Digikuvien teettäminen kortti muotoon
-
Digikuvien teettäminen kortti muotoon
Nyt pitäisi tehdä digikuvista joulukortteja, mutta mikä olisi selllaiseen hyvä paikka? Kuvien taakse ei siis saisi mielellään jäädä paljon tekstejä, kun sinne pitäisi ne viralliset kirjoitukset tulla. Fotonetissä näytti ainakin vähän olevan tekstiä, mutta olisiko mitään paikkaa suunnattu korttien teettämistä varten? Mikä olisi hyvä koko tuommoisiin korttikuviin?
-
-
Tarroista en ollutkaan kuullutkaan, varmaan näppärät. Tosin turhaa hinnannostoa taas, ja kuitenkin joutuu näpräämään.
Itse tein seuraavasti:
Neljä kaupan joulukorttia, kopiokoneeseen taustapuoli alaspäin (normaaali 80g kopiopaperi riittää).
Sitten tiimarista pari liimapuikkoa, ja loppu olikin itse askartelua... ei se nyt maailman näppärin/mukavin homma ollut, mutta hei, aikamoisista ajan-, vaivan-, ja jopa rahankäytön saavutuksista harrasteen puitteissa täältä saa lukea koko ajan!
Tarkkuudella ja riittävällä itsekritiikillä lopputulos oli varsin kohtuullinen. Hankalinta oli varoa liiman joutumista kuvapuolelle. Mattapintaiset kuvat tietysti kannattaa valita.
- Kerropas Gillis, missä noita tarrataustoja on myynnissä, elikä hinnat? Mietin itse tuolloin normaalin tulostustarra-arkin käyttöä, mutta päädyin kuitenkin edellämainittuun.
Itse tein seuraavasti:
Neljä kaupan joulukorttia, kopiokoneeseen taustapuoli alaspäin (normaaali 80g kopiopaperi riittää).
Sitten tiimarista pari liimapuikkoa, ja loppu olikin itse askartelua... ei se nyt maailman näppärin/mukavin homma ollut, mutta hei, aikamoisista ajan-, vaivan-, ja jopa rahankäytön saavutuksista harrasteen puitteissa täältä saa lukea koko ajan!
Tarkkuudella ja riittävällä itsekritiikillä lopputulos oli varsin kohtuullinen. Hankalinta oli varoa liiman joutumista kuvapuolelle. Mattapintaiset kuvat tietysti kannattaa valita.
- Kerropas Gillis, missä noita tarrataustoja on myynnissä, elikä hinnat? Mietin itse tuolloin normaalin tulostustarra-arkin käyttöä, mutta päädyin kuitenkin edellämainittuun.
lm
-
- Site Admin
- Viesti:
Rupeaa olemaan muuten kiire niiden omilla kuvilla varustettujen postimerkkien tekoon, toimitusaika taisi olla kaksi viikkoa. http://www.posti.fi./postimerkki/
Taisi vaatia vielä rekisteröinninkin, ennenkuin pystyi tilaamaan. Minimierähän on 20 kpl, yhteensä 20 euroa, 1 euro siis kappale.
Pitäisi ehtiä vielä kokeilemaan ennen viikon talvilomaa. Siis postimerkit itse valitulla kuvalla!
Taisi vaatia vielä rekisteröinninkin, ennenkuin pystyi tilaamaan. Minimierähän on 20 kpl, yhteensä 20 euroa, 1 euro siis kappale.
Pitäisi ehtiä vielä kokeilemaan ennen viikon talvilomaa. Siis postimerkit itse valitulla kuvalla!
-
Minkä kokoisiksi sitten itse kuvat teetit? Mietin vaan, että 10x13 digikuvista postikortiksi taitaa olla liian pieniä? Oletko lisännyt mitään omia tekstejä? Mietin sitäkin, että kuinka suuri ala kuvasta täytyy niille antaa, että ne näkyy selvästi. Itseäni myös kiinnostaa tietää, mistä saa noita tarroja ja minkä hintaisia ne ovat.luola kirjoitti: Itse tein seuraavasti:
-
-Koko 10x15 luonnollisesti, sitähän on sanottukin myös postikorttikooksi.... ;) eli rajaus tuohon kokoon ensinpoy kirjoitti:Minkä kokoisiksi sitten itse kuvat teetit? Mietin vaan, että 10x13 digikuvista postikortiksi taitaa olla liian pieniä? Oletko lisännyt mitään omia tekstejä? Mietin sitäkin, että kuinka suuri ala kuvasta täytyy niille antaa, että ne näkyy selvästi. Itseäni myös kiinnostaa tietää, mistä saa noita tarroja ja minkä hintaisia ne ovat.
