Pallopanoraamakuvia tekemään

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
pantsu

Pallopanoraamakuvia tekemään

Viesti Kirjoittaja pantsu »

Näin tyylikkäästi toteutetun 360 asteen pallopanoraaman netissä. Sivulla ei ollut mitään tietoa tekniikasta kuitenkaan. Innostuin aiheesta ja saattaisin hankkia jopa sellaisen 360 asteen linssin varrellaan kameraan. Näitä kun ei tunnu kovin laajalti olevan myynnissä ainakaan kotimaassa.

Eli jos teillä on vinkkejä, linkkejä tai tietoa näihin linsseihin tai pallopanoraamankasaussoftiin liittyen niin kiitollisena ottaisin niitä vastaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Aloitapas vaikka Hans Lehtisen sivuista, niin saat vähän tavoitetta.
http://panorama.360x180.net/
pantsu

Tyylikkäitä toteutuksiahan nuokin ovat. Ajattelin tosin sellaista linssiä, joka ottaisi koko kuva-alan kerralla. Tuo on ainoa tarkoitukseen löytämäni linssilisäke. Hinta on tosin aika kova ($749), enkä ole keksinyt jälleenmyyjää sille Suomesta.

http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/360one.html

Löytyisikö vastaavista härpättimistä tietoa/jälleenmyyjää?
TeemuN

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Jaa tuollanen. Mutta sepä ei olekaan pallopanoraama (360astettaihanmihinpäinvainyltympärijokasuuntaan) vaan "ainoastaan" 360 astetta horisontaalisesti ja 100 astetta vertikaalisesti...
pantsu

Vielä parempi jos löytyisi infoa täysipallokakkuloista. Olisihan sellainen astetta tuotakin veikeämpi lelu.
oneironaut

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Tuolla on tollasia kuvia ;D

http://www.pov.fi/
"The Third Way Leads To The Third World"
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

pantsu kirjoitti:Vielä parempi jos löytyisi infoa täysipallokakkuloista. Olisihan sellainen astetta tuotakin veikeämpi lelu.
Jo vain... puolipalloa löytyy, mutta taitaa olla niin, että 2 kuvaa joutuu yhdistämään.
pantsu

Joo, vau, noi oli tyylikkäitä. Tekniikasta olisin kiinnostunut jos joku osaisi sitä hieman valottaa...
lehton58

Panoraamakuvista

Viesti Kirjoittaja lehton58 »

Täyttä pallopanoraamaa on periaatteessakin mahdoton ottaa yhdellä kuvalla. Keksitte varmaan miksi :) Koko kuva-alan kattavaan panoraamaan tarvitaan siis aina vähintään kaksi kuvaa.

Toisaalta suoraan alas tai ylös ei ole yleensä tarpeellista kuvata, jolloin one shot -tyyppiset ratkaisut ovat hyviä. Kuitenkin esimerkiksi autoja kuvatessa täysi kuva-ala on perusteltua.

Esimerkkinä tekemäni virtuaaliesitys H2:sta. Kyseisessä esityksessä olen käyttänyt yhteensä seitsemää kuvaa taustan lisäksi.

http://www.pov.fi/hummer/

-
Lauri Lehtonen
POV-virtuualiesittelyt
http://www.pov.fi
pantsu

Olisi kiva, jos Lauri tai joku muu asiasta tietävä osaisi kertoa hieman tekniikasta...

Ei sen ihan täysi pallo tarvitsisi pystysuunnissa olla, mutta joku sellainen ratkaisu kuitenkin, että aloitteleva kuvankäpistelijäkin saisi helposti sen kasattua. Eli luultavasti vaatisi yhden otoksen täyttä vaakaympyrää.
mattiX

Viesti Kirjoittaja mattiX »

Jos ns. pallopanoraamojen tekemisestä kiinnostuneita läytyy, niin olis mukava herätellä keskustelua.

Ostin juuri Nokon Coolpix 8800:sen ja yksi valintaperuste oli kohtuuhintaisen kalansilmälinssin saatavuus.
Täällä olen nähnyt tuon kalansilmän hinnaksi Rajalalla yli 400€ ja nyt laitoinkin Saksaan kyselyä ko. linssin ja sovittimen hinnosta. Rapakon takana hinnat olisivat vieläkin paremmin kohdallaan, eli jos sattu tuttuja olemaan siellä tai kulkemaan ko. väliä niin sekin vaihtoehto kannattaa tutukia.

