Patterit tyhjäks vai ei

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
MrKaktus
Viestit: 33
Liittynyt: Marras 08, 2003 21 : 32

Patterit tyhjäks vai ei

Viesti Kirjoittaja MrKaktus »

Omistan Ansmann PhotoCam laturin ja AA-NiMh -akut (trickle charging). Pitääkö mun joka kerta vetää akut täysin tyhjäks ettei kapasiteetti pattereissa kärsis? Kerran olen jo tyhjentäny. Vai saanko latailla jo huolettomammin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Kai olet kuullut sanonnan, että influenssa kestä hoitamattomana kaksi viikkoa ja täsmällisesti hoidettuna 14 päivää? NiMh-akuilla on vähän sama juttu. Ne kestävät noin kolme vuotta tai 1000 latausta. Kolme vuotta on suunnilleen 1000 päivää, eli kerran päivässä saa ladata ja edelleen se kestoikä on kolme vuotta.

Akut perustuvat kemialliseen reaktioon. Kemia ei ole siellä akussa kovin täsmällistä. Akut ovat yksilöitä. Minulla on kai 5-6 vuotta vanha akkusarja, jota käytän vielä muitten joukossa. Se riittää noin puolet siitä suorituskyvystä, mitä sillä oli ennen. Joku akkusarja pudottaa tehonsa puoleen jo kahdessa vuodessa. NiMh-akuissa ei ole sellaisia ilmiöitä, jotka vaatisivat niiden tyhjentämistä joka kerta ennen lataamista. Voit saada hyvin huolellisella käytöllä prosentin lisää käyttöikää akuillesi. Huolimattomalla menetät toisen prosentin. "Halpahallissa" NiMh-akkusarjoja myydään muutamalla eurolla. 1000 latausta tarkoittaa ehkä sentin per lataus. Minä hyväksyn mielelläni sen sentin tappion kolmen vuoden päästä, jos voin sillä hinnalla käsitellä akkuja vapaasti. Minulla on noin 10 sarjaa akkuja käytössä koko ajan. Niitä on gps:ssä, kameroissa, taskulampuissa, legorobotissa (hieromasauvaa en tunnusta). Yksi sarja on laturissa, yksi tai kaksi ladattuna odottamassa. Ei siinä niin huolellinen tarvitse olla. Kuvaamaan lähtiessä uudet akut kameraan ja vanhat latinkiin. Veneelle lähtiessä uudet akut gps:ään ja vanhat latinkiin. Legorobotissa voi vaihtaa silloin, kun surina hiljenee. Ei muuta kuin akkuja latamaan.
Skynet
Viestit: 117
Liittynyt: Helmi 19, 2003 0 : 06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skynet »

Tuo 1000 latauskertaa tarkoittaa, että kapasiteetista on jäljellä 1000 latauksen jälkeen muistaakseni 10% (eli käytännössä akku lentää roskikseen jo paljon ennen sitä).

Ni-mh -akkuja ei tarvitse purkaa tyhjäksi joka kerta, mutta joskus se kannattaa tehdä. Esim. joka 5. tai 10. kerta. Tai siinä vaiheessa, kun huomaa, että akun kapasiteetti on selvästi pienentynyt. Jos akkuja ei pura tyhjäksi, kapasiteetti pienenee selvästi jo 10 käyttökerran jälkeen. Kapasiteetin saa kyllä palautettua purkamalla akut tyhjäksi.

Tyhjä ei sitten tarkoita sitä, että kamera ilmoittaa akun olevan tyhjä, vaan akku pitä purkaa esim. vastuksella tai taskulampulla oikeasti tyhjäksi. Paras olisi purkaa n. 1V kennojännitteeseen asti, mutta jos ei jaksa istua yleismittarin kanssa vieressä odottamassa niin täysin tyhjäksi on toiseksi paras vaihtoehto.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Vastustan tuota taskulampulla purkamista tyhjäksi asti. Jos se menee liian tyhjäksi, se voi mennä sellaiseen tilaan, ettei lataannu enää uudelleen.
Skynet
Viestit: 117
Liittynyt: Helmi 19, 2003 0 : 06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skynet »

adapteri kirjoitti:Vastustan tuota taskulampulla purkamista tyhjäksi asti. Jos se menee liian tyhjäksi, se voi mennä sellaiseen tilaan, ettei lataannu enää uudelleen.
Yhden kerran olen törmännyt tähän napojen kääntymiseen, kun purin akun liian tyhjäksi. Yleismittari näytti n. 0,1V jännitettä väärin päin, eli plus- ja miinusnapa olivat vaihtaneet paikkaa. Hyvin se akku siitä kuitenkin alkoi latautua, ja on käytössä edelleen.

