Näkemyksiä kameralaukuista
-
Kertokaapa arvon asiantuntijat ja tietysti muutkin onko Lowepro yleisesti arvostettu kameraväskyjen valmistaja? Ostin juuri isomman parille järkkärille ja muutamalle putkelle sopivan mallin olisko ollut Nova 5 AW-Black. Huomioni kiinnitti, että siitä puuttui sadesuoja (esitteessä kyllä luvataan säänkestävyyttä, liekö materiaali muuten vedenpitävää?) lisäksi olkahihnan soljet ja kiinnikkeet ovat muovia samoin kuin olkahihnan kiinnikkeet on ommeltu laukun kylkeen eikä hihna kierrä laukun alta ja samoin kannessa oleva kantokahva on ommeltu suoraan laukkuun eikä kierrä laukkua. Vanha laukkuni on Aquila (siinä on sellainen kolmiomainen kotkanpäälogo) ja siinä on soljet meetallia sekä kaikki remmit kiertää laukun, on ostettu joskus -90 luvun alussa ja kestänyt todella hyvin (on vieläkin käytössä käsi vain pieneksi). Mahtaako olla jollekulle tuttu?
Kysymykseni siis on mahtaako Loweprosta olla mihinkään? suunniteltu ihan ok ja kamerat mahtuu kyytiin vaan kestääkö kulutusta?
Kysymykseni siis on mahtaako Loweprosta olla mihinkään? suunniteltu ihan ok ja kamerat mahtuu kyytiin vaan kestääkö kulutusta?
-
Kyllä ne muovisoljet kestää, laadusta, kuormauksesta ja käytöstä riippuen.
Jos pakkaa Retki-yhtiön 60l rinkkaan noin 90-100 litraa tavaraa(kaikki ulkokuormauspisteet käytössä) 30 kilon edestä, muovisoljet kyllä napsahtelevat iloisesti. Keskellä erämaata. Saatana. :) Kokemusta on.
Mutta, tuskin aiot pitää Loweprossasi enempää kuin vaikka kymmentä kiloa kamaa? Pitäis niiden kestää. Riippuu tietysti siitä, paljonko niitä aattelit repiä jotenkin muuten kuin normaalisti kantokäytössä. Ompeleet saa aina korjattua, itse olen korjauttanut koulureppua paikallisella suutarilla. Aina on parempi kuin uusi takaisin tullessa, eikä tuo nyt juuri mitään maksa.
Jos pakkaa Retki-yhtiön 60l rinkkaan noin 90-100 litraa tavaraa(kaikki ulkokuormauspisteet käytössä) 30 kilon edestä, muovisoljet kyllä napsahtelevat iloisesti. Keskellä erämaata. Saatana. :) Kokemusta on.
Mutta, tuskin aiot pitää Loweprossasi enempää kuin vaikka kymmentä kiloa kamaa? Pitäis niiden kestää. Riippuu tietysti siitä, paljonko niitä aattelit repiä jotenkin muuten kuin normaalisti kantokäytössä. Ompeleet saa aina korjattua, itse olen korjauttanut koulureppua paikallisella suutarilla. Aina on parempi kuin uusi takaisin tullessa, eikä tuo nyt juuri mitään maksa.
-
No joo, siis tuo laukku on minulle niin uusi etten ollut ehtinyt hoksata tuota, vaan etsiskelin sitä vallan muualta. Eli löytyi se tästä minunkin laukusta, kiitosta vaan.lumitykki kirjoitti:Minulla on sama Nova 5 AW ja ainakin omassani on "sadesuoja". Sadesuoja löytyy etutaskun alla olevasta vetoketjullisesta taskusta. (hienosti selitetty)
-
Kymmenisen kiloa on hyvinkin se paino mitä sillä maksimillaan kannan ja varmasti jatkossa kevenee kun halvemman pään kamerat ja kakkulat tehdään muovista. En sen kummemmin revi sitä vaan enimmäkseen se tulee pyörimään auton lattialla, veneen pohjalla, etc paikoissa.e-z0r kirjoitti:Kyllä ne muovisoljet kestää, laadusta, kuormauksesta ja käytöstä riippuen.
-
Laukun valinta on pitkälti makuasia, eikä yhtä kaikkiin tarkoituksiin sopivaa mallia ole olemassa. Olen silti ihmetellyt Lowepron yleisyyttä suomalaisissa kamerakaupoissa.
Minulla on kokemusta Nova 3- ja 4 -laukuista, eivätkä ne vastaa markkinoinnin antamaa kuvaa Lowen suunnittelijoiden asiantuntemuksesta. Laukkujen metallihelat pitävät älytöntä mekkalaa ja muutenkin laukun ja olkahihnan kiinitys mättää.
