Olen kuvannut kilpauintia jo muutaman vuoden, mutta yhä edelleen koen homman aina välillä haastavana. Niinpä ajattelin kysyä foorumilta kokemuksia / ideoita, jos vaikka keksisi jotain uutta!
Hommassa on haasteita: vähäinen valo (usein vain keinovalo), itse allas eli viereen ei pääse, nopea vaikkakin jossain määrin toistuva liike, pärskeet jotka hämäävät fokusta, uimarin ajoittainen / osittainen pinnallaolo ja monasti suoritusten lyhyys. Välineinä yleensä D800 ja 70-200VR2, joskus 1.4x jatkeella.
Erityisesti fokus tuottaa tuskaa, kun välillä uimarit on upoksissa ja kun pintautuu, fokus pitää olla nopea. Sitten taas vesi lentää ja nopea fokus tarraa pärskeisiin.. Kuvaan yleensä single point / continuous AF:lla ja vaihdan pistettä halutun sommittelun mukaan, AF viive nolla ja käytän AF-on nappia, laukaisin vaan laukaisee. Täydellä aukolla useimiten mennään ja ISO:t valosta riippuen 1600-3200, valotus jotain 1/800-1/200.
Hyviä ehdotuksia kellään? :)
Kilpauinnin kuvaaminen
-
- Viestit: 9463
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Eikö noissa pääse edes sinne toiseen päätyyn? Yksi mahdollisuus on tarkentaa etukäteen johonkin kohtaan ja odottaa kun uhri saapuu paikalle.
Hyppytelineiltä? Vähän toki uimahallista ja altaasta riippuen.
Oletko koittanut säätää sen AF:n viiveen pidemmäksi. Senhän pitäisi estää tarkennuksen vaeltaminen ja tarttuminen veden roiskeisiin.
Lisäksi D800 antaa niin paljon kroppivaraa, että jättäisin 1.4 -jatkeen suosiolla pois ja kokeilisin esim. mitä polarisaatiosuodin tekee.
Viimeisenä sitten pidempää ja/tai nopeampaa putkea. Vuokraat/lainaat kokeeksi 200/2:n tai Sigman 120-300/2.8:n.
En ole itse kyllä juuri uintia kuvannut. Uinut kilpaa ja toiminut toimitsijana sen sijaan kyllä.
Hyppytelineiltä? Vähän toki uimahallista ja altaasta riippuen.
Oletko koittanut säätää sen AF:n viiveen pidemmäksi. Senhän pitäisi estää tarkennuksen vaeltaminen ja tarttuminen veden roiskeisiin.
Lisäksi D800 antaa niin paljon kroppivaraa, että jättäisin 1.4 -jatkeen suosiolla pois ja kokeilisin esim. mitä polarisaatiosuodin tekee.
Viimeisenä sitten pidempää ja/tai nopeampaa putkea. Vuokraat/lainaat kokeeksi 200/2:n tai Sigman 120-300/2.8:n.
En ole itse kyllä juuri uintia kuvannut. Uinut kilpaa ja toiminut toimitsijana sen sijaan kyllä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Elo 08, 2006 20 : 26
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Useinkaan päätyihin ei pääse. Tuota tarkennusta etukäteen olen itse käyttänyt uintia kuvatessa.mremonen kirjoitti:Eikö noissa pääse edes sinne toiseen päätyyn? Yksi mahdollisuus on tarkentaa etukäteen johonkin kohtaan ja odottaa kun uhri saapuu paikalle.
70-200:n ykkösversiossa on kätevät tarkennuksen lukitusnapit, jotka kakkosversiosta puuttuvat. Muuten niille ei ole ollut käyttöä, mutta nimenomaan uintia kuvatessa sitäkin enemmän. Saman asian kai ajaa AF-nappi, mutta ei ole ihan yhtä näppärä käyttää.
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Kiitoksia kommenteista!
Perhosta mielestäni kannattaa kuvata päädystä tai reunaratoja sivulta edestä / etuviistoon. Rinulia voi kuvata edestä ja etuviistoon, myös sivulta. Vaparia kannattaa kuvata lähinnä sivulta, myös takaviistoon saa hyviä kuvia. Selurissa toimii useammat kulmat koska sitä on luontaista kuvata hiukan ylempääkin. Kaikkia muita lajeja kannattaa yleensä kuvata mahdollisimman matalalta.
