Laadukas ja tukeva jalusta

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Sarpis

Viesti Kirjoittaja Sarpis »

Nalho kirjoitti:Noissa vavoissa nuo hintaerot ovat vielä paljon suuremmat kuin hiilikuitujalustoissa. Kuitenkin valmistusaineet vavoissa ovat kokolailla samoja. Toiminnallisia eroja on paljon, mutta nekään eivät mielestäni täysin selitä niitä hintojen suuria eroja saman mittaisten ja painoisten hiilikuitukeppien hinnoissa.
Hei, oletko ikinä heittänyt ensin G.Loomiksen perhovehkeillä ja sen jälkeen vaihtanut
Visionin vapaan? Jo siinä sen eron huomaa, mistä kannattaa maksaa. Totta kai työn jälki on paljon parempaa.
Viimeksi muokannut Sarpis, Touko 18, 2008 14 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Onko Gitzolla joku statusasema? Se on Manfrotto joka sitä statuskuninkuutta hallitsee tällä hetkellä eli sopii kysyä , että paljonko Manfrotton hinnassa on tätä statusta?
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Nalho
Viestit: 959
Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Nalho »

Sarpis kirjoitti:
Hei, oletko ikinä heittänyt ensin G.Loomiksen perhovehkeillä ja sen jälkeen vaihtanut
Visionin vapaan? Jo siinä sen eron huomaa, mistä kannattaa maksaa. :)
Enpä ole Visionia kokeillut, mutta vuosikymmenien aikana on kyllä käyty läpi niin Loomiksia, Sageja,Orviksia kuin Looppejakin, ja niistä kalliimman pään kepukoita. Aivan varmasti olisin pärjännyt noiden tai joidenkin muiden halvemmillakin versioilla. Rehellisesti pystyn tunnustamaan menneeni paljolti mainosmiesten ansaan, asia jota ei muuten moni myönnä. Suurin ero noihin halvempiin on se kaupallisesti luotu mielihyvän tunne jonka niistä saa. Kyllä jossain testeissä ne aivan halvimmatkin vavat ovat pärjänneet hinta/laatu suhteeltaan aivan hyvin noiden kalliimpien rynnistystä vastaan. Mutta kun niistä jää se mielihyvä pois, ja se sanottaisiinko katu/ jokiuskottavuus, niin sitä mielellään itselleen perustelee sen tyyriimmän valintaa. Se vapojen toiminnallinen tuntuma on täysin henkilökohtainen asia johon ei hinta vaikuta, paitsi tuonne alitajuntaan kaupallisesti survotun ajatuksen kautta , joka vakuuttelee että sen kalliimman täytyy olla parempi ja siten minulle paljon sopivampi.

Mitä tuohon jalustojen statusasemaan tulee on se, mitä olen näiltä palstoilta lähes mistään mitään tietämättömänä lueskellut. Kukkulan kuningas on Gitzo ja Mafrotto jotain italialaista vetkua makaroonia.
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Nalho kirjoitti:Kukkulan kuningas on Gitzo ja Mafrotto jotain italialaista vetkua makaroonia.
Gitzolla oo ees mitään markinoita täällä Suomessa. Sensijaan Manfrotton tavaraa taitaa löytyä liki joka liikeen hyllystä. Oomma edeleen erimiältä.

Tosin rva Adelen studiolla tuli pieni pettymys tänään kun koklasin Gitzon reissujalustaa.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

bobotti kirjoitti: Tosin rva Adelen studiolla tuli pieni pettymys tänään kun koklasin Gitzon reissujalustaa.
Jalustan paino on 700g. Olisi löytynyt myös hieman yli tuplat painavampi, joka on aivan toista maata (kuulapään kanssa 2 kg), jonka ohuin putkin on yhtä paksu kuin reissujalustan paksuin. Kysymys on mihin reissujalustaa verrataan? 7 kilon alumiinijalustaan? Omani on tukevin tuon painoinen jalusta.