Kilinästä pääsee eroon vaihtamalla helat muovisiin. Tasapainoa voi koettaa parantaa korvaamalla sivun http://www.lowepro.com/Products/Shoulde ... _4_AW.aspx suurennetussa kuvassa näkyvän koukku-puolikaariviritelmän yhdellä suorakaiteen muotoiselle helalla. Paras ratkaisu olisi saumaton muovinen suorakaide, mutta sen asentamiseen tarvitaan suutaria.
Tällä hetkellä minulla on Tamracin 5605, josta tuli varsin käyttökelpoinen koko kaluston kassi (Canon 10D akkukahvalla, 4 linssiä, salama, kuvatankki, ym. pikkusälää) rapsimalla pois muisti/paristoläpyskä ja kannen ylimääräiset muovisoljet. Lisäksi minulla on pienempi Tamracin kassi (5405?) niitä kertoja varten, kun mukana on pelkkä runko, pari linssiä ja salama.
Kumpikaan ratkaisu ei ole täydellinen, joten olisi mukava tutustua hieman laajempaan valikoimaan. Crumplerin malleja voisi käydä katsomassa Tallinnassa, mutta esimerkiksi Tenban ja Domken mielenkiintoisimpia malleja ei taida olla missään näytillä. Kaikkien kolmen weppisivut ovat niin sekavia, että laukun hankkiminen niiden kautta on turhan riskaapelia hommaa.
Minulla on kokemusta Nova 3- ja 4 -laukuista, eivätkä ne vastaa markkinoinnin antamaa kuvaa Lowen suunnittelijoiden asiantuntemuksesta. Laukkujen metallihelat pitävät älytöntä mekkalaa ja muutenkin laukun ja olkahihnan kiinitys mättää.
Kilinästä pääsee eroon vaihtamalla helat muovisiin. Tasapainoa voi koettaa parantaa korvaamalla sivun http://www.lowepro.com/Products/Shoulde ... _4_AW.aspx suurennetussa kuvassa näkyvän koukku-puolikaariviritelmän yhdellä suorakaiteen muotoiselle helalla. Paras ratkaisu olisi saumaton muovinen suorakaide, mutta sen asentamiseen tarvitaan suutaria.
Tällä hetkellä minulla on Tamracin 5605, josta tuli varsin käyttökelpoinen koko kaluston kassi (Canon 10D akkukahvalla, 4 linssiä, salama, kuvatankki, ym. pikkusälää) rapsimalla pois muisti/paristoläpyskä ja kannen ylimääräiset muovisoljet. Lisäksi minulla on pienempi Tamracin kassi (5405?) niitä kertoja varten, kun mukana on pelkkä runko, pari linssiä ja salama.
Kumpikaan ratkaisu ei ole täydellinen, joten olisi mukava tutustua hieman laajempaan valikoimaan. Crumplerin malleja voisi käydä katsomassa Tallinnassa, mutta esimerkiksi Tenban ja Domken mielenkiintoisimpia malleja ei taida olla missään näytillä. Kaikkien kolmen weppisivut ovat niin sekavia, että laukun hankkiminen niiden kautta on turhan riskaapelia hommaa.
-
- Viesti:
Re: Näkemyksiä kameralaukuista
Omalla kohdallani kiinnostuin Loweprosta, kun heidän Toploader laukun saa tilanteen mukaan joko olkalaukuksi tai "eturepuksi". Olkalaukku sopii kaupungille kun taas "etureppu" on maastossa rinkan tai repun kanssa liikkuessa näppärä. Ortliebillä olisi toki ollut vastaavan idean toteuttava, mutta kun halusin laukussa olevan tilaa sen verran, että 20D + 70-200/4 mahtuvat sinne laukkuun ja Ortliebin Aqua Zoom eivät tuosta testistä selvinneet (olivat liian pieniä). LowePron kohdalla tuo toteutui 75AW mallin kohdalla, joskin yleensä siellä on tuon valintakriteerinä toimineen yhdistelmän sijasta 20D+17-40/4 ja joku makro/kiinteänpolttovälin lasi.Jari-Matti kirjoitti:Laukun valinta on pitkälti makuasia, eikä yhtä kaikkiin tarkoituksiin sopivaa mallia ole olemassa. Olen silti ihmetellyt Lowepron yleisyyttä suomalaisissa kamerakaupoissa.
Myöhemmin pakettia on tullut täydennettyä Lens Case 3:lla ja Stealth Reporter 200 laukulla. Stealth Reporter tuli hankittua, kun reissussa rähjääntynyttä toploaderia ei viitsi ottaa juhliin tms. mukaan.
