Puuceestä macciin?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
muumio

Viesti Kirjoittaja muumio »

Ei Mac ole menossa mihinkään, vaan on edelleen pikemminkin tulevan kuin menneen talven lumia... Mutta kone homman mukaan, en edelleenkään väitä mitään ehdotonta suuntaan tai toiseen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

itse ottaisin kyllä puuceerautaa; pääsisin halvemmalla, eikä tarvitsisi yhteensopivuusongelmia mitesikellä lainkaan. Eteenkin suomessa jossa mac-myynti on niin pieni niin hinnat ovat sen verran suuret että en hankkisi.

toinen asia on sitten jos tulee esimerkiksi työsuhdeläppäriksi tjsp. eikä tarvitse maksaa ja ei tee sellaista mistä voisi yhteensopivuusongelmia syntyä.

Nuo powerbookithan ovat kyllä aika hienoja vehkeitä, ei siitä pääse mihinkään, ja tuo max OSx on antanut macille todella vauhtia... voisin kyllä testata maccia...

omapas on valintasi :)
Annukka

Vaikea päätös

Viesti Kirjoittaja Annukka »

mitä Muumio ( tai joku muu macceja tunteva ) tuumaa tuosta käytetystä Powerbookista, josta olen kauppaa hieronut? Onko hinta/laatusuhde oikea?
Käsittääkseni Apple tuo jotain uusia vehkeitä alkukesästä markkinoille. Miten hintapolitiikka kehittyy? Ovatko uudet entistäkin arvokkaampia vai laskeutuuko taso lähemmäs tavallista hiirenrääkkääjää? Sehän vaikuttaa käytettyjenkin hintoihin.
Pc-lappareiden kohdalla olen pannut merkille, että vuoden vanhoja koneita koetetaan myydä liki uusien hinnoilla.

Jos raapisi kaikki taskunpohjat ja jemmat, kerjäisi, varastaisi ja lainaisi niin että saisi kokoon uuden 12" Powerbookin hinnan...uusi on aina uusi, terhakka akku ja takuu ...

Annukka (ajatukset jo aika tahmassa)
muumio

No minun mielestäni se 1650 ei välttämättä ole ihan ryöstö (muistiahan on mukavasti, polttava asema olisi tosin ihan hyvä olemassa), mutta ei se ehkä mikään tajuton löytökään ole... Konehan on jo hiukan vanha ja takuuta jäisin kannettavassa kaipaamaan (Applecare on pelastanut minut pari kertaa.) Seuraavanlainen iBookhan maksaa 1700e (en nyt tosin ehkä itse ostaisi iBookkia):

900MHz PowerPC G3
512K L2 cache (at 900MHz)
128MB SDRAM memory
40GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW drive
ATI Mobility Radeon 7500
32MB video memory
10/100BASE-T Ethernet
56K internal modem
AirPort ready

Ostohinta Maceissa tulee - Applen itsensä mukaan - aina olemaan korkeampi kuin PC-puolen suurinpiirtein vastaavissa värkeissä, lähinnä tuotekehityksen takia, tosin käytetyt pitävät hämmästyttävän hyvin hintansa verrattuna PC-puoleen. Tokihan ostaisin itse Macin, kun en PC:llä pysty kaikkia töitäni tekemään ja se olisi siis hintansa väärti joka tapauksessa, mutta luultavasti PC sekä Mac sinun tapauksessasi ovat molemmat varteenotettavia vaihtoehtoja.

Mac-käyttäjät ovat erittäin tyytyväistä porukkaa, sen olen nähnyt - ja kokemukseni PC-käyttäjiltä ja PC:n käytöstä kuva- ja musiikkipuolella ovat aika negatiivisia kautta linjan (nettifoorumeita lukuunottamatta), mutta lienee mahdollista että asiat ovat muuttuneet tämän vuoden puolella.
Annukka

Mikä hyvä ostopaikka?

Kiitoksia Muumio!

kai täällä voi kysyä, että mistä kannattaa ostaa?

Eli minne kannattaisi suunnata kulkunsa, jos haluaa hyvää palvelua ja edullisia hintoja? Pc-superstoren hinta 14" iBookille on 1699 mutta tehoa ja muistia vähän vähemmän kin mainitsemassasi koneessa.
Tämä siis nettisivulla, onko "oikeassa elämässä" varaa pudottaa hintaa?
Puhelimessakyselijöillehan ei hintoja lasketa. "Tosiostaja" vaivautuu paikan päälle.

Annukka
jomy

Re: Vielä pohdin

Viesti Kirjoittaja jomy »

Mac OS9:n käyttö ja samalla oppiminen on kuin lasten leikkiä, mutta tämä kymppikäyttis on ihan toista maata. Välillä on enämpi sekaisin kuin windowsia käyttäessä. Onneksi kympille on jo saatavana oppaita Suomenkielellä.

