nomad kirjoitti:Veikkaanpa että jos tarjolla olisi Suomen oloissa toimiva ja riittävän toimintasäteen omaava järkihintainen sähköauto, niin se menisi kaupaksi kuin siimaa. Itse ainakin vaihtaisin. Kyseessä ei olisi huononnus vaan parannus.
Niinpä, varmasti menisi kaupaksi jos olisi, mutta tarkoitin näitä mitä oikeasti on olemassa.
Leaf:illa olen ajanut pikkulenkin ja harvoin on ollut niin ristiriitaiset fiilikset mistään autosta. Toisaalta tykkäsin hirveästi siitä ajatuksesta että ei ole kivikautista polttomoottoria vaan sähkömoottori vastaa kaasuun aina täysin viiveettä ja ajamisen vaivattomuus oli loistavalla tasolla. Toisaalta taas ohjaamoergonomia oli jotain kamala eikä auto vastaa muutenkaan mun mielikuvaa ideaalisesta autosta edes etäisesti. Mutta täyssähköisyys oli ajossa vain positiivinen juttu.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad kirjoitti:Veikkaanpa että jos tarjolla olisi Suomen oloissa toimiva ja riittävän toimintasäteen omaava järkihintainen sähköauto, niin se menisi kaupaksi kuin siimaa. Itse ainakin vaihtaisin. Kyseessä ei olisi huononnus vaan parannus.
Niinpä, varmasti menisi kaupaksi jos olisi, mutta tarkoitin näitä mitä oikeasti on olemassa.
Leaf:illa olen ajanut pikkulenkin ja harvoin on ollut niin ristiriitaiset fiilikset mistään autosta. Toisaalta tykkäsin hirveästi siitä ajatuksesta että ei ole kivikautista polttomoottoria vaan sähkömoottori vastaa kaasuun aina täysin viiveettä ja ajamisen vaivattomuus oli loistavalla tasolla. Toisaalta taas ohjaamoergonomia oli jotain kamala eikä auto vastaa muutenkaan mun mielikuvaa ideaalisesta autosta edes etäisesti. Mutta täyssähköisyys oli ajossa vain positiivinen juttu.
Tesla on mielenkiintoinen...kunhan hinta olis sopiva. Aika mukavat kyytit antaa ja räväkästi.
nomad kirjoitti:Veikkaanpa että jos tarjolla olisi Suomen oloissa toimiva ja riittävän toimintasäteen omaava järkihintainen sähköauto, niin se menisi kaupaksi kuin siimaa. Itse ainakin vaihtaisin. Kyseessä ei olisi huononnus vaan parannus.
Niinpä, varmasti menisi kaupaksi jos olisi, mutta tarkoitin näitä mitä oikeasti on olemassa.
Leaf:illa olen ajanut pikkulenkin ja harvoin on ollut niin ristiriitaiset fiilikset mistään autosta. Toisaalta tykkäsin hirveästi siitä ajatuksesta että ei ole kivikautista polttomoottoria vaan sähkömoottori vastaa kaasuun aina täysin viiveettä ja ajamisen vaivattomuus oli loistavalla tasolla. Toisaalta taas ohjaamoergonomia oli jotain kamala eikä auto vastaa muutenkaan mun mielikuvaa ideaalisesta autosta edes etäisesti. Mutta täyssähköisyys oli ajossa vain positiivinen juttu.
Tesla on mielenkiintoinen...kunhan hinta olis sopiva. Aika mukavat kyytit antaa ja räväkästi.
Mutta ei tuo ole helppo rasti. Koska ajelen autolla arki- ja työajoa niin haluan, että se toimii myös oikeasti kovassa pakkasessa. Jotenkin tuntuu, että hybridi voisi olla realistisempi vaihtoehto. Mutta jos sekään ei maantieajossa tarjoa suurta taloudellisuusetua hyvään diiseliin verrattuna, niin mitäpä sitä sitten intoilemaan.
