Laadukas ja tukeva jalusta

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

bobotti kirjoitti:Tuo kuvasi ei muuten todista mitään.
Eihän sulle kukaan voi mitään millään todistaa kun olet hypnoosilukossa. Gitzo on huomattavan yliedustettu jalusta ja monopodi vaativien harrastajien ja ammattilaisten arsenaalissa.

Elämä on paljon totuudellisempaa ja siten antoisampa jos sovellat elämässäsi Occamin partaveistä. Voit soveltaa sitä miettiessäsi miksi ammattilaiset niin paljon Gitzon käyttävät.

Eniten olen kuullut Gitzoa mollattavan persaukisten taholta. Paljon enemmän kuin käyttäjien puolesta. Käytän itse Occamin partaveistä kun mietin todennäköisintä syytä siihen.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Certifier

Viesti Kirjoittaja Certifier »

Mitä mieltä arvon raati olisi tällaisesta kuin Giottos MT-9370?
http://www.bhphotovideo.com/c/product/4 ... _Legs.html
Nikkis mut nyt canuuna.
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

adele kirjoitti:
Eihän sulle kukaan voi mitään millään todistaa kun olet hypnoosilukossa.
Sinä olet taas valivali - moodissa. Mulla on Gitzo ja meinasin sokkona ostaa ton reissuGitzon. Nyt pistää uusiks tuumaten ja katoo voiko hyväksyä huonot puolet.

Gitzo on huomattavan yliedustettu jalusta ja monopodi vaativien harrastajien ja ammattilaisten arsenaalissa.
Ja välinerunkkujen kuten mun.
Elämä on paljon totuudellisempaa ja siten antoisampa jos sovellat elämässäsi Occamin partaveistä.
Occam on nyt yluibriljeerattu juppitermi jolla halutaan tehdä vaikutus nti adeleseni!
Eniten olen kuullut Gitzoa mollattavan persaukisten taholta. Paljon enemmän kuin käyttäjien puolesta.
Joo ja nyt kuulet sitten aitoa aiheellista kritiikkiä Gitzoa kohtaan ilman lompsantuskaa. Se ei nyt oo rahasta kii.
Käytän itse Occamin partaveistä kun mietin todennäköisintä syytä siihen.
Missäs se Schrödingerin kissa luuraa? SeKIN on olenainen tässä joka vetää 6-0 Occamit oikeasti veskistä alas. Mitääne ei ole tapahtunutkaan.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
adele

bobotti kirjoitti: Occam on nyt yluibriljeerattu juppitermi jolla halutaan tehdä vaikutus ...Missäs se Schrödingerin kissa luuraa? SeKIN on olenainen tässä joka vetää 6-0 Occamit oikeasti veskistä alas. Mitääne ei ole tapahtunutkaan.
Occamin partaveitsi on 700 vuotta juttu, eli mistään briljeerauksesta tai juppeudesta ei ole kysymys.

Oma rajallinen kapasiteettini ei riitä ymmärtämään miten Schröingerin kissa, joka selittää epätäydellisyyttä siirryttäessä atomitasolta makroskooppisiin systeemeihin ja jalustan valinta liittyvät toisiinsa, joten selitä.

Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää tai soveltaa Occamin partaveitstä edellä mainitsemiini valokuvauksen ammattilaisten ja Gitzon jalustojen liittoon voi tarvittaessa kirjoittaa sen auki.
bobotti

adele kirjoitti: Occamin partaveitsi on 700 vuotta juttu, eli mistään briljeerauksesta tai juppeudesta ei ole kysymys.
Ompa. Sitä hokemiseen asti hoetaan ikäänkuin loppujenlopuksi tiedettäisiin mitä se oikeasti tarkoittaa.
Oma rajallinen kapasiteettini ei riitä ymmärtämään miten Schröingerin kissa, joka selittää epätäydellisyyttä siirryttäessä atomitasolta makroskooppisiin systeemeihin ja jalustan valinta liittyvät toisiinsa, joten selitä.
No sillähän ei ole rajapintaa muutakuin tuon Occamin partaveitsen kautta. Briljeerausta nti adele.
Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää tai soveltaa Occamin partaveitstä edellä mainitsemiini valokuvauksen ammattilaisten ja Gitzon jalustojen liittoon voi tarvittaessa kirjoittaa sen auki.
Aloittamalla vaikka toisten kokemuksista oppimalla.

