mikä verkkolevy kuville?
-
- Viesti:
mikä verkkolevy kuville?
Olen päätynyt hankkimaan verkkolevyn, nytr pitäisi vaan päättää minkälaisen. tällä palstalla joku kehui joskun Western digitalin tuotteita, mutta esim. hintaseurannassa joku tuntui olevan eri mieltä: http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/56889
Kohtuuhintaisia nuo kuitenkin tuntuu olevan.
Päädyin jo kertaalleen Buffaloon, mutta se hajosi samantien eikä maahantuoja osannut korjata. Siinä vaikutti hyvältä se, että siitä löytyi 2 usb liitintä lisälevyjen liittämiseen, en tosin ehtinyt testaamaan onko niistä käytännössä hyötyä.
Niin ja verkko koostuu ensisijaisesti ubuntukoneista, yksi mäkki on kanssa, ja joskus harvoin tulee winXP:tä käytettyä.
Mutta suositelkaa suosikkejanne, voi olla joko erillisiä koteloita tai valmiita paketteja.
Kohtuuhintaisia nuo kuitenkin tuntuu olevan.
Päädyin jo kertaalleen Buffaloon, mutta se hajosi samantien eikä maahantuoja osannut korjata. Siinä vaikutti hyvältä se, että siitä löytyi 2 usb liitintä lisälevyjen liittämiseen, en tosin ehtinyt testaamaan onko niistä käytännössä hyötyä.
Niin ja verkko koostuu ensisijaisesti ubuntukoneista, yksi mäkki on kanssa, ja joskus harvoin tulee winXP:tä käytettyä.
Mutta suositelkaa suosikkejanne, voi olla joko erillisiä koteloita tai valmiita paketteja.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Joku näistä enklantilaisista lehdistä testasi nasseja kesällä. En nyt heti löytänyt muuta kuin tämän:
http://www.pcpro.co.uk/labs/136/nas-app ... ducts.html
Minulla on itselläni joku verkkokauppa.comin halapa kotelo. Se on siitä mukava, että siinä on itsessään torrenttilatain. Verkkolevylle kun antaa osoitteen, tietsikan saa vaikka sammuttaa ja torrentti valuu. Minä olen tosin kokeillut sitä vain linuxdistrojen siirtoon, 24 megan adsl-nopeudella ne tulevat niin äkkiä, ettei tietokonetta ehdi sammuttaa. Windows nimittäin on todella hidas sammutettava.
Tuohon minun nassikotelooni saa sisälle yhden levyn ja siihen voi usb:llä kiinnittää ulkoisen. Ulkoinen USB-levy on silloin myös verkossa. Helppoa? Olisi joo, jollei windows aina sotkisi niitten käyttöoikeuksien kanssa. Kaikki muut tässä talossa pääsevät siihen usbilevyyn, paitsi minä, jonka tunnuksilla se on asennettu jaettavaksi.
http://www.pcpro.co.uk/labs/136/nas-app ... ducts.html
Minulla on itselläni joku verkkokauppa.comin halapa kotelo. Se on siitä mukava, että siinä on itsessään torrenttilatain. Verkkolevylle kun antaa osoitteen, tietsikan saa vaikka sammuttaa ja torrentti valuu. Minä olen tosin kokeillut sitä vain linuxdistrojen siirtoon, 24 megan adsl-nopeudella ne tulevat niin äkkiä, ettei tietokonetta ehdi sammuttaa. Windows nimittäin on todella hidas sammutettava.
Tuohon minun nassikotelooni saa sisälle yhden levyn ja siihen voi usb:llä kiinnittää ulkoisen. Ulkoinen USB-levy on silloin myös verkossa. Helppoa? Olisi joo, jollei windows aina sotkisi niitten käyttöoikeuksien kanssa. Kaikki muut tässä talossa pääsevät siihen usbilevyyn, paitsi minä, jonka tunnuksilla se on asennettu jaettavaksi.
