Polttovälin/kuvakulman ilmoittaminen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Planari kirjoitti:Niin tai oikeastaan niin, että kuvan laatu ei enää hirveästi voi kasvaa kennokokoa kasvattamatta, kun vastaan tulevat muut fysikaaliset rajoitteet kuten esim. kaluston paino
Ei kai Sonyn seiskasarjaa ole liiasta painosta syytetty? Kyse on ennemminkin siitä, mitä suunnittelussa pidetään lähtökohtana, jonka ympäriltä sitten muut parametrit saavat joustaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Porukkahan vaihtelee tasaisin väliajoin m43 ja sitä pienempiin formaatteihin. Sitten yritetään uskotella itselle, että koko laatukaluston myynti oli oikea teko. Siitä nämä ihmeelliset ketjut sitten lähtee :)
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

paaton kirjoitti:Porukkahan vaihtelee tasaisin väliajoin m43 ja sitä pienempiin formaatteihin. Sitten yritetään uskotella itselle, että koko laatukaluston myynti oli oikea teko. Siitä nämä ihmeelliset ketjut sitten lähtee :)
No tämä tuli minullekkin Planarin viimeisten viestien jälkeen mieleen. Ollaan siirrytty m43:seen ja nyt yritetään sitten toitottaa että se tai jokin 4/3-formaatti olisi se tulevaisuuden juttu ja muuta/isompaa kennoa ei juurikaan tarvitse. No toivottavasti ei kuitenkaan ainakaan kun en itse 4/3-kuvasuhteesta niin välitä ja omat Olympuksen kuvat tulee muutettua aika usein muihin kuvasuhteisiin.
Planari kirjoitti: Ja hieman kun kennot vielä kehittyvät, niin jo tuo MFT kenno alkaa olla jo niin hyvä, ettei paremmalla ole enää olennaista merkitystä. Tai sen merkitys siirtyy marginaaliin ja studiokäyttöön, entisen keskikoon kilpailijaksi. Siellähän on jo 50M kennoja, mutta ei niille tavallisella pulliaisella ole mitään käyttöä.
Potka mainitsi että D800:n saturaatiopiste olisi ISO3200:lla 1800 fotonia joten ISO6400:lla tuo olisi jo 900 fotonia. Jos tämä luku on oikein, niin se alkaa olemaan oikeasti aika vähän ja yksistään jo Poisson-kohina on 3.3% (sqrt(900)/900) kirkkaissa kohdissa ja varjoissa tilanne on vielä pahempi. D800:ssa auttaa pikselien määrä jonkin verran ja kuvaa voidaan pienentää, mutta m43:ssa sama pikselitiheys olisi karkeasti laskettuna 9mpix kamerassa ja nykyisissä 12-16mpix fotonimäärät olisi vielä pienemmät. Eli hyvää onnea vaan tehdä kunnolla toimiva isompiresoluutioinen m43 kenno, jossa on myös FF-kennoa vastaavat korkeat herkkyydet. Vai oliko tässä se, että kun kuvaa m43:lla niin parempaa suorituskykyä ei välttämättä tarvitakkaan?
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

