Jalusta matkakäyttöön
-
Jalusta matkakäyttöön
Olisi hakusessa edullinen, mutta kohtuullisen laadukas kolmijalkainen jalusta matkakäyttöön. Mulla on käytössä järkkäri ja kevyttä optiikkaa - rungon ja objektiivin yhteispaino tulee olemaan korkeintaan 2 kg luokkaa.
Mun tämän hetkinen ykkösjalusta on Manfroton 055XPROB joka on aivan liian suuri matkalle. Myös GorillaPodi on tullut otettu reissuun pari kertaa, mutta sen suurin puute on ettei sitä saa riittävän korkealle ellei vieressä satu olemaan jotain sopivaa kiinnityspaikkaa (usein ei satu, tai sitten pinta on sellainen missä se ei meinaa pysyä hyvin, esim. metalliputket). Mulla oli aikaisemmin myös Slik Sprint Pro joka oli oikein passeli kohtuullisen pieni jalusta, mutta järkkärin kanssa sen kantakyky alkoi vaan olemaan todella koetuksella.
Toiveita jalustasta:
- Hintaluokka saisi olla jotain 100-200 euron välillä, mieluummin lähempänä 100 euroa.
- Kohtuullisen tukeva ja saisi olla kestäväkin
- Mieluiten ei kuulapäätä mukaan, liittäisin siihen kakkoskuulapääni (Manfrotto 494RC2)
- Jalkojen pikalukot nopeat ja särmikkäät käyttää
- Paino n. 1 - 1.5 kg
- Kuljetuskoko n. 40 cm tai alle
- Todellinen kantavuus 2 kg (eli paperilla vähintään 4 kg?)
- Maksimikorkeus vähintään 150 cm (jos keskiputki nostettuna niin keskiputken pitää olla edes vähän tukeva)
- Säädettävä keskiputki plussaa
- Minimikorkeus "lähellä maata" (eli jalat saisi tehdä spagaatin, tai hätätilanteessa keskiputken voi kääntää ylösalaisin yms.)
- Jalusta ei saa kuolla heti jos se joutuu olemaan tekemisissä hiekan ja meriveden kanssa
- Mukana tuleva kantopussi plussaa
Löytyykö jalustaa joka täyttäisi edes suurimman osan näistä toiveista? Triopolla on jotain suht asiallisen oloisia malleja, mutta niitä ei taida päästä kokeilemaan pk-seudulla?
Mun tämän hetkinen ykkösjalusta on Manfroton 055XPROB joka on aivan liian suuri matkalle. Myös GorillaPodi on tullut otettu reissuun pari kertaa, mutta sen suurin puute on ettei sitä saa riittävän korkealle ellei vieressä satu olemaan jotain sopivaa kiinnityspaikkaa (usein ei satu, tai sitten pinta on sellainen missä se ei meinaa pysyä hyvin, esim. metalliputket). Mulla oli aikaisemmin myös Slik Sprint Pro joka oli oikein passeli kohtuullisen pieni jalusta, mutta järkkärin kanssa sen kantakyky alkoi vaan olemaan todella koetuksella.
Toiveita jalustasta:
- Hintaluokka saisi olla jotain 100-200 euron välillä, mieluummin lähempänä 100 euroa.
- Kohtuullisen tukeva ja saisi olla kestäväkin
- Mieluiten ei kuulapäätä mukaan, liittäisin siihen kakkoskuulapääni (Manfrotto 494RC2)
- Jalkojen pikalukot nopeat ja särmikkäät käyttää
- Paino n. 1 - 1.5 kg
- Kuljetuskoko n. 40 cm tai alle
- Todellinen kantavuus 2 kg (eli paperilla vähintään 4 kg?)
- Maksimikorkeus vähintään 150 cm (jos keskiputki nostettuna niin keskiputken pitää olla edes vähän tukeva)
- Säädettävä keskiputki plussaa
- Minimikorkeus "lähellä maata" (eli jalat saisi tehdä spagaatin, tai hätätilanteessa keskiputken voi kääntää ylösalaisin yms.)
