Paperikuvien hintakehityksestä

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
laaksone
Viesti:

Paperikuvien hintakehityksestä

Viesti Kirjoittaja laaksone »

Luin mielenkiinnolla Matin eilistä kirjoitusta paperikopioiden tekemisestä digikuvista ja jäin miettimään paperikopioiden hintakehitystä ja erityisesti IFIä. Olen itse käyttänyt IFIä paljon koska arvostan sitä, että saa laskun, jonka sitten voi jälkikäteen maksaa. Olen kuitenkin ihmetellyt sitä, että hinta/kopio on sama lähettää siten kuvat digitaalisina verkon kautta tai negoina postissa. Luulisi, että digitaalisuus tässäkin laskisi hintoja kun ihmistyön osuus vähenee! Ellen nyt kuitenkaan muista aivan väärin on IFI:n hinta ollut enemmänkin nousemassa kuin laskemassa.

Samalla on joskus tuntunut, että IFI paikkaa tulostaan postikulujen kautta. Joskus saattaa isokin pakkaus kuvia tulla samalla minimihinnalla kun taas joskus lähetys pakataan pieniin eriin ja jokaisessa on tuo pienin käsittely/postimaksu.

Onko kenelläkään tällä foorumilla kokemuksia ja hintatietoja hinnoista ja hintakehityksestä isoista maista kuten Saksa, Englanti jne? Olisi mukavaa vaan ihan vertailun vuoksi tietää.

Muistan vieläkin hullun 80-luvun kun tuntui, että Suomessa sai filmien kehittämisestä ja kuvien kopioinnista ottaa ihan minkä hinnan tahansa. Ja niin myös tehtiin!

-lefa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Tuntuu vieläkin saavan.
Lähiliikkeessä pyydetään digikuvien tekemisestä paperille (siis muoville)
ensin tiedoston avausmaksu 2,60 e.
10x 15 0,70 e
15x23 4,20
21x30 9,35
Lisäksi ajetaan autolla 9 km tuonne ja toiset 9 km takaisin. Ja sama uudelleen, kun kuvat haetaan 3 päivän kuluttua.

Teetän itse vain pari kuvaa silloin tällöin, pienillä määrillä IFIn hinnat jäävät esim. Fotonetin hintojen alle, koska Fotonetti tuntuu nappaavan posti- ym. kuluja enemmän.
Gillis

Re: Paperikuvien hintakehityksestä

Viesti Kirjoittaja Gillis »

laaksone kirjoitti:Olen kuitenkin ihmetellyt sitä, että hinta/kopio on sama lähettää siten kuvat digitaalisina verkon kautta tai negoina postissa. Luulisi, että digitaalisuus tässäkin laskisi hintoja kun ihmistyön osuus vähenee!
Itse en tuota ihmettele, vaikken tiedä mitään valokuvakehittämön tuotantohinnoista niin ymmärtääkseni nykypäivänä analooginen kehityskin on melkein täysin automatisoitua. Lähinnä voi digikuvien kehitys olla kallista jos kehitysfirmat ovat pistäneet isot rahat koneisiin ja asiakkaita ei vielä ole _niin_ hirveän montaa... sitäpaitsi arvelisin että aika usein tulee tapauksia jossa kotinäpsäilijä on tallentanut kuvat väärään formaatiin tai väärään kuvasuhteeseen tjsp. kun ei ymmärrä (tämä on täysin arvaus mutta...)
Onko kenelläkään tällä foorumilla kokemuksia ja hintatietoja hinnoista ja hintakehityksestä isoista maista kuten Saksa, Englanti jne? Olisi mukavaa vaan ihan vertailun vuoksi tietää.
Onhan noita palveluita joka lähtöön ulkomaillakin, mutta yleensä eivät ole ainakaan erityisesti halvempia, esimerkiksi paljon käytetty ofoto.com taisi olla tyyliin 45 senttiä per 4x6 (10x15). jne. sanoisin että meillä on suomessa aika hyvä hintastandardi, esimerkiksi ruotsalainen tuttu todella ihmetteli että suomessa maksaa halvimmillaan paperikuvat vain 16 senttiä kappale. Joten en arvele että hommam enee sitä halvemmaksi ainakaan lähiaikoina....
Muistan vieläkin hullun 80-luvun kun tuntui, että Suomessa sai filmien kehittämisestä ja kuvien kopioinnista ottaa ihan minkä hinnan tahansa. Ja niin myös tehtiin!
mmh, löäytyyhän noita yhä jotka ottavat aika reippaasti kuvien kehityksestä, mutta ymmärtäähän sen, isot kehittämöt maksavat omaisuuden ja jollekkin pikku lähiputiikille se pitää korvata isoilla katteilla. Uskon että heillekkin käy vähän kuten aikoinaan maitokaupoille, elikkä häviävät isompiin ketjuihin.

Ja minulle saa selostaa kyllä aika moneen otteeseen miksi minun pitäisi viedä kuvani jonnekkin "lähi"kehittämöön, matkustaminen itsessään vie jo kauan sitten pitää jättää sinne muistikorttia ja toivoa ettei kukaan mokaa mitään ja sitten tulaa seuraavana päivänä hakemaan ja kauhea pakko olla ajoissa paikalla että ei kauppa ehdi sulkea (17-18)... ja koko lysti maksaa paljon enemmän kuin netitse tilatessa, esimerkiksi fotonetin nopeus on jo sen verran hyvä ettei lähikehittämöitä tarvitse ellei ole täysin tulenpalava kiire.

en tiedä miksi lähikehittämön myyjän mureasta ilmeestä pitäisi maksaa ekstraa :)
Vastaa Viestiin