. syystä ostaisi PC-pöytäkonetta - sekä siksi, että on mukavaa pystyä suoriutumaan asennuksista ja ongelmista omin päin, jotain mihin en PC-koneella pysty... Olen kyllä kokeillut, käytin PC-läppäriä ja pöytäkonetta työssä parin vuoden ajan. Ongelmat loppuivat Macin hankintaan.
-
- Viesti:
PC/MAC testi kuvien siirrosta ja käsittelystä molemmilla alustoilla löytyypi oheisesta linkistä:
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -4869-4882
t. aatos
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -4869-4882
t. aatos
-
Parasta tietysti olisi, jos pääsisit kokeilemaan molempia vehkeitä jonkin aikaa - silloin näkisit mikä on sinulle paras vaihtoehto. Minä en halua väittää kummastakaan platformista mitään, mutta nopeutta tuskin kannattaa ottaa ensisijaiseksi valintakriteeriksi, koska eritoten läppäreissä erot eivät ole suuria, ja vuoden kuluttua kaupassa on taas paljon nopeampia härveleitä (kuten sanottu, oma koneeni on yli kaksi vuotta vanha). Sen verran voin sanoa, että nuo edellä mainitsemani työt olisivat minulta suurelta osin jääneet tekemättä PC-laptopilla. Mac-käyttiksen värinhallinnastakaan en hevillä luovu, kuten ei moni muukaan ammatikseen kuvankäsittelyä tekevä, mutta se ei silti välttämättä ole tarpeellinen kaikille käyttäjille.
-
Kirjoitan tätä iMacillä. Vieressä on iBook sitä alkuperäistä mallia sininen. Vien iBookilla työt työpaikalle jossa siirrän ne eMacciin joka on ainoa jossa on uusi X-käyttis. Työpaikalla verkossa on myös Win 2000. Kaikki tiedostot siirtyvät ilman ongelmia.
Kaikki kuvatyöt teen aina Macissä koska PC on niin epäluotettava ja hankala. Tiedän, että moni on eri mieltä mutta se johtuu siitä, etteivät aivan oikeasti tiedä millainen on tehokas ja sujuva koneen käyttö ilman päivittäistä tuhatta turhaa klikkausta.
Lisäksi vaikka PC:ssäkin on jo jotenkin asialliset systeemit esim. ohjelmien ja ajureiden asentamiseen on se vielä valovuosien päässä Macistä.
Reissussa on näppärä käyttää iBookia kuvapankkina jos sen kuljettaminen ei tuota ongelmaa.
Kaikki kuvatyöt teen aina Macissä koska PC on niin epäluotettava ja hankala. Tiedän, että moni on eri mieltä mutta se johtuu siitä, etteivät aivan oikeasti tiedä millainen on tehokas ja sujuva koneen käyttö ilman päivittäistä tuhatta turhaa klikkausta.
Lisäksi vaikka PC:ssäkin on jo jotenkin asialliset systeemit esim. ohjelmien ja ajureiden asentamiseen on se vielä valovuosien päässä Macistä.
Reissussa on näppärä käyttää iBookia kuvapankkina jos sen kuljettaminen ei tuota ongelmaa.
-
Kiitoksia!
Kommentit sellaisilta henkilöiltä , jotka ovat itse käyttäneet molempia, ovat arvokkaita.
Mitä sanoisitte seuraavanlaisesta Powerbook G 4:stä:
-15" näyttö
-prosessori 667 MHz
-keskusmuisti 1024 Mb
-kovalevy 30 Gb
-kelkaton DVD/CD yhdistelmä, ei polttava asema
-SVGA näyttöliitäntä lisänäytölle (plug and play)
-IRDA infrapuna liitäntä
-paino 2,4 kg
Tällainen käytetty on parhaillaan kaupanhieronnan kohteena. En ole nähnyt vielä konetta, mutta myyjä tuntuu todella luotettavalta ja mukavalta. Pyynti ja tarjokseni ovat vielä jonkin matkan päässä toisistaan...
Hintataso powerbookeissa on kovempi kuin pc-pohjaisissa.