Jos (kun) ei jaksa istua yleismittarin kanssa odottamassa akun purkautumista, niin voi laittaa lampun tai purkuvastuksen kanssa sarjaan muutaman diodin, jolloin jännite ei pääse laskemaan liian alas.
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Skynet kirjoitti: Tyhjä ei sitten tarkoita sitä, että kamera ilmoittaa akun olevan tyhjä, vaan akku pitä purkaa esim. vastuksella tai taskulampulla oikeasti tyhjäksi. Paras olisi purkaa n. 1V kennojännitteeseen asti, mutta jos ei jaksa istua yleismittarin kanssa vieressä odottamassa niin täysin tyhjäksi on toiseksi paras vaihtoehto.
Täysin tyhjäksi purkaminen sopii NiCd-akuille, mutta ei NiMh-akuille. Lennokkipiireissä, joissa on runsaasti kokemusta molemmista teknologioista ja kehittyneet automaattilaturit erilaisine latausalgoritmeineen, kinastellaankin lähinnä siitä onko sopiva purkausjännite 0,9V vai 1V. Tyhjäksi purkamisen haitallisuudesta ollaan yksimielisiä.
-Reijo-
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Reijol kirjoitti:
Skynet kirjoitti: Tyhjä ei sitten tarkoita sitä, että kamera ilmoittaa akun olevan tyhjä, vaan akku pitä purkaa esim. vastuksella tai taskulampulla oikeasti tyhjäksi. Paras olisi purkaa n. 1V kennojännitteeseen asti, mutta jos ei jaksa istua yleismittarin kanssa vieressä odottamassa niin täysin tyhjäksi on toiseksi paras vaihtoehto.
Täysin tyhjäksi purkaminen sopii NiCd-akuille, mutta ei NiMh-akuille. Lennokkipiireissä, joissa on runsaasti kokemusta molemmista teknologioista ja kehittyneet automaattilaturit erilaisine latausalgoritmeineen, kinastellaankin lähinnä siitä onko sopiva purkausjännite 0,9V vai 1V. Tyhjäksi purkamisen haitallisuudesta ollaan yksimielisiä.
Sitten kun on aikaa niin lukekaa tuolta.
http://www.buchmann.ca/Chap10-page2.asp

Muutama akku on sellainen, että jos jää liian pitkäksi aikaa pöydänkulmalle huilaamaan niin GP Power Bank Rapid ei suostu lataamaan vaan vilkuttaa lediä. Kun tarjoaa virtalähteestä 12V ja laittaa auton jarruvalopolttimon sarjaan akun kanssa niin saattaa jo huolia sähköä sisään (10-30s). Jos ei vieläkään niin lataan Energizerin laturilla, se ei ole niin ronkeli. Yleensä akku on tuossa vaiheessa jo semmoinen, ettei ole kamerassa käyttöä, mutta salama pelaa sillä vielä hyvin.


Sepe
--
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

seppot kirjoitti: Sitten kun on aikaa niin lukekaa tuolta.
http://www.buchmann.ca/Chap10-page2.asp


Sepe
Tätä 1V/kenno purkamista näyttävät sielläkin suosittelevan, suora lainaus sivuilta:

"Since most applications do not use up all energy before recharge, a periodic discharge to 1V/cell (known as exercise) is essential to prevent the buildup of crystalline formation on the cell plates. This maintenance is most critical for the NiCd battery."

Sitten puhutaankin lähes pelkästään NiCd-teknologiasta ja sen kanssa syväpurkauksesta. Edelleen korostan: ei syväpurkausta NiMh-akuille normaalissa käytössä, jos akku on jo valmiiksi kuollut voi toki kokeilla mitä tahansa, kaikki on silloin kotiinpäin.
-Reijo-
Tme
Viestit: 25
Liittynyt: Heinä 05, 2003 22 : 16
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Akut

Viesti Kirjoittaja Tme »

Eikai ne akut NIIN kalliita ole, että täytyy ruveta kikkailemaan niiden kanssa. Henkilökohtaisesti lataan akut kun ne loppuu tai tiedän, että en käytä niitä kyseisenä päivän. Siis fiilispohjalta. Ja opiskelijana voi sanoa, että rahaa ei ole paljon, mutta kyllä akutkin on kestänty hyvin.
Olympus C-750UZ + (ixus v2)
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Tme kirjoitti:Eikai ne akut NIIN kalliita ole, että täytyy ruveta kikkailemaan niiden kanssa. Henkilökohtaisesti lataan akut kun ne loppuu tai tiedän, että en käytä niitä kyseisenä päivän. Siis fiilispohjalta. Ja opiskelijana voi sanoa, että rahaa ei ole paljon, mutta kyllä akutkin on kestänty hyvin.
Kalliitahan ne ei enää nykyään ole, mutta on silti mukava että niissä säilyy kapasiteetti mahdollisimman suurena akkujen koko eliniän, oli se sitten vuosi ta neljä vuotta. Tässä kun yksikin heikompi akku pilaa koko paketin.
-Reijo-
Vastaa Viestiin