Gitzo GT-1550T etu on pituus pakattuna. (35,5cm) Tuo rakenne vaatii viisiosaisen jalan, jossa on siis neljä lukkoa.
Gitzo GT-0540 on pakattuna 48cm ja jalka koostuu neljästä osasta, siis kolme lukkoa per jalka.
Mitä enemmän lukkoja sitä huojuvampi jalusta. Pähkäilin ennen hankintaa 1550:n 0540 ja 0530, välillä. Mittailin eri matkalaukkuja ja skootterin sisuksia ja päädyin 0540:een. T:ssä ei ollut G-lukkoja, jotka ovat mielestäni selkeä parannus käyttömukavuuteen/nopeuteen. O530 olisi tietysti vielä tukevampi ja kevyempi, mutta 11 senttiä matalampi korkeus ylösnostettuna ja viisi senttiä suurempi kuljetuspituus sai päätymään tuohon minkä valitsin. Valinta on tietysti kompromissi, jokainen painottaa omia arvojaan.
Jalat taipuvat jonkin verran, ei kylläkään rungon ja optiikan painosta, vaan kun pistää keskiputkeen reilusti painoa. Olen kuormittanut joskus aika reilusti. Taipuessaan hiilikuitu jäykistyy, joka on otettava huomioon. Mitään testejä en ole tehnyt peilin nostamisesta, mutta olen huomannut peilin nostamisen auttavan raskaammissakin jalustoissa, niin en epäile hetkeäkään etteikö norkot olisivat terävämpiä kuin ilman nostoa.
Hurmahenkisenä olen kuvannut joskus, jopa 300 f2.8 käyttäen tuota jalustaa. Se kyllä menee jo urheilun puolelle, mutta ihan teräviä kuvia on joukossa.
Missä käden pitäisi olla laukaistessa en osaa sanoa mitään.