Mitä hyötyä kennokohtaisesta valvonnasta?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
tips
Viestit: 1
Liittynyt: Syys 08, 2003 19 : 31

Mitä hyötyä kennokohtaisesta valvonnasta?

Viesti Kirjoittaja tips »

Kaikki puhuu kennokohtaisesta valvonnasta. Mitä se tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on? Itse ostin halvimman mahdollisen laturin, Haman (??) ja neljä 1850 mAh akkua. Nyt kyllä vähän harmittaa, kun tuntuu, että saa ladata tuon tuostakin ja latausaika suht pitkä. Mulla on kamerana A70.

Onko totta, että mitä lyhyempi latausaika laturissa on, sitä pitempään akut kestää?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6389
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Oikeastihan se menee juuri toisinpäin eli pikalaturit kuumentavat akkuja, jolloin niiden käyttöikä voi laskea esimerkiksi viidestä sadasta vaikkapa kolmeensataan. Käytännössä itse olen tainnut ladata pikalaturilla parin kolmen vuoden aikana noin puolitoista sataa kertaa, eikä ole yksikään akku vielä ns. simahtanut.

Voi laskea, minkä olen säästänyt aikaa ja vaivaa. Esim. matkalla on aika mahdotonta latailla paria akkusatsia yhteensä vuorokautta.

Akut ovat yksilöitä, kennokohtainen valvonta tarkoittaa sitä, että kutakin akkua ladataan yksilöllinen määrä. Jos yksi on viallinen, niin laturi myös varoittaa tästä (vilkuttaa esim. punaista).

Minulla on ollut käytössä GP:n Smart, jonka jäljiltä AA-akut (AAA-akut eivät niin paljoa kuumene) ovat melkoisen kuumat.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Kennokohtainen valvonta taitaa tarkoittaa sitä, että jokainen kenno varataan täyteen. Jos valvonta on yhteinen, loppuu lataus silloin, kun keskimäärin akut ovat melkein täynnä. Akut lienevät aina yksilöitä ja joku akku voi jäädä aika vajaaksikin. Kennokohtaisessa latauksessa voidaan käyttää isompia virtoja, siksi ne voivat olla nopeampia. Olen joskus seurannut noiden latausvalojen sammumista. Minulla oli jossain sarjassa akku, joka vaati 20% pidemmän latausajan kuin muut. Nyt se on yksittäin käytössä, mihin laitteeseen nyt kulloinkin tarvitsee vain yhtä akkua. Yksi tuollainen akku "kimppalaturissa" varmaan haittaa muita oleellisesti.
Skynet
Viestit: 117
Liittynyt: Helmi 19, 2003 0 : 06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skynet »

Kun akkua ladataan ja käytetään pakettina, kennojen väliset pienet erot kertautuvat ja lopulta paketista tulee latauksessa vain osa kennoista täyteen ja osa jää melkein tyhjiksi.

Jos kennokohtaista laturia ei ole, akkupaketti pitäisi "resetoida" aika ajoin (esim. 5-10 latauksen välein). Resetoiminen siis tarkoittaa joko purkamista tyhjäksi (1V kennojännitteeseen asti, digikamera ei pura akkuja läheskään tyhjiksi) tai hidaslatausta (esim. 14h 0.1C virralla). Näin saadaan kaikki kennot taas takaisin "samalle viivalle".
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Skynet kirjoitti: Jos kennokohtaista laturia ei ole, akkupaketti pitäisi "resetoida" aika ajoin (esim. 5-10 latauksen välein). Resetoiminen siis tarkoittaa joko purkamista tyhjäksi (1V kennojännitteeseen asti, digikamera ei pura akkuja läheskään tyhjiksi) tai hidaslatausta (esim. 14h 0.1C virralla). Näin saadaan kaikki kennot taas takaisin "samalle viivalle".
Eli vähän tuohon tyyliin http://www.buchmann.ca/Chap10-page2.asp
Kun selaa muutaman sivun eteenpäin neuvotaan miten herätellään totaalisen jumi akku ison kondensaattorin kanssa. Vaikka ei uudenveroiseksi tulisikaan niin toiminee jossain vähemmin virtaa vaativassa hommassa mitä digikamera on. On se kierrätystä parempi vaihtoehto.

Sepe
--
Vastaa Viestiin