Suuri osa maailman autokannasta myydään lämpimiin maihin ja ruuhkaisiin kaupunkikeskuksiin. Sellaisessa ympäristössä sähköautolla on paljon paremmat edellytykset menestyä kuin täällä pohjolan perukoilla.
Aika kaukana taidetaan olla kuvaamisesta. Paitsi että kai sillä sähköautollakin pääsee kuvaamaan, jos kohde on lähellä.
Nyt kun tässä on maailman kerma koolla sähköautojen osalta, niin kertokaapa missä ja miten se tavan kerrostaloasuja lataa autonsa? Siis se, joka asuu Kruununhaassa tai vaikka Kalliossa. Tai Kotkassa Kaivokadulla, jottei periferiat unohdu.
Jo ihan perusrivariinkin kunnollisen sähkönsyötön vetäminen parkkipaikalle maksaa äkkia parin kamerarungon verran. Eikä sillä saa edes kuvia. Nythän noissa ei yleensä saa olla edes lohko- ja sisätilanlämppäriä yhtäaikaa päällä, jottei sulakkeet mene.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:Aika kaukana taidetaan olla kuvaamisesta. Paitsi että kai sillä sähköautollakin pääsee kuvaamaan, jos kohde on lähellä.
Nyt kun tässä on maailman kerma koolla sähköautojen osalta, niin kertokaapa missä ja miten se tavan kerrostaloasuja lataa autonsa? Siis se, joka asuu Kruununhaassa tai vaikka Kalliossa. Tai Kotkassa Kaivokadulla, jottei periferiat unohdu.
Ja paljonko pitää ladata akkuja jos kipakassa -30 °C:n pakkaskelissä meinaa pysyä lämpimänä auton sisällä 300 km:n ajomatkan?
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Sähköauto on kuulemma ympäristöystävällinen, siis miksei talojakin voisi lämmittää AUTOSÄHKÖLLÄ niin silloinhan suora sähkölämmitys olisi varsinainen EKOteko.
mremonen kirjoitti:Jo ihan perusrivariinkin kunnollisen sähkönsyötön vetäminen parkkipaikalle maksaa äkkia parin kamerarungon verran. Eikä sillä saa edes kuvia. Nythän noissa ei yleensä saa olla edes lohko- ja sisätilanlämppäriä yhtäaikaa päällä, jottei sulakkeet mene.
Meillä vedettiin tästä syystä rivarin piharemontissa melko paksulla kaapelilla lämmitystolpat, olikohan se 4x10mm² tms kun vanha kaapeli oli oikeasti aivan narua. Nykyiset sulakkeet ei sähköautojen latailua kestäisi, mutta onpahan edes maakaapeloinnnit tehty valmiiksi. Lohko- ja sisätilanlämppärin kyllä kestää yhtäaikaa kunhan ei kaikki satu samaan aikaan lämmittään. Onneksi useimmilla ei edes ole sisätilanlämppäriä. :-)
Siitä vois saada mukavan riidan aikaan kun alkais rivarissa ladata sähköautoa taloyhtiön mittarista menevällä sähköllä, kuten noissa meidän uusissa tolpissa nyt menis. Aiemmin sähköt tuli jokaisen asukkaan mittarin kautta asunnon taululta, mutta kustannukset pakotti yksinkertaistamaan tätä ja sehän tulee kostautumaan siinä vaiheessa kun eka hommaa sen sähköauton.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford kirjoitti:Siitä vois saada mukavan riidan aikaan kun alkais rivarissa ladata sähköautoa taloyhtiön mittarista menevällä sähköllä, kuten noissa meidän uusissa tolpissa nyt menis. Aiemmin sähköt tuli jokaisen asukkaan mittarin kautta asunnon taululta, mutta kustannukset pakotti yksinkertaistamaan tätä ja sehän tulee kostautumaan siinä vaiheessa kun eka hommaa sen sähköauton.
Näinpä juuri. Ja teilläkin "operative word" oli tuo "piharemontti". Mitä ne sähköt olis maksaneet, jos piha olisi vain niitä varten revitty auki.