Tää nyt on sitä rautahörhöilyä, mutta suurempi haaste tuleekin olemaan kuvien liittäminen. Olen ottanut netistä kuvia ja harjoitellut jo jonkin verran. Kaupallisista ohjelmista löytyy jo niin helppoja softia, että panoraaman tekemiseen/liittämiseen ei vaadita kun perustiedot tietokoneen käytöstä.

Kommentit erityisesti kuvien liittämis ohjelmista olisivat tervetulleita, eli mitä käytätte ja mitä mieltä ko. ohjelmasta olette.
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

Mulla on käytössä seuraava kalusto:
- Canon 10d
- Peleng 8mm kalansilmä
- itse tehty panoraamapää jalustaan

Noilla olen nyt muutaman panoraaman kuvannut mutta en ole vielä kunnolla ehtinyt itse panoraamaa tekemään.

Pikaisesti olen kokeillut tehdä panoraamaa Hugin -ohjelmalla (freewarea, http://hugin.sourceforge.net/) ja PanoraamTools -paketilla (myös freewarea). Ihan siedettävät tulokset noin pikaiseksi kokeiluksi: tulos

Selviä virheitä näkyy, saattavat mennä piiloon jos paneutuisi panoraaman tekoon huolellisemmin ja/tai viimeistelisi panoraaman PhotoShopissa. Tuon kuvauksen jälkeen huomasin, että itsetehdyssä panoraamapäässä kohdistus oli pielessä.
mattiX

KeijoK kirjoitti:Mulla on käytössä seuraava kalusto:
- Canon 10d
- Peleng 8mm kalansilmä
- itse tehty panoraamapää jalustaan

Noilla olen nyt muutaman panoraaman kuvannut mutta en ole vielä kunnolla ehtinyt itse panoraamaa tekemään.

Pikaisesti olen kokeillut tehdä panoraamaa Hugin -ohjelmalla (freewarea, http://hugin.sourceforge.net/) ja PanoraamTools -paketilla (myös freewarea). Ihan siedettävät tulokset noin pikaiseksi kokeiluksi: tulos

Selviä virheitä näkyy, saattavat mennä piiloon jos paneutuisi panoraaman tekoon huolellisemmin ja/tai viimeistelisi panoraaman PhotoShopissa. Tuon kuvauksen jälkeen huomasin, että itsetehdyssä panoraamapäässä kohdistus oli pielessä.

Heti kysymystä panoraamapäästä. Ilmeisesti helpoin vaihtoehto on varmistaa että kamera on aina vaakatasossa(vesivaaka tms.), mutta minkä pisteen ympäri kameraa käännetään?
Onko linssin polttopiste se joka toimii kääntöympyrän keskipisteenä ja kauinka paljon tuolla kameran oikealla käännöllä ja kohdistuksella on todellista merkitystä yhdistämisen onnistumiseen?

Katselin netissä noita kuvien liittämiseen takoitettuja työkaluja ja sillä helpoimmat ohjelmat eivät vaatineet mitään muuta kun oikeiden kuvien importtaamisen ja yhden komennon. Tämä luultavasti vaatii sen, että linssin oikeat parametrit on ohjelmalle määritelty ja kuvat on otettu ns. speksien mukaan(kameran sijoitus ja kääntögeometria oikein ja kääntö 120astetta).
Kokeilemani ohjelma liitti kolme kalansilmällä otettua kuvaa ja lopputulos oli työmäärään nähden erinomainen.
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