Oletko tosissasi? Olen nähnyt ihmisten vaan yksinkertaisesti alkavan käyttää OS X:ää ilman sen kummempia kysymyksiä. Kaikki on käden ulottuvilla, tai löytyy pienen miettimisen jälkeen. Loogista ja selkeää. Aikaisempi tietokoneen käyttökokemus tässä kohtaa ei tosin välttämättä ole pelkästään etu..

Loogista ja selkeää!!! No jos esim. kirjasto-kansioita on neljässä eri paikassa, niin etsi siinä sitten.
OS9:ssä kansiot olivat yhdessä paikassa ja sillä nimellä millä olit sen kirjoittanut. helppoa eikö totta!
Kympin hitaus johti siihen että puoli vuotta sitä käytettyäni siirryin takaisin ysin käyttäjäksi. Nyt hommat luistaa.
jm
muumio

Kirjasto-kansio on päätasolla ja käyttäjäkansiossa (jos niihin tarvitsee mennä), ja periaate on helppo: käyttäjäkansion kirjastossa olevat tavarat näkyvät vain ko. käyttäjälle, ja päätason kirjaston tavarat kaikille. Tuskinpa tämä vielä Windowsin vaikeustasolle käyttistä vie. Myös tiedostojen hallinta (siirtely, kopiointi, etsiminen) on paljon kätevämpää. Verkko- ja nettiyhteydet ovat läppärilläni tähän mennessä syntyneet automaattisesti ilman asetusten näpräämistä piuhan kiinni tökättyäni riippumatta siitä missä firmassa olen ollut vierailemassa, ja esim. audio-ohjelmat eivät ole enää törmäilleet processor-overload-ilmoituksiin.

Tämä käyttis tosin lienee tehty minunkaltaiselleni käyttäjälle, mutta makuja on muitakin. Oma tuottavuuteni (lue: tuntiliksani) on noussut roimasti OS X:n myötä, mutta en tahdo väittää että kyseessä olisi ainoa oikea vaihtoehto. Parasta olisi kokeilla kaikkia vaihtoehtoja ennen kuin mitään ostaa.
trombi

Mac rulettaa

Viesti Kirjoittaja trombi »

Vaihdoin kymppiin viime syksynä, kun hankin uuden InDesign-version. Se olisi kyllä pyörinyt ysissäkin. Alkuun oli fonttien kanssa (graafikolla niitä riittää) ohimeneviä ongelmia. Myöhemmin kaikki on sujunut hyvin, ainoa, johon vielä vanhaa käyttistä tarvitaan on Distiller (uusi versio korjannee ongelman), kun tekee painoon meneviä pdf:iä.
Koneeni ei ole kymppiä ajaessa hyytynyt koskaan, se on siis todella vakaa. Tietty alkuun oli opettelemista, kun oli tottunut vanhan käyttiksen eri versioihin jo kuutosesta saakka.
Kameran muistikortit, zippiasemat sun muut näkyvät työpöydällä ja niitä on todella helpoo käyttää. Kun ekaa kertaa kytkin kameraani piuhan, kortti ilmestyi näkyviin ja kuvat olivat sieltä helposti raahattavissa haluttuun paikkaan. Mitään ajureita ei tarvinnut asentaa.
Sanoisin, että Maccia ostamaan vain. iBook on hyvä vehje, mutta vielä parempi on 12-tuumainen PowerBook (nopeampi prossu jne). Tarjouksia kannattaa tosiaan kysyä vaikka www.mustapekka.com ja onhan noita muitakin myyjiä. AppleStoresta kannattaa ostaa ohjelmia, tulevat nopeasti ja halvemmalla kuin kaupasta. www.apple.fi
Koneita voi myös tilata valmiiksi isommilla muisteilla ladattuina jne.
Ja fiMUGiin kannattaa ehdottomasti liittyä (www.fimug.fi), siellä maccihemmot ratkaisevat melkein ongelman kuin ongelman!
tgynther

Viesti Kirjoittaja tgynther »

Gillis kirjoitti:itse ottaisin kyllä puuceerautaa; pääsisin halvemmalla, eikä tarvitsisi yhteensopivuusongelmia mitesikellä lainkaan.
Eikös asia kuitenkin ole toisinpäin yhteensopivuusongelmien kanssa?!? Apple kun itse tekee raudan, softan ja ajurit niin ongelmia on vähemmän kuin pc-puolella, jossa komponenttien yhteensopivuusongelmat on arkipäivää.
muumio