Onko sille katetta?
pähkäilee Annukka
Kommentit sellaisilta henkilöiltä , jotka ovat itse käyttäneet molempia, ovat arvokkaita.
Mitä sanoisitte seuraavanlaisesta Powerbook G 4:stä:
-15" näyttö
-prosessori 667 MHz
-keskusmuisti 1024 Mb
-kovalevy 30 Gb
-kelkaton DVD/CD yhdistelmä, ei polttava asema
-SVGA näyttöliitäntä lisänäytölle (plug and play)
-IRDA infrapuna liitäntä
-paino 2,4 kg
Tällainen käytetty on parhaillaan kaupanhieronnan kohteena. En ole nähnyt vielä konetta, mutta myyjä tuntuu todella luotettavalta ja mukavalta. Pyynti ja tarjokseni ovat vielä jonkin matkan päässä toisistaan...
Hintataso powerbookeissa on kovempi kuin pc-pohjaisissa.
Onko sille katetta?
pähkäilee Annukka
-
Olisi kiva kuulla mikä tuollaisen käytetyn hintapyyntö on?
Ja jos kuvien kanssa olet tekemisissä, niinkuin luultavasti olet kun tänne kirjoittelet, mielestäni kokoonpano vaatiin polttavan CD:n ja firewire-liitännän.
Itse harkitsin jossain vaiheessa Macciin siirtymistä kun Macci vielä oli ainoa oikea kuvankäsittely-kone.
Työssäni asiakkainani on paljon mainostoimistoja sekä painotaloja ja niissä on nykyään ollut suuntaus jo Maceistä PC-koneisiin. Myös paikoissa joissa tapasin sellaisia fraaseja kuin, ulko-ovella "Intel Free Zone" ja roskiksen kyljessä "Intel Inside" -plakaatteja.
Toisekseen jo ohjelmistojen takia ei kannata hommata monenlaisia koneita, mieluummin jompaa kumpaa. Kumpaan nyt sitten päätyykään.
Pakko sanoa että Macci on kyllä käytössä viehkeä ja helppo, mutta jos joku ei toimikaan kuten pitäisi silloin onkin sitten suuria ongelmia. Tiedän ettei maan suurin Mac -asiantuntemuskaan tunne Maccejä niin syvällisesti kun keskivertoa pätevämmät PC-asiantuntijat tuntevat omat koneensa. PC-puolella ongelmia on useinkin, mutta ne on taas helppo korjata, jopa vaikeammatkin.
Kysymys on varmasti siitä kumpaan on tottunut.
Ja kun muistaa että tärkeintä ei ole suorituskyky tai ulkonäkö vaan se miten mukava koneella on tehdä töitä ja miten "viihdyt" koneen ääressä. Tietysti edellä mainitut vaikuttavat jälkimmäisiin.
Ja jos kuvien kanssa olet tekemisissä, niinkuin luultavasti olet kun tänne kirjoittelet, mielestäni kokoonpano vaatiin polttavan CD:n ja firewire-liitännän.
Itse harkitsin jossain vaiheessa Macciin siirtymistä kun Macci vielä oli ainoa oikea kuvankäsittely-kone.
Työssäni asiakkainani on paljon mainostoimistoja sekä painotaloja ja niissä on nykyään ollut suuntaus jo Maceistä PC-koneisiin. Myös paikoissa joissa tapasin sellaisia fraaseja kuin, ulko-ovella "Intel Free Zone" ja roskiksen kyljessä "Intel Inside" -plakaatteja.
Toisekseen jo ohjelmistojen takia ei kannata hommata monenlaisia koneita, mieluummin jompaa kumpaa. Kumpaan nyt sitten päätyykään.
Pakko sanoa että Macci on kyllä käytössä viehkeä ja helppo, mutta jos joku ei toimikaan kuten pitäisi silloin onkin sitten suuria ongelmia. Tiedän ettei maan suurin Mac -asiantuntemuskaan tunne Maccejä niin syvällisesti kun keskivertoa pätevämmät PC-asiantuntijat tuntevat omat koneensa. PC-puolella ongelmia on useinkin, mutta ne on taas helppo korjata, jopa vaikeammatkin.
Kysymys on varmasti siitä kumpaan on tottunut.
