Surkeata mainontaa...

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
trombi
Viestit: 1137
Liittynyt: Helmi 27, 2003 10 : 57

Viesti Kirjoittaja trombi »

adapteri kirjoitti:tutkimuksessa todettiin, että ihmiset lukevat tarkimmin pölynimurimainoksia vasta, kun hankinta on jo TEHTY..
Tämä vanha ilmiö tunnetaan psykologiassa nimellä kognitiivi dissonanssi. Halutaan vahvistaa omaa päätöstä jälkikäteen mm. lukemalla tuotteeen mainoksia ja testejä jne.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Santtu
Viestit: 785
Liittynyt: Tammi 10, 2003 23 : 08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Tosta mainoksesta sen verran, että mitä vikaa siinä oikeasti on? Noinhan ihmiset kuvaa stadioneilla. Kertakäyttökameroiden salamat laulavat, ja luulevat raukat saavansa ihan oikeasti kuvan kentältä...

Jos katsoitte esim. Olympialaisten avajaisia, niin aikamoinen salamointi oli katsomossa käynnissä. Ja sama konserteissa.

Nyt sitten on keksitty digikameralle "uutta" käyttöä. Mikä vikana? Ai se, että kuvassa näkyy otos, jota ei kitti objektiivilla saa otettua? Olisiko kuvaa zoomattu näytöllä? Hullumpaankin olen kameroita nähnyt käytettävän ;-)

Kuten dsilfvas totesi, otetaan ihan rennosti välillä. Saahan sitä kukin kamerallaan hassutella, ja valmistajatkin leikitellä välillä mainoksissa.

Hieman eri asia olisi ollut, jos mainoksessa olisi tirkistelijät tiirailleet tyttöjen pukuhuoneeseen kamerallaan...

Ei kameroiden, eikä kuvaamisen tarvitse (aina) olla ryppyotsaista puuhaan :-)
Gillis
Viestit: 699
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 38

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Santtu kirjoitti: Jos katsoitte esim. Olympialaisten avajaisia, niin aikamoinen salamointi oli katsomossa käynnissä. Ja sama konserteissa.
Ihmettelin samaa mutta kuulemmma nämä oli suureksi osaksi myös paikan-päällä jaettuja "välähdystikkuja", siis leikkikaluja, näin sanoi ainakin tv-kommentaatori.

Ei kameroiden, eikä kuvaamisen tarvitse (aina) olla ryppyotsaista puuhaan :-)
no ei niin mutta tuo mainos antaa ostajalle väärän käsitteen kameran toiminnoista...
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Gillis kirjoitti:
Santtu kirjoitti: Jos katsoitte esim. Olympialaisten avajaisia, niin aikamoinen salamointi oli katsomossa käynnissä. Ja sama konserteissa.
Ihmettelin samaa mutta kuulemmma nämä oli suureksi osaksi myös paikan-päällä jaettuja "välähdystikkuja", siis leikkikaluja, näin sanoi ainakin tv-kommentaatori.
Ei kai kertakäyttökameroita ja pokkareita, joissa on automaattisalama, tarvitse ihmetellä. Canonin mainos kytkee 300D:n näppärästi noiden lelujen joukkoon.
luola
Viestit: 947
Liittynyt: Helmi 01, 2003 1 : 36

Viesti Kirjoittaja luola »

