Velbon Sherpa PRO CF-630 ja 635 -jalustojen ero
-
Velbon Sherpa PRO CF-630 ja 635 -jalustojen ero
Niin, mikähän noilla malleilla mahtaa olla ero? Velbonin nettisivuilta asia ei oikein käynyt ilmi tai sitten minulla on lukutaito heikentynyt.
Nikon D300. Nikon D70 oli aiemmin, mutta kenno tuli tiensä päähän 27000 laakin jälkeen!
-
Re: Velbon Sherpa PRO CF-630 ja 635 -jalustojen ero
0-loppuisissa on pyöriteltävät lukot ja 5-loppuisissa pikalukot.Accipiter kirjoitti:Niin, mikähän noilla malleilla mahtaa olla ero? Velbonin nettisivuilta asia ei oikein käynyt ilmi tai sitten minulla on lukutaito heikentynyt.
(tai sitten just toisin päin)
-
- Viesti:
Makuasian lisäksi kannattaa ottaa huomioon myös kestävyysaspekti. Pikalukot löystyy ajan myötä, pyöritettävät lukot ei.-kake- kirjoitti:Makuasia, itse pidän kolmijalassa pikalukoista.Accipiter kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta. Luultavasti pyöritettävillä lukoilla oleva on minun valinta..
Yksijalassa taasen suosin pyöriteltäviä.
CF-630 on hyvä jalusta.
-
jos nyt koskaan muistaa - muistia kyllä saattaa jatkossa virkistää, kun koko komeus kaatuu kokka edellä kivikkoon jalan pettäessä-kake- kirjoitti:Noita voi kiristellä sitten tarvittaessa (itselläni ei ole ollut vielä tarvetta).tareone kirjoitti:Pikalukot löystyy ajan myötä, pyöritettävät lukot ei.
-
Molemmat tyyppiset pitää muistaa lukita. :)uphouse5 kirjoitti:jos nyt koskaan muistaa - muistia kyllä saattaa jatkossa virkistää, kun koko komeus kaatuu kokka edellä kivikkoon jalan pettäessä-kake- kirjoitti:Noita voi kiristellä sitten tarvittaessa (itselläni ei ole ollut vielä tarvetta).tareone kirjoitti:Pikalukot löystyy ajan myötä, pyöritettävät lukot ei.
-
ei ole lukituksesta kysymys, vaan siitä, että jotkut pikalukot löystyy ja antaa ajan mittaan periksi - sekä pikalukot, että kierrettävät lukitaan joka kerta, kun jalustaa käytetään ja kierrettävissä se lukituksen tiukkuus säätyy joka kerta tarpeeksi tiukaksi, koska se on otsalohkossa, mutta pikalukossa siirrät vaan muovivipua asennosta a asentoon b, ja jos se itse mekanismi on ajan myötä löystynyt tai sieltä on päässyt esim. jonkun mutterin lukituspala tipahtamaan, niin silloin se jalusta ei välttämättä pysy pystyssä-kake- kirjoitti:Molemmat tyyppiset pitää muistaa lukita. :)uphouse5 kirjoitti:jos nyt koskaan muistaa - muistia kyllä saattaa jatkossa virkistää, kun koko komeus kaatuu kokka edellä kivikkoon jalan pettäessä-kake- kirjoitti: Noita voi kiristellä sitten tarvittaessa (itselläni ei ole ollut vielä tarvetta).
-
Jokaisen kannattaa valita itselleen paras tapa lukita jalustojen jalat.uphouse5 kirjoitti:ei ole lukituksesta kysymys, vaan siitä, että jotkut pikalukot löystyy ja antaa ajan mittaan periksi - sekä pikalukot, että kierrettävät lukitaan joka kerta, kun jalustaa käytetään ja kierrettävissä se lukituksen tiukkuus säätyy joka kerta tarpeeksi tiukaksi, koska se on otsalohkossa, mutta pikalukossa siirrät vaan muovivipua asennosta a asentoon b, ja jos se itse mekanismi on ajan myötä löystynyt tai sieltä on päässyt esim. jonkun mutterin lukituspala tipahtamaan, niin silloin se jalusta ei välttämättä pysy pystyssä
Ja varmistaa, että ne ovat takuulla tarpeeksi tukevasti lukossa.
