Valinnan vaikeus part XI (S5000 / A70 / A80)

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Wolfheart
Viesti:

Valinnan vaikeus part XI (S5000 / A70 / A80)

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

No niin, otetaanpa uusi yritys koska selkeitä vastauksia (onko sellaisia edes olemassa???) en ole vielä(kään) saanut. Eli mitä seuraavista suosittelisitte, tai minkä seuraavista hankkisitte jos itse olisitte hankkimassa:

Canon A70
Canon A80
Fuji S5000

Ratkaiseviksi ominaisuuksiksi määrittelisin hinta-laatusuhteen.

Enitenhän just valintaa vaikeuttaa se, että A70 olisi 'halpa' noihin muihin verrattuna, eli siihen vois hyvällä omalla tunnolla hankkia isomman muistikortinkin. Toisaalta taas Fujissa olis se 'kunnon zoomi', josta saattais olla iloa luonnossa liikkuessa. Toisaalta Fujissa on heikompi puoli se hinta ja eikös ne muistikortitkin siihen maksa aika reilusti..? Ja toisaalta monessa paikkaa on mollattu Fujin kuvanlaatua siinä missä A70 kuvia on kehuttu... Onko se ero riittävän suuri valintaperusteeksi? A80 vaikuttaa ainakin tällä hetkellä jotenkin vähän... Väliinputoajalta?

Voi kunpa joku älyäisi toteuttaa vertailun esim. A70 ja S5000 välillä...

Ps. Toistoahan tämä on, mutta yrittäkää ymmärtää; kyseessä on vähän saatanan isot rahat meikäläisen palkoilla ja digikamera kuume on kova ja korkealla...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Itse kävisin kunnolla kokeilemassa kameroita. Sitten valitsisin sen, mikä tuntuisi käytössä parhaimmalta. Testivoittajasta ei ole paljon iloa, jos jokin asia jatkuvasti häiritsee kuvia otettaessa.

Ihmisten tarpeet ja toiveet ovat erilaisia. Turhan paljon katsellaan ns. testituloksia ja unohdetaan, että kameraa käyttävät ihmiset.

Fuji S5000:n ongelmista olet varmasti lukenut kyllästymiseen asti. Varmaan olet käynytkin kokeilemassa kameraa. Jos se sinun käteesi istuu paremmin kuin Canon, niin itse ostaisin ilman muuta Fujin.
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Ihan kuin lukisi omaia ajatuksia =)

Mulla on sama dillemma, tai ole viime viikolla. Lauantaina kun pääsi messuilla kokeilemaan A80:iä, niin nyt kyllä liikun sen ja s5000:n välillä.

A80 olisi muuten unelma kamera, mutta miksi oi miksi Canon ei voi laittaa näihin pokkareihin parempaa zoomia? Itseänikin kiinnostaisi edes 6x zoom.

Olen lukenut kauhistuttavia juttuja s5000:n kuvanlaadusta ja onhan se niin että pakkaus on kova. Tässä kummastakin kaerasta mietteitä:

Fuji s5000:
1) Kukaan ei kattele yli 2000 pikselin levyisiä kuvia kuvaruudulta ellei satu tekemään sitä työkseen, joten ei niistä rakeista ole harmia.
2) s5000 on saanut kehuja erinomaisesta kuvanlaadusta tulostettuna paperille.
3) Kun kutistaa kuvan webbiä varten 800x600 kokoon, rakeita ei näy ja kuvanlaatu on erinomainen.
4) jos ei tarvi A3:n tulostusta, niin ei hätää.
5) Tarvitsetko enemmän kuin 2s valotusta? Fujissa tämä 2s on maksimi.
6) Tarvitseko katu-uskottavuutta? Fuji on paljon ammattimaisemman näköinen kuin Canonin powershotit.
7) s5000:ssa on minimi 200 ISO =(

Canon A80:
1) Kääntyvä näyttö, erittäin hyvä tiukoissa kuvakulmissa
2) Histogrammi
3) Valotusaika muistaakseni 15s maksimi
4) Ainoa huono asia on pieni zoom

Itse kokeilin kaupassa sekä messuilla Fuiji s5000:aa ja oli todella näppärä kamera. Ostaisin heti jos ei olisi tätä samaa ongelmaa kuin sulla, eli päättäminen. Kai se on aika paljon omista preferensseista, eikä niihin testeihin ei todellakaan pidä uskoa sokeasti.