- Jalusta ei saa kuolla heti jos se joutuu olemaan tekemisissä hiekan ja meriveden kanssa
- Mukana tuleva kantopussi plussaa
Löytyykö jalustaa joka täyttäisi edes suurimman osan näistä toiveista? Triopolla on jotain suht asiallisen oloisia malleja, mutta niitä ei taida päästä kokeilemaan pk-seudulla?
-
Onko kokemusta Benron Travel Angeleistä?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... a-kuulapaa
tai
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... jalka-BH-1
?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... a-kuulapaa
tai
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... jalka-BH-1
?
-
Juu, ei varmasti voi olettaakaan että jotain huippua sais noin halvalla. Matkajalusta on mulla kuitenkin sen verran harvoin käytössä, että ei viitsi hirveästi sijoittaa, ja varsinainen pääjalustakin ajaa asiansa paremmin kuin hyvin joten sekään ei tarvitse korvaajaa.
Täytyy käydä Verkkokaupassa vilkaisemassa jos siellä olis Benroa esillä.
Täytyy käydä Verkkokaupassa vilkaisemassa jos siellä olis Benroa esillä.
-
Sanomatalon Rajalassa on ainakin > http://www.rajalacamera.fi/-jalat/789/dg?openGroup=789apip kirjoitti:Täytyy käydä Verkkokaupassa vilkaisemassa jos siellä olis Benroa esillä.
-
Verkkokaupan tiedoissa näyttää olevan virhe tuon A1690:n kohdalla. Valmistaja sanoo minimipituudeksi 39.5cm:
http://benrousa.com/products_details_A1690TBH0-#3
Kun taas Verkkokauppa sanoo 27.8cm(!).
Joten tilasin sitten ton kalliimman A2690:n, minimipituus 41.5cm. Katsotaan onko se mistään kotoisin...
http://benrousa.com/products_details_A1690TBH0-#3
Kun taas Verkkokauppa sanoo 27.8cm(!).
Joten tilasin sitten ton kalliimman A2690:n, minimipituus 41.5cm. Katsotaan onko se mistään kotoisin...
-
Kuulapää lähti irti, se oli vaan tiukkaan kierretty. Lukitusruuveja ei ole - tai paikat on, mutta kierteet puuttuu(!).
Manfrotto 494RC2 kuulapää sopii paikalleen, mutta hieman saa säätää jalkojen pituutta jotta jalustan saa laitettua kuljetuskokoon. Täytyypä tutkiskella jos joku muu Manfroton pää sopisi vielä paremmin.
Manfrotto 494RC2 kuulapää sopii paikalleen, mutta hieman saa säätää jalkojen pituutta jotta jalustan saa laitettua kuljetuskokoon. Täytyypä tutkiskella jos joku muu Manfroton pää sopisi vielä paremmin.
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Miksi vaihdoit tuon mukana tulleen BH1 kuulan tuohon Manfrotto 494RC2:een, joka ei varmaankaan ole edes parempi?apip kirjoitti:Kuulapää lähti irti, se oli vaan tiukkaan kierretty. Lukitusruuveja ei ole - tai paikat on, mutta kierteet puuttuu(!).
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Kotona sattui olemaan ylimääräinen Manfrotto, joten...
- Tahdoin saman pikakiinnityslevyn sopivan kaikkiin jalustoihini
- Pystykuvauksessa peruspikakiinnityslevyt kiertyvät kameran pohjan ympäri. Benrossakin tämä oli pieni ongelma kun taas Manfrotossa mulla on kulmalevyllä varustettu pikakiinnityslevy (200PLArch-14) joka toimii melko hyvin.
- Benrossa ei ole kitkan säätöä, ja muutenkin kuulan kiristys on aika karkea/kuulan liike ei ole kovin sulava kevyesti kiristettynä.
