Neuvoja salamalla kuvaamisen aloittamiseen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
madu-
Viestit: 238
Liittynyt: Helmi 06, 2013 16 : 39

Viesti Kirjoittaja madu- »

Sanr kirjoitti:2) Onko oikeasti mahdotonta saada lyhyt syväterävyysalue salaman kanssa ulkona kuvattaessa, koska lyhin mahdollinen suljinaika on 1/250, jolloin aukkoa täytyy pienentää ettei tausta ylivalotu? Löysin kyllä asetuksen, jolla saa käytettyä kaikkia suljinaikoja, jos salama on kiinni kamerassa, mutta langattomana asetusta ei saa päälle, koska ilmeisesti salama ei silloin kerkeäisi välähtämään kameran kiinteän salaman merkistä.
Harmaasuodinta sitten käyttöön niin pystyy käyttämään isompaa aukkoa tuolla salaman pakottamalla hieman pidemmällä suljinajallakin. ND4 himmentää kaksi aukkoa, ND8 kolme, jompikumpi noista varmaan passeli.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sanr
Viestit: 72
Liittynyt: Huhti 16, 2013 23 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sanr »

Kokeilin ND8 ja ND4, sekä noita yhdessä päällekkäin. Otin myös sellaisia kuvia, joissa näkyi taivas ja toki sain noilla tehtyä sellaisen kombon ettei taivas ylivalotu, mutta sitten peltotausta alivalottui ja muutenkin kuvista tuli ihan violetiksi värjäytyneitä.

Yritin siis kuvata moottoripyörää vastavaloon alhaalta kuvattuna, jolloin taustalle olisi tullut ~1/4 taivasta, 1/4 vihreää metsää ja 2/4 peltoa. Pilvisellä säällä (valkoiset pilvet ja harmaa valo) taivaan ja maan valoisuuden ero oli niin valtava ettei niitä saanut toimimaan yhteen, joten oli ihan turhaa yrittää harjoitella salaman käyttöä noissa olosuhteissa. :D No jätin sitten taivaan ylivalottuneisuuden huomioimatta ja koitin vain harjoitella mopon valoittamista salamalla. En millään saanut pelkällä salamalla ja jalustalla sellaista valoa, että se ei näyttäisi salamalla otetulta. Olisi ilmeisesti pakko olla jonkinlainen softboxi, mutta riittääkö tuossa 430EX II paukut siihen?


Harjoittelin myös autohallissa kuvaamista. Mies pesi mopoa ja itse ähersin salaman ja kameran kanssa siinä ohessa, joten noissa ei todellakaan ole kaunista taustaa tai muutenkaan taidekuvamatskua.

Jotain sain kuitenkin aikaan, klikkaa isommaksi:

Kuva Kuva

Salama oli pyörän oikealla puolella ja valo heijastui matalasta 2,5m katosta. Kuvat on otettu 7D:llä 85mm f/1.8 -objektiivilla. Harjoittelin myös kuvanmuokkausta GIMPillä ja vinjentoin reunat tummiksi sekä kloonaustyökalulla poistin kuvista takajalkatappia, pesuletkua, rekkaritelinettä yms. :D

Kommentteja, neuvoja, vinkkejä? Nämä kuvat ovat ensimmäiseltä salamaharjoittelukerralta.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Vähän liikaa haastetta noissa sun aloitussetupeissa. Salaman käyttämistä oppii helpoimmin (imo), kun ammut sitä pienellä teholla fyllinä kuvaan. Kun tajuat, miten salama ja vallitseva valo luovat yhdessä kuvan, saat paljon enemmän irti lisävalosta. Ulkoilmaprätkäpotretti keskellä kesäpäivää on vaikea toteuttaa salamalla, kun valoisuuserot ovat aivan järjettömän isoja.

Sun kantsunee opetella ihan ensimmäisenä eri tapoja heijastaa salamaa (etäisyys heijastavaan pintaan + teho). Jatka vaikka tuon prätkän tallikuvaamista niin, että yrität saada salamavalon tasaisemmaksi - esim vähän vähän lisää tehoa, pidempi valotusaika ja salama heijastamaan kauemmas kohteesta.