Ja kun muistaa että tärkeintä ei ole suorituskyky tai ulkonäkö vaan se miten mukava koneella on tehdä töitä ja miten "viihdyt" koneen ääressä. Tietysti edellä mainitut vaikuttavat jälkimmäisiin.
Tomi Toivonen
-
Ongelmista: Sain viime viikolla Mac OS X:n kaatumaan ensi kertaa, vieläpä pari kertaa peräkkäin. Syynä alun alkaenkin epäluotettavasti toiminut äänikortti, johon nyt sain OS X-ajurit. PhotoShoppia käyttäessä en ole Macin nähnyt kaatuvan koko vuonna -96 alkaneen Mac-käyttäjän urani aikana. Isoja (muiden asiantuntemusta vaativia) Mac-ongelmia ei ole tullut vastaan joka vuosi, PC:t ovat säännöllisesti kuukausittain tai jopa viikoittain vaatineet jonkun kouluja käyneiden neuvontaa.
Macin käyttö on minulle joka tapauksessa pakon sanelema juttu PC-puolelta tätä nykyä puuttuvan Logic Audio-ohjelman vuoksi, ja positiivinen suhtautuminen toki osin johtuu siitä... Perusluonteeni nyt vain on sellainen. Joka tapauksessa tietokoneilla, PC:llä ja Macilla, saa nykyään ihmeitä aikaiseksi.
Macin käyttö on minulle joka tapauksessa pakon sanelema juttu PC-puolelta tätä nykyä puuttuvan Logic Audio-ohjelman vuoksi, ja positiivinen suhtautuminen toki osin johtuu siitä... Perusluonteeni nyt vain on sellainen. Joka tapauksessa tietokoneilla, PC:llä ja Macilla, saa nykyään ihmeitä aikaiseksi.
-
Vielä pohdin
kiitoksia mielipiteistä - edelleenkin.
Asia ei ole muuten edennyt, paitsi että pyynti ylläesitetystä käytetystä on 1 800, tarjoan 1 650...
Tällaisten käytettyjen vertailu, toisiin vastaaviin tai uusiin, on todella hankalaa. Tietty kun olisi tuohta repiä koivun kyljestä, niin mikäs siinä kun kauppaan vaan...vällillä meinaa tulla uskon puute ja katselen pcläppäreiden hintoja...haluaisin työnsaanninkin kannalta oppia käyttämään macceja.
Se kuitenkin on standardi alalla, näin olen kuullut ja tulkinnut.
Oppiiko maccia käyttämään ihan omin nokkineen, ilman asiantuntevaa apua? Mitä tämä paljonpuhuttu "käyttäjäystävällisyys " oikein tässä kohtaa tarkoittaa?
veivaa Annukka
Asia ei ole muuten edennyt, paitsi että pyynti ylläesitetystä käytetystä on 1 800, tarjoan 1 650...
Tällaisten käytettyjen vertailu, toisiin vastaaviin tai uusiin, on todella hankalaa. Tietty kun olisi tuohta repiä koivun kyljestä, niin mikäs siinä kun kauppaan vaan...vällillä meinaa tulla uskon puute ja katselen pcläppäreiden hintoja...haluaisin työnsaanninkin kannalta oppia käyttämään macceja.
Se kuitenkin on standardi alalla, näin olen kuullut ja tulkinnut.
Oppiiko maccia käyttämään ihan omin nokkineen, ilman asiantuntevaa apua? Mitä tämä paljonpuhuttu "käyttäjäystävällisyys " oikein tässä kohtaa tarkoittaa?
veivaa Annukka
Viimeksi muokannut Annukka, Touko 26, 2003 23 : 15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
Re: Vielä pohdin
Tarjoa 1200,00 älä yhtään enempää, se on tuon koneen arvo.Annukka kirjoitti:pyynti ylläesitetystä käytetystä on 1 800, tarjoan 1 650...