Sähköauto on ns. ihan kiva juttu, mutta ei tule toimimaan. Hybridi on sitten jo toinen juttu. Mutta hybridissäkin on se ongelma, että siinä 30-asteen pakkasessa 200 metrin ajon jälkeen kun akku on tyhjä, moottori pamahtaa kerralla päälle ja täyteen rasitukseen. Ja jo nyt on iltapulut aina talvisin täynnä ohjeita auton lohkolämmittimistä ja kylmäkäynnistyksen vaaroista.
Mut joo, aika kaukana ollaan kameroista. Vaikka sähköähän nekin syö. Vai onko jollain bensakäyttöinen kamera?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:Jo ihan perusrivariinkin kunnollisen sähkönsyötön vetäminen parkkipaikalle maksaa äkkia parin kamerarungon verran. Eikä sillä saa edes kuvia. Nythän noissa ei yleensä saa olla edes lohko- ja sisätilanlämppäriä yhtäaikaa päällä, jottei sulakkeet mene.
Meillä vedettiin tästä syystä rivarin piharemontissa melko paksulla kaapelilla lämmitystolpat, olikohan se 4x10mm² tms kun vanha kaapeli oli oikeasti aivan narua. Nykyiset sulakkeet ei sähköautojen latailua kestäisi, mutta onpahan edes maakaapeloinnnit tehty valmiiksi. Lohko- ja sisätilanlämppärin kyllä kestää yhtäaikaa kunhan ei kaikki satu samaan aikaan lämmittään. Onneksi useimmilla ei edes ole sisätilanlämppäriä. :-)
Siitä vois saada mukavan riidan aikaan kun alkais rivarissa ladata sähköautoa taloyhtiön mittarista menevällä sähköllä, kuten noissa meidän uusissa tolpissa nyt menis. Aiemmin sähköt tuli jokaisen asukkaan mittarin kautta asunnon taululta, mutta kustannukset pakotti yksinkertaistamaan tätä ja sehän tulee kostautumaan siinä vaiheessa kun eka hommaa sen sähköauton.
Oman mittarin kautta -juttu menee vähän hankalaksi, ellei joikaiseen asuntoon liity pysyvästi juuri tietty parkkipaikka (tai sähköjakohuoneeseen rakenneta jonkinlaista ristiinkytkentätaulua...). Eiköhän tekniikka tule tässä apuun, ladattava auto syöttänee tulevaisuudessa verkkoon päin dataa (vaikka oman id:nsä aina ladattuaan 0,1 kWh sähköä) jolloin sähköä verkkoon syöttävät tahot tietävät, kenelle sähkö päätyy. Ja vastaavalla tavalla auto tallentaa muistiinsa tiedon, kenen sähköä ja milloin se on sattunut syömään.
*******************
Mutta oikeasti minun piti sanomani, että maailma on hukkumassa uusiin, myymättömiin autoihin.
pvalila kirjoitti:
Tuo on oikeasti paha merkki talouden taantumasta, koska automallit vanhenevat lähes yhtä nopeasti kuin kamerat.
You ain't seen nothin' yet... Jos joidenkin ennustama keskiluokan kurjistuminen proletariaattiin (sen alkuperäisessä, ei-marxilaisessa mielessä) tapahtuu samassa tahdissa nousevan robotiikan kanssa, koko yksityisauton käsitekin vanhenee yhtä nopeasti.
pvalila kirjoitti:
Tuo on oikeasti paha merkki talouden taantumasta, koska automallit vanhenevat lähes yhtä nopeasti kuin kamerat.
You ain't seen nothin' yet... Jos joidenkin ennustama keskiluokan kurjistuminen proletariaattiin (sen alkuperäisessä, ei-marxilaisessa mielessä) tapahtuu samassa tahdissa nousevan robotiikan kanssa, koko yksityisauton käsitekin vanhenee yhtä nopeasti.
No, tuon lisäksi voi tapahtua jotain negatiivistakin! ;-)