Vinkki: mustavalkoista ja väriä samalla laukaisulla
-
Vinkki: mustavalkoista ja väriä samalla laukaisulla
Digijärkkäreissä ja paremmissa pokkareissakin on mahdollista tallentaa kuva sekä RAW:na että JPG:nä. Kun samalla laittaa mustavalkoasetuksen päälle, niin se koskee vain JPG-kuvaa, RAW on edelleen RAW ja "kehittyy" värikuvaksi normaalisti. Ja se JPG on mustavalkoinen. Kuinka hyvin mv tallentuu riippuu sitten kameran softasta, mutta useimmiten käyttökelpoinen sellaisenaa.
-
-
-
Asetus nopeutta mahdollista jatkoprosessia antamalla mahdollistaen nopean vertailun. Itse käytän tätä asetusta koko ajan.OskuK kirjoitti:Mitäs iloa tästä sitten on? Muistuttaa kuvaajaa mitkä kuvat on otettu mustavalkoiseksi? Ns valinnanvarastahan ei ole mitään hyötyä, se on vähän kuin päättäisi kaksikymmpisenä olisko hetero vai ei.
Ja silloin voi itse valita tilanteen tai mielialan tms. perusteella oletko hetero vai et. Olit minkä ikäinen tahansa. Tai jopa päättää että olinpa eilen hetero vaikka olin eilen toista mieltä. Eli valinnanvara on ihan aito peruutusmahdollisuudella.
Tarkennukseksi, RAW ovat edelleen RAWta sisältäen väri-informaation. Mutta kamera vain näyttää sen mv:näseppot kirjoitti:RAW-kuvat on edelleen mustavalkoisia jos ne on sellaisiksi kuvattu kun käyttää kameran omaa softaa.
-
Näinpä: ei mitään järkeä.Pan kirjoitti:Asetus nopeutta mahdollista jatkoprosessia antamalla mahdollistaen nopean vertailun. Itse käytän tätä asetusta koko ajan.OskuK kirjoitti:Mitäs iloa tästä sitten on? Muistuttaa kuvaajaa mitkä kuvat on otettu mustavalkoiseksi? Ns valinnanvarastahan ei ole mitään hyötyä, se on vähän kuin päättäisi kaksikymmpisenä olisko hetero vai ei.
Ja silloin voi itse valita tilanteen tai mielialan tms. perusteella oletko hetero vai et. Olit minkä ikäinen tahansa. Tai jopa päättää että olinpa eilen hetero vaikka olin eilen toista mieltä. Eli valinnanvara on ihan aito peruutusmahdollisuudella.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Niin näyttää tietokonekin (siis mustavalkoisena) jos et itse toisin määrää.Pan kirjoitti:Tarkennukseksi, RAW ovat edelleen RAWta sisältäen väri-informaation. Mutta kamera vain näyttää sen mv:näseppot kirjoitti:RAW-kuvat on edelleen mustavalkoisia jos ne on sellaisiksi kuvattu kun käyttää kameran omaa softaa.
--
-
Tässä voisin veikata, että kameran oma softa näyttää näin ja muut eivät.seppot kirjoitti:Niin näyttää tietokonekin (siis mustavalkoisena) jos et itse toisin määrää.Pan kirjoitti:Tarkennukseksi, RAW ovat edelleen RAWta sisältäen väri-informaation. Mutta kamera vain näyttää sen mv:näseppot kirjoitti:RAW-kuvat on edelleen mustavalkoisia jos ne on sellaisiksi kuvattu kun käyttää kameran omaa softaa.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
Tarviiko tuota edes veikata kun softa on tuolla ylempänä mainittu ;)OskuK kirjoitti:Tässä voisin veikata, että kameran oma softa näyttää näin ja muut eivät.seppot kirjoitti:Niin näyttää tietokonekin (siis mustavalkoisena) jos et itse toisin määrää.Pan kirjoitti: Tarkennukseksi, RAW ovat edelleen RAWta sisältäen väri-informaation. Mutta kamera vain näyttää sen mv:nä
--
-
...juu, mutta en ihmettelisi, jos joku saisi käsityksen että asia pätisi muillakin komboilla.seppot kirjoitti:Tarviiko tuota edes veikata, kun softa on tuolla ylempänä mainittu ;)OskuK kirjoitti:Tässä voisin veikata, että kameran oma softa näyttää näin ja muut eivät.seppot kirjoitti: Niin näyttää tietokonekin (siis mustavalkoisena) jos et itse toisin määrää.
Waldo's Peoplen Waldo: