Kännykkäkamerat / smartphone photography

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
habannaama

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jopisalo kirjoitti:tervehdys
javal kirjoitti:Huawei julkisti taas mukavia tuotteita. P40 Pro+ mallissa myös 240mm f4.4 zoom ja hintaa 1399€. Harmi että käyttöjärjestelmärajoitteet hieman pilaa tämän hyvän kokonaisuuden.
Minulla on tuossa pöydällä doro eläkeläispuhelin ja Panasonicin 50-200mm 2.8-4 zuumi. 240/4.4 on oletettavasti suuruusluokaltaan samaa kuin tuo pana. Isommat älyluurit ovat kyllä tuota doroa isompia, en silti millään ymmärrrä millä taikatempulla tuo optiikka voidaan tunkea noin pieneen pakettiin.
Vaiko onko kyseessä petosta lähentelevä huuhaa mainonta?
Ainakin se Samsungin uutuuden zoomi on ääripäässään lähinnä vitsi, tuskin ne huihailla pyärää uudelleen ovat keksineet.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

jopisalo kirjoitti:tervehdys
javal kirjoitti:Huawei julkisti taas mukavia tuotteita. P40 Pro+ mallissa myös 240mm f4.4 zoom ja hintaa 1399€. Harmi että käyttöjärjestelmärajoitteet hieman pilaa tämän hyvän kokonaisuuden.
Minulla on tuossa pöydällä doro eläkeläispuhelin ja Panasonicin 50-200mm 2.8-4 zuumi. 240/4.4 on oletettavasti suuruusluokaltaan samaa kuin tuo pana. Isommat älyluurit ovat kyllä tuota doroa isompia, en silti millään ymmärrrä millä taikatempulla tuo optiikka voidaan tunkea noin pieneen pakettiin.
Vaiko onko kyseessä petosta lähentelevä huuhaa mainonta?
Alla olevan linkin takana on kuva joka otettu ton kameran 10x (240mm) zoomilla. Eihän toi kuva laatu mikään huippu ole, mutta lienee kuitenkin huomattavasti laadukkaampi kuin se kuva joka rajattaisiin kännykällä otetulla, lyhyemmällä polttovälillä otetusta kuvasta.
10x zooomilla otettu kuva
https://fdn.gsmarena.com/imgroot/review ... na_054.jpg
Pääkameralla otettu kuva
https://fdn.gsmarena.com/imgroot/review ... na_052.jpg

Koko review www.gsmarena.com
https://www.gsmarena.com/huawei_p40_pro ... 2089p5.php
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Amazon.de 999€.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

Maffer kirjoitti:Tulihan se sieltä.

https://bbs.io-tech.fi/threads/gizchina ... ia.235134/" onclick="window.open(this.href);return false;

1" kamerasensori 150MP. Sonyt jorpakkoon.
Samaan kuvanlaatuun pääse 10-12 vuotta vanhalla järkkärillä, jossa on 10-15mpix kenno ja hintaa näillä on 30-100€:a.
javal

hama kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Tulihan se sieltä.

https://bbs.io-tech.fi/threads/gizchina ... ia.235134/" onclick="window.open(this.href);return false;

1" kamerasensori 150MP. Sonyt jorpakkoon.
Samaan kuvanlaatuun pääse 10-12 vuotta vanhalla järkkärillä, jossa on 10-15mpix kenno ja hintaa näillä on 30-100€:a.
Minkälaisen lasin laittaisit kattamaan järkkärissä 18-240mm polttovälin? Kokemuksesta tiedän että pärjätäkseen kuvanlaadussa 10 vuotta vanhan järkkärin on syytä olla FF mallia, ja lasissa on ehdottomasti oltava hyvä kuvanvakaaja. Entä miten tuon videopuolen asiat?

