Voiko maan vavahtelua eliminoida?
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49
Törmäsin tämmöisiin vaijerivirityksiin, toimisikohan? https://www.google.fi/search?q=wire+rop ... s&tbm=isch
(Noista voi si kai aika helposti tehdä diy versiot)
(Noista voi si kai aika helposti tehdä diy versiot)
-
- Viestit: 4484
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Kyllä tuollaisilla jousimassasysteemeillä vaimennetaan monenlaisia värähtelyjä, parhaimmillaan nanometrin osiin asti. Sokea massan kasvatus ei ole hyvä säätö, vaan jousten jäykkyys, massan määrä ja mahdolliset vaimennuselementit pitää valita vaimennettavan värähtelyn spektrin perusteella. Mutta ainakin optisten laserlaitteistojen vakavointi vaatii toisinaan aika pitkän säätörupeaman. Voi myös olla että eri maaperä välittää erilaisen värähtelyspektrin ja akselipaino, nopeus ja radan rakenne vaikuttavat myös, joten säätö ei ole välttämättä yleispätevä. Ongelmaksi tulee myös se, että tiheänkään junaliikenteen alueella ei kulje kuin muutama juna vuorokaudessa, joten kokeet vievät tuhottomasti aikaa.Perry kirjoitti:Auttaisikohan joku saman tyyppinen systeemi millä yritetään vaimentaa mikrofoneista kaikenlaisia ylimäärisiä ääniä?
http://en.wikipedia.org/wiki/Shock_mount
Eli kamera pingotettaisiin kuminauhojen varaan.
Kameraa varten pitäisi olla joku diy tukevampi versio. Perstuntumalla sanoisin että myös lisäpainoa kannattaisi lisätä kameraan, mitä enemmän massaa, sitä vähemmän liikettä (?)
Mutta joku versio joustavasta ripustuksesta olisi varmaan käytännöllisin tapa lähestyä asiaa, jos huomioidaan kustannus ja käytännön kuljetettavuustekijät. En ole ensimmäisenä rutisemassa kamerakaluston painosta, mutta kun se menee toiselle kymmenelle kilolle, liika alkaa olla liikaa siinäkin.
Mutta tuo kompleksisen joukon mahdollisia värähtelymoodeja lisää. Haittaavatko ne oikeasti on asia, joka pitäisi kokeilla.Koko systeemi sitten vaikkapa auton katolle kattotelineisiin kiinni niin auto vaimentaa myös oman osansa.
Perstuntumalta veikkaan, että amplitudi on millin suuruusluokkaa ja hallitseva taajuus muutamia hertsejä. Mutta vaihteluväli on jonkinmoinen, ja kun ohi menee venäläinen lovipyörä 24 tonnia päällä, aletaan puhua Richterin asteikosta (ihmettelen aina miten ne laakerit kestävät edes Vainikkalasta Sköldvikiin ja takaisin sitä hakkaamista).Kaikki riippuu myös siitä miten nopeaa/hidasta ja kuinka suurta liikettä vavahtelu on (?)
Kuvauspaikka tosiaan vaikuttaa paljon ja kaikkialla värähtely ei ole ongelma. Täytynee valita stabiilimpia alustoja.
Hannu