Huonekalujen ja esineide ikuistaminen kuviksi ammattityyliin
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Maalis 04, 2007 17 : 37
- Paikkakunta: Tre
Huonekalujen ja esineide ikuistaminen kuviksi ammattityyliin
Terve, toivottavasti tämä on oikea paikka kysellä. Haluaisin ikuistaa isäni itsetekemiä puusta veistettyjä ja maalattuja huonekaluja ja koriste-esineitä kuviksi. Kysymykseni on, että miten se parhaiten tehdään? Kuvien tavoitteena ei ole olla taiteellisia, vaan tallentaa esineet dokumentaarisesti mahdollisimman oikeanlaisina pitkäaikaista albumisäilytystä varten.
Kuvauskokemusta nykykalustolla on kohtuullisesti ja kameran säädöt sekä käyttäminen (aukot, valotusajat jne.) ovat hyvin hallinnassa, mutta tähän mennessä olen kuvannut lähes kokonaan henkilöitä ja eläimiä. Elottomien esineiden tallentamisesta kuviksi ei ole niin paljon kokemusta. RAW-tiedostojen muokkaus on tuttua puuhaa.
Se miksi kyselen, on että näihin huonekaluihin on nähty paljon vaivaa ja aikaa, ja haluaisin ne ikuistaa mahdollisimman oikealla tavalla (vaikkapa tulipalon varalta, ja muutenkin muistoalbumiksi). Voihan niistä nytkin kuvat räpsiä, mutta en halua 10 vuoden kuluttua huomata että tulipa otettua huonoja kuvia, nyt tekisin tämän-ja-tämän toisin.
Kalusto on seuraava:
Canon EOS 450D
Canon 50mm f/1.8
Sigma 17-70 f/2.8-4 C
Tamron 70-300 f/4-5.6 DI VC USD
Nissin Di622
Haluaisin siis vinkkejä ihan sommitteluun, taustan valintaan, minkälaisella polttovälillä kuva kannattaa ottaa saadakseen mahdollisimman neutraalin ja luonnollisen lopputuloksen, minkälaisessa valossa, mistä kuvakulmasta, käytänkö salamaa, ja niin edelleen. Esineiden koko vaihtelee 25cm leveästä pienestä pöytäkellosta kaappikellon kautta parisänkyyn, joten kaikkia esineitä ei ole mahdollista siirtää esimerkiksi parempaan kuvauspaikkaan. Pienimpiä pystyy kyllä siirtämään, ja mahdollista on ehkä rakentaa esim. pieni DIY-kuvausstudio mikäli siitä olisi selvää hyötyä.
Vakavammassa esineiden kuvauksessa olen vasta-alkaja, joten kaikki vinkit ja keskustelu otetaan ilolla vastaan!
Kuvauskokemusta nykykalustolla on kohtuullisesti ja kameran säädöt sekä käyttäminen (aukot, valotusajat jne.) ovat hyvin hallinnassa, mutta tähän mennessä olen kuvannut lähes kokonaan henkilöitä ja eläimiä. Elottomien esineiden tallentamisesta kuviksi ei ole niin paljon kokemusta. RAW-tiedostojen muokkaus on tuttua puuhaa.
Se miksi kyselen, on että näihin huonekaluihin on nähty paljon vaivaa ja aikaa, ja haluaisin ne ikuistaa mahdollisimman oikealla tavalla (vaikkapa tulipalon varalta, ja muutenkin muistoalbumiksi). Voihan niistä nytkin kuvat räpsiä, mutta en halua 10 vuoden kuluttua huomata että tulipa otettua huonoja kuvia, nyt tekisin tämän-ja-tämän toisin.
Kalusto on seuraava:
Canon EOS 450D
Canon 50mm f/1.8
Sigma 17-70 f/2.8-4 C
Tamron 70-300 f/4-5.6 DI VC USD
Nissin Di622
Haluaisin siis vinkkejä ihan sommitteluun, taustan valintaan, minkälaisella polttovälillä kuva kannattaa ottaa saadakseen mahdollisimman neutraalin ja luonnollisen lopputuloksen, minkälaisessa valossa, mistä kuvakulmasta, käytänkö salamaa, ja niin edelleen. Esineiden koko vaihtelee 25cm leveästä pienestä pöytäkellosta kaappikellon kautta parisänkyyn, joten kaikkia esineitä ei ole mahdollista siirtää esimerkiksi parempaan kuvauspaikkaan. Pienimpiä pystyy kyllä siirtämään, ja mahdollista on ehkä rakentaa esim. pieni DIY-kuvausstudio mikäli siitä olisi selvää hyötyä.
Vakavammassa esineiden kuvauksessa olen vasta-alkaja, joten kaikki vinkit ja keskustelu otetaan ilolla vastaan!
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ainakin polttoväliksi 50mm niin tulee neutraalia.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Re: Huonekalujen ja esineide ikuistaminen kuviksi ammattityy
Et ihan pientä asiaa kysy, tuollainen "tuotekuvaus" on melkoinen osa-alue valokuvausta.Kanke kirjoitti: Haluaisin siis vinkkejä ihan sommitteluun, taustan valintaan, minkälaisella polttovälillä kuva kannattaa ottaa saadakseen mahdollisimman neutraalin ja luonnollisen lopputuloksen, minkälaisessa valossa, mistä kuvakulmasta, käytänkö salamaa, ja niin edelleen. Esineiden koko vaihtelee 25cm leveästä pienestä pöytäkellosta
Koetin kaivaa, olisiko mitään sopivaa perusteosta aiheesta, mutta suomenkielisenä ei ihan suoraan sattunut silmiin sellaista.