mremonen kirjoitti:Tosin tuo paikkaansapitämätön vertaus ei edes toimi tässä, koska auton suunnitteleminen kulkemaan jatkuvasti yli 300 km/h vaatii niin paljon kompromisseja muissa suunnitteluparametreissä, ettei sen tekeminen olisi taloudellisesti eikä markkinoinnillisesti järkevää. Siis kaikkien autojen kohdalla.
Nyt menee kunnolla OT:ksi, mutta eikös kaikki vähänkään tehokkaammat perheautot ole nykyisin rajoitettu 250 km/h huippunopeuteen ja usein rajoittimesta huolimatta kulkevat hiukan ylikin tuon 250 km/h todellista nopeutta. Rajoittamattomana siis monien tavallisten autojen huiput olisi jo siellä 260-270 km/h välissä. Ilman rajoitinta lähes 300 km/h kulkevia autoja olisi jo muutamat mallit jotka ei välttämättä edes ole mallistonsa tehokkaimpia versioita. Ja useampikin merkki tarjoaa rajoittimen nostoa tai poistoa niihin oikeasti tehokkaisiin malleihin, eli ne on jo vakiona suunniteltu kulkemaan se 300 km/h ilman ongelmaa, mutta ympäristö yms. syiden takia on noi rajoittimet haluttu vapaaehtoisesti asentaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Rockford kirjoitti:Nyt menee kunnolla OT:ksi, mutta eikös kaikki vähänkään tehokkaammat perheautot ole nykyisin rajoitettu 250 km/h huippunopeuteen ja usein rajoittimesta huolimatta kulkevat hiukan ylikin tuon 250 km/h todellista nopeutta.
Kyllä joo. Saksalaiset autotehtaat tekivät aikanaan "herrasmiessopimuksen", että hupuit rajoitetaan 250:een. Siitä on sittemmin lipsuttu jonkin verran, mutta perheautoluokassa tämä on vielä juurikin näin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jmjh kirjoitti:Vai oliko tässä se, että kun kuvaa m43:lla niin parempaa suorituskykyä ei välttämättä tarvitakkaan?
Tämä.

Aina välillä tuntuvat fysiikan lait unohtuvan. Mutta mitäs siitä, tulevaisuuden m4/3:t onkin suunniteltu mustiin aukkoihin and beyond...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

jmjh kirjoitti:
paaton kirjoitti:Porukkahan vaihtelee tasaisin väliajoin m43 ja sitä pienempiin formaatteihin. Sitten yritetään uskotella itselle, että koko laatukaluston myynti oli oikea teko. Siitä nämä ihmeelliset ketjut sitten lähtee :)
No tämä tuli minullekkin Planarin viimeisten viestien jälkeen mieleen. Ollaan siirrytty m43:seen ja nyt yritetään sitten toitottaa että se tai jokin 4/3-formaatti olisi se tulevaisuuden juttu ja muuta/isompaa kennoa ei juurikaan tarvitse. No toivottavasti ei kuitenkaan ainakaan kun en itse 4/3-kuvasuhteesta niin välitä ja omat Olympuksen kuvat tulee muutettua aika usein muihin kuvasuhteisiin.
En usko, että tulevaisuudessa mikään tietty formaatti hallitsee. Pienemmät koot kuten 1" ja m43 alkavat olla jo nyt riittävän hyviä tavallisten kuvaajien yleisnäppäilyyn, ja miksei vakavalle kuvaajalle kakkoskameraksi. Ammattityöskentelyssä noilla voi olla erityinen asema kun repparityylisesti kuvataan stillejä ja videota sekaisin, kuten reportaasihommissa pitää nykyisin yhä enemmän tehdä.

1.5 kroppi jatkanee sitkeästi, nyt digiajalla se on jonkinmoisessa sweet spotissa koon ja kuvanlaadun suhteen. Kino on perinteikäs ja moni siitä tykkää, eli mikäs sen tappaisi? Itse en ainakaan meinaa kinokoosta luopua kun siihen tuli jo objektiivitkin hankittua. Ja varmaan vähitellen tulee lisää vaihtoehtoja myös keskikoon markkinoille. Esimerkiksi aina joskus on huhuiltu Fujin tekevän GF670 digiversiota - mikäs sen makeampaa olisi!