Gillis kirjoitti:
Ei kameroiden, eikä kuvaamisen tarvitse (aina) olla ryppyotsaista puuhaan :-)
no ei niin mutta tuo mainos antaa ostajalle väärän käsitteen kameran toiminnoista...
Nimenomaan näin! Ei ryppyjä, mutta mutta tuo mainos oikeasti voi antaa taavillle turhia odotuksia kameran kyvyistä.
Gillis kirjoitti:
Santtu kirjoitti: Jos katsoitte esim. Olympialaisten avajaisia, niin aikamoinen salamointi oli katsomossa käynnissä. Ja sama konserteissa.
Ihmettelin samaa mutta kuulemmma nämä oli suureksi osaksi myös paikan-päällä jaettuja "välähdystikkuja", siis leikkikaluja, näin sanoi ainakin tv-kommentaatori.
Hei, tähän lisää kommentteja! Olympialaisista viis, tikuista en ole kuullutkaan ennen, mutta aina kun on kuvaa jostain valtavasta katsomosta, salamavalot vilkkuvat hurjana! Onko kyse vain siitä, ettei pokkareista todellakaan saa automaattisalamaa pois päältä, vai ei osata, vai kuvittelevatkohan nuo kaikki tosiaan salaman auttavan kuvattaessa 200 metrin etäisyydelle?
lm
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

luola kirjoitti:Onko kyse vain siitä, ettei pokkareista todellakaan saa automaattisalamaa pois päältä, vai ei osata, vai kuvittelevatkohan nuo kaikki tosiaan salaman auttavan kuvattaessa 200 metrin etäisyydelle?
Jooh, osassa pokkareita tuo salama välähtää automaattisesti kun kamera päättää, että on liian pimeää ilman salamaa.
keppana
Viestit: 1110
Liittynyt: Tammi 12, 2003 17 : 17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja keppana »

Niinkuin todettu, hirvittäviä mainoksia on maailma täynnä. Sotkankin mainokset ovat onneksi parantuneet aikojen saatossa, mutta kyllä vieläkin tekee mieli huutaa ja hypätä parvekkeelta alas (onneksi asun 1. kerroksessa) kun kyseisen firman mainos tv-ruudussa lähtee pyörimään. Ja muutama muukin firma sohlaa se näköistä tavaraa eetteriin, että pistää miettimään pyörittääkö mainostoimistoa naapurin Ville 15-vee. Ei se mainosaika mitään halpaa ole valtakunnallisessa verkossa, niin luulisi että voitaisiin edes vähän panostaa siihen ulosantiinkin.

Tästä kyseisestä canonin 300d -mainoksesta oli jo juttua joskus aikaisemminkin täällä, kameralehden (oikohan ollut 11/03?) ilmestymisen jälkeen. Mielestäni mainonta on kyllä harhaanjohtavaa. Viis siitä että salamoilla roiskitaan ympäri stadikkaa, mutta etualalla oleva tauno on kyllä juuikin sen näköinen, että sommittelee hymyssäsuin rajausta LCD-näytöltä seuraavaa kuvaansa varten. Täällä keskustelijoille lienee itsestäänselvyys, että reaaliaikaista etsintä siinä ei ole, mutta keskiverto kansalaisella ei taatusti ole mitään käsitystä tällaisista jutuista.

No mainostaja on saanut mitä halunnut - keskustelua tuotteestaan. Vähän sama kuin H&M:n kadunvarsimainonnan kanssa. Kaikki mediat suoltaa keskustelua kuinka hirvittävää on pistää kadunvarteen puolialastomia naisten kuvia mainostolppiin... lapset saa pahoja vaikutteita ja autoilijat ajaa kolareita. Koko ajan keskustelu ruokkii lisää ilmaista mainosta H&M:lle kun asia on kaikkien huulilla. Itse en ko. firmalta mitään ole ostellut, mutta voisi vaikka emännälle ihan kannatuksen vuoksi hakea jotain vaatteen omaisia tuotteita sieltä joululahjaksi (ja Canonilta ehkä itselleni 10D:een :-).
kedbu
Viestit: 134
Liittynyt: Touko 25, 2003 12 : 48

Viesti Kirjoittaja kedbu »

Löysin seuraavanlaisen määritelmän mainoksista.

Viisi viestinnällistä vaikutusta, jotka mainonnan avulla voidaan saavuttaa:
1. Tuotteen tarve
2. Merkkitietoisuus
3. Merkkiasenne
4. Merkin hankkimisaikomus
5. Oston helppous

Mielestäni canon on onnistunut kyseisellä mainoksellaan saavuttamaan edellämainitut tavoitteet melkohyvin.

