elmar kirjoitti:
Juu, niinhän mä sanoin : heikolla tuulella ja matalalta kuvaten rimpulajalusta riittää moneen.
Ja minä sanoin, että lopullisesta kuvasta ei kyllä selviä onko se otettu satasen vai neljän sadan kuulapäällä.
Sakke_k:n tämä on nähtävästi vaikein ymmärtää.
elmar kirjoitti:
Juu, niinhän mä sanoin : heikolla tuulella ja matalalta kuvaten rimpulajalusta riittää moneen.
Ja minä sanoin, että lopullisesta kuvasta ei kyllä selviä onko se otettu satasen vai neljän sadan kuulapäällä.
Joo, ja aika monen muunkin... On vaikea ymmärtää, että ihmiset hankkisivat hyväksi havaittuja kuulapäitä muun kuin lopullisen kuvan laadun perusteella :-)
Kuvaamisessa on aika paljon muitakin kuin tyynessä ja matalalta- tilanteita.
elmar kirjoitti:
Joo, ja aika monen muunkin... On vaikea ymmärtää, että ihmiset hankkisivat hyväksi havaittuja kuulapäitä muun kuin lopullisen kuvan laadun perusteella :-)
Kuvaamisessa on aika paljon muitakin kuin tyynessä ja matalalta- tilanteita.
Mutta et pysty esittämään tilannetta jossa satasen kuulapäällä ei pystyisi ottamaan kuvaa jolloin 400€ kuulapäälöä pystyy?
Montako kertaa olet ollut yli 25m/s myrskyssä kuvaamassa ja todennut että satasen kuulapää on se heikoin lenkki? Et varmasti kertaakaan.
Jalustoissa vielä saa eroja esiin, mutta ei kuulapäissä muuta kuin pistämällä päälle telen tai makron ja tarkistamalla tärinöitä 100% suurennoksella ja silloinkin harvoin eikä siltikään lopullisessa kuvassa harvemmin on tarvetta sille pikselitarkalle terävyydelle. Lisäksi useimpien optiikka ei edes pysty erottamaan pieniä tärinöitä kun kuvataan jollain 12mpx kameralla.
Avokid kirjoitti:
Jalustoissa vielä saa eroja esiin, mutta ei kuulapäissä muuta kuin pistämällä päälle telen tai makron ja tarkistamalla tärinöitä 100% suurennoksella ja silloinkin harvoin eikä siltikään lopullisessa kuvassa harvemmin on tarvetta sille pikselitarkalle terävyydelle. Lisäksi useimpien optiikka ei edes pysty erottamaan pieniä tärinöitä kun kuvataan jollain 12mpx kameralla.
Yllättävän suuria eroja löytyy noista kuulista ihan perustilanteessakin:
Selvästi näkee, että osa on vain suunniteltu näyttämään kuulapäältä ja se siitä.
Ja oikeasti... jos kuvaat makro-planarilla ja 5DmkII rungolla, niin se pienikin pikselitason tärähdys todella näkyy kuvissa. Suttulasien + 12mpix omistajat voi kuvata millä vaan citymarkettivehkeillä, jos ei laadustakaan ole niin väliä.
Avokid kirjoitti:Montako kertaa olet ollut yli 25m/s myrskyssä kuvaamassa ja todennut että satasen kuulapää on se heikoin lenkki? Et varmasti kertaakaan.
Avokid kirjoitti:
Selvästi näkee, että osa on vain suunniteltu näyttämään kuulapäältä ja se siitä.
Ja oikeasti... jos kuvaat makro-planarilla ja 5DmkII rungolla, niin se pienikin pikselitason tärähdys todella näkyy kuvissa. Suttulasien + 12mpix omistajat voi kuvata millä vaan citymarkettivehkeillä, jos ei laadustakaan ole niin väliä.
Avokid kirjoitti:
Kertokaa vain ihmeessä parempia mittaustuloksianne. Mulla on itelläni Markinsin Q10, joten tämä ei ole mitään kateellisen panettelua.
Kannattaa katsoa taulukosta se feison ennen sitä RRS 55 kuulaa.
Siis 235gr feisol kepittää 900gr RRS kuulan.
Pisteissä kyllä, mutta niitä pisteitä tulee juurikin kevyestä painosta. Feison saa painosta 100 pistettä, mutta RRS saa painosta vai 32 pistettä.
Lopultakin ratkaisevaa on käytettävyys ja hinta-laatu- suhde. Varmasti sirui on yksi parhaista tällä hetkellä. Kaikkia käytännön ongelmia tämä sisällä tehty testi ei kerro, kuten tiettyjä Markinsin tyyppivikoja tai kiinalaisten kuulien laatuongelmia (varsinkin pakkasessa). Tietyin varauksin tämä kuitenkin kertoo sitä, että nyt saa halvemmallakin jo aika laadukasta kuulapäätä ainakin kesäkeleihin ja sisäkuvauksiin... ;)
Mulla oli Benro pari vuotta pääkuulapäänä. Kertaakaan ei ollut jäätymisongelmia tai muita vikoja sen kanssa. Ainoa asia mistä en siinä pitänyt oli hienosäätö. Pannausnuppi oli parempi kuin Markinsissa. K10-x kuulan tilaan jos hankin vielä toisen kuulan jalustaan.
Avokid kirjoitti:Mulla oli Benro pari vuotta pääkuulapäänä. Kertaakaan ei ollut jäätymisongelmia tai muita vikoja sen kanssa. Ainoa asia mistä en siinä pitänyt oli hienosäätö. Pannausnuppi oli parempi kuin Markinsissa. K10-x kuulan tilaan jos hankin vielä toisen kuulan jalustaan.
Sellainen kannattaa huomioida, että mallisarjan jokainen erikokoinen kuula on arvosteltava erikseen, koska tietyssä koossa saattaa olla ihan omanlaisiaan ongelmia. Samoin benrossa on joissakin malleissa selvästi liian tiukat välykset ja niissä liian jäykät rasvat. Naurattaa ihan sikana lämmittää kuulaa sytkärillä 20 asteen pakkasessa tai säätää kallistusta jaloista, kun ei taivu... ;D
^ voi kiinnittää muunkin merkkisen kuulan. Kiinnityksissä on kahta eri halkaisijaa olevia kierteitä, mutta niihin on olemassa adapterit, joten kaikki jalustat ja päät käyvät ristiin.
...Oulussa on ainakin pari kolme alan liikettä, joissa voi käydä tekemässä valintaa... Tosin Manfrotollakin on aivan mielenkiintoisia malleja n. 100 eken hinta luokassa..
T:JPe