Sivu 1/1
Akkulaturia hankkimassa
Lähetetty: Touko 01, 2004 23 : 47
Kirjoittaja Tomte
AA-akkulaturia pitäisi olla hankkimassa tuon vanhan 125mAh Panasonicin tilalle. Ottaen huomioon, että edullisuus on valttia, niin minkäslaista suosittelisitte?
Eräässä viestissä joku puhui, että hidas lataaminen aiheuttaa kasaa muistia NiMH-akuille - onkos tuossa mitään perää? Toisaalta pikalaturit kuuluvat kuluttavan akut nopeammin loppuun - puhutaanko tässä nyt kuinka suuresta kapasiteetin menetyksestä?
Olen tässä jo alustavasti katsellut Vansonin V-6988-mallia, 45 euroa osoitteessa
www.mediaplazashop.com/ - vaikuttaisi aika houkuttelevalta kun lataa kymmenenkin paristoa kerrallaan. Kokemuksia?
Lähetetty: Touko 29, 2004 19 : 50
Kirjoittaja Snufkin
Lähetetty: Elo 03, 2004 16 : 18
Kirjoittaja Nihilisti
Sama ongelma (oli).
Etsiskelin itselleni ensimmäistä laturiani. Kohta tulee Sonyn laturi kameran mukana, mutta päätin että pitäähän miehellä olla toinenkin laturi.
Vaikka en aiheesta mitään ymmärräkkään, niin olin päättänyt että laturissa tulee olla jokaiselle paristolle oma kanava. Lisäksi laturin tulee toimia autossa, sekä kotona. Kohtuullinen latausaika olisi myös positiivinen ominaisuus.
Päivän kiertelin etsimässä laturia käyttööni ja Ilimatpois-liikkestä sen sitten löysin.
http://www.minwa.com.hk/newDesign/news/news_032004.asp
tuollainen tuote tuli ostettua, eli Minwa MW2073 ja mukana 4 kpl 2200mAH Minvan akkuja. Tuotteella oli hintaa 29.90€.
Tuotteen hyvyydestä, tai huonoudesta en osaa sanoa mitään, koska vasta äsken sen ostin. Eipä kommenteillani ole muutoinkaan arvoa, koska en omaa aiheesta vähäisintäkään kokemusta.
Jos joku osaa valaista kyseisen tuotteen positiivisia, tai negatiivisia puolia, tai pitäisikö minun huomioida jotain eritystä laitetta käyttäessäni, niin olisin tiedosta kiitollinen.
Tunti sitten tökkäsin akut latautumaan. Kymmenen minuutin päästä vihreä valo paloi. Mittasin huonolla yleismittarilla akut ja kaikissa oli muistaakseni 1,34V. Tökkäsin akut samantien takaisin laturiin ja nyt ovat sitten olleet siinä jo 50min ja punainen vaan palaa (lataa).
Lähetetty: Elo 03, 2004 16 : 40
Kirjoittaja seppot
Nihilisti kirjoitti:
Tunti sitten tökkäsin akut latautumaan. Kymmenen minuutin päästä vihreä valo paloi. Mittasin huonolla yleismittarilla akut ja kaikissa oli muistaakseni 1,34V. Tökkäsin akut samantien takaisin laturiin ja nyt ovat sitten olleet siinä jo 50min ja punainen vaan palaa (lataa).
Jotenkin tuntuis siltä, ettei ne akut välttämättä tykkää hyvää jos lataat ne heti toisen kerran tollasella hetiheti-laturilla.
Toisaalta, kun laturissa on Delta-V control niin ei pitäis mennä pahasti ylilatauksen puolelle. Muutaman käyttökerran jälkeen tiedät paljon enemmän akkujen kunnosta.
Ensimmäisen latauksen pituudelle (tai lyhyydelle) en keksi mitään järjellistä syytä.
Sepe
Lähetetty: Elo 03, 2004 16 : 47
Kirjoittaja Nihilisti
Lataa muuten vieläkin, noin 1½ tuntia aloituksesta. Ei nuo kovin kuumiltakaan tunnut ja pitäis tuossa olla kaikenlaisia tunnustimia ylilatauksen estoon...
Puolen vuoden takuu ainakin. Katsotaan nyt peli loppuun saakka, siis sinne asti minne se niitä haluaa ladata.
Lähetetty: Elo 03, 2004 17 : 04
Kirjoittaja seppot
Nihilisti kirjoitti:Lataa muuten vieläkin, noin 1½ tuntia aloituksesta. Ei nuo kovin kuumiltakaan tunnut ja pitäis tuossa olla kaikenlaisia tunnustimia ylilatauksen estoon...
"MW2073 is designed as an ultra fast charger for charging 1-4 AA or AAA high capacity rechargeable batteries in ONE hour."
Taitaa tuo tunnin latausaika olla liikaa luvattu ;)
Sepe
Jo valmistuu
Lähetetty: Elo 03, 2004 17 : 25
Kirjoittaja Nihilisti
Kahteen paristoon oli jo syttynyt vihreä valo, aikaan 2h 10min. Toiset kaksi vielä lataantuu.
Loputkin valmiita.
Lähetetty: Elo 03, 2004 17 : 31
Kirjoittaja Nihilisti
Nyt sitten on kaikki latautunut.
Ei tainnut tämä ensilataus ihan tuohon tuntiin mennä, kuten mainostetaan. Ihmejuttu se ensimmäisen kerran 10minuutin lataus. Opetteli vissiin vielä hommaa.
Nyt muuten on akut kohtuu lämpimiä. Niin lämpimiä, ettei mielellään kädessä pitele, mutta ei ne polta kumminkaan.
Yleismittari kertoo 1,352...1,363V.
Re: Loputkin valmiita.
Lähetetty: Elo 03, 2004 19 : 10
Kirjoittaja seppot
Nihilisti kirjoitti:Nyt sitten on kaikki latautunut.
Ei tainnut tämä ensilataus ihan tuohon tuntiin mennä, kuten mainostetaan. Ihmejuttu se ensimmäisen kerran 10minuutin lataus. Opetteli vissiin vielä hommaa.
Nyt muuten on akut kohtuu lämpimiä. Niin lämpimiä, ettei mielellään kädessä pitele, mutta ei ne polta kumminkaan.
Yleismittari kertoo 1,352...1,363V.
Jeps.
Ei tuo mittaus ilman kuormaa kerro juurikaan mitään akkujen kunnosta. Tuli purettua yksi vanha radiopuhelimen akkupaketti ja ladattua ne akut (1600mAh NiMH) ja tulos on samankaltainen kuin sinulla. Ei vaan pysy digikamera minuuttia kauempaa niillä virrat päällä ja yhtään kuvaa ei pysty ottamaan kun sammuu virran vähyyteen. GP 1600 akuilla mittaustulos suht sama ja toimii aivan normaalisti.
Toivottavasti laturi ja akut on kunnossa.
Sepe
Yleismittarin käytöstä
Lähetetty: Elo 03, 2004 19 : 51
Kirjoittaja Nihilisti
Nyt hävettää tunnustaa tyhmyytensä, mutta olen sen verran rohkea että sen uskallan tehdä.
Mitähän yleism,ittari kertoo, kun sen kääntää DCA *200m asentoon?
Silloin akut näyttävät ~183,5 lukua esimerkiksi, noin 183-185 pääasiassa. Voisiko olla millituntiampeereita, tai niiden kymmenesosa siis?
Re: Yleismittarin käytöstä
Lähetetty: Elo 03, 2004 20 : 22
Kirjoittaja seppot
Nihilisti kirjoitti:Nyt hävettää tunnustaa tyhmyytensä, mutta olen sen verran rohkea että sen uskallan tehdä.
Mitähän yleism,ittari kertoo, kun sen kääntää DCA *200m asentoon?
Silloin akut näyttävät ~183,5 lukua esimerkiksi, noin 183-185 pääasiassa. Voisiko olla millituntiampeereita, tai niiden kymmenesosa siis?
CD tarkoittaa tasavirtaa ja A amppereita. Olisiko tuo virtamittaus ja mittausalue 200mA. Tuossa kohtaa kyllä pitäisi palaa mittarista sulake (se on laitettu ylivirralta suojaamaan). Virtamittauspuolella ei pitäisi kytkeä mittaria suoraan akun napoihin vaan mittari pitäisi saada osaksi virtapiiriä. Normaalikytkentä olisi esim. lampulle menevä piuha irti pariston navasta ja se kytketään mittariin. Mittarin toinen mittapiuha sitten kytkettäisiin siihen pariston napaan mistä äsken otettiin piuha irti. Mittarin 10 tai 20 ampperin alue vaatii yleensä sen punaisen piuhan paikan vaihtoa siihen töpseliin missä on mainittu joko 10 tai 20A.
Onko tuo mainittu mitta-alue samassa läjässä missä voltit on vai ampperimittauspuolella? Tuo mittaustulos on hiukka outo.
Sepe