Molempien laukkujen metallihelat ovat kieltämättä välillä äänekkäitä ja muutenkin laukuissa on hiukan turhan paljon kaikenlaista hihnaa, yms. siltä varalta, että laukku halutaan kiinnittää osaksi Lowepron kantovyötä tai siihen halutaan laittaa Lowepron lisäosia kiinni.
Kun Toploaderia kantaa eturepun tapaan, niin se on jo valmiiksi niin leveä, että hankalassa maastossa liikkuessa kameran sivuille laitettavat kotelot estäisivät näkyvyyden jalkoihin.
Stealth Reporterin pienempien kokojen (100&200) kohdalla puolestaan sen päällä olevan vetoketjun käytettävyys on hiukan kyseenalainen. Monesti on nopeampaa avata laukku ja sitä kautta hakea kaivettu objektiivi tms, kuin että sokkona tunnustelee, että minne objektiivi tuli viime kerralla laitettua. Isompien mallien kohdalla vetoketju on käsittääkseni sen verran pitempi, että sieltä saa paremman pääsyn laukkuun.
Nuo molemmat laukut ovat tarkoituksella hiukan pienehköjä, koska silloin reissuun lähtiessä joutuu hiukan miettimään, että mitä otetaan mukaan ja mitä jätetään kotiin (ellei sitten ota molempia laukkuja matkaan) ja sen seurauksena kamerakaluston painoa saadaan rajattua inhimilliseksi. Ainakin tähän asti ne ovat tehneet hommansa ihan kiltisti ja siltä osin ei ole mitään valittamista hinta/laatu suhteen osalta.
-
Re: Näkemyksiä kameralaukuista
Sadehuppu jo löytyikin. Hyvä niin, muutenhan tuo materiaali ei ole kovinkaan veden kestävää eikä pahemmin hylji vettä. Hylkivyyttä voi parantaa merkittävästi esim. kenkiin/vaatteisiin tarkoitetulla vettä hylkivällä spray-kamalla, tällöin sisus säilyy pienessä tihkussa ihan kuivana ilman sadehuppuja.halvmi kirjoitti:Huomioni kiinnitti, että siitä puuttui sadesuoja (esitteessä kyllä luvataan säänkestävyyttä, liekö materiaali muuten vedenpitävää?)
Kosteus tulee monessa mallissa läpi myös pohjasta, jos laukku pitää luontoreissulla laskea kosteaan maahan. Monissa malleissahan sadehuppu ei peitä pohjaa ollenkaan. Silikageelipussit auttavat tähän tietysti (rajoituksin).
Hieman viimeistelemätön tuoteperhe mielestäni mutta hinta/laatu suhde ehkä ihan kohdallaan.
-
- Viesti:
kulutuksen kestäminen
Lowepron laukut kestävät kulutusta jotakuinkin senverran kuin hintaluokkansa tuotteilta tänäpäivänä uskaltaa vaatia.
Itselläni ei ole noista isommista laukuista kokemusta, mutta olen käyttänyt erilaisia pikkulaukkuja mm. Loweprolta ja Domkelta: Materiaalit ovat kuluneet jotakuinkin suhteessa niiden hintaan, sillä erotuksella että Domken luonnonmateriaaleista valmistetut kankaat kuluvat miellyttävämmin, ja ovat helpompia korjata.
Domkelta löytyy kyllä synteettisistäkin materiaaleista valmistettuja laukkuja (Ballistista Nylonia), niihin en ole itse lähtenyt koska kyseessä on liian kova materiaali minun makuuni.
Vettä nuo Lowepron mallit kestänevät Domken kankaisia paremmin, tosin koviin synteettisiin materiaaleihin kuluu nopeammin reikiä.
Muovia noissa hakasissa ym. ei sinänsä kannata pelästyä. Noista seoksista saadaan kyllä hämmästyttävän kestäviäkin nippeleitä, en sitten tiedä ovatko nuo Lowepron sellaisia.
Niin nyt kun tuli tämä laukkujen kestävyys puheeksi, tietääkö kukaan helsingistä hyvää suutaria?
Useimmissa paikoissa ei ole tarvittavia laitteita, ne joilla niitä on eivät tunnu olevan kiinnostuneita niitä käyttämään.
Itselläni ei ole noista isommista laukuista kokemusta, mutta olen käyttänyt erilaisia pikkulaukkuja mm. Loweprolta ja Domkelta: Materiaalit ovat kuluneet jotakuinkin suhteessa niiden hintaan, sillä erotuksella että Domken luonnonmateriaaleista valmistetut kankaat kuluvat miellyttävämmin, ja ovat helpompia korjata.