Autovertailuihin liittyen. Varmaan ihan makea sellainen 3 litran bemari, mutta se on kokonaisuuden kannalta aivan marginaalipeli. Niin kauan kuin polttomoottori hallitsee niin työhön kuin vapaa-aikaankin liittyvät arkiajot hoidetaan 1-1.6 litran autoilla - joilla niilläkin pääsee kaksi kertaa kovempaa kuin mitä on sallittu nopeus. Eli en yhtään epäile, etteikö useimpia kuvia voisi ottaa ihan riittävän hyvin 1" kennolla varustetulla järkkärillä.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Niin kauan kuin polttomoottori hallitsee niin työhön kuin vapaa-aikaankin liittyvät arkiajot hoidetaan 1-1.6 litran autoilla - joilla niilläkin pääsee kaksi kertaa kovempaa kuin mitä on sallittu nopeus.
Suomessa. Sen sijaan Saksassa on vielä vapaat nopeudet. Jos Saksassa tehtiin viime vuoden heinäkuussa 253 146 ensirekisteröintiä ja Suomessa samaan aikaan 9 537, niin kumpaahan markkinaa kuunnellaan?
nomad kirjoitti:Eli en yhtään epäile, etteikö useimpia kuvia voisi ottaa ihan riittävän hyvin 1" kennolla varustetulla järkkärillä.
Tai pokkareilla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Kino on perinteikäs ja moni siitä tykkää, eli mikäs sen tappaisi?
Sama pätee toivottavasti myös siihen 3-litran bemariin. :-)
mremonen kirjoitti:Suomessa. Sen sijaan Saksassa on vielä vapaat nopeudet.
Heh, meinasin samaa kirjoittaa. Perspektiivi nopeusasioihin on Saksassa tosiaan hiukan erilainen, ja toisaalta suomen suurin rajoitusnopeuskin on 120 km/h ja ei vaan mun ajamat 2-litran perhedieselit ole yksikään kulkenut 240 km/h. Tokihan sellaisiakin löytyy.

Tänä kesänä tuli Saksassa baanaa ajeltua pitempiä matkoja isompia nopeuksia käyttäen kuin ikinä ennen. Puuduttavaa hommaahan se lujaa ajaminen pidemmän päälle on, ei todellakaan mikään ajonautinto. Eikä oma auto edes kulje oikein mihinkään, mutta silti tuo nopeusrajoituksettomuus on kyllä aivan mahtava juttu psykologisessa mielessä. Ainakin mulle siis.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Pojat on poikia... Meillä kullakin on heikkoutemme joten en kritisoi vaikka itse pidänkin autoilua tylsänä arkiaskareena.

Riippuu vähän maasta, mutta melkoista ruuhkissa seisomista Keski-Euroopan liikenne enimmäkseen on. Toki siellä vähän lujempaa ajellaan kuin Suomen talvinopeuksilla on sallittua, mutta en ole koskaan kokenut ongelmaksi, ettenkö muitten mukana pysyisi. Ja perillekin olen päässyt - ja jopa matkasta nauttien. Näin vaikka alla olisi se perusmallin vuokra-golf.

Eli olen sitkeästi sillä kannalla, että 1" tai m43 formaatti riittää ihmiselle jolle valokuvaus on vain yksi juttu muiden ohessa, eikä tekniikasta tehdä itseisarvoa. Ja toki niitäkin turisti-poloisia näkee joiden kaulalla roikkuu koko ajan D4s ja 70-200mm/2.8. Yleensä kyseessä on keski-ikäinen ja lievästi ylipainoinen mies.

Tosin suuresti epäilen, että tuo voimailu parantaisi kuvia yhtään mitenkään. Eikä varmaan ole niinkään, että tämä keski-ikäinen herra haluaisi kuntoaan parantaa. Kyseessä taitaa olla pelkästään se, että haluavat symbolisella tasolla varmistaa paremmuutensa suhteessa Pekka Potkaan ja muihin lilleriformaattien käyttöjiin nähden.

PS En ymmärrä miksi Planari yllä kuuluttelee 4:3 kuvasuhteen voittoa? Sehän on aivan pöljä kuvasuhde, sopii ehkä kännykkään.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