Tässä vielä yksi review Fujin kamerasta jota et ehkä ole vielä lukenut: http://www.photoxels.com/fujifilm_s5000 ... mmary.html
Wolfheart
Viesti:

Kiitos kiitos molemmille selkeistä perusteluista. Ja mukavaa huomata ettei ole ainut...
jwalley

Viesti Kirjoittaja jwalley »

MattiH kirjoitti:Itse kävisin kunnolla kokeilemassa kameroita. Sitten valitsisin sen, mikä tuntuisi käytössä parhaimmalta. Testivoittajasta ei ole paljon iloa, jos jokin asia jatkuvasti häiritsee kuvia otettaessa.

Ihmisten tarpeet ja toiveet ovat erilaisia. Turhan paljon katsellaan ns. testituloksia ja unohdetaan, että kameraa käyttävät ihmiset.
Olen täysin samaa mieltä tästä asiasta. Ihmiset luottavat aivan liikaa "testituloksiin". Täytyy aina muistaa, että testit perustuvat pitkälti yhden henkilön subjektiivisiin käsityksiin. Testeistä heijastuu valitettavan usein myös markkinoinnillinen näkökulma.

Pari lisäpointtia S5000 mietteisiin:

7. Fujin ISO 200 vastaa Canonin ISO 50.
8. Fujissa automaattinen valotuksen haarukointi. Mielestäni erittäin tärkeä ominaisuus.
9. Fujissa nopeampi sarjakuvaus (5fps vs. 2.4fps).
10. Fujissa speksien mukaan tehokkaampi salama (6.0/5.5m vs. 4.4/2.5m)
artur
Viesti:

jwalley kirjoitti:Pari lisäpointtia S5000 mietteisiin:

7. Fujin ISO 200 vastaa Canonin ISO 50.
8. Fujissa automaattinen valotuksen haarukointi. Mielestäni erittäin tärkeä ominaisuus.
9. Fujissa nopeampi sarjakuvaus (5fps vs. 2.4fps).
10. Fujissa speksien mukaan tehokkaampi salama (6.0/5.5m vs. 4.4/2.5m)
7. Onko tämä speksattu jossain vai onko tuo yleinen fakta Fuji vs Canon?

8. Kyllä, tuo on erinomainen feature jos ajattelee, että haluaa varmasti saada oikean valoituksen kohteesta. Ei tarvi manuaalisesti säädellä niitä erikseen.

9. Ja tämähän sisältyy tuohon "Last five frames" joka mielestäni on todella upea feature kuvattaessa esimerkiksi eläimiä ja urheilua. Paljon plussaa tuosta!

10. Myöskin positiivinen juttu on se, että se salama ei ole niin lähellä objektiivia, jolloin silmien punaisuus vähenee. Finepix s5000 onkin saanut kehuja silmien punaisuuden estosta.
Onkos sulla jwalley muuten tämä kamera?
jwalley

En tiedä löytyykö tuosta mitään mitattua absoluuttista totuutta , mutta yleisesti Canonin on todettu ilmoittavan kameroittensa ISO herkkyydet hieman alakanttiin ja Fujin taas päinvastoin. Esim. useimmissa dpreviewin Canon testeissä on todettu ISO 50:n vastaavan ISO 100:aa. Täytyy sen verran korjata tuota omaa kommenttiani, että tarkoitin Fujin ISO 160 joka on hiukan Fujin ISO 200 hitaampi. Fujin ISO 160 on todettu vastaavan suurinpiirtein ISO 100:aa.

En omista S5000. S7000 saattaisi olla seuraava valintani, mutta odottelen tässä vielä käyttäjäkokemuksia ja muuta infoa kun akuuttia tarvetta ei ole.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

artur kirjoitti:A80 olisi muuten unelma kamera, mutta miksi oi miksi Canon ei voi laittaa näihin pokkareihin parempaa zoomia? Itseänikin kiinnostaisi edes 6x zoom.
Ehkäpä canon vaikka haluaa oikeasti panostaa objektiivin laatuun, eikä juosta suurten numeroiden perässä.

/---
ap
jwalley

gramdel kirjoitti:
artur kirjoitti:A80 olisi muuten unelma kamera, mutta miksi oi miksi Canon ei voi laittaa näihin pokkareihin parempaa zoomia? Itseänikin kiinnostaisi edes 6x zoom.
Ehkäpä canon vaikka haluaa oikeasti panostaa objektiivin laatuun, eikä juosta suurten numeroiden perässä.

