Laadukas ja tukeva jalusta

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

bobotti kirjoitti:[Mulle oikeasti riittäis pari kuvaa nurkanympäri tulevassa 5-10 m/s tuulesssa ja 1/10-->2 s valotusajalla ja 200 mm linssillä.
Taren esittämä käsite "koivunnorkkokuvaaja" on hieman vieras. Siis kuvailet pääosin norkkoja 5-10 sekuntimetrin tuulessa 200mm polttovälillä? Pistä malliksi tähän ketjuun yksi jalustalla otettu terävä kuva norkoista. Kuva, jossa tuulee reilusti ja valotusaika on yli 1/10 ja norkot piirtyvät terävinä, kuva jota ei olisi voinut reissujalustan kanssa ottaa.

Jos kovantuulen norkkoja ei löydy, pistä joku kuva, jossa kirjoittamasi parametrit täyttyvät.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

adele kirjoitti: Taren esittämä käsite "koivunnorkkokuvaaja" on hieman vieras.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ight=norko
adele

tareone kirjoitti:
adele kirjoitti:Taren esittämä käsite "koivunnorkkokuvaaja" on hieman vieras.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ight=norko
Kiitos. Nyt selvisi norkkokuvaamisen syvin olemus. Lukemani perusteella on selvää, että nykyinen jalustasi on aivan liian painava, koska selität tuossa kejussa moneen otteeseen miksi jalusta ei tänäänkään ole mukana. Ilmeisesti se Salt and Cown tivaama painoraja kulkee reilusti nykyisen jalustasi painon alapuolella. Toiseksi selväksi käy, että vihollisesti tuuli keikuttaa enemmän norkkoja kuin jalustaa, eli voit ostaa huterammakin Skitson huoletta.
bobotti kirjoitti:Käsivaralta ja tuulessa eli kuvataso ei ollut kontrollissa saatika kuvan terävyys huippua. Ei paranisi koskaan jättää ystävää , Skitzoo pois lenkiltä.
bobotti kirjoitti:Tuuli on makrokuvaajan vihollinen
bobotti kirjoitti:Aina ei viitti jalustaa ottaa mukaan koiranpissityslenkille.
bobotti kirjoitti:Pähkinäpensaan norko on ihan hyvä harjoittelukohde. Pienikin tuulenväre jota ei muuten tuntisi vaan huomaavain hengityksestä riittää liikuttamaan norkoa.
bobotti kirjoitti:Alkupään kuvat olen osin kuvannut jalustalla , mutta sitten on iskenyt taas paha laiskuus ja sitten VR kuume jossa kaiken pitää kuvata VR:llä ikäänkuin se olisi jalustan korvike . Koskahan tästä taudista mahtaa parantua? ;D
Minä en olenkaan varma , että saanko sopivaa kuvauskeliä ja niin tyyntä keliä että voisin yrittää kaikkia kolmea pitkällä valotuksella ja pienellä aukolla teräviksi yhtäaikaa.
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

adele kirjoitti: Kiitos. Nyt selvisi norkkokuvaamisen syvin olemus.
Koskas ehtisit perehtyä omiin mielettömiin heittoihisi? 22 mm 1/160 s vaatii "ehdottomasti" sen raissujalustan ja on esimerkillinen otos jalustan tukevuudesta? Varmasti minä teen virheitä , mutta sinä et?

Noihin norkokuviin jos palaan niin 70-200 VR ei ole mikään makroputki loitollakaan. Eikä D200 + 70-200 VR putkea voisi edes sinun reissujalustaasi pultata huoletta ja koukku painon kanssa mennään jo jalustan painorajan yli puhumattkaan kuulapäästä? Lisäksi jalustasi on niin saamarin matala , että luonteva tarkentaminen ainakin minun korkeudeltani hankaloituu olenaisesti. Polviltaan ei oo taas kiva olla hangessa tai etelän tapaan räntä-loskapas**ssa. Sitäpaitti mikään jalusta ei auta kun valoa uupuu ja liikeen pitäisi pysäyttää. Oksaakaan ei viitsi "lukita" tai sitoa kiinni kun tarkoitus oli seurata norkon kehittymistä. Pakkasenhauraat oksat eivät kestä.