-Teksti ollut omaperäisesti Hyvää Joulua ym.... lisätty kuvan päälle.
-?? katso mallia kaupan joulukortin tekstin koosta!
- Liiman kanssa touhutessa huomasin, että on hyvä, kun hetken aikaa pystyy vielä "asemoimaan". Tarra luonnollisesti jämähtää heti, joten susikappaleiden mahdollisuus koskien niin kuvia kuin taustoja kasvaa... Myös, jos nuo taustatarrat ovat määrämittaan leikattuja jo, kannattaa huomata , että kuvasi eivät samanmittaisia luultavasti ole. Riippuu valmistajasta, esim Fotonet 10,2 x 15,2 cm.
- Liimaa käyttäessä täytyy kuvat laittaa joksikin aikaa painoon, esim paperien väliin ison kirjapinon alle, koska käyristyvät aluksi kovin mielellään.
- Tarroihin verrattuna saat myös taustapuolen haluamaksesi, voithan originaalit tehdä itse haluamallasi fontilla ja tekstillä jne. Monistus kuitenkin kopiokoneella tai laserilla, ei mustesuihkulla. ( Siis koska muuten tekstit "valuu" viimeistään saajan postilaatikossa kosteutta saadessaan. Useimmilla musteilla ainakin. Huonomman keston vastapainoksi saat myös isomman hinnan... )
lm
-
yksinkertaisin tapa, jota itse olen käyttänyt on tehdä kuvankäsittelyohjelmalla haluamansa näköinen kortti, tulostaa kortti normaalia kopiopaperia paksummalle paperille, kortti kirjekuoreen ja postiin. toki tällälailla tehtyjä kortteja ei voi kuvanlaadun kannalta verrata valokuvaan mutta mielestäni joulukorteissa idea ja tunnelma ovat tärkeämpiä kuin kuvanlaatu. Ja saa juuri haluamiaan kortteja. Olen laitanut mustesuihkulla tulostamani kortit kirjekuoreen enkä tiedä että ikinä olisi yhdestäkään kortista muste valunut.
-
Aivan, aivan. Nyt unohdin yhden jutun. Olen koko ikäni kortteina arvostanut vain normaaleja kortteja. Siis sellaisia, missä on samassa kokonaisuudessa myöhemminkin kaikki yhdessä :kuva-aihe, saaja osoitteineen, postimerkki, tervehdys. En siis itse lainkaan pidä kuorikorteista. Ja tämä on vain minun preferenssini, en sitä sentään ole muille tyrkyttämässä. Mutta siitä johtuen ilman muuta ajattelin äsken, että kortti lähetetään korttina, ei kuoressa. Ja tuo tuhraantumisasia on nimenomaan kokemusperäistä. Olen saanut useammankin kerran sottaantuneita mustesuihkuterveisiä.
Puhumattakaan siitä, jos vastaanottaja sattuu kostuttamaan vahingossa korttia.
Mutta ei ne vielä matkalla tosiaan kuoren sisällä tahriinnu. Minä vaan en missään nimessä halunnut niitä kuoriin, se olisi minusta vienyt koko idean. Valokuvakortti tuntui jotenkin mielekkäämmältä, kuin laittaa valokuva kuoreen. Mitä erikoista siinä muka on? (Oli siihen sitten kirjoitettu mitä hyvänsä, tai kuvamanipuloitu miten hyvänsä) Niin on tehty maailman sivu. Mutta sensijaan personoitu kortti on ihan eri asia. On näet muistettava, että omasta panoksesta huolimatta kyseessä on mekaanisesti tuotettu kohde. Itse askarreltu kortti taas on ihan muuta, ja yleensä lähetetään kuoressa.