nomad kirjoitti:
Eli olen sitkeästi sillä kannalla, että 1" tai m43 formaatti riittää ihmiselle jolle valokuvaus on vain yksi juttu muiden ohessa, eikä tekniikasta tehdä itseisarvoa. Ja toki niitäkin turisti-poloisia näkee joiden kaulalla roikkuu koko ajan D4s ja 70-200mm/2.8. Yleensä kyseessä on keski-ikäinen ja lievästi ylipainoinen mies.
Varmasti oikea huomio. Monellakaan opiskelijalla ei ole vara ostaa tuollaista settiä. Ja kun ikää ja ylipainoa tulee lisää, niin kantaminen muuttuu mahdottomaksi. Sen jälkeen alkaakin se pikkusetin ylivoimaisuuden perustelu...
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Eli olen sitkeästi sillä kannalla, että 1" tai m43 formaatti riittää ihmiselle jolle valokuvaus on vain yksi juttu muiden ohessa, eikä tekniikasta tehdä itseisarvoa. Ja toki niitäkin turisti-poloisia näkee joiden kaulalla roikkuu koko ajan D4s ja 70-200mm/2.8. Yleensä kyseessä on keski-ikäinen ja lievästi ylipainoinen mies.
Varmasti oikea huomio. Monellakaan opiskelijalla ei ole vara ostaa tuollaista settiä. Ja kun ikää ja ylipainoa tulee lisää, niin kantaminen muuttuu mahdottomaksi. Sen jälkeen alkaakin se pikkusetin ylivoimaisuuden perustelu...
Jeps. Sinänsä huvittaa noiden D4s settien raahaaminen tilanteissa joissa se ihan turhaa potentiaalisten kuvaustilanteiden kannalta - ja vieläpä ilmiselvää kärsimystä kuvaajalle itselleen. Loman pilalle menemisestä viis, kunhan ei kukaan sen painavan kameran takia sydänkohtausta saisi.

Pitä ottaa ilolla vastaan tämä digikameroiden kehitys. Nykyisin on tarjolla valtava määrä erityyppisiä kameroita joilla saa hyviä kuvia. Vielä 10 vuotta sitten tarjolla oli lähinnä vain pokkareita ja 1.5 kroppinen peilijärkkäri, jotka eivät kummatkaan olleet nykymittapuulla oikein minkäänmoisia.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Ja toki niitäkin turisti-poloisia näkee joiden kaulalla roikkuu koko ajan D4s ja 70-200mm/2.8. Yleensä kyseessä on keski-ikäinen ja lievästi ylipainoinen mies.
Toisaalta mitäs pahaa siinä on? Jos tekevät sen omasta tahdostaan. Ihan samalla tavalla voidaan sanoa, että hipsterit sitten kulkee Leicojen ja Sony X100:n kanssa eikä ne sen parempaa kuvaa saa aikaiseksi. Joten en nyt oikein ymmärrä mitä tällä ajetaan takaa...
nomad kirjoitti:Kyseessä taitaa olla pelkästään se, että haluavat symbolisella tasolla varmistaa paremmuutensa suhteessa Pekka Potkaan ja muihin lilleriformaattien käyttöjiin nähden.
Kaikki kunnia Pekalle, mutta luulen että hänen tunnettuutensa ei yllä edes Keekin tasolle. Saatika, että joku haluaisi sitten tehdä jonkun statementin asiasta kameroineen.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Kyseessä taitaa olla pelkästään se, että haluavat symbolisella tasolla varmistaa paremmuutensa suhteessa Pekka Potkaan ja muihin lilleriformaattien käyttöjiin nähden.
Kaikki kunnia Pekalle, mutta luulen että hänen tunnettuutensa ei yllä edes Keekin tasolle. Saatika, että joku haluaisi sitten tehdä jonkun statementin asiasta kameroineen.
Vaikka olen nykyisin pääosin mFT-käyttäjä, en missään vaiheessa ole väittänyt enkä väitä, että se olisi paras formaatti. Ei ole olemassa absoluuttisesti parasta formaattia, on olemassa erilaisia kamerasysteemeitä formaatteineen, ja niiden hyvyys tai huonous riippuu itse kunkin omista kuvaustarpeista.

Tunnettuuden osalta olen vajonnut jo kauas alle sic transit gloria mundi -vaiheenkin. Ainoa merkitsevä tunnettuuteni oli ihan muilla areenoilla kuin nettikeskusteluissa. Toisaalta, olisihan se komeaa vetää stadioni täyteen porukkaa kuuntelemaan esitelmää Lightroomista! Ja päälle ilotulitus!
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