mattiX kirjoitti:Heti kysymystä panoraamapäästä. Ilmeisesti helpoin vaihtoehto on varmistaa että kamera on aina vaakatasossa(vesivaaka tms.), mutta minkä pisteen ympäri kameraa käännetään?
Onko linssin polttopiste se joka toimii kääntöympyrän keskipisteenä ja kauinka paljon tuolla kameran oikealla käännöllä ja kohdistuksella on todellista merkitystä yhdistämisen onnistumiseen?
Kaikilla web -sivuilla joita olen lukenut sanotaan, että kuvien liittäminen on helpompaa mikäli ns. paralleksivirhettä ei kuvien välillä esiinny. Tähän taas päästään sillä, että kameraa käännetään ns. nodal point:in kohdalta. Tämä lienee siis tuo tarkoittamasi objektiivin polttopiste ja on siis piste jonka kautta kaikki objektiivin läpi menevät valonsäteet kulkevat. Minulla ei vielä ole juurikaan kokemusta siitä, pitääkö tuo paikkaansa (siis että kuvien yhdistäminen olisi helpompaa kun paralleksivirhettä ei ole). Olen nähnyt myös mielipiteitä, että tämä ei olisi niin tärkeää... Joku jolla on enemmän kokemusta voisi kommentoida tuota.

Minun kalustolla pitää ottaa kuvia käytännössä 60 asteen välein jotta homma toimisi. Syynä on se, että tuo Pelengin tekemä pyöreä kuva leikkautuu reunoilta Canon 10d:n sensorilla (Peleng on siis ns. ciscular fish-eye 35mm:n negakoossa). Jos sensorille/filmille saa koko ympyrän, riittää periaatteessa 3 kuvan ottaminen jotta voi tehdä täydellisen pallopanoraaman joskin suositus näyttää olevan aina tässäkin tapauksessa 5 kuvan ottaminen.
mattiX

KeijoK kirjoitti: Kaikilla web -sivuilla joita olen lukenut sanotaan, että kuvien liittäminen on helpompaa mikäli ns. paralleksivirhettä ei kuvien välillä esiinny. Tähän taas päästään sillä, että kameraa käännetään ns. nodal point:in kohdalta. Tämä lienee siis tuo tarkoittamasi objektiivin polttopiste ja on siis piste jonka kautta kaikki objektiivin läpi menevät valonsäteet kulkevat.
Tällaisen nettipaikan löysinkin tuosta nodal pointista.

http://www.360texas.com/tips/nodalpts.htm

Täytynee laittaa rautaa(linssi+sovitin) että pääsis virittämään systeemiä. Tuollaisen panoraamapään toki saa itsekkin viritettyä, mutta oliskohan jossakin kohtuuhintaista tarjolla ihan valmiina?
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Jaha, pallopanoraama-aihetta pitää yleisesti aina edes hieman kommentoida kun sellaisen täällä sattuu näkemään. :) Matti tuossa pisti linkin omille sivuilleni, joita ei nyt ole vähään aikaa päivitetty (matskua on kovasti odottamassa mutta nyt on tällä hetkellä mielenkiinto muissa valokuvaukseen liittyvissä jutuissa ainakin jonkin aikaa :) ).

----------

Täällä on jo vastattu hyvin alkuperäiselle kysyjälle siitä miten noita pallopanoraamoja tehdään. Yhdellä kuvalla se ei siis onnistu, tarvitaan vähintään 2 kuvaa.

Tuo ei yleensä anna kovin hyvää lopputulosta, esim. Nikonin FC-E8 -linssiä käytettäessä "overlappia" on 2:n kuvan tapauksessa vain n. 4% ja kuvat pitää olla _todella tarkasti_ vastakkaisia. Lisäksi tuollainen kalansilmä tekee reunoilta todella pehmeää kuvaa joka sitten jo häiritsee.

Eli kolme kuvaa vähintään + mahdolliset kuvat ylös & alas (voidaan ottaa myös ilman tuota linssiä ja liittää mukaan valmiiseen panoraamaan). Kolmen kuvan kanssa ei olen kääntely aivan niin tarkkaa eikä kuvien reuna-alueita tarvitse käyttää panoraamassa.

Sehän on selvä että esim. Nikonin Coolpixeillä & FC-E8 / FC-E9 -limsseillä ei mitään maailman laadukkainta pallopanoraamaa tehdä. Niihin tarvitaan sitten jo yleisesti ottaen järkkäriä ja semikalansilmää tai superlaajakulmaa ja hieman enemmän kuvia...

