Kuvien (ja muunkin tietokonedatan) varmuuskopiointi
-
Minä kopioin ulkoiselle levylle aina koko hakemiston, jossa on kuvat ja Lightroomin katalogitiedostot. Vaihdan sitten nimen sellaiseksi, että se sisältää päivämäärän. Tuhoan vanhempia varmuuslevyltä sitä mukaa kun tarvitaan.
Tuo menetelmä on siitä hyvä, että tiedoista on pari historiaversiota ja vahingossa ei oikein voi kämmätä mitään. Haittana on se, että dataa kopioidaan aivan turhaan moneen kertaan, mutta minä teen sen tunnin pari jotain muuta ja annan koneen jauhaa itsekseen.
Tuo menetelmä on siitä hyvä, että tiedoista on pari historiaversiota ja vahingossa ei oikein voi kämmätä mitään. Haittana on se, että dataa kopioidaan aivan turhaan moneen kertaan, mutta minä teen sen tunnin pari jotain muuta ja annan koneen jauhaa itsekseen.
Hannu
-
Sen sijaan, että nimeäisit sen uudestaan, voisit tehdä siitä hard-link kopion uudelle nimelle. Sitten, jos vetäisit uuden backupin xxcopy /clone'lla niin vain uusi data kopioitaisiin ja levytilaakin säästyisi.hkoskenv kirjoitti:Minä kopioin ulkoiselle levylle aina koko hakemiston, jossa on kuvat ja Lightroomin katalogitiedostot. Vaihdan sitten nimen sellaiseksi, että se sisältää päivämäärän. Tuhoan vanhempia varmuuslevyltä sitä mukaa kun tarvitaan.
Hardlink kopiossa tiedostorakenne ja tiedotostonimet kopioidaan, mutta tiedostot osoittavat samaan dataan.
-
Tiedän kyllä, että minun menetelmä on monella tapaa epäoptimaalinen, mutta en viitsisi käyttää aikaa siihen, että opettelen käyttämään ja ymmärtämään kunnolla jotain fiksumpaa varmuuskopiointisoftaa. Niin kauan kun sadan euron levylle mahtuu kaikki datani noin neljään kertaan ja yksi kopiointi kestää muutaman tunnin, en näe levytilan tai ajan säästämistä riittävänä motivaattorina. Ja hutiloiden (eli opettelematta kunnolla) syntyy vain riskejä tietojen menettämisestä.SuperDrive kirjoitti:Sen sijaan, että nimeäisit sen uudestaan, voisit tehdä siitä hard-link kopion uudelle nimelle. Sitten, jos vetäisit uuden backupin xxcopy /clone'lla niin vain uusi data kopioitaisiin ja levytilaakin säästyisi.
Hannu
-
No niin, nyt löytyi yksi hyvä ehdokas.
Latasin Microsoftin SyncToy ohjelman ja sehän vaikuttaakin näppärältä ja helppokäyttöiseltä. Sen avulla nyt pistin kaksi USB-levyä ajantasalle.
Tuo oli juuri sitä mitä olin hakemassa :)
http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=15155
Latasin Microsoftin SyncToy ohjelman ja sehän vaikuttaakin näppärältä ja helppokäyttöiseltä. Sen avulla nyt pistin kaksi USB-levyä ajantasalle.
-
Ja voit käyttää sitä windowsin tehtävien ajoituksen kautta.Ohiampuja kirjoitti:No niin, nyt löytyi yksi hyvä ehdokas.
Mitään ei kannata tehdä käsin, inhimillinen erehdys on aina mahdollista.
-
Ei kun päinvastoin, se pitää tehdä käsin. :)
Kovalevyt ovat irti läppäristä piirongin-laatikossa, joten niiden kytkeminenkin pitää tehdä käsin.
Ja itse tekemällä pystyy tarkastamaan mitä tuli tehtyä. Noissa ajastamalla tehdyissä varmistuksissa on omat riskinsä, jos ei itse muista tarkkailla sen toimintaa...
Kovalevyt ovat irti läppäristä piirongin-laatikossa, joten niiden kytkeminenkin pitää tehdä käsin.
Ja itse tekemällä pystyy tarkastamaan mitä tuli tehtyä. Noissa ajastamalla tehdyissä varmistuksissa on omat riskinsä, jos ei itse muista tarkkailla sen toimintaa...
-
Tässä raikas lähestyminen varmuuskopiointiin. Kannatan :)
http://www.hs.fi/viivijawagner/1329105038272
http://www.hs.fi/viivijawagner/1329105038272
-
Muistakaas että varmuuskopio on varmuuskopio vasta kun kiintolevyä säilytetään kokonaan toisessa kiinteistössä kuin alkuperäistä.
Se pöydän nurkalla nököttävä ulkoinen kiintolevy ei auta mitään jos/kun käy murtovarkaita, talo palaa tai tulee kunnon vesivahinko.
Se pöydän nurkalla nököttävä ulkoinen kiintolevy ei auta mitään jos/kun käy murtovarkaita, talo palaa tai tulee kunnon vesivahinko.
Viimeksi muokannut Perry, Loka 01, 2013 16 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Muistakaas että varmuuskopio on varmuuskopio vasta kun kiintolevyä säilytetään kokonaan toisessa kaupungissa kuin alkuperäistä.
Se kylän nurkalla nököttävä ulkoinen kiintolevy ei auta mitään jos/kun käy tsunami, kaupunki palaa tai tulee kunnon säteilyvahinko. ;-)
Se kylän nurkalla nököttävä ulkoinen kiintolevy ei auta mitään jos/kun käy tsunami, kaupunki palaa tai tulee kunnon säteilyvahinko. ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
Haussa simppeli (käyttäjänsä mukainen) ohjelma kuvien varmuuskopiointiin ulkoiselle levylle.
Selaillessa netin pohjatonta arkistoa löysin juttuja MS:n SyncToy-ohjelmasta.
Koska käytössä W7, niin ajattelin sen toimivan tämän käyttiksen kanssa kohtuudella.
Löytyykö joltain omakohtaisia kokemuksia po. ohjelmasta ja sen toimivuudesta/käytettävyydestä. Myönteisiä/kielteisiä, kaikki tervetulleita!
Kiitos etukäteen!
Selaillessa netin pohjatonta arkistoa löysin juttuja MS:n SyncToy-ohjelmasta.
Koska käytössä W7, niin ajattelin sen toimivan tämän käyttiksen kanssa kohtuudella.
Löytyykö joltain omakohtaisia kokemuksia po. ohjelmasta ja sen toimivuudesta/käytettävyydestä. Myönteisiä/kielteisiä, kaikki tervetulleita!
Kiitos etukäteen!
-
- Viesti:
Tuolla oli aiheesta keskustelua: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12714750