-
veivaa Annukka[/quote]
Mac OS9:n käyttö ja samalla oppiminen on kuin lasten leikkiä, mutta tämä kymppikäyttis on ihan toista maata. Välillä on enämpi sekaisin kuin windowsia käyttäessä. Onneksi kympille on jo saatavana oppaita Suomenkielellä.
jm
veivaa Annukka[/quote]
Mac OS9:n käyttö ja samalla oppiminen on kuin lasten leikkiä, mutta tämä kymppikäyttis on ihan toista maata. Välillä on enämpi sekaisin kuin windowsia käyttäessä. Onneksi kympille on jo saatavana oppaita Suomenkielellä.
jm
-
Oletko tosissasi? Olen nähnyt ihmisten vaan yksinkertaisesti alkavan käyttää OS X:ää ilman sen kummempia kysymyksiä. Kaikki on käden ulottuvilla, tai löytyy pienen miettimisen jälkeen. Loogista ja selkeää. Aikaisempi tietokoneen käyttökokemus tässä kohtaa ei tosin välttämättä ole pelkästään etu...jomy kirjoitti:Mac OS9:n käyttö ja samalla oppiminen on kuin lasten leikkiä, mutta tämä kymppikäyttis on ihan toista maata. Välillä on enämpi sekaisin kuin windowsia käyttäessä. Onneksi kympille on jo saatavana oppaita Suomenkielellä.
jm
-
- Viesti:
Tärkeintä tietokoneen oppisessa on unohtaa pelko. Ala Annukka vaan rohkeasti käyttämään konettasi, kunhan sen saat. (muista vaan tehdä varmuuskopiot tärkeista tiedostoista!)
Mitä olen nähnyt ihmisten toimivan koneiden kanssa, niin huonoiten oppivat ne, jotka on peloteltu, että käyttis Z on helppo, ja käyttis Y vaikea.
Noilla väitteillä vaan luodaan pelkoa joitain käyttiksiä kohtaan, ja toisaalta jos helpoksi väitetyn käyttiksen kanssa tulee vaikeuksia, niin helposti masennutaan, ja jopa lakataan yrittämästä.
JOKAISESSA käyttiksessä on omat kommervenkkinsä, mutta kyllä JOKAISEN oppii kunhan vaan vähänkään yrittää.
Eri käyttisten erot tulevat oikeasti esiin vasta ammatilais-tasolla, harrastelijoille, ja muutenkin aika pitkään, erot johtuvat tottumuksista. Windows käyttäjälle Mac ja Linux ovat usein hankalia, samoin kuin Mac käyttäjälle Windos on usein "kökkö ja kankea".
Mitä olen nähnyt ihmisten toimivan koneiden kanssa, niin huonoiten oppivat ne, jotka on peloteltu, että käyttis Z on helppo, ja käyttis Y vaikea.
Noilla väitteillä vaan luodaan pelkoa joitain käyttiksiä kohtaan, ja toisaalta jos helpoksi väitetyn käyttiksen kanssa tulee vaikeuksia, niin helposti masennutaan, ja jopa lakataan yrittämästä.
JOKAISESSA käyttiksessä on omat kommervenkkinsä, mutta kyllä JOKAISEN oppii kunhan vaan vähänkään yrittää.
Eri käyttisten erot tulevat oikeasti esiin vasta ammatilais-tasolla, harrastelijoille, ja muutenkin aika pitkään, erot johtuvat tottumuksista. Windows käyttäjälle Mac ja Linux ovat usein hankalia, samoin kuin Mac käyttäjälle Windos on usein "kökkö ja kankea".
Caveat lector!
Kaikille avointa keskustelua Stadista
Kaikille avointa keskustelua Stadista
-
Kannattaisiko kuitenkin harkita ihan pc-läppäriä? Jotenkin on alkanut olla sellaista hytinää että Mac olisi menneen talven lumia, teknisestä etevymmyydestään huolimatta. Maailmahan on täynnä esimerkkejä että teknisesti huonompi vaihtoehto saa ylivallan, suuruus jyllää massallaan. Ohjelmistopuolella tapauksia on pilvin pimein, ja pelkään pahoin että Micro$oft jyrää vastedeskin kilpailijat kumoon, siihen on vaan sopeuduttava. Kehitys on todella valitettavaa, mutta tällaiset ajatukset ovat vallanneet mielen kun on joutunut pohtimaan valintaa firman 3D-cadin valinnassa.
-Reijo-