Sivu 1/1

Latauskysymyksiä (AA-kennot)

Lähetetty: Maalis 06, 2005 3 : 46
Kirjoittaja IlkkaS.
Tuppaavat välillä loppumaan laturit kesken (varsinkin näillä pakkasilla), kun pitää kiireesti paukuttaa mahdolisimman monta AA-kennosatsia pakkassessioita varten.

Käytän yhtenä laturina Saitekin kymmenen vuoden takaista "ekolaturia", jossa on kennokohtainen valvonta. On, muuten, molto bène laturi!

1) Mitä haittaa kennoille voi olla, jos yritän rynkyttää NiMH- tai NiCd-akkuihin 1,5 voltin jännitteen lataamalla niitä laturin alkaliparistoasetuksella?

2) Mitä haittaa NiMH-kennoille (AA) voi olla, jos lataan niitä NiCd-asetuksella?

Kiitos vastaajille.

-ile-

Lähetetty: Maalis 06, 2005 10 : 22
Kirjoittaja M.B.
1. Ylilataus tuhoaa akut (painetta kennon sisälle -> liiat kaasut pihalle varoventtiilistä -> kapasiteetti alenee pysyvästi), mutta paristoille tarkoitetulla pienellä latausvirralla tämän tilanteen saavuttaminen kestää kauan ... voi olla, että latausvirta on niin pieni, että ollaankin ns. hidaslatauksen puolella, jota akkujen pitäisi kestää jatkuvastikin.

2. NiMH -akkujen täyttyminen on vaikeampi havaita napajännitettä mittaamalla, joten laturi ei välttämättä osaa katkaista latausta ajoissa.

Saitekissa, jonka minäkin erehdyin ostamaan (kallis, ja sillä ladatut paristot rupesivat kuitenkin vuotamaan, lupauksista huolimatta) saattaa hyvinkin olla aikakatkaisu NiCd-akkujen lataukselle - sehän lupaa esim. AA-koon akuille aina 12 h latausaikaa (jos akut ovat niin tyhjät, että laturi katsoo purku + lataussyklin tarpeelliseksi). Tällöin ollaankin tekemisissä päinvastaisen ongelman kanssa: suurikapasiteettiset akut eivät tule täyteen.

Lähetetty: Maalis 06, 2005 23 : 09
Kirjoittaja IlkkaS.
M.B. kirjoitti:Saitekissa, jonka minäkin erehdyin ostamaan (kallis, ja sillä ladatut paristot rupesivat kuitenkin vuotamaan, lupauksista huolimatta) saattaa hyvinkin olla aikakatkaisu NiCd-akkujen lataukselle...
Aikakatkaisuhan siinä on.

Kallis oli aikanaan, kieltämättä. Eikä lunastanut niitä lupauksia, joita mm. Tekniikan Maailma testissään hehkutti. Meillä oli työmaan kuvaamossa niitä muutama kappale paristojen uusiokäyttötarkoituksessa, mutta Einarikin väsyi puljaamaan paristolatausten kanssa.

Yllättävää kyllä, itse en ole saanut pullautetuksi tai vuodatetuksi paristoja, mutta ei niiden kanssa jaksa puljatakaan: esimerkiksi salaman tai moottoriperän paristot olisi pitänyt/pitäisi heittää joka käyttökerran jälkeen lataukseen tekohengittääkseen niitä nimellisesti yli nimellisen käyttöiän.

NiCd-akkujen lataajana vallan pätevä. Samoin kuin esimerkiksi kelloissa ja kauko-ohjaimissa käytettävien paristojen lataamisessa.

-ile-