ppotka kirjoitti:Toisaalta, olisihan se komeaa vetää stadioni täyteen porukkaa kuuntelemaan esitelmää Lightroomista! Ja päälle ilotulitus!
Joko liput on myynnissä? Heti tuun :) Encorena sitten joku Ps-actionpläjäys...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Riippuu vähän maasta, mutta melkoista ruuhkissa seisomista Keski-Euroopan liikenne enimmäkseen on. Toki siellä vähän lujempaa ajellaan kuin Suomen talvinopeuksilla on sallittua, mutta en ole koskaan kokenut ongelmaksi, ettenkö muitten mukana pysyisi.
Tänä kesänä oltiin tosiaan niin ajoissa liikkeellä että ruuhkia Saksassa ei juurikaan haitaksi asti ollut. Enkä tosiaan tarkoittanutkaan että nopeaa ajaminen olisi jotenkin erityisen tavoiteltavaa, mitä pitempää lujaa ajaa sitä väsyttävämpänä sen itse koin, koska autoissa kuitenkin melutaso tahtoo nousta reilusti vauhdin myötä. Itse en tykkää melusta. Mutta autojen ominaisuuksiin antaa kyllä ihan toisenlaista perspektiiviä kun ajelee vaikka parisataa kilometria niin että on enimmän aikaa edes joku 180 km/h taulussa. Sinänsähän tuo onnistuu myös sillä perus-Golfilla, mutta toki vähän mukavammin jollain muulla.

Luulisin että sama pätee myös kameroihin. Se mikä useissa tilanteissa tuntuu hyvältä ja järkevältä kompromissilta eri ominaisuuksien suhteen voi silti tuntua jossain muussa tilanteessa riittämättömältä.
nomad kirjoitti:Ja toki niitäkin turisti-poloisia näkee joiden kaulalla roikkuu koko ajan D4s ja 70-200mm/2.8. Yleensä kyseessä on keski-ikäinen ja lievästi ylipainoinen mies.
Mä en kyllä näitä nähnyt oikeastaan ollenkaan. Vikinglinella oli pari vanhempaa kiinalaisherraa joilla oli D800:t kun kannelta kuvailivat, mutta muuten oikeastaan kaikki näytti kuvaavan kännyköillä ja pokkareilla.
paaton kirjoitti:Ja kun ikää ja ylipainoa tulee lisää, niin kantaminen muuttuu mahdottomaksi. Sen jälkeen alkaakin se pikkusetin ylivoimaisuuden perustelu...
Onko painava kamera kevyempi kantaa jos on alipainoinen kuin ylipainoinen? Nimim. Alipainon-rajoilla-kiitos-olemattoman-lihaksiston
mremonen kirjoitti:Toisaalta mitäs pahaa siinä on? Jos tekevät sen omasta tahdostaan. Ihan samalla tavalla voidaan sanoa, että hipsterit sitten kulkee Leicojen ja Sony X100:n kanssa eikä ne sen parempaa kuvaa saa aikaiseksi. Joten en nyt oikein ymmärrä mitä tällä ajetaan takaa...
Samaa ihmettelin. Ei mua kyllä harmita ollenkaan kenenkään muun mukanaan raahaaman tavaramäärän puolesta oli se nyt sitten kamera tai vaikka läppäri.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Eli olen sitkeästi sillä kannalla, että 1" tai m43 formaatti riittää ihmiselle jolle valokuvaus on vain yksi juttu muiden ohessa, eikä tekniikasta tehdä itseisarvoa. Ja toki niitäkin turisti-poloisia näkee joiden kaulalla roikkuu koko ajan D4s ja 70-200mm/2.8. Yleensä kyseessä on keski-ikäinen ja lievästi ylipainoinen mies.
Varmasti oikea huomio. Monellakaan opiskelijalla ei ole vara ostaa tuollaista settiä. Ja kun ikää ja ylipainoa tulee lisää, niin kantaminen muuttuu mahdottomaksi. Sen jälkeen alkaakin se pikkusetin ylivoimaisuuden perustelu...
Jeps. Sinänsä huvittaa noiden D4s settien raahaaminen tilanteissa joissa se ihan turhaa potentiaalisten kuvaustilanteiden kannalta - ja vieläpä ilmiselvää kärsimystä kuvaajalle itselleen. Loman pilalle menemisestä viis, kunhan ei kukaan sen painavan kameran takia sydänkohtausta saisi.

