Mikä kamera paras meikäläisen kuvauksiin? Kommentteja :)

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

dba kirjoitti:Mitä mieltä te olette Canon Powershot G5:n sopivuudesta koirien kuvaamiseen?
Kuvaan itse paljon koiria, vaikka en G5:llä kylläkään. Kaikissa digipokkareissa lienee vähän ongelmana
a) hitaus
b) hitaus ja
c) hitaus.
Ehdin ottaa yhden kuvan per hurtta, ennen kuin on juostava toisen luo... hyvä koirasilmä ja ajoitus nousevat arvoonsa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
PaS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PaS »

G5:a en ole itsekään käyttänyt; sen junioria G2:a koirien kuvaamiseen kylläkin jo reilun vuoden ajan. Esimerkkejä liikkuvista koirista löytyy osoitteesta

http://www.uku.fi/~psoinine/leevi.lassi ja sieltä kuvat (liikkuvia ainakin sivuilla 2,5,6,7,9 ja 10.

Periaatteessa tuolla olen pärjännyt ihan hyvin, mutta nyt alkoi tuo juoksevan elukan kuvaaminen kiinnostaa enemmänkin, joten tilasin kolme viikkoa sitten 300D:n. Tulevaisuudessa kunnollinen tele-zoom -objektiivi hankintalistalla.

Joka tapauksessa alkuun pääsee ja kohtuullisia kuvia saa harjoittelemalla ja continuous drivea käyttämällä.
Viimeksi muokannut PaS, Tammi 06, 2004 20 : 24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
trombi

Just. Nimenomaan alkuun pääsee. Se ei vain ihan tunnu riittävältä, kun tässä on kuvattu yli 20 vuotta järkkäreillä.
Nooh, onhan ennustettu, että vuoden parin sisään entry-level digijärjestelmärungon saa 400 eurolla. Itse yritän myös siirtyä digijärkkäriin ASAP.
dba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dba »

Mun ei ole niinkään tarkoitus kuvata liikkuvia koiria vaan seisomaan asetettuja, myös isoissa halleissa.

Katsoin tuolta dpreview.com:ista G5:den ominaisuuksia ja siellä on näin:

Koodi: Valitse kaikki

Max shutter: 1/1250 sec
Tarkoittaako tämä juuri sitä, että se ottaa kuvat nopeasti eikä mieti montaa sekuntia niinkuin jotkut halpis-kamerat?

Mitkä muut kamerat voisivat tulla kyseeseen tässä samassa hintaluokassa?

-DBA-
dba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dba »

Se unohtui sanoa, että myös hyviä lähikuvia olisi tarkoitus saada.

Mitä mieltä olette, kumpi on parempi:
Canon PowerShot G5 vai Nikon Coolpix 5700?

Katselin dpreview.com:ista, että aika samankaltaiset ovat, mutta mitkä mahtavat olla suurimmat erot?

Nikonissa on 8x zoom, mikä tietysti auttaa noiden lähikuvien ottamisessa, eikös vaan?

Sit Nikonissa on Max Shutter 1/4000 sec.

Kumpikohan on "parempi"?

-DBA-
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

dba kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

Max shutter: 1/1250 sec
Tarkoittaako tämä juuri sitä, että se ottaa kuvat nopeasti eikä mieti montaa sekuntia niinkuin jotkut halpis-kamerat?
Ei, tuo tarkoittaa nopeinta suljinaikaa. Eli 1/1250 osasekunti on nopein suljinaika mitä voidaan käyttää. Shutter lag nimisen attribuutin takaa löytää tuon suljinviiveen.

Powershot G3:ssa on ainakin aika minimaalinen tuo viive kunhan kamera on ensin tarkentanut.
Lenny

Viesti Kirjoittaja Lenny »

dba kirjoitti:Mun ei ole niinkään tarkoitus kuvata liikkuvia koiria vaan seisomaan asetettuja, myös isoissa halleissa.
-DBA-
Jos tarkoituksesi on kuvata koiria esim. Messukeskuksen näyttelyn tapaisissa tilaisuuksissa niin silloin järkkäri on ainut vaihtoehto. Ensinnäkin et välttämättä pääse tarpeeksi lähelle koiria, pokkarin salama on lähes käyttökelvoton, korkeimmat ISO-arvot ovat noin 400-800 ASA ja antavat kohinaista kuvaa.

Järkkärillä voit kuvata kaukaa pienellä telellä ilman salamaa ja käyttää jopa 1600 ASAa ja kuvat ovat vielä kelvollisia tai vaihtoehtoisesti liittää kameraan kunnon salaman täytevaloksi.

Koiranomistajana tiedän, ettei seisovankaan koiran kuvaaminen ole helppoa, etenkään mustan. Vaikka koira seisoo paikallaan niin sen pää pyörii ja olisi hyvä jos kamerassa olisi mahdollisimman lyhyt laukaisuviive. Mustan koiran turkin sävyjäkin voi järkkärin parempi dynamiikka pelastaa, samoin paremmat valonmittausominaisuudet.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Tuollaisissa halleissa on aina omituisen väriset valot. Kamerassa pitäisi olla manuaalinen valkotasapainon säätö ja pringlessiä kassissa.

Muuten olen sitä mieltä, että linssin valovoimaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
trombi

Lenny kirjoitti:Jos tarkoituksesi on kuvata koiria esim. Messukeskuksen näyttelyn tapaisissa tilaisuuksissa niin silloin järkkäri on ainut vaihtoehto.
Aha, hitsin hyvä, kun en tiennyt tuota, olisi muuten voinut jo parina vuonna jäädä kuvat ottamatta =). Samaten monessa muussa näyttelyssä viime vuonna, joista Turussa oli kaikkein huonoin ison kehän valaistus: keltaista ja jyrkkärajaista.

Kyllähän Messarissa kuvata voi, järjestysmiehethän laskevat kaikki turistit pikkudigeineen jopa isoon kehään, mitä ei enää maailman isoissa näyttelyissä missään sallita. Toivottavasti ei ensi kerralla enää Messarissakaan, koska pikkulikkojen meressä on ammatiksen kuvaavien tosi hankala saada enää kuvattua.
Lenny kirjoitti:Ensinnäkin et välttämättä pääse tarpeeksi lähelle koiria, pokkarin salama on lähes käyttökelvoton, korkeimmat ISO-arvot ovat noin 400-800 ASA ja antavat kohinaista kuvaa.
Pokkarin salamalla ei tosiaan tee yhtään mitään. Eikä myöskään järkkärin nuppiin upotetulla pikkusalamalla. Sillä voi antaa lisävaloa joissain tilanteissa, mutta tehokas ulkoinen salama on täysin välttämätön. Suosittelen. Itse käytän SB80DX:n mukana tullutta valkoista domea pehmentämään valoa. Käytännössä herkkyysasetukseni olivat 200 ISO, ajat siinä 1/60 s ja aukko 6. Ehkä saan jonain päivänä tässä Messarin kuvistakin webbigallerian pystyyn.
Lenny kirjoitti:Järkkärillä voit kuvata kaukaa pienellä telellä ilman salamaa ja käyttää jopa 1600 ASAa ja kuvat ovat vielä kelvollisia tai vaihtoehtoisesti liittää kameraan kunnon salaman täytevaloksi.
Kuvasin katsomosta joitakin kuvia filmikameralla pitkällä putkella ja jalustalta, ja kuvista tuli aikamoista puuroa, filminä kun oli vain 200 asaa. Kyllä filmi on hankalaa =(. Joitakin käyttökelpoisia sain, mutta valtaosan onnistuneista kuvasin Coolpixillä isossa kehässä narujen sisäpuolelta. Mikään fläshi ei tahdo riittää ainoana valona 20-30 metrin päästä. Tosin Bratislavassa belgialainen kollega kuvasi pressikatsomosta monopodin avulla Nikon D1X:llä käyttäen hiukan lisäsalamaa, herkyysasetukset olivat varmaan 800-1600 paikkeilla.
Lenny kirjoitti:Koiranomistajana tiedän, ettei seisovankaan koiran kuvaaminen ole helppoa, etenkään mustan.
Kyllä, mustat koirat ovat aina pirullisimpiä. Mieluummin kuitenkin musta koira hämärähkössä hallissa ja lisäsalama peliin kuin musta koira kirkkaassa, jyrkässä auringonpaisteessa!
Seuraava hauska homma on Champion of Champions -gaala Dipolissa tammikuun lopussa: lavan taustalla on kaiken valon imevä musta verho, josta on todella paha saada koiria erottumaan. Viime vuonna molemmat voittajat (champion ja veteran) olivat mustia. Ihan kuvien takia toivon, että tänä vuonna saadaan muunvärisiä voittajia. Ja ettei handlereilla ole mustia vaatteita!
Kuvien onnistumiseen auttaa kummasti, että koirat on opetettu seisomaan asiallisesti eikä niiden suuhun mätetä namia kesken kaiken. Omien kokemusteni mukaan 8-ryhmä eli spanielit ym. ovat unelmakuvattavia - kaikilla on koira valmiina yhdessä hujauksessa. Paitsi flätit - Suomessa ne esitetään vapaasti seisottaen ja homma ei toimi alkuunkaan. Ruotsissa niitä seisotetaan ihan niin kuin kultaisiakin.
Kodder
Viesti:

Sarjakuvaus

Viesti Kirjoittaja Kodder »

Noniin... olen itse ostamassa ensimmäistä digicameraa ja olen käytännössä ratkaisuni tehnyt ja päätynyt minolta dimage z1 malliin...

Lueskelin juuri toista sivua tästä keskustelusta ja jäi vaivaamaan tuo sarjakuvaus...
trombi kirjoitti: Buffer = buffer
Sarjakuvausmahdollisuutta ilmaistaan myös fps-luvulla, esim 6 fps (=frames per second, kuvaa sekunnissa). Mutta jäitä hattuun: harva pokkari pystyy sarjakuvaukseen, kun digijärjestelmiäkin käyttävät hihkuvat koko ajan lisää FPS:ää. Järkkäreissä luvut ovat 3 ja 9 välillä.
[/code]

Sitten lueskelin z1:n teknisiä tietoja mutta en löytänyt kuin seuraavat tiedot:

Sarjakuvaus: ± 2 Ev, 1/3 Ev:n portain
Sarjakuvaus Standard 1,5 kps, UHS 10 kps (1280 x 960 pikseliä)

Yritin etsiskellä vastausta mitä tuo suomenkielellä tarkoittaa, huonolla menestyksellä.. jos joku viitsisi vähän valaista tietä pimeässä :D
seppot

Re: Sarjakuvaus

Viesti Kirjoittaja seppot »

Kodder kirjoitti:Noniin... olen itse ostamassa ensimmäistä digicameraa ja olen käytännössä ratkaisuni tehnyt ja päätynyt minolta dimage z1 malliin...

Lueskelin juuri toista sivua tästä keskustelusta ja jäi vaivaamaan tuo sarjakuvaus...

Sarjakuvaus: ± 2 Ev, 1/3 Ev:n portain
Sarjakuvaus Standard 1,5 kps, UHS 10 kps (1280 x 960 pikseliä)
Ylempi rivi varmaankin viittaa valotuksenkorjailuun. EV vinkkinä siihen.
Normaali sarjakuvaus 1,5 kuvaa per sekuntti ja rajoitetulla resoluutiolla 10 kuvaa per sekuntti.
Vielä kun tietäisi kuinka monta kuvaa mahtuu puskuriin...

Myönnetään, että en lukenut tästä keskustelusta kuin pari viimeistä viestiä, eli jos se oli mainittu niin sitten oli.
Hyvät yöt :)

Sepe
--
Vastaa Viestiin