:)
edit: lajat-->jalat
-
totta, mutta minä kyllä oletin aikoinaan, että ei tarvi olla työkalusarja mukana kuvausretkillä eikä tarvi joka kerta käydä jalustan joka ruuvia läpi, että se on pysyny samassa säädössä - eikä sitte enää tarvinu, kun hommas velbonin sherpa pron kierrettävillä kiristimillä ja niillä se jalustan pystytys ja kasaus oli vielä jonkin verran nopeampaa ja mukavampaa, kuin pikalukoilla - joskus piti saada kamat äkkiä kuvauskuntoon-kake- kirjoitti:Jokaisen kannattaa valita itselleen paras tapa lukita jalustojen jalat.uphouse5 kirjoitti:ei ole lukituksesta kysymys, vaan siitä, että jotkut pikalukot löystyy ja antaa ajan mittaan periksi - sekä pikalukot, että kierrettävät lukitaan joka kerta, kun jalustaa käytetään ja kierrettävissä se lukituksen tiukkuus säätyy joka kerta tarpeeksi tiukaksi, koska se on otsalohkossa, mutta pikalukossa siirrät vaan muovivipua asennosta a asentoon b, ja jos se itse mekanismi on ajan myötä löystynyt tai sieltä on päässyt esim. jonkun mutterin lukituspala tipahtamaan, niin silloin se jalusta ei välttämättä pysy pystyssä
-
Mun Velbonin pikalukot ei oo (vielä) löystyneet + itse laitan nopeammin ne 9 pikalukkoa kuin 9 pyöritettävää, mutta kai tääkin on tottumuskysymys.uphouse5 kirjoitti:totta, mutta minä kyllä oletin aikoinaan, että ei tarvi olla työkalusarja mukana kuvausretkillä eikä tarvi joka kerta käydä jalustan joka ruuvia läpi, että se on pysyny samassa säädössä - eikä sitte enää tarvinu, kun hommas velbonin sherpa pron kierrettävillä kiristimillä ja niillä se jalustan pystytys ja kasaus oli vielä jonkin verran nopeampaa ja mukavampaa, kuin pikalukoilla - joskus piti saada kamat äkkiä kuvauskuntoon
Pyöriteltävät on kuitenkin muuten miellyttävämmät, joten nimenomaan, jos ei olisi koskaan kiire, niin suosisin niitä.
Monopodissa ne menee, kun niitä on vähemmän.
Edelleen - jokaisen kannattaa löytää itselleen paras tapa toimia ja sen mukainen kalusto.
Mulle: kolmijalkaan pikaiset, monoon pyörivät. Muille voi sopia muut paremmin, kannattaa tutustua eikä ostaa sokkona näiden juttujen perusteella.
-
Kuten uphouse5 kirjoitti, niin hyvä kierrettävillä lukoilla varustettu jalusta on nopeammin laitettavissa käyttökuntoon kuin pikalukkoinen ja lisäksi kierrettävät lukot ovat mukavammat risukossa ja paikoissa missä ulokkeet tapaavat tarttua kiinni.uphouse5 kirjoitti:totta, mutta minä kyllä oletin aikoinaan, että ei tarvi olla työkalusarja mukana kuvausretkillä eikä tarvi joka kerta käydä jalustan joka ruuvia läpi, että se on pysyny samassa säädössä - eikä sitte enää tarvinu, kun hommas velbonin sherpa pron kierrettävillä kiristimillä ja niillä se jalustan pystytys ja kasaus oli vielä jonkin verran nopeampaa ja mukavampaa, kuin pikalukoilla - joskus piti saada kamat äkkiä kuvauskuntoon-kake- kirjoitti:Jokaisen kannattaa valita itselleen paras tapa lukita jalustojen jalat.uphouse5 kirjoitti:ei ole lukituksesta kysymys, vaan siitä, että jotkut pikalukot löystyy ja antaa ajan mittaan periksi - sekä pikalukot, että kierrettävät lukitaan joka kerta, kun jalustaa käytetään ja kierrettävissä se lukituksen tiukkuus säätyy joka kerta tarpeeksi tiukaksi, koska se on otsalohkossa, mutta pikalukossa siirrät vaan muovivipua asennosta a asentoon b, ja jos se itse mekanismi on ajan myötä löystynyt tai sieltä on päässyt esim. jonkun mutterin lukituspala tipahtamaan, niin silloin se jalusta ei välttämättä pysy pystyssä
-
- Viesti:
Jos Velbonin kierrelukitus on lähelläkin Gitzon vastaavaa, niin en osaa kuvitella miten mikään muu voisi olla nopeampi lukitustapa. Eikä tosiaan jää mihinkään risuun kiinni (riippuu tietty millaisissa paikoissa kukin jalustaa käyttää).