- Mutta hei, nämä nyt ovat makuasioita jos mitkä, enkä ole mitään ideaa tässä tyrkyttämässä. Alkuperäinen kysyjä vaan haki ymmärtääkseni muuta ratkaisua kuin kuvan kuoressa lähettämistä.
- Tärkeintä on, että lähetätte kaikki joulukortteja, millaisia vaan! Ainakin niille tärkeimmillenne. (Tämä ei ole postin mainos) Kyllä niitä on mukava saada, jopa töissä nörteimmätkin ovat pitäneet pöydällään pitkään postikortit näkyvillä, mutta sähköisiä kortteja eivät ole näkyville printanneet...
Puhumattakaan siitä, jos vastaanottaja sattuu kostuttamaan vahingossa korttia.
Mutta ei ne vielä matkalla tosiaan kuoren sisällä tahriinnu. Minä vaan en missään nimessä halunnut niitä kuoriin, se olisi minusta vienyt koko idean. Valokuvakortti tuntui jotenkin mielekkäämmältä, kuin laittaa valokuva kuoreen. Mitä erikoista siinä muka on? (Oli siihen sitten kirjoitettu mitä hyvänsä, tai kuvamanipuloitu miten hyvänsä) Niin on tehty maailman sivu. Mutta sensijaan personoitu kortti on ihan eri asia. On näet muistettava, että omasta panoksesta huolimatta kyseessä on mekaanisesti tuotettu kohde. Itse askarreltu kortti taas on ihan muuta, ja yleensä lähetetään kuoressa.
- Mutta hei, nämä nyt ovat makuasioita jos mitkä, enkä ole mitään ideaa tässä tyrkyttämässä. Alkuperäinen kysyjä vaan haki ymmärtääkseni muuta ratkaisua kuin kuvan kuoressa lähettämistä.
- Tärkeintä on, että lähetätte kaikki joulukortteja, millaisia vaan! Ainakin niille tärkeimmillenne. (Tämä ei ole postin mainos) Kyllä niitä on mukava saada, jopa töissä nörteimmätkin ovat pitäneet pöydällään pitkään postikortit näkyvillä, mutta sähköisiä kortteja eivät ole näkyville printanneet...
lm
-
nimim. luolalle. Ajattelin esittää oman tyylini, vaikkei alkuperäinen kirjoittaja ehkä juuri sellaista haekkaan ehkä hän voi saada siitä kuitenkin jonkinlaisen idean/uudenlaisen lähestymistavan asiaansa.
Nämähän ovat makuasiota eikä niistä voi kiistellä. Pääasiahan on että lähetää "itsensänäköisiä" kortteja, olivatpa ne minkälaisia tahansa. Kun kortti saapuu ehjänä ja hyväkuntoisena vastaanottajalle se varmasti ilahduttaa jokaista.
olipa sähköinen joulukortti miten hieno tahansa ei se silti voita postista tullutta (ja tämäkin vain henk. koht. mielipide)
Nämähän ovat makuasiota eikä niistä voi kiistellä. Pääasiahan on että lähetää "itsensänäköisiä" kortteja, olivatpa ne minkälaisia tahansa. Kun kortti saapuu ehjänä ja hyväkuntoisena vastaanottajalle se varmasti ilahduttaa jokaista.
olipa sähköinen joulukortti miten hieno tahansa ei se silti voita postista tullutta (ja tämäkin vain henk. koht. mielipide)
-
Soneralla oli aikoinaan (n.v2000) palvelu, jossa pystyi omasta kuvatiedostosta tekemään postikortin. Soneran nettisivulla siis valittiin sopiva tiedosto ja kirjoiteltiin lomakkeelle nimet, osoitteet ja terveiset. Tuo palvelu sitten tulosti kuvatiedostosta postikortin ja lähetti sen terveisineen vastaanottajalle. Hintaa tuolla taisi olla jotain 10mk/kpl. Hinta lisättiin soneran kännykkälaskuun.
EDIT: Näyttää olevan vieläkin olemassa tuo palvelu. Hinta on 1,50e/kpl
http://www.sonera.fi/CDA.FI.ArticleFram ... 30,00.html
EDIT: Näyttää olevan vieläkin olemassa tuo palvelu. Hinta on 1,50e/kpl
http://www.sonera.fi/CDA.FI.ArticleFram ... 30,00.html