http://www.bythom.com/support.htm
I believe the other two lines compromise stability too much, and even the leveling versions of the smaller models are iffy in stability, in my opinion. The 0, 1, 2, 3, and so at the start of the name on indicate the tube size. Some of the smaller tube sizes have a tendency to resonate wind and shutter vibrations, which makes them not good choices. In general, I recommend you avoid the 0 and 1 series if you're using any serious DSLR and going for solid stability.
Eli Tomppa käsittele juuri niitä asioita mitä havainnoin matka-Gitzostasi studiolla. Occamin partaveitsi ei taida käsitellä ollenkaan hyvin raja-tapauksia. Kokeile nyt itse matka Gitzoasi tyypillisillä jalustasuljinajoilla 1/10 -->2 s Tuosta kakkosesta eteenpäin asialle ei ole enään merkitystä koska se on valon kanssa summapeliä ja puolensekunnin alkuvärähtelyt hukkuvat kokonaisvalotuksen alle. Perustelut joissa esitetään jalustaa "hyväksi" 22 mm polttovälillä ja 1/100-1/150 s suljinajalla eivät ole perusteluita ollenkaan.

Oma 1320 on series 3 :sta.

Mielestäni Gitzo on jakanut loogisesti nämä jalustat.

Series 0 weekend
Series 1 sport
Series 2 reporter
Series 3 studex
Series 4 PRO studex
Series 5 Tele studex

Tuo sinun travellerisi on niitä "viikonloppujalustoja" eli 0 sarjaa. Tää mainitsemasi proo juttu ei nyt "ihan" osu tän sarjan kohdalle.

Gitzo 0 sarja - weekend
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Oikeastaan harmi ettei aihe eilen tullut esille vaan samapa se on täällä foorumin puolella höpistä niin tulee pulina kaikkien kuuluville.

Oman kokonaisvaltaisen ratkaisun olen toteuttanut seuraavanlaisesti. Normikäyttisjalustana on tätänykyä Uni-Lock, edellisen Bembon tilalla. Tuo siksi, että melko poikkeavan rakenteensa ansiosta mahdollistaa paljon enemmän ja hieman tämän päällekin mahdollisuuksia joita eivät perinteiset jalat tarjoa. Tästä on turha sellaisten avautua jotka eivät ole Bemboa/unilockia käyttänyt pidemmän kaavan mukaan. Aivan loistava jalka, tälle ei ole vastinetta.
Monopodia ei oikein meinannut löytyä valmiina, joten nappasin isoimmasta omistamastani studiosalaman jalustasta keskiputken, jonka toiseen päähän rautakaupan kumitulppa ja toiseen päähän kevyt kuulapää. Korkeutta reilusta metristä aina 3,8 metriin jäykkyyden riittäessä täyspitkänä vaakatasossa mkII + 17-40 -yhdistelmään. Tämä vaatii jo kuvaajankin suhteen raameja ja uskoisin että ketjuun osallistuneista ainoastaan allekirjoittaneella ja bobotilla on puitteita esittämääni kuvaamiseen. Askartelin myös mokomaan hiilikuiturimoista (pöllitty taannoisesta leijaprojektista) valmiuden hätäkolmijalkaan joka mahdollistaa jalan nojaamisen maahan tai seinään. Tällaisista ei vain tule foorumilla höpistyä kun täältä puuttuu tyystin DIY -osio (hoi ylläpito, herätkää jo).
[urputusta ylläpidolle]
Paljon muutakin jää kertomatta ja vaikka tuolla on joku käyhän kikkapalsta, hukkuu sinne ideat kun ketjulla on pituutta tuhat viestiä niin haut ja muut on melko turhia.
[/urputusta ylläpidolle]
Kolmas, reissujalusta, onkin sitten eräänlainen kompromissi. Jalan pitää olla pieni jotta se kulkee kameralaukussa (eipä tullut sitä eilen esiteltyä) mutta kyllin tukeva jotta tarvittaessa neljä kiloa kameraa pysyy parin sekunnin ajan paikoillaan. Homman ratkaisin siten että ostin heräteostoksena pienimmän teleskooppijaloin varustetun halppisjalan paikallisesta kivijalkapuodista parillakympillä. Tuo menee kokoontaitettuna n. 12cm pitkäksi pötköksi eikä paina käytännössä mitään. Orkkiskuulapää oli tietenkin tuossa juuri niin huono kuin se vain voi olla joten viskasin mokoman roskiin (tai saattaa olla jossain romu/miljoonalaatikossakin). Tilalle pesitin taannoin ostamani vesitiiviin kynäkameran mukana tulleen alumiinisen pikkukuulan joka on hieman hankala käyttää mutta on sen verran hyvin tehty että sen voi kiristää momenttiin vaikka leathermanilla jos ei näppitiukkuus riitä (yleensä riittää). Voittaa hiekkapussin ja jalan saa peräti 30cm korkeaksi ja kulkee tarvittaessa perstaskussa ja toimii vaikka nyrkkirautana nakkikiskan jonossa tai jos pitää puolustaa kollegan marsua paikallisten onanoinnilta.