Itse olen sitä mieltä että 10 - 12 v järkkäri pärjää kyllä edelleen joissakin tilanteissa uudelle laadukkaalle kännykälle, mutta enenevässä määrin kännykkä menee jo ohitse kuvanlaadussa, varsinkin kun otetaan huomioon montako % kuvista on teknisesti onnistunut, esim tarkennuksen ja valotuksen osalta.
jalkkis

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

Siitä:

https://www.dxomark.com/huawei-p40-pro-camera-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Onhan se luuriksi kova.
Maffer
Viesti:

Kyllä näin on. RX:t ja m4/3:t lensi kerrasta jorpakkoon. Kauanko tatttee valomaalailla ei-kännykällä kun ei vaan laatu riitä?
jalkkis

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

Stillit on jo pala kakkua mutta mitenhän tuo pystyy hanskaamaan liikkeen erityisesti valon vähetessä? Taitaa olla vielä tekemätön paikka tolla kennon/optiikan koolla?
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Juuh, on se kova - kännykäksi! Ihan turha vertailla oikeisiin kameroihin.

Mutta silti täytyy nostaa hattua. Huawei on suveneeri luurien kameroissa! Ei haittaa vaikka guugle buuttuisi. Tekninne ylivoima on niin kova, että laittaa trumpin imemään tuttia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Ei hämärässä mitään liikkuvaa maanpäällistä tule yrittää. Se on niiden liikkuvien häirintää silloin. Jos hämärässä joku liikkuu, se maalaa itsensä pitkään valotukseen siinä muodossa kuin maalaa.
habannaama

Sen verran kova kampe kyseessä, että jahka varmistuu että saako tuohon jossain vaiheessa käyttämäni perus-äpit, niin mennee hankintalistalle.

En näet muista koska olisin käyttänyt pankki-ym palveluja koneella kun kaikki hoituu älyluurilla, vaan jos nuo tulee olemaan puutelistalla niin ikävä kyllä jäänee haaveeksi vain.
javal

jalkkis kirjoitti:Stillit on jo pala kakkua mutta mitenhän tuo pystyy hanskaamaan liikkeen erityisesti valon vähetessä? Taitaa olla vielä tekemätön paikka tolla kennon/optiikan koolla?
Oletan että pystyy hanskaamaan aika hyvin. Nykykamerat (älypuhelimet) tuottaa lopullisen kuvan pinoamalla useamman valotuksen, ja jos kuvassa on liikettä, niin se kuvan osa-alue kuvasta jossa on liikettä kootaan siten että pinoa rakennettaessa tehdään optimointi liike-epäterävyyden ja kohinan suhteen, eli pudotetaan liikettä sisältävän pinta-alan kohdalta pinosta pois ne valotukset jotka toisivat mukaan liikaa liike-epäterävyyttä. Lopullinen kuva siis koostuu kuvapinosta, mutta pinossa olevien kuvien määrä ei ole vakio yli koko kuvan, niihin kohtiin jossa on liikettä saadaan pinoon mukaan vähemmän kuvia.

Tuollaisen kuvan lopputulos on se että kuva on kohinaisempi sen kohdan osalta jossa on liikettä, mutta on ”optimaalisesti” (pitkään) valotettu muilta osin. Parempi näin kuin se että koko kuva olisi kohinainen.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Huawei P20Pro lähti huoltoon!

Olen nyt useamman kuukauden kärvistellyt sen huonon puheäänen kuuluvuuden kanssa. Eli vastapuoli kuulee liian usein huonosti minun ääneni normaali puheluiden aikana. Kaiutintila toimii normaalisti. Ei ole auttanut vaikka olen resetoinnut puhelimen useampaan kertaa tehdasasetuksiin.

Kiikutin puhelimen Mobylife huoltoon, mutta yllätys oli suuri kun Mobylifen myymälässä oli lappu luukulla!
Netissä ei sanottu mitään asiasta, eikä heidän puhelinpalvelussaan. Firma haettiin konkurssiin juuri ennen koronakaranteenia, yllätys...

https://mobylife.fi/fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sivuilla ei edelleenkään mitään konkurssista...Vein puhelimen sitten DNA myymälään, ja sieltä kerrottiin Mobylifen toiminnan loppumisesta. Ja ihmeteltiin myös - koska kyseisellä hyvänoloisella huoltofirmalla oli monen eri puhelinmerkin takuuhuolto hallussa. Ja tekivät Suomessa miljoonatulosta...Mutta mobylife olikin ulkomaalainen firma.