-
Näissä pätee se että sitä saa mistä maksaa, yllättäen.
Kannattaa harkita sellaisen vehkeen hankkimista jossa voi tehdä ns RAID laajennuksen levyjä vaihtamalla, ainakin jos meinasit käyttää jotain RAID:ia. Vaikka et käyttäiskään, on kuitenkin järkevää hankkia laite joka syö ainakin kaksi levyä ja käyttää aluksi vaan yhtä levyä. Helpompi lisätä kapasiteettia myöhemmin kun jos on vaan yksi levypaikka.
2-4 paikan NAS on ihan järkevä investointi jos niitä kuvia ja muuta dataa on paljon. Laite on paljon pitkäikäisempi kun jos siihen menee vaan yksi levy.
Kattele tuolta NAS osiosta:
http://www.smallnetbuilder.com/
... ja sit kun sopiva laite on löytynyt, voit alkaa selvittää saako sitä suomesta lainkaan.
Tietysti sun kannattaa kattoa et laite tukee sitä Linuxin "kansionjakoprotokollaa", onko se sitten NFS tms? Muuten se nyt on ihan se ja sama mikä käyttis boksissa on
Kannattaa harkita sellaisen vehkeen hankkimista jossa voi tehdä ns RAID laajennuksen levyjä vaihtamalla, ainakin jos meinasit käyttää jotain RAID:ia. Vaikka et käyttäiskään, on kuitenkin järkevää hankkia laite joka syö ainakin kaksi levyä ja käyttää aluksi vaan yhtä levyä. Helpompi lisätä kapasiteettia myöhemmin kun jos on vaan yksi levypaikka.
2-4 paikan NAS on ihan järkevä investointi jos niitä kuvia ja muuta dataa on paljon. Laite on paljon pitkäikäisempi kun jos siihen menee vaan yksi levy.
Kattele tuolta NAS osiosta:
http://www.smallnetbuilder.com/
... ja sit kun sopiva laite on löytynyt, voit alkaa selvittää saako sitä suomesta lainkaan.
Tietysti sun kannattaa kattoa et laite tukee sitä Linuxin "kansionjakoprotokollaa", onko se sitten NFS tms? Muuten se nyt on ihan se ja sama mikä käyttis boksissa on
-
- Viesti:
-
NAS
Verkkolevy taitaa olla päivän sana. Asiaa on käsitelty muutamissa vanhoissa viestiketjuissa, mutta missä mennään nyt? Tuotetarjontaa on, mutta niin on hintahaitariakin.
Olisiko joku Netgear ReadyNAS NV+ ok? Tuolla näyttää olevan sisarmalli ReadyNAS Ultra4Plus.
Kapasiteetti saisi on aluksi pari teraa. Mahdollisuus sen lisäämiseen lienee itsestään selvästi tarvittava ominaisuus. Mitä muuta tarvitaan?
Olisiko joku Netgear ReadyNAS NV+ ok? Tuolla näyttää olevan sisarmalli ReadyNAS Ultra4Plus.
Kapasiteetti saisi on aluksi pari teraa. Mahdollisuus sen lisäämiseen lienee itsestään selvästi tarvittava ominaisuus. Mitä muuta tarvitaan?
-
Ostin tuon Space 2 2T version enkä ihan tyytyväinen siihen ole. Jostain syystä se ei näy omalla USB-piuhalla ollenkaan. Kahdella koneella kokeiltu. En tuota vaihtoehtoa olisi edes kokeillut jos olisi verkossa toiminut alusta asti ongelmitta. Osin syy toimimattomuuteen oli purkissa mihin se on kytketty ja osin Lacien omissa ohjelmissa. Lacien ohjelmilla tiedostojen kopiointi levylle on hidasta, noin 3Megaa sekunnissa kun reserssinhallinnan kautta vauhti on 9MB/s.ahz kirjoitti:Se Western Digital ei ilmeisesti ole kovin linux-ystävällinen, onko jollain kokemuksia LaCie Network Space 1TB asemasta?