Mutta toki jokaisella on se oma mieltymyksensä. Siirryttyäni kierrelukitukseen en ole hetkeäkään kaivannut Manfroton pikalukitusta (en kyllä mitään muutakaan siinä Manfrotossa).
Niin ja ainakin Gitzon kierteet saa auki ja kiinni helposti vaikka olisi millaiset talvirukkaset kädessä. Mites ne Velbonin pikalukot aukeaa paksuilla tumpuilla?
Mutta toki jokaisella on se oma mieltymyksensä. Siirryttyäni kierrelukitukseen en ole hetkeäkään kaivannut Manfroton pikalukitusta (en kyllä mitään muutakaan siinä Manfrotossa).
Niin ja ainakin Gitzon kierteet saa auki ja kiinni helposti vaikka olisi millaiset talvirukkaset kädessä. Mites ne Velbonin pikalukot aukeaa paksuilla tumpuilla?
-ziffis-
http://ziffis.1g.fi
-
Mikä siitä pikalukon käytöstä tekee hidasta?Ziffis kirjoitti:Jos Velbonin kierrelukitus on lähelläkin Gitzon vastaavaa, niin en osaa kuvitella miten mikään muu voisi olla nopeampi lukitustapa.
...
Mites ne Velbonin pikalukot aukeaa paksuilla tumpuilla?
(esim. ne kolme saman jalan lukkoa saa kaikki auki kerralla ja ei lukitseminenkaan mielestäni ole kovin vaikeaa tai hidasta)
Kyllä ne saa auki vaikka millä rukkasilla.
Pitää varmaan kellottaa, että kauanko ton kasaamiseen menee pikalukoilla, niin voidaan sitten verrata jonkun nopean pyörittelijän kanssa... :)
-
- Viesti:
En minä väitä, että pikalukot olisi hitaita tai vaikeita avata tumpuilla.
Mutta väitän, että ainakin Gitzon kohdalla kierrelukitus on niin nopeakäyttöinen, että sillä ei pikalukituksen käytön puolesta voi argumentoida. Ja kuvan perusteella Velbon näyttää yhtä robustilta rakenteeltaan.
Vähänkään laadukkaampien jalustojen kohdalla kyse lienee puhtaasti mieltymyksestä, ei käytettävyydestä tai kestävyydestä.
Minä kuljen jalustan kanssa maastossa aika usein, ja pikalukittavan jalustan aikaan risuja tms. tarttui aika helposti pikalukkojen väleihin, tämä ongelma hävisi siirtyessäni kierrelukitukseen. Ehkä Velbonin pikalukon rakenne on tuossakin mielessä parempi.
Mutta väitän, että ainakin Gitzon kohdalla kierrelukitus on niin nopeakäyttöinen, että sillä ei pikalukituksen käytön puolesta voi argumentoida. Ja kuvan perusteella Velbon näyttää yhtä robustilta rakenteeltaan.
Vähänkään laadukkaampien jalustojen kohdalla kyse lienee puhtaasti mieltymyksestä, ei käytettävyydestä tai kestävyydestä.
Minä kuljen jalustan kanssa maastossa aika usein, ja pikalukittavan jalustan aikaan risuja tms. tarttui aika helposti pikalukkojen väleihin, tämä ongelma hävisi siirtyessäni kierrelukitukseen. Ehkä Velbonin pikalukon rakenne on tuossakin mielessä parempi.
-ziffis-
-
Joo - edelleen olen tuosta samaa mieltä - makuasia.Ziffis kirjoitti:Vähänkään laadukkaampien jalustojen kohdalla kyse lienee puhtaasti mieltymyksestä, ei käytettävyydestä tai kestävyydestä.
...
Ehkä Velbonin pikalukon rakenne on tuossakin mielessä parempi.
Eikä ole mulle mikään suuri asia, pärjäisin mainiosti myös pyöriteltävillä.
Noi Velbonin pikalukot on tosiaan aika virtaviivaiset eikä sinne koloja jää risuille juurikaan tarttua.
http://www.maitolaituri.tv/images/SHERPA_PRO_CF-645.jpg