Tulee nyt vaan mieleen , että minkä kottaraisen varpahille tässä on nyt astutTu kun porukka on aika punaposkista ettensanoisi.
Viimeksi muokannut bobotti, Tammi 08, 2008 8 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

bobotti kirjoitti:En minä usko halppiksien pärjäävän , mutta en vain ikinä uskonut Gitzon plotkaavan noin paljoa.
Pärjäävän missä?
http://photopal.co.uk/images/benro/info25.jpg
adele

bobotti kirjoitti:Eikä D200 + 70-200 VR putkea voisi edes sinun reissujalustaasi pultata huoletta ja koukku painon kanssa mennään jo jalustan painorajan yli puhumattkaan kuulapäästä?
Väärin.
5D + 28-300 (joka painaa enemmän kuin D200+ 70-200 VR) toimii ihan hyvin reissujalustan kanssa RRS:n minikuulapään kanssa. Arca-Swiss tyyppisellä kiinnityslevyllä saat liutettua kaluston tasapainoon, joten rasitus kuulapäähän on hyvin kohtuullinen.

Kuva

Tässä pari tuoretta kuvaa (exiffit mukana) jotka on otettu mainitsemallani yhdistelmällä. Onpa tämä kuva otettu jopa 275mm polttovälillä, joka menee yli halajamasi. f10, 1/30

Kuva

Tämä toinen, hiukan pienemmällä polttovälillä kun mitä sisarkuva joka on tässä ketjussa esillä. f16, 8sek, 40mm

Kuva

Mutta kuten jo mainitsin, tuo norkkohomma on itselle tuntematon alue, mutta varmasti paljon vaativampaa kun mitä oma lomaräpsiminen, jonka voin tehdä huterammallakin kalustolla.
bobotti

adele kirjoitti:
bobotti kirjoitti:Eikä D200 + 70-200 VR putkea voisi edes sinun reissujalustaasi pultata huoletta ja koukku painon kanssa mennään jo jalustan painorajan yli puhumattkaan kuulapäästä?
Väärin.
Kamera , linssi ja kuulapää ovat aika tarkkaan painorajalla maksimissa - ja kun siihen lisätään tuo mainitsemani paino niin missä silloin mennään? Ymmärrysvirheessä? Reissujalustasta puhuessasi ilmeisesti oletat , että jalustan luota ei sitten poistuta eli siitä ehditään ottaa kiinnin kun se lähtee kaatumaan pienessä tuulenvireestä?
Tässä pari tuoretta kuvaa (exiffit mukana) jotka on otettu mainitsemallani yhdistelmällä.
Mitähän yrität nyt todistaa? Taivaan liukuväreistä on turha kaivaa todellista terävyyttä koska sitä ei siellä tarvita.

Onpa tämä kuva otettu jopa 275mm polttovälillä, joka menee yli halajamasi. f10, 1/30
Olet nyt ethos-pathos linjalla sanoinesi. Paljon sinua kokeneemmat ovat sanoneet tuosta superjalustastasi muuta , kuten jo linkitinkin...paatos ja eetos senkuin jatkuu.
adele

Pistän tähän vielä yhden lomaräpsyn joka on otettu samasta tilanteesta kun tuo yksi kuva. Yhä 5D + 28-300 ja tikkujalusta. Tällaiseen naisille kelpaavan perheloma-albumikaman kuvaamiseen käy kevyempikin jalusta. Kuvien ei katsos täyttääkseen tarpeensa tarvitse olla mitenkään erityisen terävä kuten norkkojen tulee olla.