Kun saat paremman käsityksen siitä, miten salama vaikuttaa kuvattavaan kohteeseen, voit lisätä vaikeustasoa. Malttia vaan, niin hyvä tosta tulee.
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

Sanr kirjoitti:
1) Jos salama jalustalla (irti kamerasta) niin onko millimetrisäädöllä jotain vaikutusta valoon? Salamassa voi säätää 24-105mm ja sen läpinäkyvän valonhajottimen kanssa asetus on aina 14mm. Ymmärsinkö oikein, että tuolla asetuksella on lähinnä eroa silloin, jos kuvaa salama kiinni kamerassa niin jos on asetus 24mm ja vaikka 85mm objektiivilla niin objektiivista saattaa tulla varjo, joka näkyy maassa?
se zoomausasetus salamassa säätää valokiilan leveyttä. 24mm ampuu valoa huomattavasti laajemmalle kuin 105mm. Salaman ollessa kamerassa kiinni ajatuksena on se, että valokiila olisi yhtä kapea tai leveä kuin objektiivin kuvakulma. Silloin kun salama on jalustalla, niin tuolla zoomausasetuksella voi yrittää tehdä valosta esim kohdistetumpaa ja spottimaisempaa.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Sanr,oletko jo perehtynyt Strobist - sivustoon? Jos et ole niin aloita vaikka Lightning 101 - kohdasta. Käy sivuja lävitse niin löydät sieltä periaatteessa tarvitsemasi tiedon ja esimerkit. Toinen sivusto on Neil van Niekerkin Tangents - blogi mihin kannattaa perehtyä. Noiden sivujen kautta löydät vastauksia kysymyksiisi.

430:n teho riittää jos kohde on varjossa. Kirkkaassa auringonpaisteessa teho ei ehkä riitä. En osaa sanoa, kun olen vienyt kohteet aina varjon puolelle, niin että täyttä tehoa ei ole tarvittu. Kannattaa opetella käyttämään salaman manuaalitehoja tuollaisissa tilanteissa missä pyörä on kuvattu. Näin teho ei vaihtele ja tilanne pysyy kontrollissa.

Jos et ole huomannut niin Canonissa Av -ohjelmalla salamalla kuvatessa voit vähentää ympäristön valaisua takarullaa säätämällä, niin että kohde nousee paremmin esiin.

Samoin salaman antaman valon värin voi muuttaa ympäröivän valon väriseksi värikalvoilla. Tähän kiinnitin huomiota esillä olevissa moottoripyöräkuvissa. Jos muita valoja on runsaasti värjäämässä ympäristöä niin se salaman väri kannattaa sopeuttaa muihin valoihin. Kuvankäsittelyvaiheessa oikean värin saa sitten helpommin kohdillleen. Nämä ja paljon muuta voit oppia, kun luet antamiani linkkisivustoja.
Sanr
Viestit: 72
Liittynyt: Huhti 16, 2013 23 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sanr »

Kiitos paljon kommenteista!

Tilasin värikalvosarjan perjantaina ja ne ovat vielä matkalla. Huomasin itsekin eilen kuvatessa, että värjäys olisi ollut tarpeen. En ajatellut tuota setupia haasteelliseksi. Yleensä testaan kaikkea mitä tulee mieleen ja nyt tarjoutui kuvattavaksi tuollainen moponpesutilaisuus. Pääsin tuossa harjoittelemaan salaman manuaaliasetuksia, langattoman sijoittamista niin, että kameran signaali menee perille ja sitten sellaista valottamista ettei mikään pala puhki ja kuitenkin sekä pyörän päälliosat että kylki saa valoa.

Kokeilen mielelläni itse ensin ja haen tietoa vasta sitten, kun huomaan ettei jokin asia millään onnistu ja en keksi miten sen saisi korjattua. Teoriaa on myös helpompi hahmottaa, sisäistää ja muistaa, kun on käytännössä maistellut ja testaillut ensin.

Tuo Strobist vaikuttaa erityisesti mielenkiintoiselta ja hyvältä sivulta, aloittelin jo 101 intron lukemista. Tangentista löytyy näköjään samanlainen etenevä tutoriaali. Hyviä linkkivinkkejä! Nämä luen ehdottomasti.

Kuvasin manuaaliasetuksilla sekä kamerassa että salamassa. Salaman automatiikkaa kokeilin, mutta sillä ei pääse puusta pitkälle, arpakone siitä tulee mieleen. Sama koskee kameran automatiikkaa. Valkotasapaino on ainoa, mikä tulee AUTOlla otettua ja sitä voi jälkikäteen säätää, kun RAWina kuvaa.

Täytyy hankkia toinenkin jalusta.
Vastaa Viestiin