Nämä jalustajutut ovat metkoja. Tosimaailmassa mikä tahansa rimpulajalusta (joka on mukana) on parempi kun kuvata käsivaralta. Tosimaailmassa on vain niin, että jalustat ovat 100% kotona, jos kuvaajalla ei ole käytännössä varmaa tarvetta sille. (Pois lukien ne harvat, jotka saavat nautintoa 30 kilon varustesäkin kantamisesta)

Tuo RSS:n kuulapään kanssa 850 grammasen jalustan idea on helppo kuljetettavuus. Jos en varmasti tiedä tarvitsenko jalustaa tänään, mutta päätän ottaa sellaisen mukaan, päädyn 100%:lla varmuudella tuohon kevyeen. Jos tiedän varmuudella tarvitsevani jalustaa, valitsen raskaamman.


Kuva

Kuva
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Nalho
Viestit: 959
Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Nalho »

bobotti kirjoitti:
Nalho kirjoitti:Kukkulan kuningas on Gitzo ja Mafrotto jotain italialaista vetkua makaroonia.
Gitzolla oo ees mitään markinoita täällä Suomessa. Sensijaan Manfrotton tavaraa taitaa löytyä liki joka liikeen hyllystä. Oomma edeleen erimiältä.
En tiedä mitään niistä markkinoista. Ainakin tuo Gitzo aina heitetään kehiin kun keskusteluissa hyvää jalustaa haetaan, sillä perusteella se tuntuu olevan kurko. Eli luulisi niitä markkinoitakin löytyvän. Tai sitten se on vain jonkinlainen tavoittelemisen arvoinen haave aikamiehille. Vähän samaan tapaan kuin pikkujätkinä kaihoiltiin omaa mopoa ja ilmakkoa.
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

adele kirjoitti:Kysymys on mihin reissujalustaa verrataan? 7 kilon alumiinijalustaan? Omani on tukevin tuon painoinen jalusta.
Verrataan vaikka hiukka matalampaan ja inan kevyempään Slikkiin jota koklasin Rajalassa. SeKIN plotkasi ja jonkinverran pahemmin kuin tuo Gitzo , mutta hinta oli 5 kertaa halvempi. Tarttis pistää viäretysten ja kattoo tosielämän tilanne. Jokatapauksessa pikku pettymys Gitzosta. Mitä tapahtuu ulkona ja eritoten telellä. Tuo matka Gitzosi muuten jäi värisemään sekunttien ajaksi jos pikasen täpäytti sormella. Sen näki siitä lcd:n pleksistä kun kattolampujen heijastukset vilkkuivat. Oman käden kun laski päälle niin värinä katosi.

Ja Gitzostahan ei tartte pistää kuin n 3 kg:n Alu 1320 rinnalle niin ollaan jo toisessa maailmassa ja toisessa korkeudessa eli toi 7 kg oli vähä liiottelua.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Nalho kirjoitti:Tai sitten se on vain jonkinlainen tavoittelemisen arvoinen haave aikamiehille. .
Niin siis sellaiselle joka tarvitsee jalustaa eliniäksi.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

bobotti kirjoitti:Gitzolla oo ees mitään markinoita täällä Suomessa. Sensijaan Manfrotton tavaraa taitaa löytyä liki joka liikeen hyllystä. Oomma edeleen erimiältä.
Olen kaksi kertaa nähnyt kunnon testin jalustoista: v.199x Tekniinkan maailmassa ja FOTOssa v.200x. Molemmissa Gitzot ovat olleet kunkkuja Manfrottoihin verrattuna.

Molemmat olivat oikeita testejä, esim. tekussa jalustoihin kiinnitettiin anturi, joka mittasi sulkimen ja peilin aiheuttamat värinät. Eikä Manfrotto keskimäärin pärjännyt kyllä ollenkaan. Supersuosittu 055 jäi aivan häntäpäähän, tosin se nyt toimii jo "oikeana" jalustana kuitenkin verrattuna rimpuloihin (jotka miltei vahvistivat värinöitä :-)).