Perusideat lähtevät varmaan siitä, että kuvattava esineen taakse pitäisi saada sellainen tausta, joka ei häiritse esineen korostumista kuvassa. Tässä voi joko tehdä täysin neutraalin tasaisen taustan tai sitten kuvata esinettä sen ominaisessa ympäristössä. Taustaan voi vaikuttaa paljon sopivalla valaisulla.
Toinen pääasia on saada valoa niin, että esineen muodot, kolmiulotteisuus ja pintarakenne erottuu hyvin. Tämä on jo sitten laajempi ongelma. Kiiltävien tai mattojen, tummien tai vaaleiden esineiden esiintuominen vaatii usein erilaisia konsteja.
Usein isolla luonnonvalolla saa helposti luontevan näköistä valoa, mutta sitä ei aina ole saatavissa. Salamoita taas voi tarvita muutaman kamerasta irrallaan, jotta vastaavasti saisi esineen luontevasti esille.
Tuo 50mm lasin käyttö ei ole kyllä ihan yksikäsitteinen. Se on liian lyhyt kun pitäisi saada esim nyrkin kokoisia esineitä terävänä, ja vaikkapa sängyn kuvaamiseen sisällä saattaa seinät tulla vastaan kun hakee riittävää etäisyyttä. Sen sijaan kamerajalusta voisi olla sellainen kapistus, joka helpottaisi kuvan asettelua ja mahdollistaisi vaikka pitkät valotusajat.
Vähän nyt riippuu tavoitteistasi. Jos todella haluat ammattilaisjälkeä, niin voisi tutustua vaikka Pekka Potkan "Mainoskuvaus digikameralla" -kirjaan. Se on iäkäs ja löytynee vain kirjastosta, mutta käytännöt ovat todennäköisesti edelleen toimivia.
Valon kanssa suosittelisin kyllä eniten englanninkielistä: "Light: science and magic" -kirjaa, joka on varmaan yksi pätevimmistä kertomaan miten valo käyttäytyy esineiden pinnoissa. Jos englanti ei ole sujuvaa, niin sitten vaikka Puputin "Valo ja valaisu", vaikka se onkin enemmän henkilökuvauksesta.
Jos et halua panostaa ihan ammattitekniikoihin, niin sitten ehkä alkaisin tutkailemaan miten ulos saisi vietyä eräänlaisen tuotekuvauspöydän kaarevalla taustalla. Aina kun on sopivan tasainen harsopilvi auringon edessä, niin kokeilemaan tuotekuvausta. Tuohon lisää yksi vaalea kartonkilevy heijastimeksi ja alat saada hyviä kuvia. Isommissa esineissä, joita ei saa ulos, kannattaa pyrkiä siivoamaan taustoja mahdollisimman hyvin ja käyttää sekä ikkunavaloa varjonpuolelta että salamaa lisänä niin, että valon heijastaa seinien tai neutraalinvärisen heijastimen kautta tasaiseksi huoneeseen.
Tässä suosittelsin englanninkielisenä lähteenä Strobist-sivuja (http://strobist.blogspot.fi/) soveltuvilta osilta. Ensin 101-aloittelijaosa ja sitten kuvaustapauksia, missä puhutaan tuotekuvauksesta.
Suomenkielisenä ehkä taas tuo Potkan kirja.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 520
- Liittynyt: Maalis 09, 2007 23 : 59
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
No, ei täällä kaikki ihan pihalla ole! Peukku!kuwaaja kirjoitti:Neutraalin vaikutelman saamiseksi kannattaa valita kuvausetäisyydeksi/suunnaksi kunkin kohteen tavanomainen katseluetäisyys/suunta ja polttoväli tulee sitten sen mukaan, miten haluaa rajata kuvan.JKyytinen kirjoitti:Ainakin polttoväliksi 50mm niin tulee neutraalia.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 2887
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Kurikka (Jurva)
Ei se normaali katselusuunta/etäisyys takaa sitä että tuote näyttäisi hyvältä. Pikemminkin sellainen kuvaussuunta/etäisyys josta selviää tuotteen ominaisuudet parhaalla mahdollisella tavalla ja se näyttää vielä hyvältäkin. Eli pitäisi nähdä mikä missäkin tuotteessa on se juju. Ottamalla vähän pikaisia testiräpsyjä eri suunnista alkaa tilanne hahmottumaan helpommin.kuwaaja kirjoitti:Neutraalin vaikutelman saamiseksi kannattaa valita kuvausetäisyydeksi/suunnaksi kunkin kohteen tavanomainen katseluetäisyys/suunta ja polttoväli tulee sitten sen mukaan, miten haluaa rajata kuvan.JKyytinen kirjoitti:Ainakin polttoväliksi 50mm niin tulee neutraalia.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Maalis 04, 2007 17 : 37
- Paikkakunta: Tre
Kiitoksia paljon tähänastisista vinkeistä. Projekti etenee hitaasti, mutta koitan laittaa tänne testikuvia kunhan saan ensimmäiset kuvat otettua niin voitte sanoa niistä jotain.
Pienimpiä esineitä varten voisin tosiaan rakentaa tuollaisen tuotekuvauspyödän. Nykyään muuten löytyy kuvauskalustosta myös perustason jalusta, koitan hyödyntää sitäkin.
Pienimpiä esineitä varten voisin tosiaan rakentaa tuollaisen tuotekuvauspyödän. Nykyään muuten löytyy kuvauskalustosta myös perustason jalusta, koitan hyödyntää sitäkin.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Nykyään termi perustaso ei tarkoita keskimääräistä, vaan halvinta mahdollista plastiikkakliksurimpulaa, tyyliin manflötkö 055. Tosin parempi sekin kuin ilman, varsinkin tyynessä sisäilmassa.Kanke kirjoitti: Nykyään muuten löytyy kuvauskalustosta myös perustason jalusta
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"