Olen itse kuvassa, eli jalusta on ilman vartijaa. Tuultakin näyttää olevan. Pysyy pystyssä. Hip hei.

f8, 1/30, 65mm

Kuva
bobotti

Pari perinteistä pakenevaa suorsaa....ilman jalustaa...
Kuva
bobotti

Satkun kroppi - kuva tarkentu sorsamoiden sijaan heijastuksena oleviin puihin...off-focus....pieleen siis meni.
Kuva
adele

bobotti kirjoitti:[Kamera , linssi ja kuulapää ovat aika tarkkaan painorajalla maksimissa - ja kun siihen lisätään tuo mainitsemani paino niin missä silloin mennään? Ymmärrysvirheessä? Reissujalustasta puhuessasi ilmeisesti oletat , että jalustan luota ei sitten poistuta eli siitä ehditään ottaa kiinnin kun se lähtee kaatumaan pienessä tuulenvireestä?
Taas väärin.

28- 300 L 1670g
5D akun kanssa 892g
Kuulapää RRS-25 105g

Yhdistelmän paino yhteensä 2667g

Jalustan kantokyvyksi on luokiteltu 5 kiloa (RRS-25:n luvattu kuormankesto on 4 kiloa), eli lähes 2,4 kiloa voit vielä huoletta kuormata keskiputkeen tukevuutta antamaan.
Vaikka muovikassin, jossa on

yksi AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED (1430g)
ja yksi Nikon D200 (830G) yhteensä 2260g

ja vielä jää varaa lisäkuormittamiseen.

Nimin. speksit kuntoon, mutulla tai epämääräisyyksillä ei pärjää
bobotti

adele kirjoitti:
Nimin. speksit kuntoon, mutulla tai epämääräisyyksillä ei pärjää
No etkös sinä juuri epämääräistyksiä ole esitellyt siinä missä muutkin?
jarit

Viesti Kirjoittaja jarit »

Käväisin eilen koeponnistamassa Skitson 1550T:n.
Periaattessa kyllä se kestää D200 / 70-200VR:n jo oman pienen kuulansa kanssa ihan asillisesti.
Pari havaintoa:
-Tukevuus kasvaa huomattavasti kun alimmat, ohuimmat jalat jättää vetämättä suoraksi.
-Kaupan, studion tms liukas lattia on epävakaampi jalkojen luistamisen ja siitä seuraavan notkumisen kautta kuin nurtsi, asfaltti, kanervikko...Ero on selvä. Jos pikku-skitsoa paineli kuulapäästä alaspäin kaupan lattialla kun se oli vedetty täyteen korkeuteensa, se ei ollut erityisen vakaa. Jalkojen luistaminen ja siitä seuraava alimpien jalkojen taipuminen....
-Kuvaus tekniikka: Kuvaako kuten 300-400-500:lla jossa vasen käsi tukee lasia alaspäin =>ei välttämättä toimi 70-200:sen kanssa koska jalustaan/kuulaan kohdistuu enemmän painoa.
Vai onko tekniikka "peili ylös ja laukaistaan remotena" => voisi tuottaa paremman tuloksen ?? Voisiko Adele vähän kertoa kokemuksiaan tältä pohjalta ?

Kyllä, pikainen hands-on testi vakuutti minut. Riittää mun reissu-tarpeisiin kun suurin osa käytöstä on runko+lasi alle metrin korkeuteen nostettuna. Manfrotto 055 + 488 taitaa lähteä myydään-palstalle.
adele

Gitzo GT-1550T etu on pituus pakattuna. (35,5cm) Tuo rakenne vaatii viisiosaisen jalan, jossa on siis neljä lukkoa.

Gitzo GT-0540 on pakattuna 48cm ja jalka koostuu neljästä osasta, siis kolme lukkoa per jalka.

Mitä enemmän lukkoja sitä huojuvampi jalusta. Pähkäilin ennen hankintaa 1550:n 0540 ja 0530, välillä. Mittailin eri matkalaukkuja ja skootterin sisuksia ja päädyin 0540:een. T:ssä ei ollut G-lukkoja, jotka ovat mielestäni selkeä parannus käyttömukavuuteen/nopeuteen. O530 olisi tietysti vielä tukevampi ja kevyempi, mutta 11 senttiä matalampi korkeus ylösnostettuna ja viisi senttiä suurempi kuljetuspituus sai päätymään tuohon minkä valitsin. Valinta on tietysti kompromissi, jokainen painottaa omia arvojaan.

Jalat taipuvat jonkin verran, ei kylläkään rungon ja optiikan painosta, vaan kun pistää keskiputkeen reilusti painoa. Olen kuormittanut joskus aika reilusti. Taipuessaan hiilikuitu jäykistyy, joka on otettava huomioon. Mitään testejä en ole tehnyt peilin nostamisesta, mutta olen huomannut peilin nostamisen auttavan raskaammissakin jalustoissa, niin en epäile hetkeäkään etteikö norkot olisivat terävämpiä kuin ilman nostoa.

Hurmahenkisenä olen kuvannut joskus, jopa 300 f2.8 käyttäen tuota jalustaa. Se kyllä menee jo urheilun puolelle, mutta ihan teräviä kuvia on joukossa.

Missä käden pitäisi olla laukaistessa en osaa sanoa mitään.

Kuva

Kuva
jarit

Seuraavaksi olisin vaille suosituksia kuulasta:
Alustava speksi mitä kuvittelen on noin 35-38mm, painoa noin 350g.
Ehdolla tähän mennessä on RRS-BH40, Markins Q3, kenties FLM CB38.
Onko kokemuksia ja suosituksia noista tai joistain muista vastaavista ??

Jalustaksi saattaisi tulla Gitzo 1540 joten tavoite on pitää yhteispaino alle 1,5kg:n :-)
adele

jarit kirjoitti:Seuraavaksi olisin vaille suosituksia kuulasta:
Alustava speksi mitä kuvittelen on noin 35-38mm, painoa noin 350g.
Ehdolla tähän mennessä on RRS-BH40, Markins Q3, kenties FLM CB38.
Onko kokemuksia ja suosituksia noista tai joistain muista vastaavista ??

Jalustaksi saattaisi tulla Gitzo 1540 joten tavoite on pitää yhteispaino alle 1,5kg:n :-)
Katselisin myös Acratechin suuntaan. Omistin aikaisemmin tuon Ultimaten, olin tyytyväinen. Uudempi malli V2 on myös kiinnostava.

http://acratech.net/
Arvio:
http://www.stevekossack.com/notes/V2Ult ... llHead.htm
http://www.stevekossack.com/notes/V-2_follow_up.htm
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Tämä ketju meni kyllä välineurheilun puolelle pahasti ;-D

Mitenköhän kuvaajat saivat ennen muinoin viime vuosituhannella teräviä kuvia joidenkin kuppaisten Leican, Linhofin tai Rossin kuulien päässä heiluvilla kameroilla ?
Less Is More
Virkamies

Viesti Kirjoittaja Virkamies »

okei tui hommattua sony alpha 100 kamera ja ois suunnitteilla hommata vehkeeseen myös jalusta. mitähän kaikkee tossa nyt pitäisi ottaa huomioon ettei tu sikaa säkissä.
en kuitenkaan kovin aktiivikuvaaja ole että ei sen kallein pitäis olla, lähinnä opiskelijabudjetilla
jarit

Sinänsä pikkujuttu, mutta tuossa RRS:ssä ja ehkä jonkin verran Acratechissä on liikaa hifi-laitteen fiilis ;-) Tulee huono omatunto roudata tuollaista state of art -mokkulaa repun syrjässä parhaassa suomalaisessa talvisäässä (niinkuin just nyt) rapaista kärrypolkua helvetin taakse rämeelle....eli saisi olla vähän...kröhöm...karumman oloinen kampe ;-)
Låmpimään studioon ovat varmasti kivoja vehkeitä.
Vastaa Viestiin