Pikaisten testien perusteella ko. pieni Manfrotto on tukevuudeltaan aikalailla samaa tasoa isomman Benron kanssa.
Benron kuulapää olis mahdollisesti myynnissä jos kiinnostuneita löytyy :)
- Tahdoin saman pikakiinnityslevyn sopivan kaikkiin jalustoihini
- Pystykuvauksessa peruspikakiinnityslevyt kiertyvät kameran pohjan ympäri. Benrossakin tämä oli pieni ongelma kun taas Manfrotossa mulla on kulmalevyllä varustettu pikakiinnityslevy (200PLArch-14) joka toimii melko hyvin.
- Benrossa ei ole kitkan säätöä, ja muutenkin kuulan kiristys on aika karkea/kuulan liike ei ole kovin sulava kevyesti kiristettynä.
Pikaisten testien perusteella ko. pieni Manfrotto on tukevuudeltaan aikalailla samaa tasoa isomman Benron kanssa.
Benron kuulapää olis mahdollisesti myynnissä jos kiinnostuneita löytyy :)
-
Nyt hieman jalustaa käyttäneenä tämä hieman ärsyttävä ominaisuus on korostunut. Turhaa tuherointia, jotta jalustan saa mahtumaan kuljetuspussiin. Eikä Manfroton valikoimasta löytynyt paremminkaan sopivaa kuulapäätä.apip kirjoitti:Manfrotto 494RC2 kuulapää sopii paikalleen, mutta hieman saa säätää jalkojen pituutta jotta jalustan saa laitettua kuljetuskokoon. Täytyypä tutkiskella jos joku muu Manfroton pää sopisi vielä paremmin.
En ole vielä tottunut jalkojen kierrettäviin pikalukkoihin, tavallinen lukitusvipu olisi selvästi enemmän mun makuun.
Mutta jalusta toimii riittävän hyvin ja on kooltaan kohtuullinen. Kokonaisuutena olen tyytyväinen.
-
Tuo kiristyslukitus on huomattavasti tukevampi kuin pikalukko. Yleensä pikalukko ei kiristä tasaisesti, vaan jalka pääsee lonksumaan liitoksesta johonkin suuntaan. On hyviäkin pikalukkoja, mutta harvassa. Benron kiertoliitin puristaa tasaisesti eikä jalka lonksu. Lisäksi se tiivistää liitoksen, ja jalan voi laittaa vaikka veteen eikä sisään mene mitään.
Sinulla on se Benron aivan pienin kuula? B-0? se on varmaan liian köykäinen kamerallesi. Jo B-1:ssä on erillinen kitkan säätö ja se toimii aika raskaallakin kuormalla tyydyttävästi matkaolosuhteissa.
Itse vaihtelin nimenomaan nuo Manflötkön pikakiinnitykset Arca-Swiss yhteensopiviin. Kiinnitys on tukevampi ja valikoima on laajempi. Jopa Manfroton kevytsingon painoisessa monopodissani on nyt Benron arca nivel.
Sinulla on se Benron aivan pienin kuula? B-0? se on varmaan liian köykäinen kamerallesi. Jo B-1:ssä on erillinen kitkan säätö ja se toimii aika raskaallakin kuormalla tyydyttävästi matkaolosuhteissa.
Itse vaihtelin nimenomaan nuo Manflötkön pikakiinnitykset Arca-Swiss yhteensopiviin. Kiinnitys on tukevampi ja valikoima on laajempi. Jopa Manfroton kevytsingon painoisessa monopodissani on nyt Benron arca nivel.