Voi olla ja onkin, ettei tukevaa reissujalkaa ole keksittykkään. Tällä paketilla olen pärjännyt ja tulen pärjäämäänkin. Vielä pitäisi hankkia joku oikein pieni kuulapää, halvalla.
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

fotom kirjoitti: Vielä pitäisi hankkia joku oikein pieni kuulapää, halvalla.
Oisko Benro 70 euroa sopivan halpa?

http://photopal.co.uk/images/benro/kb0_l.jpg
http://photopal.co.uk
adele

bobotti kirjoitti:Tuo sinun travellerisi on niitä "viikonloppujalustoja" eli 0 sarjaa. Tää mainitsemasi proo juttu ei nyt "ihan" osu tän sarjan kohdalle.
Herää!
Kysymys on jalustan, painon ja korkeuden suhteesta sen tukevuuteen. Olen valmis tekemään käytännön kokeen, jos joku tuo erimerkkisen, samanpainoisen tai kevyemmän jalustan, joka nousee samalle korkeudelle. Otetaan valvovan silmän alla samalla kamera/linssi kombinaatiolla kuvat ja vertaillaan.

Ja mistä on syntynyt käsitys, että ammattilainen ei omistaisi myös kevyttä matkajalustaa, vaan kantaisi aina mukanaan 3-5 kilon kolmijalkaa ja kuulapäätä/kiikkua mukana?

Näitä juttuja lukiessa usein tulee mieleen paljonko jengi kiertää maailmaa kalusto mukana? Mikä on mahdollista pitää mukana ja mikä ei ole. Ei voi välttyä ajatukselta, että ei kovin paljon ole muailmaa nähty, eikä olla kovin tietoisia what´s out there.
bobotti

adele kirjoitti: Herää!
Kysymys on jalustan, painon ja korkeuden suhteesta sen tukevuuteen.
Siitä käytännön ja kannettavuudesta juuri tässä ounastellaan , mutta se vain , että lähdet tyrkyttämään 1/150 suljinajalla ja 22 mm otettuja kuvia "todisteena" riittävästä tukevuudesta pistää ihmettelemään.

