Voiko maan vavahtelua eliminoida?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Voiko kuvauspaikkaa vaihtaa? Voisin kuvitella että riippuu paljon maaperästä kuinka paljon tärisee, joku paikka voisi olla parempi kuin toinen...?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Törmäsin tämmöisiin vaijerivirityksiin, toimisikohan? https://www.google.fi/search?q=wire+rop ... s&tbm=isch
(Noista voi si kai aika helposti tehdä diy versiot)
hkoskenv
Viestit: 4484
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Perry kirjoitti:Auttaisikohan joku saman tyyppinen systeemi millä yritetään vaimentaa mikrofoneista kaikenlaisia ylimäärisiä ääniä?
http://en.wikipedia.org/wiki/Shock_mount

Eli kamera pingotettaisiin kuminauhojen varaan.
Kameraa varten pitäisi olla joku diy tukevampi versio. Perstuntumalla sanoisin että myös lisäpainoa kannattaisi lisätä kameraan, mitä enemmän massaa, sitä vähemmän liikettä (?)
Kyllä tuollaisilla jousimassasysteemeillä vaimennetaan monenlaisia värähtelyjä, parhaimmillaan nanometrin osiin asti. Sokea massan kasvatus ei ole hyvä säätö, vaan jousten jäykkyys, massan määrä ja mahdolliset vaimennuselementit pitää valita vaimennettavan värähtelyn spektrin perusteella. Mutta ainakin optisten laserlaitteistojen vakavointi vaatii toisinaan aika pitkän säätörupeaman. Voi myös olla että eri maaperä välittää erilaisen värähtelyspektrin ja akselipaino, nopeus ja radan rakenne vaikuttavat myös, joten säätö ei ole välttämättä yleispätevä. Ongelmaksi tulee myös se, että tiheänkään junaliikenteen alueella ei kulje kuin muutama juna vuorokaudessa, joten kokeet vievät tuhottomasti aikaa.

Mutta joku versio joustavasta ripustuksesta olisi varmaan käytännöllisin tapa lähestyä asiaa, jos huomioidaan kustannus ja käytännön kuljetettavuustekijät. En ole ensimmäisenä rutisemassa kamerakaluston painosta, mutta kun se menee toiselle kymmenelle kilolle, liika alkaa olla liikaa siinäkin.
Koko systeemi sitten vaikkapa auton katolle kattotelineisiin kiinni niin auto vaimentaa myös oman osansa.
Mutta tuo kompleksisen joukon mahdollisia värähtelymoodeja lisää. Haittaavatko ne oikeasti on asia, joka pitäisi kokeilla.
Kaikki riippuu myös siitä miten nopeaa/hidasta ja kuinka suurta liikettä vavahtelu on (?)
Perstuntumalta veikkaan, että amplitudi on millin suuruusluokkaa ja hallitseva taajuus muutamia hertsejä. Mutta vaihteluväli on jonkinmoinen, ja kun ohi menee venäläinen lovipyörä 24 tonnia päällä, aletaan puhua Richterin asteikosta (ihmettelen aina miten ne laakerit kestävät edes Vainikkalasta Sköldvikiin ja takaisin sitä hakkaamista).

Kuvauspaikka tosiaan vaikuttaa paljon ja kaikkialla värähtely ei ole ongelma. Täytynee valita stabiilimpia alustoja.
Hannu
Vastaa Viestiin