Kameran hankinta ohje!

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
timkopon

Kameran hankinta ohje!

Viesti Kirjoittaja timkopon »

Minä itse suosittelen kaikkia aloittamaan kameran hankinnan seuraavasti.

Kävele kameraliikkeisiin ja tutustuu mitä kameroita on olemassa lähiliikkeissä. Soittamallakin voi aloittaa kierroksen. Kysyy neuvoa kameraliikkestä.

Palaa nettiyhteyden äärelle ja tutustuu mitä hintaseurannan kautta löytyy suomesta ja mihin hintaan.

Tutustuu kameroihin myös netin kautta valmistajien sivujen kautta sekä tietoa vertailuista, tai vaikka tämmöisistä foorumista, kunhan itse alkaa tietää mitä haluaa. (Ainakin hintaluokka.)

Miettii miten paljon kameran hinta on edullisempi tilattuna edullisesta nettikaupasta, josta saa suomenkielisen ohjekirjan, jonka on soittamalla kysynyt. (Ja sopii tilaushetkellä, että se kuuluu hintaan tai siitä tulee 60 euron alennus muuten.)

Menee kameraliikkeeseen ja kysyy mikä on se myynti hinta ellei se ollut se edullisin vaihtoehto. Ja neuvottelee hinnasta, samalla voi kertoa mitä se voisi maksaa muualla. Ja vaikka kamera olisi hivenen kalliimpi, hankkisin sen lähiliikkeestä. (Ellei se ole paljon kalliimpi.)

Kun hankit läheltä kameran, myös jatkossa voit saada hyviä palveluita läheltäsi.
T:mo
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
miesko

Kameran hankinta

Viesti Kirjoittaja miesko »

Mainio ohje kameran hankintaan. Itse tein hyvinkin tähän tapaan. Tosin kamera ei ole kalleimmasta päästä, mutta kuitenkin.

Noin kuukauden jouduin haarukoimaan merkkien ja mallien välillä, kunnes kaksi vaihtoehtoa alkoi erottumaan usean kymmenen kamrean joukosta.

Lähikauppaan vaan rohkeasti ja siellä myyjää vaivaamaan. Hinta putosi ikkunahinnasta melkoisesti ja muistiakin sain mukaan.

Kalliissa kameroissa saattaa Keski-Euroopasta hankinta olla kannatavaa, mutta tämän alle 300:n kameran sain saksan hintaan lähikaupasta.

t: Hannu
Hannu Mieskolainen
miesh@luukku.com
Lahti
TLi

Viesti Kirjoittaja TLi »

Hyvä ohje. Tuolla tavalla itsekin toimin. Tosin ostin Konicani Suomesta valokuvausliikkeestä n. 10% halvemmalla kuin Saksalaisesta nettikaupasta ja sain vielä hyvän palvelun ja ohjeet kaupan päälle.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Ohjeet ovat loistavat!
TLi kirjoitti:Hyvä ohje. Tuolla tavalla itsekin toimin. Tosin ostin Konicani Suomesta valokuvausliikkeestä n. 10% halvemmalla kuin Saksalaisesta nettikaupasta ja sain vielä hyvän palvelun ja ohjeet kaupan päälle.
Saksasta tilaaminen ei todellakaan ole automaattisesti autuaaksi tekevää.

Jos unohdetaan Anttilat, Citymarketit, Gigantit ym. ketjut, tinkimis varaa on yleensä. Tai oikeastaan kyseessä ei ole edes tinkiminen, avaamalla suunsa, saa yleensä aika helposti hintaa alas. Varsinkin jos ostaa samalla esim. lisää muistia, laukun tahi akkuja. "Pakettihintaa" kannattaa aina kysyä.

Tämä pätee kyllä lähes kaikkeen kuluttajaelektroniikkaan.

Ostamalla joka palikan sieltä mistä kukin palikka on halvin, maksaa yleensä loppupelissä enemmän...
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

Itse järjestys meni tällä lailla:
Ensimmäiseksi pitäisi miettiä sitä mihin kameraa tulisi käytettyä. (mitä tarvitsee, esim. kunnollinen laajakulma, tele muuta sellaista)

Sen jälkeen tekee listan kameroista jotka täyttävät nuo vaatimukset.
Sitten ei kun vain vertailemaan kameroiden muita ominaisuuksia ja hintoja. (mitä muistikortteja käyttää, kuvaustilat, säätöjen helppous)

Ja tietenkin lukemaan käyttäjien komentteja keskustelualueilta ja erilaisia testejä.

Itse tuli juuri tuolla tavalla hankittua ensimmäiseksi digikameraksi Minolta 7i pelkästään netin kautta ja tyytyväinen olen ollut.
(tulihan niitä eri kameroita vertailtuakin pari kuukautta)

Joka paikassa kun ei ole edes mahdollisuutta löytää kauppoja joissa olisi mahdollisuus vertailla eri digejä.
(ja mikäli kauppoja löytyy niin niiden valikoimat voivat olla surkeat)

Ja siitä Saksasta tilaamisesta että sehän kannattaa katsoa tapauskohtaisesti, jos hintaero ei ole kuin 50 euroa niin ei siitä silloin postitus/postiennakko kulujen jälkeen paljoa jää. (ellei sitten saksasta saa esim. muistikortteja halvemmalla)
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Santtu kirjoitti:Jos unohdetaan Anttilat, Citymarketit, Gigantit ym. ketjut, tinkimis varaa on yleensä....
Gigantissa taitaa toimia hintatakuu, kertoman mukaan jos pystyy osoittamaan halvemman hinnan Suomesta, niin hintaa alennetaan...

Pohjatyö kameraa hankkiessa on tietenkin tehtävä, mutta mielestäni olisi tärkeää päästä kokeilemaan kameraa etukäteen. Kameramallit eroavat ergonomialtaan toisistaan yllättävänkin paljon. Yhdelle sopii yksi malli heti käteen, toiselle toinen.
TLi

Viesti Kirjoittaja TLi »

Kameramallit eroavat ergonomialtaan toisistaan yllättävänkin paljon. Yhdelle sopii yksi malli heti käteen, toiselle toinen.
Tuo pitää täysin paikkaansa. Olin jo netin tietojen perusteella ostamassa Canonin Ixusta, mutta kun sain sen käteeni totesin ettei ole meikäläisen sormille tarkoitettu vaikka varmasti loistopeli olisi ollutkin.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

MattiH kirjoitti:Gigantissa taitaa toimia hintatakuu, kertoman mukaan jos pystyy osoittamaan halvemman hinnan Suomesta, niin hintaa alennetaan...
Hintatakuu on Gigantissa ainakin ollut, mutta ei koske tingittyjä hintoja, ja ainakin joskus on ollut juttua, että ei koske myöskään tarjoushintoja. Eli jos joku myy normaalisti hyllytavarana halvemmalla kuin Gigantti, niin erotus pitäisi saada.
Vastaa Viestiin