Nyt puhelin lähti Tampereelle johonkin huoltoon.

Tässä pari linkkiä aiheeseen (hyvä etten saanut puhelintani huoltoon juuri ennen konkaa, tiedä mihin se olisi hävinnyt..):

https://yhteiso.elisa.fi/aiheen-vierest ... ssi-516411" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.gigantti.fi/cms/mobylife/mo ... nkurssiin/" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

aikaarska kirjoitti:Huawei P20Pro lähti huoltoon!

Olen nyt useamman kuukauden kärvistellyt sen huonon puheäänen kuuluvuuden kanssa. Eli vastapuoli kuulee liian usein huonosti minun ääneni normaali puheluiden aikana. Kaiutintila toimii normaalisti. Ei ole auttanut vaikka olen resetoinnut puhelimen useampaan kertaa tehdasasetuksiin.
Jos puhelin tulee takaisin valohoitoa saaneena, niin tarkasta puheluasetukset onko siellä kohinanvaimennusta päällä (tai onko yleensäkään ko. toimintoa enää). Mulla oli parissakin puhelimessa ongelmana huono äänenlaatu vastapuolelle, kun otin sen vaimennuksen pois, niin kaikki pelitti niin kuin piti.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

rolsen kirjoitti:

Jos puhelin tulee takaisin valohoitoa saaneena, niin tarkasta puheluasetukset onko siellä kohinanvaimennusta päällä (tai onko yleensäkään ko. toimintoa enää). Mulla oli parissakin puhelimessa ongelmana huono äänenlaatu vastapuolelle, kun otin sen vaimennuksen pois, niin kaikki pelitti niin kuin piti.
Joo, ei auttanut mikään säätö asetuksista. Itsekin mietin tuota taustakohinavaimennusta, mutta ei tuosta puhelimesta enää löytynyt sellaista kuin mitä vähän vanhemmista (pari android sukupolvea taakse)...Taitaa olla jo sen verran automaattista nöissä uusimmissa puhelimissa. Nyt mulla on lainassa Oneplus 6 (android 10) ja siinä ääni kuuluu hyvin, myös vastapuolelle. Ei mitään ongelmaa. Täytyy toivoa, että huollossa ymmärtävät asian ihan perusteellisesti.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

Tällaista se Kiina Sch#iße on, vaikka ei sieltä Pohjois-Atlantin takaa juuri sen kummempaa laatua saa.
Vaikka itseltäkin Huawei löytyy, niin en paljon yli satasta viitsi puhelimeen laittaa, vaikka kalliiden mallien kamerat onkin paljon parantuneet.
Varsinkin kun kuvaustarpeet on 17mm perspektiivin korjaus lasista, 600mm teleen. Vielä kun sitä kallista puhelinta lähes aina kantaa mukana, niin rikkoutumisen riski on aika iso lyhyelläkin aikavälillä.
Maffer
Viesti:

https://news.samsung.com/global/editori ... technology" onclick="window.open(this.href);return false;

Samsung uhkailee 600MP kennolla. Siellä on ymmärretty myös tärkeys nähdä kulahtaneen värispektrin yli ja ali.
habannaama

Buaaah....

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/huawe ... 846066953c" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viesti:

No ei. Saman kuvan saisin ihan P20 Prolla. Huawei voisi vain kysyä jos kaipaa tuollaisia.
habannaama

Maffer kirjoitti:No ei. Saman kuvan saisin ihan P20 Prolla. Huawei voisi vain kysyä jos kaipaa tuollaisia.
Menikö pointti ohi ?
Vastaa Viestiin