Olen valmis tekemään käytännön kokeen, jos joku tuo erimerkkisen, samanpainoisen tai kevyemmän jalustan, joka nousee samalle korkeudelle.
Mulle oikeasti riittäis pari kuvaa nurkanympäri tulevassa 5-10 m/s tuulesssa ja 1/10-->2 s valotusajalla ja 200 mm linssillä. En minä usko halppiksien pärjäävän , mutta en vain ikinä uskonut Gitzon plotkaavan noin paljoa. Miten paljoin ykkössarjalainen travelleri on parempi? Se sentään viä pakaantuu 40 cm:iin. Saltikov mielestäni ounast4elee oikeaan suuntaan. Pitääkö olla kompromissi jos 20 cm päässä ja vajaan puolikilon lisämassalla on täystukevuus ja täys korkeus hanskassa. Vai pitääkö olla kolme jalustaa eli se alle 40 cm pakaantuva , 60 cm pakaantuva ja sitten se perässä raahattava jos otetaan vakavasti. Sitäpaitti tiän ammattilaisia jotka ovat totaalikypsyneitä jalustoihinsa ja kokevat suuren vapautuneen hurmoksen kun ei tarvitse sen jalustan kanssa hakea kuvakulmaa oikeaksi.

Gitzo 6x GT1550T, Traveller

Edit: linssin mm määrä 50--->200
adele

bobotti kirjoitti:Mulle oikeasti riittäis pari kuvaa nurkanympäri tulevassa 5-10 m/s tuulesssa ja 1/10-->2 s valotusajalla ja 200 mm linssillä.
Katselin kuviani läpi. En löytänyt koneella olevien 35000 kuvan joukosta ainuttakaan kuvaa, joka olisi täyttänyt kriteerisi Tuulta ei exiffeissä löydy, mutta katsomalla kuvaa, se osapuilleen selviää.

Löysin myrskykuvia Helsingistä, mutta polttovälit eivät riitä. Tässä yksi, jossa tuulta on n 20 metriä sekunissa, mutta polttoväli on vain 130mm. Valotusaika 0,6 sek.

Kuva

Tässä toinen, mutta myrsky puuttuu. Valotusaika 30 sekuntia. Aukko f22

Kuva

Muistan, että näissä Islannissa otetuissa kuvia tuulta oli reilusti koska kamera oli kuin uitettu, mutta ei voi mennä vannomaan tuulen nopeutta. Polttoväli vain 90mm. Valotusaika 0,5 sek, aukko f22

Kuva

Valotusaika sekunti, polttoväli vain 25mm, aukko f20, eli tuokaan ei käy.

Kuva

Tässä pari viikko sitten Thaimaassa otetussa kuvassa aukko on f5 millejä 85mm, mutta valotusaika jo 30 sekuntia. Käykö? Ei käy? Liian tyyntä.

Kuva

Tässä samalta matkalta 110mm f16 valotusaika 8 sekuntia.

Kuva

Vietnamista Hoi Annista otettu kuva. Ei taaskaan riittävästi tuulta. f13, valotusaika 30 sekuntia.

Kuva

Entä tämä Miamista 15 sekuntia, tuulta jonkin verran, f 6.3. Äh, ai niin polttoväli tosin vain 65mm.

Kuva

Ankor Wat Kambodza 100mm suljinaika 30 sek, f13. Palmuista näkyy, että tuulta ei ole tarpeeksi.

Kuva

Sama koskee tätä tylsää kuvaa Pöytävuoresta Etelä-Afrikassa. f5.6 0,8sek 73mm

Kuva

Sydney Australia f8, 135mm, 5sek. tuulesta on vaikea sanoa.

Kuva

Kuten näet kuvaamme eri olosuhteissa. Selvästikään omat kuvausolosuhteeni eivät ole niin vaativat kun mitä ne sinulla ovat, joten se selittää miksi voin tyytyä kevyempään jalustaan matkoilla.

Huomioarvoista on kun katselen noiden kuvien naapurikuvia, niin ne jotka ovat otettu vähemmillä milleillä ovat keskimäärin mielenkiintoisempia kun nuo esimerkit tuossa. (jätin kuviin exiffit)
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Kyllähän adelen pitäisi ymmärtää se, ettei mikään riitä, kun on kyse koivunnorkokuvauksesta tai kun hikisenä pyöritään märissä lakanoissa miettien notkuvia jalustoja ja riittämätöntä reunapiirtoa.
bobotti

Silloin näemmä sorrutaan sarkasellaiseen kun tuli puhuttua pas***aa. Aihe yritetään kääntää sitten vielä vitsilön puolelle varsinkin . Hyvä pojjaat ... maine senkuin kasvaa!