Domkelta löytyy kyllä synteettisistäkin materiaaleista valmistettuja laukkuja (Ballistista Nylonia), niihin en ole itse lähtenyt koska kyseessä on liian kova materiaali minun makuuni.
Vettä nuo Lowepron mallit kestänevät Domken kankaisia paremmin, tosin koviin synteettisiin materiaaleihin kuluu nopeammin reikiä.
Muovia noissa hakasissa ym. ei sinänsä kannata pelästyä. Noista seoksista saadaan kyllä hämmästyttävän kestäviäkin nippeleitä, en sitten tiedä ovatko nuo Lowepron sellaisia.
Niin nyt kun tuli tämä laukkujen kestävyys puheeksi, tietääkö kukaan helsingistä hyvää suutaria?
Useimmissa paikoissa ei ole tarvittavia laitteita, ne joilla niitä on eivät tunnu olevan kiinnostuneita niitä käyttämään.
-
Billinghamilla on erittäin hyviä laukkua. Tämä pätee erityisesti canvas-materiaaliin, joka tosiaan pitää vettä ilman sadehuppuja, sekä messinkiheloihin ja nahkaremmeihin. Merkin reppu on kyllä aika pieni ja painava hintaisekseen, eikä siinä ole huomioitu kunnolla jalustan kiinnitysmahdollisuuksia.
Laukut ovat kiistämättä vahvoja ja niiden viimeistely on hyvä. Hinta vastaa laatua. Kaikenkokoisille yhdistelmille on tarjolla laukku ja sangen moneen mallliin kiinnitettäviä lisätaskuja.
http://www.billingham.co.uk/home.asp
Laukut ovat kiistämättä vahvoja ja niiden viimeistely on hyvä. Hinta vastaa laatua. Kaikenkokoisille yhdistelmille on tarjolla laukku ja sangen moneen mallliin kiinnitettäviä lisätaskuja.
http://www.billingham.co.uk/home.asp
Less Is More
-
- Viesti:
-
Pienelle kalustolle löytyy vedenkestäviä kameralaukkuja Ortliebilta. Materiaali on täysin vedenkestävää, saumat tehty kuumasaumauksella, ja laukuissa on kaksinkertainen sulkusysteemi: ensin "minigrip luistilla" ja sitten rullaus ja lukitus pikalukolla. Uskaltaa kuljettaa digijärkkäriä kajakin kannella kovemmassakin kelissä.
Lovepron laukuista kokemusta Novasta: kangas hylkii hyvin vettä, mutta kunnon sateessa kosteus menee saumoista läpi.
Lovepron laukuista kokemusta Novasta: kangas hylkii hyvin vettä, mutta kunnon sateessa kosteus menee saumoista läpi.
-
- Viesti:
Itselläni Lowepro Dryzone 200.
Tuotteistus ja laatu on kalliimmissa malleissa kyllä halpismalleja rutkasti parempi. Kantosysteemi on mielestäni loistava, ja lupailevathan ne tuota vedenpitäväksi ja kelluvaksi (vielä kokeilematta kunnon olosuhteissa). Painoahan tuollekin kertyy kyllä, mutta loppujen lopuksi arvostan enemmän kunnon kantojärjestelmää ja suojaa kamoille, sisältökin painaa kuitenkin sen verran ettei repun paino enää tunnu.
Moottorikelkkailua silmällä pitäen tuon ostin kesällä, ehkä pysyisi kamera mukana vähän pitemmillä ja kaukaisemmilla reissuillakin. Ainoina miinuspuolina on kamojen hankala saatavuus tuplavetoketjun ja läppien alta, sekä koko. Mutta kun ei noita romuja pienempäänkään mahduta, prkl :)
Tuotteistus ja laatu on kalliimmissa malleissa kyllä halpismalleja rutkasti parempi. Kantosysteemi on mielestäni loistava, ja lupailevathan ne tuota vedenpitäväksi ja kelluvaksi (vielä kokeilematta kunnon olosuhteissa). Painoahan tuollekin kertyy kyllä, mutta loppujen lopuksi arvostan enemmän kunnon kantojärjestelmää ja suojaa kamoille, sisältökin painaa kuitenkin sen verran ettei repun paino enää tunnu.
Moottorikelkkailua silmällä pitäen tuon ostin kesällä, ehkä pysyisi kamera mukana vähän pitemmillä ja kaukaisemmilla reissuillakin. Ainoina miinuspuolina on kamojen hankala saatavuus tuplavetoketjun ja läppien alta, sekä koko. Mutta kun ei noita romuja pienempäänkään mahduta, prkl :)
Leica.