Ultra kompaktit
-
Ultra kompaktit
Eli mikä ultra kompakti kannattaisi valita?
Tärkeää pieni koko eli mukana pidettävyys ja tietynlainen idioottivarmuus, eli kamera toimisi mahd. automaattisesti ilman manuaalisäätöjä.
Kuvauksen kohteina lähinnä henkilöt, kulkuvälineet ym. sisällä ja ulkona. Lomakuviakin pitäsi voida ottaa eli pienet maisemat ym.
Tiedän kyllä että kaikkivoipaa rautaa ei ole olemassa, mutta mikä teidän mielestänne tai käytössänne on ollut riittävän hyvä?
Tärkeää pieni koko eli mukana pidettävyys ja tietynlainen idioottivarmuus, eli kamera toimisi mahd. automaattisesti ilman manuaalisäätöjä.
Kuvauksen kohteina lähinnä henkilöt, kulkuvälineet ym. sisällä ja ulkona. Lomakuviakin pitäsi voida ottaa eli pienet maisemat ym.
Tiedän kyllä että kaikkivoipaa rautaa ei ole olemassa, mutta mikä teidän mielestänne tai käytössänne on ollut riittävän hyvä?
-
-
Itse kävin tänään hakemassa Pentax Optio S:n, eli kovin paljon omia kokemuksia ei ole vielä ehtinyt kertyä. Muutaman jo räpsimäni kuvan perusteella kuvanlaatu tuntuisi kuitenkin olevan minulle riittävä. Hämärässä kamera ei ole vahvimmillaan, mutta kirkkaat ulkoilmakuvat ja sisäkuvat salaman kanssa onnistuvat hyvin. Automatiikka on ainakin tähän asti toiminut ja tarkennus on ollut nopea.
Kooltaan ja painoltaan Optio S on hämmentävän pieni, kannattaa itse käydä jossakin kameraliikkeessä kokeilemassa. Kuvista ja valmistajan ilmoittamista mitoista kun en ainakaan minä oikein saanut käsitystä oikeasta koosta. Lisäksi jotkut ovat valittaneet kameran olevan liian pieni ja kevyt... Casion vastaava Exilim EX-Z3 on pitkälti sama kamera eri kuorissa, hintaa on parikymppiä vähemmän.
Kamerahankintaa pähkäillessäni toisena vaihtoehtona oli Canon Ixus 400. Se on vähän isompi, painavampi ja kalliimpi, mutta myös kuvanlaadultaan parempi. Liikkeessä se tuntui omaan käteeni varsin tukevalta ja kestävältä, eli lienee turvallinen valinta.
Kooltaan ja painoltaan Optio S on hämmentävän pieni, kannattaa itse käydä jossakin kameraliikkeessä kokeilemassa. Kuvista ja valmistajan ilmoittamista mitoista kun en ainakaan minä oikein saanut käsitystä oikeasta koosta. Lisäksi jotkut ovat valittaneet kameran olevan liian pieni ja kevyt... Casion vastaava Exilim EX-Z3 on pitkälti sama kamera eri kuorissa, hintaa on parikymppiä vähemmän.
Kamerahankintaa pähkäillessäni toisena vaihtoehtona oli Canon Ixus 400. Se on vähän isompi, painavampi ja kalliimpi, mutta myös kuvanlaadultaan parempi. Liikkeessä se tuntui omaan käteeni varsin tukevalta ja kestävältä, eli lienee turvallinen valinta.
-
Itse vertasin
- Pentax OptioS
- Canon Ixus V3 (sekä uusi Ixus 400)
- Casio Exilim EX-Z3
- Minolta Dimage Xt
Itse päädyin Minolta Dimage Xt.
Joitakin huomioita:
Pentax OptioS: max 1 sec valotus aika (Dimage Xt 4 sec)
Canon Ixus V3: vain 2x optinen zoom (Dimage Xt 3x)
Canon Ixus 400: kallis
Casio Exilim EX-Z3: ei TV -liitäntää, sama optiikka muuten kuin Pentaxissa
Minolta Dimage Xt:
* erittäin nopea käynnistysaika
* 4 sec valotusaika -> pienempi valaistus riittää (hämärä/ilta)
* video tallennuksen pituutta rajoittaa vain muistin määrä
* voi tallentaa myös ääntä (muistaakseni esim. 256M muistille n. 3 tuntia, korvannee siis sanelimen, hyödynnän työrintamalla)
* aiempien testien perusteella Xi malli teki ihan kohtuullisia kuvia, joten tuskin uusi malli ainakaan huonompi on!
Tilasin juuri http://www.topfoto-online.de hintaan:
Item1: Minolta Dimage Xt
Quantity1: 1
Price1: EUR 419,00
Total1: EUR 419,00
Sum: EUR 419,00
including vat: EUR 57,79
+ post&package: EUR 25,19
Total sum: EUR 444,19
Tarkistin muuten, että paketti sisältää Englannin kielisen käyttöohjeen (taitaa olla vain CD:llä, sitä en huomannut kyllä kysyä erikseen).
- Pentax OptioS
- Canon Ixus V3 (sekä uusi Ixus 400)
- Casio Exilim EX-Z3
- Minolta Dimage Xt
Itse päädyin Minolta Dimage Xt.
Joitakin huomioita:
Pentax OptioS: max 1 sec valotus aika (Dimage Xt 4 sec)
Canon Ixus V3: vain 2x optinen zoom (Dimage Xt 3x)
Canon Ixus 400: kallis
Casio Exilim EX-Z3: ei TV -liitäntää, sama optiikka muuten kuin Pentaxissa
Minolta Dimage Xt:
* erittäin nopea käynnistysaika
* 4 sec valotusaika -> pienempi valaistus riittää (hämärä/ilta)
* video tallennuksen pituutta rajoittaa vain muistin määrä
* voi tallentaa myös ääntä (muistaakseni esim. 256M muistille n. 3 tuntia, korvannee siis sanelimen, hyödynnän työrintamalla)
* aiempien testien perusteella Xi malli teki ihan kohtuullisia kuvia, joten tuskin uusi malli ainakaan huonompi on!
Tilasin juuri http://www.topfoto-online.de hintaan:
Item1: Minolta Dimage Xt
Quantity1: 1
Price1: EUR 419,00
Total1: EUR 419,00
Sum: EUR 419,00
including vat: EUR 57,79
+ post&package: EUR 25,19
Total sum: EUR 444,19
Tarkistin muuten, että paketti sisältää Englannin kielisen käyttöohjeen (taitaa olla vain CD:llä, sitä en huomannut kyllä kysyä erikseen).
-
-
Oikea kamera sinulle!
Ehdottomasti markkinoiden pinimmästä päästä täysveristen joukosta löytyy sulle juuri sopiva malli.
Sony dsc-u10 ta dsc-u20
Omia kokemuksia on ja tyylikuvia saa!!!
katso arvostelu
www.steves-digicams.com
Kyseisestä kamerasta irtoaa hyvin kuvat liikkuvasta kohteesta pilviselläkin ja videoleikkeitäkin saa...
Tämä kuvaburstikin onnistuu.
Sony dsc-u10 ta dsc-u20
Omia kokemuksia on ja tyylikuvia saa!!!
katso arvostelu
www.steves-digicams.com
Kyseisestä kamerasta irtoaa hyvin kuvat liikkuvasta kohteesta pilviselläkin ja videoleikkeitäkin saa...
Tämä kuvaburstikin onnistuu.