Pitä ottaa ilolla vastaan tämä digikameroiden kehitys. Nykyisin on tarjolla valtava määrä erityyppisiä kameroita joilla saa hyviä kuvia. Vielä 10 vuotta sitten tarjolla oli lähinnä vain pokkareita ja 1.5 kroppinen peilijärkkäri, jotka eivät kummatkaan olleet nykymittapuulla oikein minkäänmoisia.

Mitä kukin matkaltaan hakee.
Mulla matka tarkoittaa aina myös kuvausmatkaa. Joskus siihen on riittänyt µ43, välillä kino filmillä tai kennolla, välillä keskaria tai järeämpää. Kaikkea jaksaa rahdata jos se tuntuu omasta mielestä mielekkäältä.
Zone VI
Planari
Viestit: 242
Liittynyt: Helmi 04, 2011 14 : 20

Viesti Kirjoittaja Planari »

Karkasi mun autovertaukseni sitten aika pahasti käsistä. :) Pointti oli siinä, että teknisissä laitteissa on muitakin rajoituksia kuin itse tekniikka. Autojen kohdalla mm. lainsäädäntö ja teiden kunto.

Takaisin kameroihin. Mä luin juuri jonkun testin Nikonin D800:sta ja siinäkin mainittiin tuo tosiasia, että kennojen kehitys alkaa olla "tapissaan", koska seuraava kuvan laatua rajoittava tekijä on objektiivin piirtokyky. Siinä tulee taas vastaan optiikan valmistustekniikka sekä valon fysikaaliset rajat, kuten diffraktio.

Ja toisaalta vastaan tulee myös tuo käytännön ongelma, että mihin kuvia tarvitaan. Jos tuon tarpeen tyydyttää jo jokin järjestelmä tai formaatti, niin uuden kauppa ei ole kovin vilkasta.

Ja toki asiassa on sekin puoli, että aina löytyy myös ihmisiä, joille valokuvaus on enemmän kuin valokuvausta. Pitää joko hifistellä viimeisen tekniikan kanssa tai sitten katu-uskottavuus on se valintakriteeri. Eikä niissäkään mitään pahaa ole, kukin tyylillään.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Planari kirjoitti:.

Takaisin kameroihin. Mä luin juuri jonkun testin Nikonin D800:sta ja siinäkin mainittiin tuo tosiasia, että kennojen kehitys alkaa olla "tapissaan", koska seuraava kuvan laatua rajoittava tekijä on objektiivin piirtokyky. Siinä tulee taas vastaan optiikan valmistustekniikka sekä valon fysikaaliset rajat, kuten diffraktio.
.
Ratkaisuhan on helppo. Tuplataan kennon koko :)
fieroman
Viestit: 139
Liittynyt: Heinä 17, 2011 23 : 28

Viesti Kirjoittaja fieroman »

ppotka kirjoitti:


Vaikka olen nykyisin pääosin mFT-käyttäjä, en missään vaiheessa ole väittänyt enkä väitä, että se olisi paras formaatti. Ei ole olemassa absoluuttisesti parasta formaattia, on olemassa erilaisia kamerasysteemeitä formaatteineen, ja niiden hyvyys tai huonous riippuu itse kunkin omista kuvaustarpeista.

Tunnettuuden osalta olen vajonnut jo kauas alle sic transit gloria mundi -vaiheenkin. Ainoa merkitsevä tunnettuuteni oli ihan muilla areenoilla kuin nettikeskusteluissa. Toisaalta, olisihan se komeaa vetää stadioni täyteen porukkaa kuuntelemaan esitelmää Lightroomista! Ja päälle ilotulitus!
Siivosin tuossa nurkkia ja löysin kodakin kansion vuodelta -79. Kansiohan oli Jussi Aallon luovan valokuvauksen työpajasta johon tuolloin osallistuin ja osallistujalistassa oli mm. Hilkka ja Pekka Potka. Näin siis pääsen elvistelemään että olen ollut koulutuksessa Potkan kanssa jo paljon ennen kuin miehestä tuli tunnettu. Tuohon työpajaan osallistui muutama muukin sellainen jolla on myöhempiä meriittejä valokuvauksessa kuten Leena Ikkala ja Sari Poijärvi.
Vastaa Viestiin