Ystäväni Kimmo Turtiainen on jo aika veteraani pallopanoraamojen kuvauksessa, ja hänellä on myös kalustoon satsattu (toisin kuin itsellä joka kuvaan edelleen todella budjettilinjalla :). Eli hänellä taisi järkkärinä olla tällä hetkellä Nikon D2H ja palloja kuvataan Nikonin uuden 10,5mm kalansilmän avulla. Muistaakseni 6 kuvaa (4 ympäri & ylös & alas), ja laadukastahan siitä tulee. Esimerkkinä voisi toimia vaikkapa http://www.raumacity.fi.

Itsellä siis edelleen ainakin toistaiseksi Coolpix käytössä, eikä sillä oikein hyvän näköistä täyden sivun kuvaa tehdä.. katsotaan sitten vaihtuuko kamera tässä jossain kohtaa. Olen sitten panostanut hieman enemmän panoraamojen toiminnallisuuteen & interaktiivisiin juttuihin.. tuolta osastolta tulee tässä talven aikana vielä ihan uudella softalla väännettyä kokonaisuutta, mutta siitä sitten lisää aikanaan...

Tällä hetkellä on itsellä siis panoraamojen kuvaaminen hieman taka-alalla, mutta siitä se sitten elpyy jossain vaiheessa. Toisessa ääripäässä sitä kulkee sitten melkein koko ajan vehkeet mukana.. hauskana pointtina voisi mainita että silloin sitä katselee melkein koko ajan ympärilleen että "saisikohan tästä hyvän panon" ;) ...

Kun ottaa ns. normaaleja kuvia niin katselee tiettyä suuntaa / rajausta / kuvakulmaa jne, mutta pallopanoraaman tapauksessa pitää sitten katsella joka suuntaan ja miettiä olisiko suurinpiirtein joka puolella jotain katsomista... :) Samaa tunnetta on varmaan muillakin panoraamaharrastajilla vai kuinka..?

--------------

Lauri: Hienoja panoraamoja, ja olet autojenkin tapauksessa olet hyvin oivaltanut että ikkunat kannattaa korvata jollain muulla kuvalla tai muuten pitää valottaa ne erikseen... oletko kuvannut autot sisätiloissa että ei niin älyttömästi loista sisään vai miten? Ikkunoiden sivuissa ei kuitenkaan näy valkoista mitenkään häiritsevästi...

Hmm, tuo "liike-epäterävyys" vaikkapa tuossa Hummerikuvan ulkomaisemassa hieman hämää itseä.. ihan kuin auto liikkuisi, mutta kun ei ole kuskia :) Noo, pikku juttu...

Sivuillasi Volvo -kuvassa panoraama on "mutkalla" aika häiritsevästi.. auto "kaatuu" kojelautaa katsottaessa oikealle (takapenkkejä katsottaessa vasemmalle) aika vahvasti, eli itse kuva tekee pientä "siniaaltoa" :) . Noitahan tulee välillä vaikka olisi kamera vatupassissa ja osakuvat muutenkin ok... mutta sitten pitää vaan nysvätä parametreja Panorama Toolsissa, kyllä se siitä sitten oikenee.

Joka tapauksessa ok kuvia! Hmm, tuon Vanhassa Raumassa otetun kuvan kanssa taitaa olla jotain tekemistä PJG:n kanssa... olenko oikeassa? :) :)

--------------

Keijo: No niin, sinä olet päässyt sitten järkkärillä tekemään hieman isompaa panoraamaa, hyvä homma! Tosin tuossa esimerkissäsikin huomaa hyvin että PTViewerin ja javan kanssa yleensäkin loppuvat paukut noin isoissa kuvissa.. tökkii eikä näytä muutenkaan oikein hyvältä, vaikka näkee että itse kuvassa on mukavasti yksityiskohtia.

Itse en pidä lainkaan QuickTimesta panoraamojen katselussa, mutta isoissa kuvissa ei oikein ole vaihtoehtoja. PC:lle ei taas ole QTVR -kuvissa ja niiden tekemisessä paljoa vaihtoehtoja, mutta tuollaista askeettista pikkusoftaa olen itse käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä kun olen välttämättä OTVR:ää tarvinnut: http://www.panoshow.com/panocube.htm. Tuo on ilmainen, tosin se Plus -versiokaan ei paljoa kustanna ja sen aikanaan ostinkin.