Päätyihin pääseminen ei yleensä ole ongelma kun kuvailen lähinnä nappuloita enkä arvokisoja. Hyppytornista / ylhäältä kuvakulmat jää valitettavan usein mielenkiinnottomiksi, mutta joitakin hyviä otoksia saa näinkin.
Ongelmana "fokusoi & odota" tekniikassa tahtoo olla uimareiden vaikea ennustettavuus. 50 VU on ohi melko nopeasti, 20-50s uimarista riippuen, ja kunkin uimarin tyyli uida ko. matka pitää tuntea täydellisesti jos haluaa saada tiettyyn paikkaan fokusoimalla hyvät kuvat. Muksujen kohdalla ei edes toimi kun heidän suorituksensa toistettavuus on välillä heikko :) Pidemmillä matkoilla kuten 400 VU pystyy jo päättelemään kuviot ja ennustamaan hyvän kuvauskohdan, tällöin fokuksen lukitus toimii. Täytyy varmaan alkaa kokeilemaan edelleen enemmän eri tekniikoilla tuota fokusointia joka tapauksessa.
Tiettyjen lajien kohdalla olen oikastaan luovuttanut.. esim koitin taannoin kuvata A-P Liukkosen 50VU. Startin ja maaliintulon välissä mies on pelkkä nopeasti liikkuva vesipilvi, hengittää kokonaisen yhden kerran koko matkalla eli naama näkyvissä n. 0.3s :)
Perhosta mielestäni kannattaa kuvata päädystä tai reunaratoja sivulta edestä / etuviistoon. Rinulia voi kuvata edestä ja etuviistoon, myös sivulta. Vaparia kannattaa kuvata lähinnä sivulta, myös takaviistoon saa hyviä kuvia. Selurissa toimii useammat kulmat koska sitä on luontaista kuvata hiukan ylempääkin. Kaikkia muita lajeja kannattaa yleensä kuvata mahdollisimman matalalta.
Päätyihin pääseminen ei yleensä ole ongelma kun kuvailen lähinnä nappuloita enkä arvokisoja. Hyppytornista / ylhäältä kuvakulmat jää valitettavan usein mielenkiinnottomiksi, mutta joitakin hyviä otoksia saa näinkin.
Ongelmana "fokusoi & odota" tekniikassa tahtoo olla uimareiden vaikea ennustettavuus. 50 VU on ohi melko nopeasti, 20-50s uimarista riippuen, ja kunkin uimarin tyyli uida ko. matka pitää tuntea täydellisesti jos haluaa saada tiettyyn paikkaan fokusoimalla hyvät kuvat. Muksujen kohdalla ei edes toimi kun heidän suorituksensa toistettavuus on välillä heikko :) Pidemmillä matkoilla kuten 400 VU pystyy jo päättelemään kuviot ja ennustamaan hyvän kuvauskohdan, tällöin fokuksen lukitus toimii. Täytyy varmaan alkaa kokeilemaan edelleen enemmän eri tekniikoilla tuota fokusointia joka tapauksessa.
Tiettyjen lajien kohdalla olen oikastaan luovuttanut.. esim koitin taannoin kuvata A-P Liukkosen 50VU. Startin ja maaliintulon välissä mies on pelkkä nopeasti liikkuva vesipilvi, hengittää kokonaisen yhden kerran koko matkalla eli naama näkyvissä n. 0.3s :)
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Fokusoin itse asiassa kaikkki kuvani AF-on napilla. Kun siihen oppii, tuo lukitus on aika helppoa - yksinkertaisesti fokusoi johonkin kohtaan eikä sen jälkeen koske nappiin. Eli laukaisin ei ½ asennossa fokusoi --> ei tarvitse lukita.J_Susiraja kirjoitti: 70-200:n ykkösversiossa on kätevät tarkennuksen lukitusnapit, jotka kakkosversiosta puuttuvat. Muuten niille ei ole ollut käyttöä, mutta nimenomaan uintia kuvatessa sitäkin enemmän. Saman asian kai ajaa AF-nappi, mutta ei ole ihan yhtä näppärä käyttää.