Ja vielä sotkan mainoksista. Uusin sotkan elvis teemainen mainos oli mielestäni yksi yhtiön pohjanoteerauksista.
E.T
Viestit: 622
Liittynyt: Helmi 02, 2003 10 : 27
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja E.T »

keppana kirjoitti:Niinkuin todettu, hirvittäviä mainoksia on maailma täynnä. Sotkankin mainokset ovat onneksi parantuneet aikojen saatossa, mutta kyllä vieläkin tekee mieli huutaa ja hypätä parvekkeelta alas (onneksi asun 1. kerroksessa) kun kyseisen firman mainos tv-ruudussa lähtee pyörimään. Ja muutama muukin firma sohlaa se näköistä tavaraa eetteriin, että pistää miettimään pyörittääkö mainostoimistoa naapurin Ville 15-vee.
Tai vähintäänkin lyödä päätä seinään.

Sama juttu radiossakin.
Varsinkin tämän Eniron mainos Novalla on sellainen että vaihdan kanavaa sillä sekunnilla kun se alkaa. (no, oikeastaan sama juttu kaikilla Novalta tulevevilla mainoksilla)

Myöskin MTV3:llä oli joitakin vuosia sitten kesällä se pätkä mikä tulee mainostauon alkaessa ja loppuessa aivan hirveä.

No nämä mainokset taitavat kuvata sitä sunnittelijan sielunelämää ja ajatuksen juoksua.
Kun ajattelee sitä niin vähän helpottaa tuo verenpaine mainostauon loppupuolella.

Tässä vielä helpotusta toiseen vastaavanlaiseen ongelmaan: "Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain utelevia idiootteja!"
(todettu hyväksi Avaruus2003:n aikana)
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
Tuomo
Viestit: 480
Liittynyt: Maalis 11, 2003 18 : 28
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Kannattaa mainoskeskustelussa huomata, että kaikki yritykset eivät käytä mainostoimistoja, vaan tekevät usein mainontansa itse. Sotkan mainonnasta vastaa ko. yrityksen markkinointipäällikkö ja mainoksessa esiintyvistä miehistä nuorempi on hänen poikansa.
juha_m
Viestit: 1733
Liittynyt: Helmi 11, 2003 21 : 23
Paikkakunta: Helsinki, Oulunkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Onhan näitä harhaanjohtavia mainoksia silloin tällöin. Itselleni harhaanjohtavasta mainoksesta ensiksi tulee mieleen se Elisan jo muutomia vuosia sitten pyörinyt ISDN liittymä mainos jossa nainen selaili kuvia internetistä. Modeemilla kuvat tulivat siirappimaisen hitaasti mutta ISDN yhteydellä ne ilmestyivät ruutuun alle puolen sekunnin. Vaikka samaan aikaan puhuttiin puhelimessa. Samaa sarjaa kuin Volvon mainos aikoinaan ,jossa erikosivahvistettua Volvoa pudoteltiin katolleen ja ihmeteltiin korin lujuutta.
kedbu
Viestit: 134
Liittynyt: Touko 25, 2003 12 : 48

Viesti Kirjoittaja kedbu »

Tuomo kirjoitti:Kannattaa mainoskeskustelussa huomata, että kaikki yritykset eivät käytä mainostoimistoja, vaan tekevät usein mainontansa itse. Sotkan mainonnasta vastaa ko. yrityksen markkinointipäällikkö ja mainoksessa esiintyvistä miehistä nuorempi on hänen poikansa.
Ehkä olisi jättää mainokset niille jotka niitä oaavat tehdä. eiväthän kaikki mainostoimistotkaan aina onnistu tekemään hyvää mainosta, mutta sotkalta kun ei vielä ikinä ole tullut hyvää mainosta.
trombi
Viestit: 1137
Liittynyt: Helmi 27, 2003 10 : 57

Viesti Kirjoittaja trombi »

HESBURGER!

