Minulla on Canon S30 kamera ja linssissä on yksi sormenjälki. Miten tuo olisi turvallisinta ottaa siitä pois, kannattaako suunnistaa osaavaan kameraliikkeeseen vai yrittää jotain omaa puhdistuoperaatiota? Tuo jälki voi vaikuttaa kuitenkin kuvanlaatuun, joten siitä olisi ihan mukava päästä eroon..:)
-J-
Miten putsata kameran linssi?
-
- Site Admin
- Viesti:
Mikrokuituliina on paras väline linssin puhdistukseen. Optikot ja valokuvausliikkeet myyvät myös tikkuvapaata linssipaperia (joka herkästi repeytyy). Tavallisissa paperinenäliinoissa on mikroskooppisen pieniä tikkuja, jotka voivat naarmuuttaa herkkää linssiä. Mahdolliset hiekanmurut yms. kiinteät hiukkaset pitää poistaa ennen mikrokuituliinan (tai jonkin muun paperin/liinan) käyttöä. Poistamiseen voi käyttää sellaista kumista truttia, josta puristelemalla tulee ilma kovalla voimalla. Toinen vaihtoehto on Lenspenin toisessa päässä oleva suti tai linssien puhdistamiseen tarkoitettu suti.
http://www.lenspen.com/ eli Lenspeniä myydään jokaisessa valokuvausliikkeessä. Itse en ole (enää) vakuuttunut sen hyvyydestä. Grafiittipohjainen puhdistuspää tuntuu lähinnä levittävän lian/rasvan linssin pinnalle. Jos sitä aikoo käyttää linssien puhdistamiseen, niin vehje pitänee uusia useamman kerran vuodessa (eli siis ostaa aina uusi).
Valokuvausliikkeet myyvät myös puhdistusnesteitä, joita pitää käyttää tippa kerrallaan. Koskaan ei saa laittaa nestettä suoraan linssin pinnalle, vaan esim. mikrokuituliiinaan tai linssipaperille hyvin pieni määrä.
Ylipäätään linssiä (tai filtteriä) ei tarvitse kovin usein puhdistella, kunhan puhaltelee pölyt ja kiinteät hiukkaset pois. Sormenjäljet kannattaisi poistaa mahdollisimman pian, niissä taitaa usein olla mukana orgaanista ainesta tai rasvaa, joka voi "syödä" monikalvopinnoitetta (?)
Painepulloa ei kannata käyttää hiukkasten puhalteluun, aina välillä suihkepullosta tulee jotain nestettä, jos pulloa ei pidä pystysuorassa.
Olen lukenut sellaisia ohjeita, että puhdistettavaan pintaan voi varovasti hönkäistä (kiinteiden hiukkasten puhaltamisen jälkeen), jotta mikrokuituliinaa käytettäessä on vähän kosteutta. Sylkipisaroita ei tietenkään saisi päästää linssin tai filtterin pinnalle.
http://www.lenspen.com/ eli Lenspeniä myydään jokaisessa valokuvausliikkeessä. Itse en ole (enää) vakuuttunut sen hyvyydestä. Grafiittipohjainen puhdistuspää tuntuu lähinnä levittävän lian/rasvan linssin pinnalle. Jos sitä aikoo käyttää linssien puhdistamiseen, niin vehje pitänee uusia useamman kerran vuodessa (eli siis ostaa aina uusi).
Valokuvausliikkeet myyvät myös puhdistusnesteitä, joita pitää käyttää tippa kerrallaan. Koskaan ei saa laittaa nestettä suoraan linssin pinnalle, vaan esim. mikrokuituliiinaan tai linssipaperille hyvin pieni määrä.
Ylipäätään linssiä (tai filtteriä) ei tarvitse kovin usein puhdistella, kunhan puhaltelee pölyt ja kiinteät hiukkaset pois. Sormenjäljet kannattaisi poistaa mahdollisimman pian, niissä taitaa usein olla mukana orgaanista ainesta tai rasvaa, joka voi "syödä" monikalvopinnoitetta (?)
Painepulloa ei kannata käyttää hiukkasten puhalteluun, aina välillä suihkepullosta tulee jotain nestettä, jos pulloa ei pidä pystysuorassa.
Olen lukenut sellaisia ohjeita, että puhdistettavaan pintaan voi varovasti hönkäistä (kiinteiden hiukkasten puhaltamisen jälkeen), jotta mikrokuituliinaa käytettäessä on vähän kosteutta. Sylkipisaroita ei tietenkään saisi päästää linssin tai filtterin pinnalle.
-
Minäkin menin ostamaan tuommoisen, kun myyjä suositteli sitä.MattiH kirjoitti:http://www.lenspen.com/ eli Lenspeniä myydään jokaisessa valokuvausliikkeessä. Itse en ole (enää) vakuuttunut sen hyvyydestä. Grafiittipohjainen puhdistuspää tuntuu lähinnä levittävän lian/rasvan linssin pinnalle. Jos sitä aikoo käyttää linssien puhdistamiseen, niin vehje pitänee uusia useamman kerran vuodessa (eli siis ostaa aina uusi).
Itse epäilin tuon hyvyttä jo ennen ostamista, mutta piti olla ennakkoluuloton ja hankkia.
No tänäänkin käytin lenspeniä ja eihän se muuta kun sotkee entistä enemmän likaa, joten koska mulla tuota linssipaperia oli, niin se käyttöön... Ylimäärä roskat pois, ja hönkäsyä ja paperia, eikä mitään näkyvää ollut sen jälkeen nähtävissä.
Se lika mitä jää kun lenspenillä on puhdistanut, ei näy ellei ole hyvää valoa, yleensä likaa ei välttämättä näy, mutta kirkas valo hajoaa kuvassa, tai kuvat muuten ovat suttusempia.
T:mo
-
- Viesti:
Olen ollut siinä uskossa, että Lenspenin ei todella olekaan tarkoitus puhdistaa linssiä, vaan siirtää kuona reunoille. Näinhän vermeen käyttöohjekin taitaa mainita? Eli keskeltä pyörivillä liikkeillä edetään kohti reunoja (näinhän niitä liinojakin tietenkin pitää käyttää).
Ainakin vanhemmissa kynissä on myös korkissa "siivet" sisällä, jotka siistivät kynän puhdistuspintaa. Eli kääntämällä korkkia muutaman kierroksen, paranee kynän toiminta hieman.
Itse pidän kynää mukana siltä varalta, että onnistun esim. pudottamaan puhdistusliinan. Kevyt se on kantaa ja joskus voi vaikka kuvausreissun pelastaakin.
Stenu
Ainakin vanhemmissa kynissä on myös korkissa "siivet" sisällä, jotka siistivät kynän puhdistuspintaa. Eli kääntämällä korkkia muutaman kierroksen, paranee kynän toiminta hieman.
Itse pidän kynää mukana siltä varalta, että onnistun esim. pudottamaan puhdistusliinan. Kevyt se on kantaa ja joskus voi vaikka kuvausreissun pelastaakin.
Stenu