Tarkoitti varmaan yhteensopivuutta muun (eli PC-) maailman kanssa, joka tosin ei ole ainakaan minulla ollut mikään ongelma - ellei nyt erityisesti tahdo esim. PC-virusten toimivan koneellaan.
B4349

Viesti Kirjoittaja B4349 »

Jos olisin uutta konetta hommaamassa niin ei olisi kahta sanaa kumman ottaisin. Katselkaapa hintoja. Toiseen saa vähintään 2 kertaa enemmän tehoja kuin toiseen samalla rahalla, ja toisen komponentit ovat paremmin saatavilla ja halvempia. Toinen on kuolemassa sukupuuttoon ja toinen jyllää. Työpaikallani vaihtuivat koneet pari kuukautta sitten ja en ole hetkeäkään katunut. Nyt niitä koneita osaa jo käyttääkin. Vielä joku kehtasi koneiden vaihdoksen keskellä kysyä: "mitä noilla muilla napeilla hiiressä tekee??" Huh huh sanon minä. Kyllä paljosta ollaan jääty paitsi.
tgynther

B4349 kirjoitti:Jos olisin uutta konetta hommaamassa niin ei olisi kahta sanaa kumman ottaisin. Katselkaapa hintoja. Toiseen saa vähintään 2 kertaa enemmän tehoja kuin toiseen samalla rahalla,.
Nykypäivän koneet riittävät kuvankäsittelyyn, tekstinkäsittelyyn ym aivan hyvin, turha tehoja sen enempää verrata. Enemmän kannattaa katsoa ohjelmatarjonnan ja käytettävyyden puolelle.
Annukka

Täällä yksi koneonnellinen!

Eilen otin nenästä kiinni ja hyppäsin!
Kävin naapurikaupungin macciliikkeessä ja katsastin tarjontaa... hurahdin 12" Powerbookiin...on se niin Söpö! Siinä sitten kävi niin, että tilasin yhden, kaikilla mausteilla...
vakuuttelen itselleni tanakasti, että se on satsaus Tulevaisuuteen.
Siis: täältä tullaan, maccimaailma!

Annukka
vielä hieman pyörryksissä
muumio

Ohhoh! Onneksi olkoon, tuskinpa tuota tulet katumaan... :)

Tuossa koneessa ei taida olla PC-korttiaukkoa, johon kammeran muistikortin voisi lykätä suoraan, mutta tokkopa tuo menoa haittaa... Se onkin ainoa puute mitä ko. koneesta löysin. Pieni näyttökään ei haittaa, jos on mahdollista kytkeä toinen monitori, ja onhan se vallan pienikokoinen ja kevyt vehje... Taidanpa hommata itselleni tuommoisen kun nykyisestä aika jättää - olisi aika mainio peli musiikkihommissakin tuo.
Annukka

Kiitos, Muumio!

Olen siirtänyt kuvat suoraan kamerasta pöytäkoneelle tähän saakka, G2:lla se tuntuu aika sujuvalta. Kun en ole sillä tavalla pro, niin mahdollinen viive on merkityksetön.
Harmi vain, että käyttämäni Breezebrowserista ei ole macciversiota, ehdottivat VirtualPc-emulaattoria kun kyselin.
Mitä käyttää RAW-kuvien konvertointiin macciväki?

Annukka
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Annukka kirjoitti:Harmi vain, että käyttämäni Breezebrowserista ei ole macciversiota, ehdottivat VirtualPc-emulaattoria kun kyselin.
Mitä käyttää RAW-kuvien konvertointiin macciväki?
Siitä se sitten alkoi, Ostat Macin ja sitten käytät VirtualPc-emulaattoria. Heh,heh... Eikö sulle kerrottu yhteensopivuus ongelmista?
muumio

mikko kirjoitti:Siitä se sitten alkoi, Ostat Macin ja sitten käytät VirtualPc-emulaattoria. Heh,heh... Eikö sulle kerrottu yhteensopivuus ongelmista?
PC-käyttäjän ensimmäinen ajatushan on, että Windows ja Windows-softat olisivat jollain tasolla tarpeellisia tai välttämättömiä, vaikka näin ei ole. Oikeastaan kiinnostaisi joskus kuulla mitä nämä Mac-yhteensopivuusongelmat oikein ovat, kun itse toimin grafiikka- ja audio-puolella enkä niihin törmää. Digikuvapuolella niitä on Maceissa lienee lähinnä kökömpien, vanhojen kameroiden ajuripuolella, kun taas vähänkään ammattimaisempaa toimintaa on toisinaan hiton vaikeaa (ja hidasta=kallista) pyörittää ilman omenoita. Olisihan toki kiva, jos halpa ja toimiva vaihtoehto olisi olemassa, mutta eipä ole vielä näkynyt. Itse kokeilin joskus Virtual PC:tä ja innostuin kun se toimi, mutta emulaattori jäi käyttämättä kun kaikki hoitui suoraan Mac-softalla.