Joku pikkupaja kuulemma tekee niiden mainokset, mutta joku Hesen markkinointiukko suunnittelee. Ja sen huomaa. Mutta korni tyyli on aina uponnut suomalaisiin.
keppana
Viestit: 1110
Liittynyt: Tammi 12, 2003 17 : 17
Paikkakunta: Turku

hesen majoneesi

Viesti Kirjoittaja keppana »

trombi kirjoitti:HESBURGER!

Joku pikkupaja kuulemma tekee niiden mainokset, mutta joku Hesen markkinointiukko suunnittelee. Ja sen huomaa. Mutta korni tyyli on aina uponnut suomalaisiin.
...tai hemmetin hyvät majoneesit
Jussi M
Viestit: 198
Liittynyt: Maalis 04, 2003 9 : 01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jussi M »

Voi olla, että olen tylsä tosikko, mutta ... tämäkin viestikeskustelu on jatkunut jo pitkään eli mainonta on ajanut asiansa - keskustelua ja tietoisuutta syntyy....

Se sitten ollaanko uhreja vai ei on meistä itsestämme kiinni - Miksiköhän ns. keltaisessa lehdistössä on lööpit ?

T Jussi
ps. koulussa opin sanan lähdekritiikki - se se on hyvä sana
Gillis
Viestit: 699
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 38

Viesti Kirjoittaja Gillis »

trombi kirjoitti:HESBURGER!

Joku pikkupaja kuulemma tekee niiden mainokset, mutta joku Hesen markkinointiukko suunnittelee. Ja sen huomaa. Mutta korni tyyli on aina uponnut suomalaisiin.
Juu hese-mainoksista tulee sellainen fiilis että ollaan heitetty videokamera niskaan ja soitettu pari kaveria joiden kanssa mennään jonnekkin random-paikkaan kuvaamaan... eikä edes hesen ruokakuvaaja ole onnistunut yhtä hyvin kuin mcdonaldsin... Ja mitenköhän hyvä mainos heselle se oli joka tuli salattujen elämien mainoskatkolla jossa sarjan jokin näyttelijä puraisi hampurilaista; mutta jos katsoi tarkkaan hampurilainen oli täysin kokoinainen...

Niin sitten jos aletaan puhumaan miten plajon tuotteita vääristellään mainoksiin niin siinä onkin aika laaja puheenaihe...
Tuomo
Viestit: 480
Liittynyt: Maalis 11, 2003 18 : 28
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

kedbu kirjoitti:Ehkä olisi jättää mainokset niille jotka niitä oaavat tehdä.
Mainonta suunnataan nykyisin aina halutulle kohderyhmälle eikä kaikille katsojille. Olen varma, että Sotkan asiakkaisiin ketjun mainonta puree, muutenhan heidän ei kannattaisi investoida suuria summia media-ajan ostamiseen Maikkarilta.

Kyse on vähän samasta ilmiöstä kuin eri yritysten "olet voinut voittaa" -tyyppisissä suoramainonnassa. Harvapa sanoisi postilaatikosta tulvivaa mainospostia tasokkaaksi, mutta yllättävän hyvinpä nuo turhat lupaukset mahdollisista arpajaisvoitoista näyttävät purevan, kun ikivanhaa tekniikkaa ollaan käytetty vuosikymmenestä toiseen.

Mainonnan päätarkoitus on myydä tuotetta ja se voidaan tehdä niin monella tavalla. Kahden sivun ilmoitus Kuukausiliitteessä on varmasti tyylikäs ja tasokas, mutta lehteä lukeekin hyvin koulutettu väki. Mutta samaa ilmoitusta, joka ilmestyy Kuukausiliitteessä ei yleensä kannata panna Iltalehteen.
Vastaa Viestiin