Ja kysymästäsi parallaksivirheen merkityksestä voisin kommentoida että se on luonnollisesti sitä merkittävämpää mitä lähempänä kuvissa on asioita ja kohteita. Jos ollaan jossain pellon keskellä ja ympärillä on aukeata, niin asialla ei ole paljoakaan merkitystä. Mitä lähempänä kameraa kuvassa on juttuja, niin tuon merkitys kasvaa nopeasti, eli ne kyllä kannattaa eliminoida niin hyvin kuin pystyy! Tuota kun ei voi oikeain hyvin korjata (ok, onhan niitä morphaustoimintoja jolla pahimpia juttuja voi hieman fixata) toisin kuin vaikka vinossa ollutta kameraa...

-------------

OHHOH.. tästäpä olikin hyötyä kun alkoi vanhoja linkkejä muistelemaan... http://www.panoguide.com on näköjään _viimenkin_ päivittynyt ihan uuteen ulkoasuun ja toivottavasti sisältöönkin, ko. saitti on erittäin hyvä tietopaketti panoraamoista mutta ei ollut päivittynyt pariin - kolmeen vuoteen. Tosin en ole käynyt tuolla pitkään aikaan joten voi olla jo wanhakin juttu...

Tuonne kaikki panoraamoista kiinnostuneet tietoa hakemaan hop hop, täytyypä saman tien mennä itsekin sinne ihmettelemään... :)

- Hans
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Jaha ja heti löytyi hauska juttu tuolta panoguiden foorumilta... tässä viestiketjussahan puhuttiin myös hieman one-shot -systeemistäkin, täällä on DIY -versio, hintaa kokonaiset 7 taalaa :)))

http://www.panoguide.com/forums/tipsntricks/25/

"Peilinä" käytetty mitäpä muuta kuin joulukuusen palloa... :) Itse asiassa yllättävän hyvä panoraama tuosta tulee! Vääristymiä siinä (luonnollisesti) näkyy, kuvan muunnos on tehty Photoshopin Polar Coordinates -filtterillä. Mutta siis omasta mielestäni todella jees!

- Hans
mjtannin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mjtannin »

Ei mitään one-shotteja tai kalansilmiä.

Peruspokkari käteen ja räpsimään, kyllä niinkin yllättävän hyviä panoramakuvia saa aikaan. Tässä esimerkiksi muutama panorama, jotka on räpsitty ixus 330 pokkarilla (reilu 50 kuvaa per panorama) ja kasattu panorama tools + ptgui + photoshop virittelyllä.
http://www.cs.helsinki.fi/u/mjtannin/web/kuvat/PR2/

Toki itsellänikin tuo 300D jo innokkaasti odottelee kalansilmää saapuvaksi tuolta itärajan takaa, mutta ei kenenkään kannata panoramakuvien otosta luopua laajakulmaisen objektin puutteen takia....
Jari P
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jari P »

Itekkin tässä opiskellut panoramakuvia. Tällä hetkellä koitan saada
salamaa mukaan mutta ei ihan helppoa ole. Erinäköisillä refloilla
koittanut saada valoa tasaisesti kohteeseen.

http://www.ideavideo.fi/pan/test1/

Kamerana 300D ja peleng 8mm

Tuo linssin optisen keskipisteen löytäminen on
kyllä ehdoton. Toisaalta olen koittanut etsiä
kunnollista panorama headia jolla kameraa saisi
pyöriteltyä linssin polttopisteen suhteen vapaasti.

(Hmm... kait tuo optinen keskipiste on oikea termi, jos
värin niin viisaammat korjatkoon)

Muutamia kuvia syksyn varrelta löytyy
http://www.ideavideo.fi/pan/ .

Jari
mattiX

Hieman vielä odotuttaa, että pääseen kokeilemaan panoraamojen tekemistä. Nikonin FC-E9 tuli sujuvasti jouluruuhkassa USA:sta ilman tullin hidasteita :)

Tulossa on myös Manfrotto 303PLUS panoraamapää, eli sillä pitäs saada tuo nodal point kohdalleen.
=> onkohan kellään kokemusta ko. härvelistä?

Mutta vielä pitäs saada Coolpix 8800:seen sovitin tuolle linssille, että leikki voisi alkaa. Rajalasta olen tilaillut, mutta saapas nähdä milloin ko. sovitin on kiinni kamerassa :)
Vastaa Viestiin