Annukka: en osaa sanoa mikä olisi kaikista helpoin ja paras RAW-kuvien konvertointiohjelma, kun en itse tuota harrasta, kyselen... Koneeseen valmiiksi asennettu iPhoto taitaa hoitaa homman suoraan paketista, mutta muitakin, kenties parempia, vaihtoehtoja on.
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Onnittelut Annukka!!!!
Se on elämäsi viisain päätös. Siis tietokoneasioissa.
Olen tässä tätä keskustelua seurannut ja taisinpas vähän sekaantuakin. Se yxi kaveri jonka nimeä en kehtaa edes osoitella sanoi että samalla rahalla saa tuplasti tehoa PC:ssä. Annetaan hänelle anteeksi sillä hän ei tiedä mistä puhuu. Minulla on rinnakkain Win 2000 kone 1600 Mhz ja vaatimaton eMac 800 Mhz.
Arvaas kumpi on nopeampi Photoshop-töissä? Siis elävässä elämässä.
Kun siitä vielä jyvitetään PC:n buuttaukset, räpellykset ja lääkärikäynnit niin tehokkuudesta emme voi puhua edes samana päivänä.
Ja voit luottaa koneeseesi.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

RAW-kuvien kääntämiseen on Canonilla varmaan joku oma softa olemassa? Sorry, en tunne Canonin juttuja, koska käytän itse Nikonia. Kameran mukana tulleella CD:llä oli Nikon NEF plugin Fotariin.

Photoshopin seuraavassa versiossa (8) plugin on valmiina. Seiskaversioon Adoben oman toimivan pluginin saa ostaa netistä:
http://www.adobe.com/store/products/plu ... tPlugins_A

(linkki pitäisi olla yhdellä rivillä)

Adobe Systems: Photoshop Camera Raw & JPEG 2000
Photoshop plug-in
Make the most of your professional digital camera with this plug-in bundle from Adobe. NOTE: Must have Photoshop 7.0.1 to install. 99 $.

Mitä PC-softaan tulee, ammattimaisesti kuvaa/tekstiä/julkaisuja tuottava ihminenkin kuten minä tulee mainiosti toimeen ilman mammuttimaisia säläkoodia täynnä olevia kaatuilevia Mikkisoftan ohjelmia, joista yksikään ei edes ole tuotantokäyttöön vaain toimistoon tarkoitettu. Jos haluaa, voihan Officen ostaa Macciinkin. En ole kyllä ikinä tarvinnut... Applella on hyvä ja edullinen monitoimiohjelma AppleWorks, jolla selviää hyvin useimmista arkipäivän jutuista ja se osaa avata ja tallentaa mm. Word-dokkareita.

Yhdessä toimistossa, jonne tein freeduuneja, oli taitto- ja garaafisessa työssä pc:t. Oli kai niissä vääntöä, mutta työ niillä oli hemmetin hidasta takkuilua. Niinä päivinä kun ne toimivat, tulostus ei kuitenkaan onnistunut, ainakin tulostimen sai kaivaa ylös joka kerta, muistia oli liian vähän, koneet pummasivat ja pomon tietotaito oli sitä luokkaa, että huh huh. "Liika muisti vain sekoittaa koneen" tuumasi hän itsevarmasti. Loppupäätelmä on, että on inhottavaa tehdä töitä toinen käsi selän taa sidottuna.

Tervetuloa macistien joukkoon. Huolesi ovat takanapäin, mitä nyt harmaan pc-raudan omistajat yrittävät inistä. Niistä ei tarvitse välittää. Ihminenhän saa itse valita ajaako mersulla vai mossella... =)
tgynther

trombi kirjoitti:RAW-kuvien kääntämiseen on Canonilla varmaan joku oma softa olemassa?
Harmi sinänsä mutta Canonin softa toimii vain OS9 kanssa. Itse kun ajattelin ostaa uuden iBookin/Powerbookin ja tarkoituksena ei ole kyllä palata vanhempaan käyttikseen vain sen takia että RAW-muoto toimisi.

Photoshop 7 on taas sunnuntaikuvaajalle törkeän hintainen ohjelma, plugin ei taida toimi Elementsin kanssa?

Tälläinen pieni ongelma on saanut miettimään pc:n ostoa, sillä tiedän että siihen löytyy softat jotka haluan (Elements, RAW importteri, sopiva arkistointiohjelma)

Onko muuten OS X:lle arkistointiohjelmaa, joka osaa tallentaa kuvista vain thumbnailit tietokantaan ja itse kuvat voivat sijaita rompuilla?

Tommi
Vastaa Viestiin