Sivu 1/1
Lenmar NoMEMPRO AA-NiMh / Cd akkulaturi
Lähetetty: Helmi 23, 2005 22 : 11
Kirjoittaja kalakaveri
Terve !
Ostin Verkkokaupasta kameran ja sen mukana ostin myös akut ja laturin. Ostamani setti oli otsikon kaltainen Lenmar NoMEMPRO PRI99 AA-NiMh laturi varustettuna neljällä 2300 Mh/a akkupattereilla.
Ongelma on seuraava: Ladatessa laturiin syttyy kaksi punaista valoa, jotka palavat jatkuvasti. Vaikka olen ladannut akkuja yli 10h näyttävät samaiset ledit järkkymättömästi samaa puinasta, välkkymätöntä valoaan.
Kysymys kuuluukin, eikö laturi ilmoita millään visuaalisella vinkillä, että akut ovat täynnä vai pitääkö minun odotella kiltisti se noin 8 tuntia ja sitten vain napata patterit pois ?
Lähetetty: Helmi 24, 2005 0 : 28
Kirjoittaja mjalka
Lähetetty: Helmi 24, 2005 1 : 13
Kirjoittaja kalakaveri
Totta. Totta. Kuitenkaan tuo manuaali, joka olisi omaa mallimerkintää lähinnä (PRO99) ei tunnu aukeavan. Jos se joskus aukeaa niin onkohan kyseessä kuitenkaan sama pumaska joka olisi tarkoitettu PRI99 -malliin.
Kiitos kuitenkin vastauksesta.
Lähetetty: Helmi 24, 2005 7 : 39
Kirjoittaja jsm
Hyvin tuo aukeaa ainakin nyt
Selvästi sanotaan olevan PRO99:n "manuaali"
4. After the proper charge time, the LED's will change from Red to Green to indicate that the charge is complete and batteries are ready for use, The charger will switch to "trickle" mode to keep the batteries at full.
Lähetetty: Helmi 24, 2005 14 : 13
Kirjoittaja kalakaveri
No nyt aukesi itselläkin tuo manuaali.
Yli 12h ovat patterit olleet latauksessa. Punaset ledit palaa vieläkin ja koko värkki käy jo aika hiilenä.
No, annetaan nyt sitten olla vielä lisää. Jos ei vihreää valoa niin ehkä sitten tulipalo.
Lähetetty: Helmi 24, 2005 20 : 35
Kirjoittaja kalakaveri
Noniin. 18 tuntia siinä kesti.
Aika optimistinen oli tuo arvioitu 8 tuntia :)
Ja eikun kuvaamaan. Fuji Finepix S5500 odottaa.
Lähetetty: Helmi 24, 2005 22 : 32
Kirjoittaja ruubert
Nimh ja Nicd akkuja tulee ladata ensimmäisellä latauskerralla noin 16-24h, riippuen akkujen varaustilasta, johon taas vaikuttaa akkujen säilytysaika/olosuhteet tehdasvarauksen jäljiltä. Akut myös kuumenevat melkoisesti ensimmäisessä varauksessa. Eli ei syytä huoleen.
Tämä koskee myös ns. pikavaraajia, jotka yleensä varaavat akut n. 80% varaukseen jo parissa tunnissa ja led alkaa välkyttämään vihreää.
Tällöin akuissa ei yleensä ole kuin n. 80% varaustila. Tämän vaiheen jälkeen varaajat yleensä kytkeytyvät jälki/ylläpitovaraukseen (trickle charcing), jolla saavutetaan kennoille tyypillinen maksimivarauskyky.
Lisäksi uusien akkujen täysi kapasiteetti saavutetaan yleensä 5-10 syklin (varaus/purkujakso) jälkeen.
Silloin tällöin akut on syytä jättää varaajaan ainakin yön yli, mutta mielellään 16h:n ajaksi. Näin akkujen kapasiteetti säilyy parhaimmillaan.
Lähetetty: Helmi 24, 2005 23 : 23
Kirjoittaja kalakaveri
Kiitoksia Ruubertin antamasta selonteosta.
Tämä oli taas yksi niistä asioista, joka painui tietoisuuteeni kantapään kautta.
Ensimmäisellä latauskerralla annoin akuille vain 8h. Tällä toisella kerralla vasta annoin 18h jolloin myös vihreä valo myös astui kuvaan.
Toivottavasti akut eivät liiaksi suivaantuneet tohelosta kohtelusta :)
Lähetetty: Helmi 24, 2005 23 : 45
Kirjoittaja ruubert
kalakaveri kirjoitti: Toivottavasti akut eivät liiaksi suivaantuneet tohelosta kohtelusta :)
Tuskinpa. Nyt vaan käyttelet suht tyhjäksi (ei syväpurkua) ja sitten taas pitkä lataus. Muutaman kerran jälkeen pitäis olla parhaimmillaan.