Se ei varmaan ollut vielä alkanut. Eilen illalla siis oli eka suora lähetys, jota nyt toistetaan vuorokauden ajan. Illalla olikohan klo 18 Suomen aikaa alkaa uusi lähetys. Viikonloppuna todennäköisesti tulee sitten koko homma putkeen vielä ilmaiseksi.puuhapete kirjoitti:Mitenhän toi katselu onnistuu?...en nähnyt kuin trailerin.
Kohteena linnunrata (kameran asetukset)
-
- Viesti:
-
Hyvää ja mielenkiintoista tietoa mr.kuulapää!
Mitä tulee noihin käsitellyihin sivun alun pinottuihin kuviin, niin niissä on mielestäni kyllä onnistuttu hyvin, mutta mr.kuulapään versiota pidän parempana, koska se ei ole niin revitellyn näköinen. Taivas on luonnollisemman näköinen ja värinen, samoin kuin itse linnunrata nousee mukavan maltillisesti esille, himmennys toimii todella hyvin! pixinsight:lla käsitelty?
Mitä tulee noihin käsitellyihin sivun alun pinottuihin kuviin, niin niissä on mielestäni kyllä onnistuttu hyvin, mutta mr.kuulapään versiota pidän parempana, koska se ei ole niin revitellyn näköinen. Taivas on luonnollisemman näköinen ja värinen, samoin kuin itse linnunrata nousee mukavan maltillisesti esille, himmennys toimii todella hyvin! pixinsight:lla käsitelty?
-
Hyvää ja mielenkiintoista tietoa mr.kuulapää!
-
Siellä on paljon muuttujia, kuten fotonin energia, kennon hyötysuhde (QE) ja pikselin pinta-ala, mutta niiden vaikutus tietyssä mielessä rajallinen.niffe kirjoitti:Mikä tuossa on pullonkaulana, ettei saada enempää fotoneja siepattua? Pikselin pinta-ala vai jokin muu syy, kuten valon puute?
Pääasiallinen haaste on juuri fotoneiden suhteellinen vähyys kun kohde on himmeä/pimeä ja ylipäätään siinä kuinka heikko signaali erotetaan kohinasta. Apuun tulee pinoaminen, jolla signaali/kohinasuhdetta parannetaan.
Kasuaali ballistiikka- ja tähtikuvaaja.
www.kuulapaa.com
www.kuulapaa.com
-
Mulla on aina ollut se fiksaatio CCD-kennoihin, joiden kehitys jäi aikoinaan lapsipuolen asemaan pitkälti poliittisista syistä. CCD-kennoissa oli mahdollista 100% hyötypinta-ala, eikä tarvittu ylimääräistä optiikkaa kennon edessä. Luulisi, että elektroniikan aiheuttama kohinakin olisi (no niitähän nyt on puolen tusinaa eri tyyppistä...) vähäisempää, kun elktroniikka siirretään pois pikselin kupeesta, mutta niin vain sai CCD väistyä CMOS-kennojen tieltä.hrKuulapaa kirjoitti:Siellä on paljon muuttujia, kuten fotonin energia, kennon hyötysuhde (QE) ja pikselin pinta-ala, mutta niiden vaikutus tietyssä mielessä rajallinen.niffe kirjoitti:Mikä tuossa on pullonkaulana, ettei saada enempää fotoneja siepattua? Pikselin pinta-ala vai jokin muu syy, kuten valon puute?
Pääasiallinen haaste on juuri fotoneiden suhteellinen vähyys kun kohde on himmeä/pimeä ja ylipäätään siinä kuinka heikko signaali erotetaan kohinasta. Apuun tulee pinoaminen, jolla signaali/kohinasuhdetta parannetaan.