Kentällä on tullut vertailtua kaukoputkikäytössä monenlaisia viritelmiä, ja itsellä ollut mm. tuo 055... tyynessä ok, tuulessa ihan karmea: kuva värisee. Parhaasta päästä ovat olleet isommat+hiilikuitu Skitsot ja puujalustat. Toki isommat Manfrottojalustat ovat myös vakaampia kuin esim. 055. Mutta jotain ideaa Gitzoissa on!

Toki jalustoissa on muitakin ominaisuuksia, värinäherkkyys taitaa kuitenkin olla niitä tärkeimpiä.
--------
Aves!
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

bobotti kirjoitti: Tuo matka Gitzosi muuten jäi värisemään sekunttien ajaksi jos pikasen täpäytti sormella. Sen näki siitä lcd:n pleksistä kun kattolampujen heijastukset vilkkuivat. Oman käden kun laski päälle niin värinä katosi.

Ja Gitzostahan ei tartte pistää kuin n 3 kg:n Alu 1320 rinnalle niin ollaan jo toisessa maailmassa ja toisessa korkeudessa eli toi 7 kg oli vähä liiottelua.
Kertauksen nyt ollaan siis tekemisissä äärimmäisen kevyen matkajalustan kanssa. Tuolla kuvatessa laitetaan laitteen keskiputken koukkuun painoa (kuvausreppu, kameralaukku tms paino) joka poistaa värinät ja muuttaa tasapainopistettä alemmaksi.

Lainataan viisaammilta:
Huttunen poistamassaan maastojalustan hankintaa koskevassa artikkelissa kirjoitti:...Jalkojen materiaaleja on käytännössä kahta laatua : metallisia (alumiini, teräs) ja hiilkuituisia (hiilikuitu, basaltti). Myös hienoja puisia (Berlebach) löytyy mutta ne sopivat ehkä enemmän kaupunkioloihin kuin vaikeisiin kuvausmaastoihin. Alumiini on halpa, helposti työstettävä ja kevyt materiaali minkä vuoksi useat edullisimmat jalustat ovat läpimitaltaan ohutputkista alumiinia. Pehmeä alumiini väsyy iän myötä, jalat alkavat pikkuhiljaa taipua ja lopulta joustaa painon alla kuin vieteri. Notkuva tai tuulessa värisevä jalusta on käytännössä täysin turha laite.

Teräs on jäykkyydeltään hyvä jalustamateriaali mutta kuljetuksen kannalta ehkä liian raskasta suhteessa kinari-kaluston kokoluokkaan. Metallijalustoista löytyy myös välimuotoja joissa kaikki kulutukselle alttiit osat ovat terästä ja ainoastaan jalkojen alimmat putket ovat alumiinia. Mikäli hakusessa on sopiva kompromissi teräksen ylivertaisen tukevuuden ja alumiinin keveyden välillä niin tällainen jalusta on varma ja takuulla kestävä valinta.

Jos haluaa alumiinin keveyden yhdistettynä teräksen jäykkyyteen kannattaa katsella hiilikuitujalustoja. Hiilikuitu ovat paras valinta jalan liikkuvalle ja kalustonsa selässään kantavalle kuvaajalle. Vertaansa vailla oleva jäykkyys pitää taipumatta muotonsa ja tekee keveydestä huolimatta jalustan kolmiorakenteesta äärimmäisen jäykän. Jalustan ei siis tarvitse olla painava ollakseen tukeva, hiilikuitujalustan lopullinen tukevuus syntyy itse laitteiden painosta ja lisäpainon esim. repun roikottamisesta kiinnitystason alta. Kuljettaessa kevyt kannettava ja kuvatessa jäykkä ja tukeva, voiko jalustalta enempää toivoa?...
Tuossa lainauksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota seuraaviin kohtiin:

...Pehmeä alumiini väsyy iän myötä, jalat alkavat pikkuhiljaa taipua ja lopulta joustaa painon alla kuin vieteri. Notkuva tai tuulessa värisevä jalusta on käytännössä täysin turha laite....
...Jalustan ei siis tarvitse olla painava ollakseen tukeva, hiilikuitujalustan lopullinen tukevuus syntyy itse laitteiden painosta ja lisäpainon esim. repun roikottamisesta kiinnitystason alta....
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

adele kirjoitti:
...Pehmeä alumiini väsyy iän myötä, jalat alkavat pikkuhiljaa taipua ja lopulta joustaa painon alla kuin vieteri. Notkuva tai tuulessa värisevä jalusta on käytännössä täysin turha laite....
No alumiinejakin on montaa laatua ja löytyy semmoinenkin sortti joka menee normaaliteräksen Fe37 yli murtolujuudessa. On totta , että alumiini karkenee ajanmyötä koko ajan toisin kuin teräs , mutta hyvällä alumiinilla se menee parin ihmisiän yli että tullaan likellekään karkenemisen kautta sille väsymistasolle , että se murtuisi. Kaupassa myytävien halpajalustojen alumiini on taas niin halpaa räkää , että pelkkä päinkatsominen taivuttaa niitä.

Gitzon alumiinin laadusta en tiedä muutakuin sen , että kun jätin itseni , Gitzon ja ulkona olevan kakkos teleskooppiosan oven väliin niin heikompi eli minä ja ovenkarmi taipui. Walkstooleistakin on senverran kokemusta , että kestää meikäläisen eli kyllä markkinoilla on hyvääkin alumiinia.

Otetaas tää Huttusen lainaus vielä kerran käytöön.
Notkuva tai tuulessa värisevä jalusta on käytännössä täysin turha laite....
Mitä muuta tuo matkaGitzo oli kuin juuri tätä? Myönnän kyllä , että se on parempi kuin ei mitään , mutta kättä tarttis mun näkemykseni mukaan pitää päällä tai sitä reppua koukussa että ei sitä värinää tulisi peilin/sulkimen jumpatessa. Teeppä koe ja pistä itselaukasisin päälle ja katso pleksin kautta heijastunutta kattolamppua miten värähtää kun peili heilahtaa.
Viimeksi muokannut bobotti, Tammi 06, 2008 9 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

bobotti kirjoitti:Teeppä koe ja pistä itselaukasisin päälle ja katso pleksin kautta heijastunutta kattolamppua miten värähtää kun peili heilahtaa.
Vielä parempi kun laitat live viewin 10x suurennukselle ja katselet värinöita jollakin 400 millisellä pikkutelellä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

bobotti kirjoitti:[...mutta kättä tarttis mun näkemykseni mukaan pitää päällä tai sitä reppua koukussa että ei sitä värinää tulisi peilin/sulkimen jumpatessa. Teeppä koe ja pistä itselaukasisin päälle ja katso pleksin kautta heijastunutta kattolamppua miten värähtää kun peili heilahtaa.
Tuo on juuri tuota höpinää, joka maailma on täynnä. Nähdään ongelmia, siellä missä niitä ei ole ja ummistetaan silmät asioilta, joilla on merkitystä.

Tein ohjeittesi mukaan käytännön kokeen. Otin ryhmäkuvan käyttäen matkajalustaa, ilman peilin nostoa, ilman painoa keskiputkessa. Valitsin sattumanvaraisen kohdan kuvasta, jota tarkastelen (eli tuo ei ole edes kuvan tarkennuspiste, joka on keskellä ryhmää), eli tuon eturivissä olevan komean henkilön kello. Näen selvästi sekuntiviisarin asennon. Tuo käytännön tarkkuus riittää minulle.

En ole kuviasi nähnyt, mutta on ilmeistä, että sinulla on kovemmat standardit.


Kuva
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Nalho
Viestit: 959
Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Nalho »

Suoritin mittauksia ja taivuttelukokeita niillä hiilikuituvärkeillä joita huushollista löytyy.
Löytyy kolmet eri kategoriaa olet lylynlykintävälineet merkkiä Exel.

Parhaat ovat mitaltaan 155 cm ja painoa on 184 grammaa kappale, ohuin kohta 7 milliä hiilikuituluku 1000, jonka olettaisin tarkoittavan 100 %.
Toisten pituus on 170 cm ja paino 210 grammaa, ohuin kohta 10 milliä hiilikuituluku 1990. Kolmantena vaimon sauvat pituus 140 cm, paino 203 grammaa ohuin kohta 10 mm ja hiilikuituluku 1350.