-
Voipi olla tukevampi, mutta kyllä noi pikalukotkin on mulle ja mun kuvauskalustolle aivan riittävän tukevia mun isommassa jalustassa (Manfrotto 055XPROB). Sen suurempaa lonksumista en ole huomannut. Myöskin aikaisempi pokkarikäytössä ollut jalusta (Slik Sprint Pro) toimi hyvin pikalukkojen kanssa. Mun mielestä pikalukot on nopeampia, varmempia (näkee heti onko lukko kiinni) ja hieman helpompia käyttää. Kestävyydestä en osaa sanoa, luultavasti muoviset pikalukot hajoaa helpommin ainakin pakkasessa. Toi veden-, pölyn- yms. pitävyys on kyllä hyvä asia. Pikaisesti tuli testattua Benroa rantahiekassa, mutta en vielä mereen uskaltanut upottaa vaikka se vesi onkin varmaan kiltimpi vaihtoehto kuin hiekka.
Mukana taisi tulla BH-1-kuula eli hieman pienintä kuulaa suurempi. Arca Swiss -yhteensopivat levyt ja alustat on kyllä jees, mutta en ole vielä nähnyt riittävän suurta syytä vaihtaa niihin. Koko järjestelmää ei viitsisi vaihtaa vain sen takia että saa hieman paremmin Benron kuljetuskokoon sopivan kuulapään. Manfroton pikakiinnityslevyt ja -alustat ovat halpoja ja toistaiseksi mun käytössä riittäviä. Täytyy vaan ostaa se kulmatuellinen Manfroton levy, eikä käyttää sitä joka tulee jokaisen kuulapään mukana. Eipä ole yksikään kuva tärähtänyt tai muuten jäänyt kuva ottamatta Manfroton jalustan ja sen pikakiinnityslevyjen tai pikalukkojen takia. Tai noh... tuulinen sää, jalusta spagaatissa, keskiputki käännettynä 90 astetta ja ääriasennossa aiheuttaa ongelmia makrokuvia ottaessa.
Mukana taisi tulla BH-1-kuula eli hieman pienintä kuulaa suurempi. Arca Swiss -yhteensopivat levyt ja alustat on kyllä jees, mutta en ole vielä nähnyt riittävän suurta syytä vaihtaa niihin. Koko järjestelmää ei viitsisi vaihtaa vain sen takia että saa hieman paremmin Benron kuljetuskokoon sopivan kuulapään. Manfroton pikakiinnityslevyt ja -alustat ovat halpoja ja toistaiseksi mun käytössä riittäviä. Täytyy vaan ostaa se kulmatuellinen Manfroton levy, eikä käyttää sitä joka tulee jokaisen kuulapään mukana. Eipä ole yksikään kuva tärähtänyt tai muuten jäänyt kuva ottamatta Manfroton jalustan ja sen pikakiinnityslevyjen tai pikalukkojen takia. Tai noh... tuulinen sää, jalusta spagaatissa, keskiputki käännettynä 90 astetta ja ääriasennossa aiheuttaa ongelmia makrokuvia ottaessa.
-
Jaa, katsoinkin tuota omaa, sehän on B-0 ja kyllä siinä on erikseen kitkan säätö ja kuulan lukitus. Ja panoroinnin lukitus.
jos tuohon laittaa liian painavan yhdistelmän, niin se kitkan säädön joutuu vetämään niin tiukalle, että kuula ei enää liu sulavasti. Niin se tuppaa olemaan kaikissa kuulissa jos niissä käyttää sille kuulalle liian painavaa systeemiä. Mutta tuo B-0 riittää kyllä hyvin omalle paina vimmalle yhdistelmälleni eli K-5, kahva ja DA* 60-250/4 eli yhteensä kai hiukan yli kaksi kiloa.
Manfroton levyt ovat pienimmätkin niin möhköjä, että jos sellaisen laittaa K-5:n alle niin se tursuu yli edestä ja takaa ja painaa kättä kuvatessa. Arcan pienillä kapeilla levyillä näin ei käy.
jos tuohon laittaa liian painavan yhdistelmän, niin se kitkan säädön joutuu vetämään niin tiukalle, että kuula ei enää liu sulavasti. Niin se tuppaa olemaan kaikissa kuulissa jos niissä käyttää sille kuulalle liian painavaa systeemiä. Mutta tuo B-0 riittää kyllä hyvin omalle paina vimmalle yhdistelmälleni eli K-5, kahva ja DA* 60-250/4 eli yhteensä kai hiukan yli kaksi kiloa.