/---
ap
Suhteellisen paljon tuntuu esim. A- ja G-sarjan Canoneissa reunaväri-ilmiöitä olevan. Itse veikkaan, että on vain ajan kysymys kun Canon esittelee oman "megazoominsa".
artur
Viesti:

Kannattaa muuten käydä lukemassa Finpix s5000 manuaalin, siitä saa aika hyvän kuvan ominaisuuksista ja fiilistä kamerasta itsestään:

http://home.fujifilm.com/products/digit ... 5000_e.pdf
Wolfheart
Viesti:

Joo. Olin tässä jo pitkän aikaa ihan tosissani Fujin kannalla, mutta nyt A80 on taas alkanut kummittelemaan mielessä. A70 on jäänyt, kiitos iloisen yllätyksen veronpalautusten suhteen. Päättämättömyys on maailman palkka..?
artur
Viesti:

Wolfheart kirjoitti:Joo. Olin tässä jo pitkän aikaa ihan tosissani Fujin kannalla, mutta nyt A80 on taas alkanut kummittelemaan mielessä. A70 on jäänyt, kiitos iloisen yllätyksen veronpalautusten suhteen. Päättämättömyys on maailman palkka..?
Sama täällä. Jos saisin nähdä A4:n tulosteen s5000:n kuvasta niin osaisin heti päättää.

A80:n plussat:

- 4 megapixels
- Parempi kuvanlaatu RUUDULLA
- kääntyvä LCD
- kompakti, mahtuu taskuun

s5000:n plussat:

- 10x zoom
- haarukointi
- last 5 toiminto
- EVF
- ulkonäkö (pienin seikka)

s5000:n kuvanlaadu ruudulla ei sävähdytä, ellei kuva pienennetä 600x400 kokoon. Paperilla kuulemma hyvän näköistä, mutta mä haluaisin nähdä interpoloidun 6MP kuvan A4:lla, sillä mulla on sivubusiness jossa teen esitteitä ja joskus tarvitsisin koko A4:n kokoisia kuvia taustaksi.

Kuten sanoin, jos näkisin s5000:lla tehdyn A4:n tulosteen ja tykkäisin, ostaisin s5000:n heti!
artur
Viesti:

Wolfheart
Viesti:

'Tunnelmia marraskuulta': Fiilikset on kallistuneet pahasti (hyvästi?) Canonin A80 puolelle. Vielä kun siitä on näkynyt suht' mukavia pakettejakin, joissa on mukana isompaa muistikorttia, ladattavia paristoja ja laturi. Jotenkin vaan, toi Fujin kuvanlaatu ei oo vakuuttanu mua verrattuna tohon Canoniin. Mutta kuten ennenkin olen asiani ilmaissut, saa nyt sitten nähä.
artur
Viesti:

Käys ihmeessä katsomassa FinePix S5000 Gallery portaalia
Wolfheart
Viesti:

Hywiltähän ne näyttää, suurin osa jopa paremmilta! Näyttääköhän ne yhtä hyviltä esim 1280* jottain koossa? Voe s#!tana, just kun sitä kuvitteli valinnan olevan selvä... :D
artur
Viesti:

Wolfheart kirjoitti:Voe s#!tana, just kun sitä kuvitteli valinnan olevan selvä... :D
Ei ollut tarkoitus sotkea sun ostopäätöstä. Mielestäni ei kumminkaan pidä rynnätä kauppaan ostamaan mitä muutkin ostaa. Tietty, mitä suositumpi ehkä sitä parempi, mutta se ihan riippuu siitä mitä tarvitsee kamerasta, ja Canon ei mua suosi 3x zoomilla. Toisekseen se mitä olen A-sarjan kameroista nähnyt niin en ole yhtään vakuuttunut parhaasta kuvanlaadusta mitä kaikissa arvosteluissa kerrotaan. Eilen kävin Fotoyks kaupassa ja siellä oli tulosteita A70 ja A80 kameroilla. Kuvanlaatu oli kyllä todella heikkoa... No joo, en jaksa nyt kinailla kumpi on parempi, omahan on päätöksesi ;-)
jwalley

artur kirjoitti:
Wolfheart kirjoitti:Voe s#!tana, just kun sitä kuvitteli valinnan olevan selvä... :D
Eilen kävin Fotoyks kaupassa ja siellä oli tulosteita A70 ja A80 kameroilla. Kuvanlaatu oli kyllä todella heikkoa...
Jos kuvilla aikoo jotain muutakin tehdä kuin pyöritellä 1:1 ruudulla niin kyllähän ne printit loppukädessä kuvan laadun ratkaisee.
artur
Viesti:

Wolfheart kirjoitti:Näyttääköhän ne yhtä hyviltä esim 1280* jottain koossa?
Tässä sulle esimerkki:

Kuva alkuperäisessä koossa

Sama kuva 1280x960 koossa

Sama kuva 800x600 koossa
artur
Viesti:

Wolfheart kirjoitti:Hywiltähän ne näyttää, suurin osa jopa paremmilta! Näyttääköhän ne yhtä hyviltä esim 1280* jottain koossa? Voe s#!tana, just kun sitä kuvitteli valinnan olevan selvä... :D
No kumman ostit?
Vastaa Viestiin