Tarella tuntuu tuo babyface-angsti olevan pysyvää...sortsit...ei se status nouse siitä yritti pitää millasta "logo"paitaa tai irvistystä päällä vain...se o edeleen baby.

*ps joko ollaan palattu päiväjärjestykseen? * ;D
*johou....joshain statuksessa ollaan kun nousee joilla tuo otsasuoni pullistuksiin saakka*
*mää oon aina käyny herkkien cityläisten pollan päälle ...ei tää uutta ole.*
tareone
Viesti:

bobotti kirjoitti: Tarella tuntuu tuo babyface-angsti olevan pysyvää...sortsit...ei se status nouse siitä yritti pitää millasta "logo"paitaa tai irvistystä päällä vain...se o edeleen baby.
MUAHAHAHAHAHHAHAA !!

Jos en olis livenä todistanut, voisin kuvitella tämän jampan vitsillä esittävän urpoa, mutta ei. Bobotti on ihan oikeasti yhtä pihalla, kuin tämä foorumi osoittaa.

Logo-paidat ja irvistys.... status... ??? Olet kyllä varsinainen virtuaalisankari.
radicalis

Viesti Kirjoittaja radicalis »

adele kirjoitti:[Ankor Wat Kambodza 100mm suljinaika 30 sek, f13. Palmuista näkyy, että tuulta ei ole tarpeeksi.

Kuva
Otin vapauden tunkea nokkani tähän ketjuun. Sykähdyttävä kuva mm. sädepalmujen vuoksi. Onko lisää kuvia ko. palmusta?
bobotti

tareone kirjoitti:
MUAHAHAHAHAHHAHAA !!

Jos en olis livenä todistanut, voisin kuvitella tämän jampan vitsillä esittävän urpoa, mutta ei. Bobotti on ihan oikeasti yhtä pihalla, kuin tämä foorumi osoittaa.

Logo-paidat ja irvistys.... status... ??? Olet kyllä varsinainen virtuaalisankari.
Nooh .. itseäsihän sinä täällä vain markeeraat ;)
tareone
Viesti:

bobotti kirjoitti: Nooh .. itseäsihän sinä täällä vain markeeraat ;)
Tarkoitat jotain nettistatusta? Kyllä täällä pyöriminen on vain ajankulua, statukset on hoidettu ihan muualla ja muilla tavoilla. Kaikkien elämä ei ole yhtä kuin netti. A-studio miitin slogan tais olla "put your money, where your mouth is" ja sinun kohdalla tuo ei ole toteutunut millään tasolla, koitit sitten vääntää juttua valokuvauksesta tai täysin todellisuudesta vieraantunutta köökkipsykologiläppää.

Ei ole ollut tapana puuttua luki- tai muihin häiriöihin ja en tee poikkeusta sinun kohdalla. Olkoon tämä siis viimeinen suora kommentti sinulle. Ja sinulla ei taida olla lukihäiriötä.
bobotti

Ja kaikki tämä soopa siitä , että 22 mm polttovälillä ja 1/160 s suljinajalla ei saa terävää kuvaa ilman jalustaa ;o/ ... tai ainakin se kävi loistavaksi perusteeksi jalustan hyvyydestä...ja vielä studioflässiä päälle!

Sori ja pyydän nyt anteeksi jos taas tuli keikutettuA jotain elefantinluutornissa majailevia guruja.

ps *piilottakaa exifit tulevaisuudessa kakkialtta ettei kukaan vain pääsisi epäilemään.
bobotti

tareone kirjoitti: Kyllä täällä pyöriminen on vain ajankulua,....
Noin ne suuriimmat hermoilijat yleensä yrittävät uskotella. Nti adelen bailuissakin kuulimme miten netti saataa heijastua ihan suoraan ir-eLämään....eikä ollut kenestäkään DG nettiläisestä kyse.
Vastaa Viestiin