Laitoin sauvat siten, että kaikkien kärki oli samalla kohdalla ja toinen tukipiste tuon lyhimmän sauvan mukaan, ja aloin painella niitä vuorotellen. Erot olivat huomattavia. Sen ymmärtää hyvin, että nuo ns.” huonommat” notkuvat selvästi eniten. Mutta havaittava oli ero noiden kahden muunkin välillä.

Entä mitä tämä epätieteellinen testini sitten todistaa? Monen mielestä ei paljon mitään, jos sitä koetetaan soveltaa kamerajalustoihin joissa on hiilikuituisia osia.
Nyt voidaan tietenkin sanoa, että nuo Gitzot on tehty tuosta paremmasta ja taipumattomammasta kuidusta kuin nuo Manfrotot. Näin varmasti onkin, sitähän selittelee tuo hinta ero = enemmän työtä etc. Minun mielestäni taas tuo tukevuusero kahden eri hiilikuitujalustan välillä ei voi johtua pelkästään hiilikuidun laadusta, vaan myös joistain muista rakenteellisista eroista. Perustelen sitä sillä, että nuo jalustojen jalat lienevät jossain 30 asteen kulmassa jolloin niihin ei voi tulla niin suuria eri hiilikuiduista johtuvia taipuma-eroja kuin noihin sauvoihin , joita painelin lähes vaakasuorassa.
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

adele kirjoitti:
Tuo on juuri tuota höpinää, joka maailma on täynnä.
Paljonko studion tuulimittari näytti?

Jos minä kärjistän niin kyllä sinäkin kärjistät.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
jarit

Viesti Kirjoittaja jarit »

adele kirjoitti:Jalustan paino on 700g. Tuo RSS:n kuulapään kanssa 850 grammasen jalustan idea on helppo kuljetettavuus.
Adele: Mikä on tuon pikku-Gitzosi tyyppinumero ? Nopeasti tsekattuna valmistajan sivuilta, en keksinyt mikä se voisi olla....

Taidan lähteä itsekin tälle linjalle ja hommata ultrakevyen mallin joka olisi aina mukana repun sivussa remmeilla jos vaikka jalustaa tarvitaan.
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Kyllähän se adelen jalustan katsominen ihan rahan-arvoinen keikka oli eli ei ainakaan tule turhia kuvitelmia matka Gitzonkaan tukevuudesta. Meinaan vaan , että onko sen matkaSlikin ja Gitzon tukevuudessa eroa? Slikissä tuo rakenne tais olla kiristinruuvia myöden täysmuovia kuin Gitzossa se ilmeisesti oli alumiinia kuten myös nuo nivelpalat? Olis ehkä tarvinnu enemmän aikaa viettää , jotta vois haukkua matkaGitzsoo enemmän.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

jarit kirjoitti:Mikä on tuon pikku-Gitzosi tyyppinumero ? Nopeasti tsekattuna valmistajan sivuilta, en keksinyt mikä se voisi olla....
Gitzo GT-0540 Mountaineer 6X Carbon Fiber
6x hiilikuitu, pyörimättömät jalat, G-lukot..

6x hiilikuitu: http://services.gitzo.com/6x/home.htm
http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/c ... /pid/15944

G-lukko; http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/c ... /pid/15934

Myytävien G-lukkoisten Gitzojen selkotaulukko
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
jarit

Viesti Kirjoittaja jarit »

Kiitos, nyt löysin....
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

adele kirjoitti:
En ole kuviasi nähnyt, mutta on ilmeistä, että sinulla on kovemmat standardit.

Tuo kuvasi ei muuten todista mitään.

Polttoväli 23 mm
1/160 s

Oletan originaalissa olevan samaa luokkaa.

Ihmeellistä jos se värähtäisi tuolla suljinajalla. Onneksi sentään galleriasta löytyivät exifit.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Vastaa Viestiin