Manfroton levyt ovat pienimmätkin niin möhköjä, että jos sellaisen laittaa K-5:n alle niin se tursuu yli edestä ja takaa ja painaa kättä kuvatessa. Arcan pienillä kapeilla levyillä näin ei käy.
-
Canonin 10-sarjassa tursuamisongelmaa ei ole, mutta muistaakseni mullakin painoi aluksi kättä, nykyään olen jo tottunut enkä huomaa koko levyä.Harald II kirjoitti:Manfroton levyt ovat pienimmätkin niin möhköjä, että jos sellaisen laittaa K-5:n alle niin se tursuu yli edestä ja takaa ja painaa kättä kuvatessa. Arcan pienillä kapeilla levyillä näin ei käy.
-
Jatketaanpa samaan ketjuun...
190:nen Manfrotto on vähän hankala reppumatkalle, joten olen katsellut Benron litteitä jalustoja kevyeksi matkajalustaksi. Esim. tämä:
http://www.foka.fi/store/tuotetiedot/52 ... t%20CF-leg
tai tämä:
http://www.foka.fi/store/tuotetiedot/52 ... %20alu.leg
Onko noista Benron litteistä jalustoista kokemuksia? Jälkimmäinen hiilikuituisena versiona olisi aika sopiva, mutta sitä ei taideta tuoda Suomeen.
190:nen Manfrotto on vähän hankala reppumatkalle, joten olen katsellut Benron litteitä jalustoja kevyeksi matkajalustaksi. Esim. tämä:
http://www.foka.fi/store/tuotetiedot/52 ... t%20CF-leg
tai tämä:
http://www.foka.fi/store/tuotetiedot/52 ... %20alu.leg
Onko noista Benron litteistä jalustoista kokemuksia? Jälkimmäinen hiilikuituisena versiona olisi aika sopiva, mutta sitä ei taideta tuoda Suomeen.
-
-
?keskone kirjoitti:http://www.camerastore.fi/benro-c0190t- ... -1594.html
-
- Viesti:
Tässä katsellu matkajalustaa ja tämä on ollu paras spekseiltään ja hinnaltaan.Benron olis muutenkin helppo valinta kun yksi sellainen löytyykin jo.keskone kirjoitti:http://www.camerastore.fi/benro-c0190t- ... -1594.html
Manfrotto on toinen jota käytän tällä hetkellä.
Onko kellään tietoa muista merkeistä ja malleista tai noista edellisistä merkeistä?
Tärkeimmät vaatimukset järjestyksessä:
-paino <1kg
-kuljetuspituus <45cm
-hinta <250€
...noihin kait se valinta painottuu,mutta muitakin on:
-nimelliskantavuus >4kg
-korkein kuvauskorkeus sais kuitenkin olla >100cm
-matalaa kuvauskulmaa myöskin suosin
Yli kilonpainoisia ja yli 50cm kuljetuspituisia en valitse,koska minulla on jo sellainen(1,2kg ja kuljetuspituus 50cm)
-
- Viesti:
Aikansa kun hakee niin löytää....
En tunne merkkiä,mutta speksit täsmää ja hintakin vaikuttaa edulliselta,jopa epäilyttävän edulliselta.Takuu on kuitenkin 6 vuotta.Kuulapään kiinnityskin näyttäs samalta kuin Benronilla.
http://www.digitarvike.fi/sirui_t-005kx ... x_kuulapaa
En tunne merkkiä,mutta speksit täsmää ja hintakin vaikuttaa edulliselta,jopa epäilyttävän edulliselta.Takuu on kuitenkin 6 vuotta.Kuulapään kiinnityskin näyttäs samalta kuin Benronilla.
http://www.digitarvike.fi/sirui_t-005kx ... x_kuulapaa