On se toisaalta hienoa kun levylle pääsee mistä vaan jos on aikaa odottaa tolkuttoman kauan. Normi netti-jpg:n avaaminen etäkoneen näytölle vie minuutin ja täysikokoisen avaamiseen kului liki koko kahvitauko. Näinköhän koko työpäivä olisi kulunut raw-kuvan avaamiseen? Pitää joskus kokeilla vaikka kännykällä :o
Tähän voi sitten joku todeta etten vaan osaa ja miksen vienyt takaisin kauppaan. Mielipiteet tätä koskien ei kiinnosta.
Edit: Siis etäkoneella tarkoitan sellaista mikä ei ole samassa osoitteessa. Sisäverkossa olevat toimii käsittääkseni normaalivauhtia.
--
-
- Viesti:
Mulla on 2 kpl noita 1 TB levyjä. Aluksi ihmettelin ihan samaa kun ei näy USB-piuhalla ollenkaan, kunnes tajusin että levyn oman hallintaohjelman kautta pitää määrittää kuinka suuri osa levystä on USB-jaossa ja kuinka suuriosa network-jaossa. Jonkun aikaa ihmettelin asiaa kunnes ymmärsin katsoa ohjeita mitkä tuli laatikon mukana. Muuten mulla on toiminut hyvin nämä laatitko kun ne on liitetty ainoastaan lähiverkkoon ja toimii vain verkkolevynä.seppot kirjoitti:Ostin tuon Space 2 2T version enkä ihan tyytyväinen siihen ole. Jostain syystä se ei näy omalla USB-piuhalla ollenkaan. Kahdella koneella kokeiltu. En tuota vaihtoehtoa olisi edes kokeillut jos olisi verkossa toiminut alusta asti ongelmitta. Osin syy toimimattomuuteen oli purkissa mihin se on kytketty ja osin Lacien omissa ohjelmissa. Lacien ohjelmilla tiedostojen kopiointi levylle on hidasta, noin 3Megaa sekunnissa kun reserssinhallinnan kautta vauhti on 9MB/s.ahz kirjoitti:Se Western Digital ei ilmeisesti ole kovin linux-ystävällinen, onko jollain kokemuksia LaCie Network Space 1TB asemasta?
On se toisaalta hienoa kun levylle pääsee mistä vaan jos on aikaa odottaa tolkuttoman kauan. Normi netti-jpg:n avaaminen etäkoneen näytölle vie minuutin ja täysikokoisen avaamiseen kului liki koko kahvitauko. Näinköhän koko työpäivä olisi kulunut raw-kuvan avaamiseen? Pitää joskus kokeilla vaikka kännykällä :o
Tähän voi sitten joku todeta etten vaan osaa ja miksen vienyt takaisin kauppaan. Mielipiteet tätä koskien ei kiinnosta.
Edit: Siis etäkoneella tarkoitan sellaista mikä ei ole samassa osoitteessa. Sisäverkossa olevat toimii käsittääkseni normaalivauhtia.
En ole koittanut käyttää näitä etäkoneelta, mutta siihen hitauteen saattaa olla monia muita syitä kuin itse laatikko.
Omasta puolestani voin kyllä suositella LaCien Network Space tuotteita.
-
Jooh, voi hyvinkin olla etten ohjeita kovinkaan tarkkaan lukenut. Sen hoksasin ettei levy voi/saa olla samaan aikaan verkossa ja USB:llä kiinni. Se tuossa kenties hämäsi ettei kone reagoinut mitenkään siihen että usb kytkettiin kiinni. Yleensä kuuluu joku plimplon, mutta tuon kanssa ei mitään. Ilmeisesti jos tilaa olisi määritelty niin sitten toimisi. No en tuota puolta tarvitse niin olkoot noin.
--