Akun mystinen tyhjeneminen
-
Akun mystinen tyhjeneminen
Minulla on useasti käynyt elektroniikkavehkeiden kanssa seuraavasti. Ennen matkalle lähtöä olen ladannut akun tietysti täyteen, mutta perille päästyäni akku onkin joko kokonaan tai lähes tyhjä. Näin on käynyt lentomatkojen aikana ja myös automatkojen aikana, nyt viimeksi pääsiäisenä. Laitteina ovat olleet videokamera ja digitaalikamera ja sama tyhjenemisilmiö molemmilla. Akut ovat olleet kiinni laitteessa matkan ajan. Olen koettanut löytää yhteistä nimittäjää, joka akut tyhjentäisi, enkä keksi muuta kuin että tärinä aiheuttaisi tyhjenemisen. Pääsiäisenä juuri Lappiin matkatessani jouduin ajamaan aika paljon huonoa ja kuoppaista tietä ja kamera oli muiden tavaroiden joukossa omassa kotelossaan tavarasäilössä. Onko muilla esiintynyt samaa tyhjenemisilmiötä tai tietääkö joku, miten sen voisi estää?
-
Pari vaihtoehtoa mitä tulee mieleen:
Kylmyys, niinkuin edellä jo mainittiin. Jos akut ovat kiinni, kulkee niiden kautta silti aina pieni virta (useissa kameroissa) ja kylmässä akkujen kesto on mitä on kunnosta riippuen.
Tärinästä tms. johtuva virran kytkeytyminen. Eli virtakytkin on mennyt "on" asentoon joko pakatessa tai muuten matkan aikana. Näitä on sattunut allekirjoittaneelle.
Kolmas vaihtoehto menee X-filesin puolelle :p
Kylmyys, niinkuin edellä jo mainittiin. Jos akut ovat kiinni, kulkee niiden kautta silti aina pieni virta (useissa kameroissa) ja kylmässä akkujen kesto on mitä on kunnosta riippuen.
Tärinästä tms. johtuva virran kytkeytyminen. Eli virtakytkin on mennyt "on" asentoon joko pakatessa tai muuten matkan aikana. Näitä on sattunut allekirjoittaneelle.
Kolmas vaihtoehto menee X-filesin puolelle :p
-
- Viesti: