Sivu 1/2

GP:n suksi tökkää

Lähetetty: Maalis 14, 2007 20 : 00
Kirjoittaja adele
Omistan 30-40 AA ja AAA kokoista NiMH akkuparistoa, joita käytän salamoissa ja parissa muussa laitteessa. Vanhimmat käytössä olevat akut ovat viitisen vuotta vanhoja. Merkkeinä löytyy ainakin Sony, GP, Olympus, LaCrosse, Olympus, Duracell. Kapasiteetit vaihtelevat 1200-2700mAh:n välillä (AAA:t 700-900mAh)

Laturina käytän LaCrossea, joka on itsellä toiminut ihan hyvin. LaCrosse ilmoittaa jos akussa on vikaa suostumatta lataamaan sitä. Ostin puolitoista vuotta sitten kolme satsia (12 kpl) GP:n 2700mHh:n akkuja. Näistä akusta on simahtanut 9 kappaletta! Akkuja on muutenkin ajan kanssa laukeillut, mutta merkillepantavaa on että vanhimmat Sonyn, ja Olympuksen akut ovat vailla ainoatakaan rintamalle jäänyttä. Selvää vaikuttaa olevat, että mitä suurempi ampeerinumero akun kyljessä on, sitä rimpulampi laatu.

Nykyisen oman kokemukseni mukaan kehoitan välttämään GP:n akkuja. Kuvassa esiintyvät akut, joissa ei ole mitään ulkoista vikaa, ovat kelvottomia.

Kuva

Lähetetty: Maalis 14, 2007 20 : 15
Kirjoittaja fotom
Kokeileppas Sanyon akkuja. RC-piireissä tämän valmistajan akkuja pidetään parhaimpina pienen sisäisen vastuksen vuoksi jolloin akku ei lämpenekäytössä, eli energiaa ei mene hukkaan. Omat, noin kolme vuotta vanhat akut lähes päivittäisessä salamakäytössä ilman että välähdysmäärä olisi oleellisesti muuttunut. Jos arvata pitää, veikkaisin neljänneksen kadonneen tehosta.

Lähetetty: Maalis 14, 2007 20 : 52
Kirjoittaja IlkkaS.
Sanyon akut ovat iät ajat maailman sivut olleet erittäin laadukkaita.

Tuo, mitä adele totesi, pitää omien havaintojenkin mukaan kutinsa GP:n kohdalla. Vastaavalla tavalla ovat sippaileet käytössäni olleet Vartan kennosatsit. Vastaavia tilttailuja en muista kuin aikanaan Ucarin NiCd-kennoista.

Lähetetty: Maalis 14, 2007 20 : 56
Kirjoittaja reittila
No tuota - RC--piireissä GP:n kennot ovat varsin arvostettuja.
Ongelmaksi muodostuu, kuten adelekin on havainnut, suurempi kapasiteetti, joka aiheuttaa aina enemmän laatuongelmia.
Kun kapasiteettia kasvatetaan, kasvaa kennojen ns. aktiivinen massa, jolloin kennot ovat herkempiä vaurioitumaan esim. yliladattaessa.
Ylilatauksen aikana kennoon muodostuu painetta, joka tuntuu kennojen lämpenemisenä ja mitä enemmän aktiivista massaa kennoissa on, sen herkemmin ne ottavat nokkiinsa ylilataamisen seurauksista.
Myös kennokohtaiset yksilöerot kasvavat kapasiteetin kasvaessa.
Sanyon NiCd-kennot olivat ns. de facto-kennoja RC-piireissä vielä joitakin vuosia sitten, mutta kun NiMH-kennot valtasivat markkinat, jäi Sanyo kelkasta, koska ei pystynyt toimittamaan kapasiteettia ja pientä sisäistä resistanssia, kuten esim. Panasonic, GP ja Intellect (kronologisessa järjestyksessä).
Se, onko näillä "pirkkapattereilla" sitten mitään tekemistä RC-käyttöön tarkitettujen kennojan kanssa, onkin kokonaan toinen juttu, mutta samoja lainalaisuuksia ne toki noudattavat nekin.
Hankittuani LaCrossen minäkin, olen onnistunut tuhoamaan useampia AA-kennoja, kuin olisi tarpeen ja joukossa on ollut eri merkkejä sekaisin.
LaCrosse BC-900 on tunnettu siitä, että sillä on taipumusta juurikin yliladata ja sen tähden LaCrosselta onkin tullut korvaavat mallit, joissa tätä ongelmaa on pyritty korjaamaan.

nimim. kohta 20 vuotta RC-harrastusta takana

Edit: Korjattu kirotusvirheitä


Edit: Niin ja tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteivätkö Sanyon kennot olisi laadultaan hyviä.

Lähetetty: Maalis 14, 2007 21 : 00
Kirjoittaja IlkkaS.
saltikov kirjoitti:Piraattiakku järkkäriin ei kestä niin kauan kuin kun Canonin alkuperäinen - mututuntumalla. Noihin A-paristoissa käytän pääsääntöisesti NiCd johdannaisia tuotteita joten enpä ole GP:n juurikaan törmännyt.
??

Siis piraatti-AA-kenno? Vai piraatti-A?

Lähetetty: Maalis 14, 2007 21 : 27
Kirjoittaja IlkkaS.
saltikov kirjoitti:Jos olen kirjoittanut A-kirjaimen akkun yhteyteen, niin sitten näin. Muuten kuten tarkoitin.
Canonin runkojen originaaliakut liittyvät AA-kennoihin miten?

Lähetetty: Maalis 14, 2007 21 : 32
Kirjoittaja HocusPocus
Onko kellään kokemusta sanyon eneloopeista?

Lähetetty: Maalis 14, 2007 21 : 35
Kirjoittaja uphouse5
jos akku on totaalisen tyhjä, niin la crosse ei lähde sitä lataamaan, vaan näyttöön ilmestyy teksti "null"

kun pistät tällaiset akut muutamaksi minuutiksi tavalliseen peruslaturiin, niin avot - sen jälkeen la crossekin suostuu niitä latailemaan

ni-mh akuilla on yleensä aika voimakas itsepurkaus ja jos melkein tyhjiä akkuja makaa laatikon pohjalla muutaman viikon, niin kyllä niistä ainakin osa on ihan tyhjiä

Lähetetty: Maalis 14, 2007 22 : 17
Kirjoittaja Tipe
saltikov kirjoitti:GP:n piraattiakku järkkäriin ei kestä niin kauan kuin kun Canonin alkuperäinen - mututuntumalla.
Heh... mulla on sitten tasan päinvastaiset kokemukset ko. asiasta.
Varsinkin pakkasella GP:n akut on hakanneet Canonin vastaavat 6-0.

Lähetetty: Maalis 14, 2007 22 : 42
Kirjoittaja tareone
Onko Adele koittanut ladata noita "viallisia" akkuja jollain muulla laturilla LaCrossen lisäksi? Mulla on joitain kertoja sattunut sellainen tapaus, että LaCrosse ei suostu akkua lataamaan ja kun olen koittanut toisella laturilla (Varta), on akku latautunut normaalisti. Lyhyen toisella laturilla latauksen jälkeen myös LaCrosse on alkanut lataamaan ko. akkua.

Lähetetty: Maalis 14, 2007 23 : 34
Kirjoittaja ekg
HocusPocus kirjoitti:Onko kellään kokemusta sanyon eneloopeista?
Juuh, jokunen viikko sitten ostin neljän kappaleen satsin eneloopeja. Tehoa sais niissä olla vähän enemmän, varsinkin kun kamerana on Sony DSC-H5. Kuitenkin käytössä tykkään, mutta joudun lataileen aika usein. En ole kyllä seurannut kuinka paljon yhdellä latauksella tulee kuvia... Sonyssahan on 2 kpl AA-akkuja kerrallaan sisällä, joten ne toiset kaksi kulkee mukana varalla.

Latauksen olen hoitanut sonyn omalla kahden akun (hitaalla) laturilla, en siis Sanyon laturilla, kuten akkupaketissa suositeltiin. Pikalaturiin en ole noita kuitenkaan hennonut työntää.

Porvoosta niitä oli jotakuinkin mahdotonta saada. Kukaan ei ollut kuullutkaan! Insmatilta lopulta löytyi: www.insmat.fi

Lähetetty: Maalis 14, 2007 23 : 37
Kirjoittaja Perusveijo
Hienosti napattu valokuva noista GP-akuista!

Lähetetty: Maalis 15, 2007 0 : 30
Kirjoittaja IlkkaS.
saltikov kirjoitti:Jatketaan ihmettelemistä - ei se pahaa tee.
Joko vastaat kysymykseeni tai jatkat p...asi jauhamista?

Lähetetty: Maalis 15, 2007 1 : 43
Kirjoittaja IlkkaS.
saltikov kirjoitti:Jatkan paskan jauhamista, jos sallit - jotenkin tuntuu että se ei lopu kesken seurassasi.
Jatka vapaasti, astu tai istu siihen.

En muista nähneeni Canon-brändättyjä AA-kennoja, oletko sinä?

Käsittääkseni adelen avaus liittyi eli koski GP:n NiMH-kennoja (AA).

Lähetetty: Maalis 15, 2007 5 : 14
Kirjoittaja reittila
Tipe kirjoitti:
saltikov kirjoitti:GP:n piraattiakku järkkäriin ei kestä niin kauan kuin kun Canonin alkuperäinen - mututuntumalla.
Heh... mulla on sitten tasan päinvastaiset kokemukset ko. asiasta.
Varsinkin pakkasella GP:n akut on hakanneet Canonin vastaavat 6-0.
Juu, kiitos samoin.